ISA DEV och FLEX?

(1/3) > >>

butthead:
Flex vet jag har med reduced thrust att göra, men hur får man fram värdet? Via TOPCAT?
ISA DEV? Jag googlade fram vad det handlade om, men var får man informationen från?

MVH
Magnus

SAS570:

Flex vet jag har med reduced thrust att göra, men hur får man fram värdet? Via TOPCAT?
ISA DEV? Jag googlade fram vad det handlade om, men var får man informationen från?

MVH
Magnus

I verkligheten får du prestandaunderlaget från olika företag som erbjuder tjänsten såsom EAG/Navtech osv, där du använder tabeller och går efter de olika förhållandena som råder för att få fram Flex temp. Alternativt så används ACARS för TODC uträkningar för de bolag som har det (t.ex. SAS).
Angående ISA Dev så är det en temperatur som skiljer mot ISA Standard. ISA standard vid havsnivå är 15 grader = ISA DEV 0, om det skulle nu vara 20 grader så blir det ISA DEV +5 osv.

saabpilot:
I TopCat under take off fliken får du fram "assumed temperature" = derates.
Titta sen i Runway Table (knapp på samma sida) för att få aktuell banas max derate.

Björn

[ Attachment not found - or removed ]

butthead:
Hej!

Tack för snabba svar! Några följdfrågor:
ISA DEV: Så man tar bara OAT från ATIS och subtraherar med 15 för att få ISA DEV? Varför låter de inte bara ange OAT som MD-11 och subtraherar 15 i FMC istället?
Flex: Bör man välja en "D-TO" så pass hög så att man får ner N1 så mycket som möjligt (för att minska på slitage och soppa vid TO, dock inte lägre än N1=85%), dock med en säker runway marginal? Kan man anta att 800m är tillräckligt på ESSA 19R? FLEX i FMC är det sedan bara att man adderar OAT med "D-TO" där i tabellen från TOPCAT?

/Magnus

saabpilot:
OAT från ATIS och subtraherar med 15  -  Ja om 1) flygplatsen ligger på havsytans nivå och 2) om det är varmare än + 15 så blir skillnaden positiv annars negativ.

D-TO är en lite annan sak - det är två "fasta" deratings.  D-TO 1 och D-TO 2 vilka reducerar T/O thrust.
Används i praktiken sällan och är förbjuden i Holland.   

Assumed temp metoden används däremot flitigt överallt.
Mariginalen är upp till befälhavaren att bestämma inom ramen för myndighetens bestämmelser och bolagets policy.

För att använda "assumed temp" så sätter du in den t.ex. +35 grader i fältet vid pilen
För B737 kan bägge metoderna kan användas samtidigt !

Vid den röda pilen i bilden lägger du in assumed temp derate och den gula ringen visar de två valen för fixed derates.

[ Attachment not found - or removed ]

Navigation

Up one level

Next page