PIK-5b, OH-PAY purjelentosimulaattori (kuvat päivitetty 17.10.2012)

<< < (5/19) > >>

Transisto:
Seuraava operaatio on täysin hapertuneen kuomun kasaus, haljenneiden osien yhteen teippaus ja mallin piirtäminen uutta kuomua varten:
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%20-%20OH-PAY/IMG_1106.JPG/full

Kuomu koostuu kolmesta osasta, eli suorista alumiinikehikkoon kiinnitetyistä sivuista ja taivutetusta yläpalasta.
Sivut on helppo valmistaa vaikka ihan kotioloissa, mutta pitää vielä erikseen miettiä miten kuomun kahteen eri suuntaan taivutettu yläosa tehdään.

Tässä kuvassa näkyy edellä mainittu kuomun yläosa hyvin:
http://oldtimer.nettisivu.org/files/2011/06/of008.jpg

Kuvassa olevassa kuomussa on myös sivuosiin pop-niitattu vaneria plexin päälle.

teuro:
Jos pikkuisen tinkii autenttisuudesta, niin puuilo tarjoaa tällaista vaihtoehtoa. Ei ole ainakaan hinnalla pilattu. Tarvitsee vain todella hienon sahan, jotta saumasta tulee siisti.

tigert:
Voisikohan tuon saumata silikoniliimalla tms kuten akvaarioiden lasin? Tai sitten vaan tekee tosi kapean listan siihen mihin popniittaa pleksin kiinni, sauma siinä näkyy lentäjän vinkkelistä joka tapauksessa.

Tuo IOCARDS / SIOC ja UDP tuntui googlesta löytävän jotain mielenkiintoisia LockOn-kombattisimulinkkejä, joten aiheessa saattaa olla tongittavaa..

//T

Transisto:
Kiitos hyvistä vinkeistä! 

Sain muutama päivä sitten puhelimitse kiinni Jukka Pikkusaaren joka on vastannut Oldtimer Finland:n PIK-5:n entisöinnistä.

Häneltä löytyy vielä kuomun tekemiseen valmis muotti jonka käyn noutamassa huomenna Jämiltä. Samalla pääsee ottamaan kylmiä
tyyppejä vielä lentävistä koneista ja selvittämään esim. minkälaisia jousia yms. sauvan realistinen toteutus vaatii. Sen verran on jo selvinnyt,
että siivekkeiden ja peräsimen paino riittää keskittämään poikkeutetun ohjainsauvan jopa koneen ollessa maassa ja pysähdyksissä.
ts. jonkinlaista jousivoimaa tarvitaan, että sauva palautuu keskiasentoon.

Pikkusaari kertoi, että hän oli tehnyt kuomun entisöinnin seuraavasti:
- kuomun suorat sivuosat (2kpl): 2mm polykarbonaatti-levyä.
- kuomun kaareva ja kantattu pääliosa: 2mm akryyliä. Taivutus tarkoitus varten rakennetussa muotissa ja kanttien tekeminen kuumailmapuhaltimella ja tongeilla, kohta kerrallaan.
- osien niittaus tavallisten pop-niittien sijaan pehmeämmillä ja kevyemmillä alumiininiiteillä. Eivät myöskään halkaise akryylilevyä niin herkästi.

Yleisesti Jukka mainitsi vielä, että polykarbonaattilevy on materiaalina paljon anteeksiantavampaa kuin akryyli. ts. voi kolhia, porata surutta reikiä, jne.
Akryylilevy, eli perinteinen pleksi taas halkeaa pienestäkin kolhusta ja poraamisen kanssa saa olla tarkkana.

Olenkin nyt miettinyt, että sivut tekisin Jukan ohjeen mukaan polykarbonaarista valmiiksi leikkauttamalla (Etola) ja pääliosan kaarevaa muotoa pitää vielä erikseen selvittää.
Ensimmäiseksi selvitän polykarbonaatin soveltumista myös pääliosaan. Sen jälkeen joku vähän paksumpi perinteinen, läpinäkyvä muovilevykin ajaisi asian.

Ohjelmistopuolella ollaan nyt siinä vaiheessa, että Silent Wings ohjelmasta ollaan saatu condor- ja simmeters formaatissa UDP Client ohjelman logiin siirrettyä dataa.
Ilmanopeusmittarin tiedon mukaan toimivan tuulettimen ohjelmisto (SW-UDP-hardware) kirjoitetaan nyt viikonloppuna. Sitten pitää enää ostaa raudat: (koodiin ja rautapuoleen sain apuja MuroBBS:stä)

2A Dual Motor Controller. Eli tässä saadaan amplifier valmiina.
http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=70_74&products_id=516
Tämä jaksaa sitten vain 24 W. Eli Auton flektit jos ottavat enemmän
kuin 2A niin rikkovat. Tietokoneen puhaltimet kyllä pyörivät.

Arduino Duemilanove Atmega328.
http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=46
Nano malli olisi 20 kalliimpi. Eli jos haluat pienikokoisemman niin
Arduino Nano
http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=107
Kumpikin Arduino osaa pwm, joten se on sama softanpuolesta kumman tilaa.

Liittimiä
http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20&products_id=774
http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20&products_id=607

2A Dual Motor Controller vaatii 12 voltin reguloidun virtalähteen. Eli
esim vanha PC virtalähde tai sitten
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2062_2077_1449&products_id=14287
Tärkeintä on se ettei moottori ohjainta polta virtalähteellä jonka
tyhjäkäynti jännite nousee yli 12 voltin.

puhaltimia:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49011/cmtfh/Sharkoon-System-Fan-Series-80-mm-kotelotuuletin




Selvitän myös samalla voinko maksullisen Simmeters-firman softamittarien sijaan käyttää venäläisten koodaamaa, ilmaista FCIS (FreeCondor Instruments) mittaristoa:
http://condorsoaring.ru/projects/FreeCondorInstruments/

Silent Wings lähettää UDP tietoa Condor-formaatissa ulos joten ainakin käytännössä tämä pitäisi olla mahdollista.
 
Edit: samaan aikaan olikin saapunut Silent Wings:ltä mailia:
Hi Olli-Petteri!

If Condor has not changed their UDP format recently then I think we already
support that kind of UDP packets. Have you had a look at this page?
http://wiki.silentwings.no/index.php?title=UDP_Output

Best regards,
Ola Røer Thorsen
Silent Wings AS

ja heti perään FreeCondor-instruments-tiimiltä:

- Enable debug log in FCIS config
[General]
DebugLog=1

And config too.

- Start flight in SW.
- Launch FCIS for a minute and stop it.
- compress log file and send it to my email - klimrmad@gmail.com

Transisto:
Kuomun muotti kotiutui Jämiltä. Kiitos vielä Jukka Pikkusaarelle muotin toimittamisesta. 
Samalla tuli otettua rauhassa kylmät tyypit Oldtimer Finland:n PIK-5c:stä. Todella hieno peli ja ohjainten mekaniikkojen mallintaminen selvisi kerralla.

[ Attachment not found - or removed ]


Navigation

Up one level

Next page

Previous page