FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 02:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]  (Read 2647 times)
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

-Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« on: 27.07.11, 10:48 »

Oikein pullantuoksusita huomenta foorumille! Christmas smiley

Eilisiltana paineltiin tosiaan Malagasta takaisin Tukholmaan, aluksi oli tarkoitus laittaa vain muutama kuva mutta sattuneista syistä kuvia tuli niin paljon, että en jaksanut alkaa valikoimaan. Myös viimeisestä stoorista on hälyttvä paljon aikaa joten korjataan se virhe nyt samalla!  thmbup


[ attachment removed / expired ]

Reittimme kulkee tänään Ranskan, Belgian, Hollannin, Saksan ja Tanskan ilmatilojen halki kohti Tukholmaa, lentokorkeus aluksi FL360 josta myöhemmin pompataan parittomalle pinnalle FL370.

ATS -tiedote:

-(FPL-SAS1804-IS
-B738/M-SIJPRWXY/S
-LEMG0925
-N0448F360 BLN UN865 VTB UN867 DGO UN858 VADOM UN874 VEKIN/N0454F370 UN873 HELEN UZ702 MEDEL Z702 DEKIK N851 TRS
-ESSA0410 EFTU
-EET/LFFF0055 EBUR0151 EHAA0156 EDVV0216 EKDK0230 ESAA0246 REG/LNRRH OPR/SASVA DOF/110726 DAT/V RVR/200)

Säät näyttivät seuraavilta:

LEMG 262030Z 00000KT CAVOK 26/19 Q1010 NOSIG

ESSA 262020Z 07003KT CAVOK 19/16 Q1015 NOSIG

EFTU 262020Z AUTO 00000KT CAVOK 20/18 Q1015

Malagassa tuulien ollessa tyyniä lennonjohto valitsi lentoonlähtöä varten kiitotien 32. Tukholmassa odotellaan kiitotietä 01L.

Aamubriefing suoritettu ja miehistö suuntaa koneelle, joka on tänään tyyppiä Boeing 737-800, rekisteriltään LN-RRH.
[ attachment removed / expired ]

Ohjaamo kylmänä, ja eikun hommiin!  thmbup
[ attachment removed / expired ]

Kun koneeseen on saatu virtaa alginoimme IRS -laitteiston ja suoritamme läjän erilaisia testejä.
[ attachment removed / expired ]

Aloitamme Boardingin, matkustajia valuu sisään 137 kappaletta joista 25 on lapsia, ja 5 on sylilapsia. Soppaa tungetaan tankkiin 13800 kiloa.

Tämän jälkeen siirrymme FMC:n kimppuun, kuvassa reitin täyttelyä.
[ attachment removed / expired ]

Työntö ja käynnistys alloitettiin aikaan 09:20, eli 5 minuuttia aikataulusta edellä!  thmbup
[ attachment removed / expired ]

Rullaillaan kohti kiitotietä 32.
[ attachment removed / expired ]

Lineup, ''Clear on the approach''
[ attachment removed / expired ]

''Eighty knots''
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Nousee kuin tykki, aloitetaan käännös.
[ attachment removed / expired ]

Lentokorkeus saavutettiin 12 minuuttia nousun jälkeen.
[ attachment removed / expired ]

Kahden ja puolen tunnin lentelyn jälkeen TOD ilmesty näkyviin.  Cool
[ attachment removed / expired ]

Aluksi odoteltiin kiitotietä 01L laskuun, mutta tuulien muuttuessa valittiin laskuun kiitotie 19R. Seuraillaan TROSA2N P-RNAV lähestymisreittiä, joka on huomaamattomasti myös merkitty allaolevaan karttaan. Kiitotie tullaan vapauttamaan YG:n kautta.

[ attachment removed / expired ]

Down we go.
[ attachment removed / expired ]

City of Stockholm taustalla.
[ attachment removed / expired ]

Autopilotti heitetty mäkeen ja päästetään kapteeeni sorvaamaan.  Cool
[ attachment removed / expired ]

Sieltä se tulee..
[ attachment removed / expired ]

Taivas varjele, silkinpehmeää. eiku.
[ attachment removed / expired ]

Video laskusta: http://www.youtube.com/watch?v=rEh78_NGjN4

Kiitotie vapautettu via YG.
[ attachment removed / expired ]

Tähdätään ständille 5.
[ attachment removed / expired ]

Polttoainetta kuluteltiin noin 10500kg.

Lopussa haluan pyytää syvästi anteeksi, ja kiittää että jaksoitte katoa loppuun asti!  thmbup

Kone on mulle vielä aika uusi tuttavuus joten kommenttia operointivirheistä ja kuvista saa, ja pitääkin antaa!
« Last Edit: 27.07.11, 10:56 by Santeri Saikkonen »

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Samuli Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 10.05.08

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #1 on: 27.07.11, 11:05 »

Olihan noi ihan kivoja suttukuvia näin miniläppärin ruudusta katsottuna. Ja toivon syvästi ettei kyydissä sattunut olemaan mummoja sillä tuossa videossakin näyttää siltä että kone suorastaan putosi kiitoradalle, eikä laskeutunut. Tuossa nimittäin vois mennä ihan hauraan mummon niskaluut poikki Tongue
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3943
Date Registered: 19.06.07

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #2 on: 27.07.11, 11:14 »

Olihan noi ihan kivoja suttukuvia näin miniläppärin ruudusta katsottuna. Ja toivon syvästi ettei kyydissä sattunut olemaan mummoja sillä tuossa videossakin näyttää siltä että kone suorastaan putosi kiitoradalle, eikä laskeutunut. Tuossa nimittäin vois mennä ihan hauraan mummon niskaluut poikki Tongue

Noh noh, eikös sitä sanota että hyvä lasku on sellainen mistä voi kävellä ehjänä pois? Joo, tiedän koskee sotilaskoneita  Wink

Ja onkos Saikkonen asentanut vc-päivityksen minkä löytää tuolta iFlyn foorumilta? Parantaa kummasti tuon vc:n näköä, valittavissa joko "puhdas" ohjaamo tai sitten dirty  Wink http://ifly.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=711&title=improving-vc
« Last Edit: 27.07.11, 11:20 by Mikael Leinonen »
ALind
Former member
Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #3 on: 27.07.11, 11:15 »

On turha alkaa kehumaan mistään, kuvien laadussa paljon korjattavaa, samoin kun koneen lentämisessä.

Luin stoorin minuutissa läpi, ja silmään osuivat ainakin seuraavat korjausta vaativat asiat:

- BARO pitää ottaa pois lentoonlähdössä.
- LNAV armataan suurimmalla osalla lentoyhtiöistä (mukaan lukien SAS) ennen lentoonlähtöä, usein jo portilla ennen käynnistystä.
- TOGA -moodi ei käytössä lentoonlähdössä!?
- Kurssi ruuvataan nollaan pinnoilla, ja VOR:t annetaan automaattisesti virittää itsensä reitin edetessä.
- Laskussa ylösvetokorkeus valittuna, 1500ft 19R tapauksessa.
- Laskussa taisi haarukat lennellä kabiinin puolella, hienosti hoidettu!  thmbup (lue: ei)
- Miksi polttoainetta jäi noin paljon yli?
- Flight director pois laskun jälkeen.
- Chrono pois päältä kiitotieltä poistuttaessa.

Varmaan jäi paljon huomaamatta. Tuhlasit aikaani 10 minuuttia. Kiitos!
Samuli Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 10.05.08

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #4 on: 27.07.11, 11:25 »

Noh noh, eikös sitä sanota että hyvä lasku on sellainen mistä voi kävellä ehjänä pois? Joo, tiedän koskee sotilaskoneita  Wink

Musta tuntuu et tossa ei ykskää ihminen kävelly ehjänä ulos. Meinaan vaan että simussahan ei voi nähdä niitä nipottavia matkustajia jotka astelevat koneesta ulos. Grin Eri juttu toki jos on animoitu erikseen.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3943
Date Registered: 19.06.07

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #5 on: 27.07.11, 11:34 »

Musta tuntuu et tossa ei ykskää ihminen kävelly ehjänä ulos. Meinaan vaan että simussahan ei voi nähdä niitä nipottavia matkustajia jotka astelevat koneesta ulos. Grin Eri juttu toki jos on animoitu erikseen.

No joo  Smiley Onneksi sotilaskoneissa on heittoistuin jos lasku ei onnistu  thmbup
Iiro Helminen
Offline Offline

Posts: 965
Date Registered: 04.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #6 on: 27.07.11, 11:41 »

Minne Saikkosen kuvienlaatu on kadonnut?  Shocked FSX:stä sait vielä hyvän näkösiä shotteja, mutta nyt ilmeisesti kun käytät FS9 niin aikamoista suttua/karkkimaisuutta? Huh

ASUS P8Z68-V/GEN3 || Core i5 2500K @4,8Ghz || HyperX 1600Mhz 16Gb || ASUS GTX1070 8Gb || Corsair TX650 V2 || Corsair H100i || 120Gb SSD || 1,5 Tb HDD || FD Define R4
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #7 on: 27.07.11, 11:52 »

Ja asennappa uusimmat päivitykset tohon IFlyhyn.
Esim. IRS alignointi tapa muuttunut minuuteiksi.

Ja ei tuo lasku silkkiä ollut Grin

Ja kuten viime kuvissa sanoin, mene takas FSX Smiley


FSLabs Support Team
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #8 on: 27.07.11, 11:53 »

Minne Saikkosen kuvienlaatu on kadonnut?  Shocked FSX:stä sait vielä hyvän näkösiä shotteja, mutta nyt ilmeisesti kun käytät FS9 niin aikamoista suttua/karkkimaisuutta? Huh

Eiköhän se kuvanlaatu parane kun palataan FSX:ään.  thmbup

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #9 on: 27.07.11, 11:54 »

On turha alkaa kehumaan mistään, kuvien laadussa paljon korjattavaa, samoin kun koneen lentämisessä.

Luin stoorin minuutissa läpi, ja silmään osuivat ainakin seuraavat korjausta vaativat asiat:

- BARO pitää ottaa pois lentoonlähdössä.
- LNAV armataan suurimmalla osalla lentoyhtiöistä (mukaan lukien SAS) ennen lentoonlähtöä, usein jo portilla ennen käynnistystä.
- TOGA -moodi ei käytössä lentoonlähdössä!?
- Kurssi ruuvataan nollaan pinnoilla, ja VOR:t annetaan automaattisesti virittää itsensä reitin edetessä.
- Laskussa ylösvetokorkeus valittuna, 1500ft 19R tapauksessa.
- Laskussa taisi haarukat lennellä kabiinin puolella, hienosti hoidettu!  thmbup (lue: ei)
- Miksi polttoainetta jäi noin paljon yli?
- Flight director pois laskun jälkeen.
- Chrono pois päältä kiitotieltä poistuttaessa.

Varmaan jäi paljon huomaamatta. Tuhlasit aikaani 10 minuuttia. Kiitos!

Kiitokset Aleksi kommentista, tuostahan voi vaikka oppia jotakin!  Smiley

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Erik Pirtala
Offline Offline

Posts: 273
Date Registered: 11.12.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #10 on: 27.07.11, 11:55 »

Silkinpehmeältä tuo näyttää minun laskeutumisiin verrattuna.  Smiley

Canon EOS500D, 18-55mm EF-S, Sigma 70-300mm
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #11 on: 27.07.11, 11:59 »

Olihan noi ihan kivoja suttukuvia näin miniläppärin ruudusta katsottuna. Ja toivon syvästi ettei kyydissä sattunut olemaan mummoja sillä tuossa videossakin näyttää siltä että kone suorastaan putosi kiitoradalle, eikä laskeutunut. Tuossa nimittäin vois mennä ihan hauraan mummon niskaluut poikki Tongue

hahah  laugh Aika mautonta on tulla tuolleen sanomaan, kone ei todellakaan pudonnut  Undecided
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #12 on: 27.07.11, 12:02 »

Taidan mennä SAS-ansaan mutta ainakin muutama firma pitää EO-ACCELia BAROssa putella.

Olenko ehkä missannut jotain, eikös eo accel alt ole AGL ja RA?
Samuli Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 10.05.08

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #13 on: 27.07.11, 12:06 »

hahah  laugh Aika mautonta on tulla tuolleen sanomaan, kone ei todellakaan pudonnut  Undecided

Mauttomuudesta en tiedä, mutta mun mielestä tuo näytti enemmän putoamiselta kuin laskeutumiselta. No mutta mielipiteensä kullakin. En lähde kiistelemään  Smiley
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #14 on: 27.07.11, 12:10 »

Hieno stoori Saikkonen  thmbup

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #15 on: 27.07.11, 12:12 »

No mutta mielipiteensä kullakin.

Aivan! Mutta jotenkin vaan tuntuu että täällä jaksetaan turhan usein "kitistä" asioista joilla ei ole pitemmän päälle mitään merkitystä.  Smiley
Ainiin, kokonaisuudessaan hieno stoori   thmbup
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #16 on: 27.07.11, 15:30 »

Ei välttämäti. Yleensähän se on ilmaistu "1500ft above AAL" eli aerodrome elev + 1500ft Smiley

Mistä tietyn kentän eo acc - korkeuden näkee vai onko se vakio tietyillä koneilla tms.?
Ja olenko nyt ymmärtänyt oikein että käytetään joko kentän korkeus(MSL) + X  ja BARO-asetus tai suoraan X-korkeus ja RA (lähinnä MD-11:aa tässä samalla ajattelin)?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #17 on: 27.07.11, 15:47 »

Mistä tietyn kentän eo acc - korkeuden näkee vai onko se vakio tietyillä koneilla tms.?
Kentän korkeuden näkee kartoista. Ja jos siihen tulee tuo Henrin mainitsema 1500ft päälle niin siinähän se on?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #18 on: 27.07.11, 16:11 »

On turha alkaa kehumaan mistään, kuvien laadussa paljon korjattavaa, samoin kun koneen lentämisessä.

Luin stoorin minuutissa läpi, ja silmään osuivat ainakin seuraavat korjausta vaativat asiat:

- BARO pitää ottaa pois lentoonlähdössä.
- LNAV armataan suurimmalla osalla lentoyhtiöistä (mukaan lukien SAS) ennen lentoonlähtöä, usein jo portilla ennen käynnistystä.
- TOGA -moodi ei käytössä lentoonlähdössä!?
- Kurssi ruuvataan nollaan pinnoilla, ja VOR:t annetaan automaattisesti virittää itsensä reitin edetessä.
- Laskussa ylösvetokorkeus valittuna, 1500ft 19R tapauksessa.
- Laskussa taisi haarukat lennellä kabiinin puolella, hienosti hoidettu!  thmbup (lue: ei)
- Miksi polttoainetta jäi noin paljon yli?
- Flight director pois laskun jälkeen.
- Chrono pois päältä kiitotieltä poistuttaessa.

Varmaan jäi paljon huomaamatta. Tuhlasit aikaani 10 minuuttia. Kiitos!
Ihan hieno lista, mutta lisäisin vielä:
- Sössillä Arlandan varakenttänä toimii yleensä sen aukioloaikoina Västerås, muuten Skavsta.
- Plaanissa ei ole Madridin EETiä.
- Ruudulla kannattaa pitää ARPT näkyvissä yleensä.
- Sassi ainakin käyttää ILSissä mappimoodia molemmilla puolilla, mitään ILS-torttua ei tarvitse katsella.
- YGtä ei ole enää olemassakaan, nykyisellään tunnetaan ilmeisesti Y5nä.

EO-accelin pyörittelystä baroon ei ole sen tarkempaa tietoa, mutta asiahan selvitetään pikimmiten  Tongue Yleisesti ottaen minimit ovat piilossa lähdössä, mutta sinne voi jonkun sidin kääntökorkeuden pyörittää jos niin haluaa.
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: -Kuulitko että Saikkonen lentää nykyään puttea? -Ei se sitä osaa lentää! [V/S/I]
« Reply #19 on: 27.07.11, 16:13 »

Kentän korkeuden näkee kartoista. Ja jos siihen tulee tuo Henrin mainitsema 1500ft päälle niin siinähän se on?

Tiedän, nimenomaan tässä tarkoitan tuota EO acceleration altudea, koska joskus kuulin sanottavan että esim. efhk:lla se olisi 2200ft, mutta mistään kartasta en ole löytänyt. Eli onko tuo 1500ft vakio vai miten? MD-11:lla ko. korkeus on min. 400ft kentän yläpuolella.

Ja sori kun menee vähän aiheen ulkopuolelle.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1