Pages: 1 ... 3 4 [5]
|
 |
|
Author
|
Topic: PIK-5b, OH-PAY purjelentosimulaattori (kuvat päivitetty 17.10.2012) (Read 18646 times)
|
Oskari Pirttisalo
Offline
Posts: 358
Date Registered: 09.11.10
|
Mahtavat kuvat!  Miten nuo mittarit "heijastetaan" tuohon kohdalleen? Olisi kiva tietää kun opiskelen Avioniikka-Asentajaksi ja lopputyöksi olen ajatellut purjelento/purjekone simua. Oskari
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Kylttien värkkäilyä. Seuraavaksi rungon maalaus uudelleen alkuperäistä vastaavalla teemalla ja kuomun rakennusta.
[ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 28.08.12, 09:12 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Maalaushommia. Vanhat rekkaritunnukset piirrettiin talteen voipaperin kautta ennen maalausta. Sitten runko hiottiin ja lopuksi pohjamaalattiin Hornetin harmaalla hiontavärillä  . Lopullinen oranssi maali tulee sitten vielä tähän päälle + alkuperäistä vastaavat uudet rekisteritunnukset. [ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 07.09.12, 11:19 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Oranssia perään: [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Google löytää aina välillä mielenkiintoisia kuvia. Löysin tietoa Cirrus-purjelentokone simusta. Siinä on hienosti toteutettu "ikkuna" simun takaseinässä. Tälläinen pitää rakentaa myös PIK-simuun ja lisätä vaikka takarungon sisään pari lediä (esim. punainen väriledi). Näin näkyy mekaniikat pleksilevyn takaa samalla, kun lennetään. [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Marco Tammes
Offline
Posts: 737
Date Registered: 23.07.07
|
Tuningkia 
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Valmis maalaus ja tarrat. Tarrojen kiinnitykseen löytyi loistava uusi tapa, eli suihkepullo vettä ja pari saippuatippaa. Tarraa pystyi siirtelemään vielä runkoon asettamisen jälkeen ja ilmakuplat pystyi työntelemään muovilastalla tarran alta kätevästi. [ attachment removed / expired ]Siipikotelon kansi ja niskatuki: [ attachment removed / expired ]Nopeusmittarin eri raja-alueet maalattuna mittarikehykseen: [ attachment removed / expired ]Sokkeliin kiinnitettiin myös nostokahvat siirtämistä ja liikuttelua varten. Näkyvät parhaiten ensimmäisessä kuvassa. Simun käynnistystä ja resetointia varten on tuotu tietokoneelta napit tarkistusluukun taakse. One year.. Seuraavaksi kuomun pariin. [ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 23.09.12, 17:43 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Kuomuplaania: [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Jari Kaskelin
Offline
Posts: 138
Date Registered: 13.10.08
|
Se miten tuo kuomu toimii vakiona (irtonainen, ei saranaa) on simussa aika kömpelö ainakin jos lentelee yksikseen. Oliskohan järkevää tehdä autentisuuden suhteen sellainen möynnytys että kuomu nousi takarunasta saranoituna ylös? Tuo vaatisi varmaankin muutoksia kuomun takareunan muotoiluun.
Toisaalta voi kuomun tietysti hilata vinsillä vaikkapa simutilan kattoon pois jaloista...
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Moi, Kiitos vinkeistä. 2 kpl saranoita kuomun oikealla puolella tai saranat takana ovat molemmat hyviä ideoita. Pitää katsoa tuo kiinnitys sitten, kun saadaan kuomu muuten valmiiksi. Ratkaisuja kuomun kiinnitykseen ja irroitukseen tuntuu olevan yhtä monta kuin koneitakin.  PIK-5c:ssä (OH-188) homma on ratkaistu niin, että perinteisten lukitus-salpojen sijaan kuomun peräosaan ja runkoon on tehty erilliset ohjuriputket kuomun auttamiseksi paikalleen ja mittaripaneelin yläosassa on pikakytkin kuomun irroitusta varten. (2 ekaa kuvaa) [ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ]Muita ratkaisuja: [ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 05.10.12, 04:36 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
Jari Kaskelin
Offline
Posts: 138
Date Registered: 13.10.08
|
OH-188:n ratkaisu on kovin yleinen varsinkin vanhemmissa saksalaiskoneissa (esim. Ka-8b ja Ka-6). Pilvilennon vaatimuksena on helposti irroitettava kuomu, joten sivusaranakuomuun vaaditaan rinnakkainen hätäirroitusmekansmi. Kokonaan irtoava kuomu on siten se kaikkein yksinkertaisin ratkaisu. Jos kuomu on kuvan mukainen, niin ei sitä pysty saranoimaan sivulle (siiven tyvi on tiellä). Taaksepäin saranointi saattaisi sensijaan onnistua. Käyttömukavuus vaatisi kuomuun kevitysjousen tai sitten ihan sähkömoottorin tyyliin Hornet 
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Tajusinkin tuon sivulle saranoinnin mahdottomuuden lähes heti asian kirjoitettuani.  Taakse lisättävät saranat sen sijaan ovat erinomainen idea. Hurjia juttuja muuten näistä lentävistä laitteista hyppäämisistä, esim. siipituen murtuessa ja siiven noustessa pystyyn on ollut kyllä kiire tuon kuomun kanssa. (en löytänyt tietoa tapauksesta tarkemmin)
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Kuomu valmistuu. Polykarbonaatin päälle tulossa vielä osaan kuomua ohut oranssiksi maalattu vaneri.
[ attachment removed / expired ]
Jotain tämän näköistä suunnitteilla: [ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 17.10.12, 19:13 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
|
Pages: 1 ... 3 4 [5]
|
|
|
|
|
|