Flapsit toimimaan oikein

(1/3) > >>

teuro:
Olen rakentelemassa omaa kaasuvivustoa, mutta mietiskelen mikä olisi fiksu tapa tehdä tuo flapsien asennon muutos. Cessnassa johon tuota rakennan on neljä asentoa flapseille "pois", "eka", "toka", "täydet". Mikä on oikea komponentti elektroniikan puolella? Oman ajatuksen mukaan potikka ei ole oikea, mutta olisiko jokin moniasentoinen kytkin sopiva? Kuva runkoon. Kotelo toki tulee kasattua eri tavalla.

juksii:
Potikallakin ton varmaan vois toteuttaa jos määrittäis flapsit joystick-akseliin. Moniasentoinen kytkin olis varmaan toimiva tai sitten jokaiselle asennolle oma kytkin?

Olikohan FS:ssä mahdollisuus käyttää montaa kytkintä flapsien eri asennoille?

teuro:
Ainakin yokella se on mapattu kahden napin taakse. Onko sioc koodilla mahdollista tehdä muista kielistä tuttuja taulukoita? Eli muuttujalla on monia arvoja ja jännitteen perusteella päätellään vivun asento.   

jounipyh:
Potikka sopii tuohon kyllä ihan hyvin. Joystick korttiin kiinni etkä tarvi edes SIOCia tai muuta ohjelmointikieltä.
FSUIPC:llä saat suoraan ohjelmoitua "alueet" mitkä siirtää simun laippa-asetusta.

Jos ei sopivaa joystic korttia (esim bodnar) ole ja aiot laittaa potikan kiinni opencockpitsin analogia-inputtiin niin sekin onnistuu.
Parin rivin sioc pätkä väliin joka välittää potikan tiedot virtuaaliselle joystick akselille ja FSUIPC:llä taas loput

t,
Jouni Törmänen

tigert:
Noitahan on kanssa koneissa erilaisia ratkaisuja. Cessnoissa on paria eri versiota, esim. useimmissa tuntuu olevan tuo "vivun asento määrittää suoraan laippojen asennon", esim. OH-COX:issa on tuollainen simkitsin laippavivun näköinen vehjes missä vivun asento korreloi suoraan laippojen asennon kanssa. Siinä on kyllä pykälät mihin saa vivun asetettua helposti, mutta valitsimen voi jättää myös pykälien väliin sopivasti, jos haluaa esim. ottaa laippoja sisään rauhalliseen tahtiin lentoonlähdössä ettei ota niin kovin mahanpohjasta... Tässähän toimii juurikin tuo potentiometri ja vivun koteloon voisi tehdä jotain tuollaisia mekaanisia portaita kuten oikeassakin. Ongelmaksi voi muodostua koneen lentomalli jossa laipoilla on aina kaiketi pykälät joihin ne asettuvat. En tiedä voisiko pykäliä määritellä niin monta että potikalla voisi käytännössä säätää laippoja lähes portaattomasti kuten aidossa koneessa. Mites Pietilät, oletteko kokeilleet moista? Eikös se teidän laippavipu ole potikka?

Toinen tapaus on sitten esim. OH-CTL:ssä ja se on helpoin toteuttaa: Siinä on vain kolmiasentoinen kytkin joka palautuu keskelle. Ylöspäin pohjassa pitämällä laipat tulevat sisään ja alaspäin painamalla ne tulevat ulos. Simussa meillä on esim. OH-TWN:ssä ja OH-SIM:issä tuollainen, ja se on laiskana tehty vaan antamaan "lisää laippaa pihalle" ja "laippaa sisään" -eventtejä simulle. Tämä tietty toimii simun lentomallin laippa-asentojen kanssa, eli SIM:issä tökkäämällä vipua tulee 0° -> 10° -> 20° -> 30° ja vastaavasti takaisinpäin. Oikeastihan CTL:ssähän tuossa kanssa voi kikkailla portaattomasti kun ottaa vain sopivan aikaa sitä kytkintä haluttuun suuntaan. Laippojen määrä tietty pitää sitten tarkistaa laippamittarista joka näyttää about sinnepäin hiukan viiveellä tai kurkkaamalla olan taakse ikkunasta SIOC-koodillahan tuon saisi varmaan tehtyä kanssa toimimaan täsmälleen kuten oikeastikin, mutta eipä tuo käytännössä haittaa mitenkään joten ei olla jaksettu ihmetellä kun on olennaisempiakin juttuja minkä parissa puuhastella :-)

Käytännössähän tuo on sitten varmaan kaikkein tärkeintä että simussa on se vipu josta ne laipat toimivat, se taas miten se ihan käytännössä toimii detaljitasolla ei liene iso ongelma, fiilis on hieno joka tapauksessa kun ei tarvi tökkiä näppikselle.. Tuollainen TWN/SIM -vipu lienee fiksuin noin yleissimussa kun se toimii ihan hyvin minkä tahansa lentomallin kanssa.

//Tuomas


Navigation

Up one level

Next page