FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.07.18, 16:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)  (Read 579 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6215
Date Registered: 27.10.01

Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« on: 24.06.18, 19:15 »

Tänään on tarkoituksena toimittaa turistiryhmä Da Nangista Keski-Vietnamista Balille lomailemaan. Luotettavin tapa siihen on
luonnollisesti vuokrata CX:ltä B777-300ER. Koska ryhmä haluaa rannalle heti aamusta, on syytä lähteä matkaan jo yöllä. Myöhästyneen saapumisen (Kiinasta) vuoksi matkaan päästään arvion mukaan pari tuntia myöhässä n. klo 3 yöllä ja perillä pitäisi tämän hetken tiedon mukaan olla n. klo 8 aamusta.

Lentoaika Balille tänään on n. 3 tuntia 50 minuuttia (saman verran se on tosin muinakin päivinä). Sää varsin mainio, ei juurikaan turbulenssia ja kevyttä myötätuulta tiedossa koko matkalle. Balilla tällä hetkellä 25 astetta lämmintä eli aavistuksen viileämpää kuin lähtöpaikassa (30c). Toki puhutaan yölämpötiloista, joten päivälläkin varmasti tarkenee.

Turistien sekä muun kuorman kanssa tyhjämassaksi tänään tulee 237.5 tn eli pari sataa kiloa alle maksimin. Polttoainetta otetaan matkaan
41 tonnia, jolloin lähtöpainoksi muodostuu reilut 278 tn. Aluksi noustaan pinnalle 340 ja n. tunnin kuluttua 350.


Aloitellaan valmistelu ylhäältä. Valot päälle ja sen jälkeen tarkistetaan sähköt (EXT PWR päällä), josta mennään ilmastointipaneelin
puolelle. RECIRC FANS täytyy olla pois päältä, koska ollaan kiinni ulkoisessa ilmastoinnissa. Sen jälkeen ADIRU päälle ja hätävalot
päälle.



Siitä jatketaan alas, selataan ylemmältä näytöltä viestit ja kuitataan ne pois sekä tarkistetaan moottoriöljyn ja hydrauliikkanesteen
määrät.



Pimeää on



Nousu tapahtuu kiitotieltä 17L kohti etelää lähtöreittiä ANLUT 1B pitkin. Lähtö on melko simppeli, kiitotien suuntaisesti 17 mailin
päähän, josta oikealla ja vasemmalla kaarrolla kohti anlutia.



Nousuun valitaan laipat 5 astetta ja tehonvähennys lämpötilalla 50c, joka antaa meille N1 lukemaksi 95,8%. V-nopeudet tänään V1 163, Vr
169 ja V2 175.



Moottorien käynnistyttyä saatiin heti pari vikailmoitusta. Vasemman myllyn bleed ei toimi ja keskimmäisen hydrauliikkajärjestelmän
sähköpumppu meni rikki. Ei aiheuta muita toimenpiteitä kuin pumpun sulkeminen.



Rullataan E6 pitkin odotukseen E5 17L:lle.



Muita koneita parkissa odottamassa aamua. Täällä ei tähän aikaan juurikaan  ole liikennettä.



Valmiina lähtöön. Tarkkasilmäisimmät huomaavat, että APU on vielä jäähtymässä ja TCAS ja WXR on poissa päältä. Miksi? Ei tietoa. Asia
kuitenkin korjattiin ennen nousua.



Heti nousun jälkeen koneeseen tarttui 30 solmun sivutuuli suoraan sivulta, joka aiheutti osalle matkustajista melko epämiellyttävän
tunteen. Onneksi ollaan isolla liikkeellä niin ei tunnu missään. Tätä vasten sai kuitenkin ohjata koko ajan.



Lentopinnalla 350 aamun sarastaessa. Aamun ensimmäiset valoisat hetket 777:n ohjaamossa on rauhallisia ja erittäin upeita!












Pilvisyys seuraa aika tarkasti rannikkoviivaa, kiitos Sky Forcen. Aamun maisema näyttää äärimmäisen rauhalliselta. Matkaa on nyt
taitettu 2 tuntia ja on aika sanoa hyvästi pimeydelle.



Pikkuhiljaa päivän valjetessa aamu-usvan keskeltä paljastuu yksityiskohtia



Muutama onnellinen saa vielä nauttia varjosta



Pinnoilta alaspäin. TIRAS2C tuloreittiä pitkin suoraan RNAV-lähestymiseen 09:lle. Minimikorkeus 280 jalkaa baro, Vref30 149, joten
lähestymisnopeus 154 solmua. Laskeutumispaino 250tn eli lähes maksimi. Balilla tuulet suotuisia 110@12kt, kevyttä pilveä 1700 jalassa ja
hyvä näkyvyys.



Jokin muinainen tulivuori edessä



Kerran vielä veden ylle



Pilviä vaiko vain horisontti...



No pilviäpä tietysti



Kohta perillä



Kajuutasta päin. Vaihtelun vuoksi ilman flight directoria, vaan sinne päinhän se taitaa mennä tälläkin kertaa. Suuntabugi unohtui
laittaa



Tästä on jo vaikeampi ajaa ohi



It's called silk



Jarrutellaan



Äkkiä pois ennen kuin joku tulee niskaan



Kuumuus hönkii jo ikkunan läpi


Portilla 17 kello 8:02 aikataulun mukaisesti. Lentoaika lopulta 3h 38min.




« Last Edit: 24.06.18, 19:44 by Joona Väisänen »
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 981
Date Registered: 03.07.09

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #1 on: 24.06.18, 21:57 »

Katos! Vanhaa kunnon kuvastooria pukkaa sillä erinomaisella otteella, mitä Nordicissa totuttiin näkemään männä vuosina thmbup erinomaista jälkeä kyllä! Kiitokset.

UPL
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4149
Date Registered: 19.06.07

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #2 on: 25.06.18, 04:34 »

Samaa mieltä Joukan kanssa thmbup Hienot kuvat ja selostukset missä mennään milloinkin  Smiley
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6215
Date Registered: 27.10.01

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #3 on: 25.06.18, 06:47 »

Katos! Vanhaa kunnon kuvastooria pukkaa sillä erinomaisella otteella, mitä Nordicissa totuttiin näkemään männä vuosina thmbup erinomaista jälkeä kyllä! Kiitokset.

No onhan näitä jo 2 nyt lyhyen ajan sisään Cool
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4509
Date Registered: 13.04.09

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #4 on: 25.06.18, 08:16 »

Mukavahan näitä on lukua ja katsoa.  thmbup

Pitäisiköhän sitä taas pitkästä aikaa kunnostautua ja itsekin jonkin näköistä stooria kehitellä.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3623
Date Registered: 18.12.01

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #5 on: 25.06.18, 14:14 »

Kyllä kelpas thmbup

Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1265
Date Registered: 19.06.10

Re: Pitkästä aikaa Balille (korjattu)
« Reply #6 on: 25.06.18, 14:52 »

Aivan mahtavaa että joku jaksaa tehdä perinteisiä kuvatarinoita. Niitä on ollut ikävä.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1