FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Muut aiheet => Vapaa keskustelu => Topic started by: Timo Koski on 12.10.12, 06:54



Title: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 12.10.12, 06:54
Työkaverin likka 20v oli eilen iltapäivällä peuran kanssa ottanut yhteen 9-tiellä Humppilasta Loimaan suuntaan muutaman kilometrin. Oli ajanut auton bussipysäkille parisataa metriä. Sitten oli soittanut erittäin hätääntynenä ja käytännössä shokissa äidilleen. Hän ei ollut alkuun saanut edes mitään selvää puheesta/asiasta, mutta vähitellen se selkisi. Äiti +isä oli pyytänyt häntä soittamaan itse häkeen ja kertomaan tapaus, mutta ei likka pystynyt toimintaan. He sitten lähti heti autolla siihen suuntaan, ja matkalla tämä kaverini päätti itse soittaa häkeen. Siitä se kummallisuus alkoikin, kun siellä muija alkoi selittämään että "jos kerran osaa kotiin soittaa, voi sitten itse soittaa häkeen". Kyllä ihmettelen millä vidun logiikalla tollanen ääliö voi olla häkessä töissä. Toinen esittelee itsensä ja asian rauhallisesti, ja ämmä pistää homman lekkeriksi suunnilleen.  Ja vaimonsa selittää asiaa lisää. Luulisi olevan eka oppitunnin aihe ja vakiokamaa, ettei jonkun lievemmänkän onnettomuuden osallinen välttämättä ole looginen toiminnoissa ja tee kaikkea käsikirjan mukaan. Varsinkaan ehkä parikymppinen, diabeetikko tyttö.  Silloin kaveri ajaakin suoraan Loimaan poliisiasemalle kertomaan kolarista, siellä onkin 5 kissalanpoikaa juttutuokiolla pihalla ja joku puolituttu ikkunassa roikkuu. Kaveri puhuu asian, autosta joku tinanappi viisastelee kun kuulee paikan ja ajan, että he just sieltä ajoi, ei siellä mitään ollut näkyvissä. No sentään tää paikallinen rikoskomisario tms muistaakseni, lupaa hoitaa jonkun paikalle tsekkaamaan. Sitten kaverini lähtee paikalle, löytää auton ja likan, ja menee itse kävellen etsimään kolauspaikkaa. Jotain lasinpalasta löytää, mutta ei elukkaa. Piakkoin sama rikospuolen kaveri ajaa siviilillä ohitse ja moikkaa ja tekee kanssa siellä pienen kiepin. Ja sitten hoiti tarvittavat paperihommat ja metsä/koiramiehet varmaan  paikalle asiallisesti. Josta kaveri antoi hänelle pisteet, toisille jäikin sitten papukaijamerkki. Ja häken "lehmälle" lähtee palautetta, toivottavasti, ainakin niin kerroin että tee tuosta joku palaute ehdottomasti häkeen ja vaikka poliisille vielä tuosta "takapenkin poliisin  vähättelystä/viisastelusta".


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Ilari Kousa on 12.10.12, 10:21
Samanlainen kokemus itselläkin...


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Kalle Rantanen on 12.10.12, 10:31
Jos haluat, että palautteella on jotain vaikutusta, niin ämmät ja lehmät kannattaa jättää tarinasta pois.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 12.10.12, 10:47
Quote from: Kalle Rantanen on 12.10.12, 10:31
Jos haluat, että palautteella on jotain vaikutusta, niin ämmät ja lehmät kannattaa jättää tarinasta pois.
No tietty, kaveri sen tekee, jos tekee, mutta kyllä olisi multa kiehahtanut jo puhelissa puhuessa yli ja reilusti. Ja oikeestaan kiehahti kaveriltakin ja pisti luurin muijalleen.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Jouni Haimi on 12.10.12, 10:55

En nyt noin yksioikoisesti menisi tuota häke päivystjää tuomitsemaan tuossa tilanteessa koska hän oli oikeassa siinä että hän ei pystynyt arvioimaan tuo tytön tilaa ja tapahtunutta toisen käden tietojen peruteella ja kun tuota kertomusta lukee niin herää kysymys mitä hälyytettävää tuossa onnettomuudessa oikeastaan edes oli?

-Ei henkilövahinkoja
-auto ajokuntoinen


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 12.10.12, 11:58
Quote from: Jouni Haimi on 12.10.12, 10:55
En nyt noin yksioikoisesti menisi tuota häke päivystjää tuomitsemaan tuossa tilanteessa koska hän oli oikeassa siinä että hän ei pystynyt arvioimaan tuo tytön tilaa ja tapahtunutta toisen käden tietojen peruteella ja kun tuota kertomusta lukee niin herää kysymys mitä hälyytettävää tuossa onnettomuudessa oikeastaan edes oli?
Eikös se ole tapa että niistä pitää viranomaiselle ilmoittaa kohta , eikä viidestoista päivä, jo(tai varsinkin) eläimen takia. Ja eiköhän voisi olettaa että oma vanhempi pystyy arvioimaan lapsensa tilaa puhelun perusteella paremmin kuin joku puhelinvastaaja Turussa(henkilöä kuuulematta). Varmaan se Jounia lohduttaisi, jos ajaisi autonsa rusinaksi, eikä häke korviaan lutkauttaisi, kun ohikulkija soittaa asiasta. Häke vaan käskee kuskin soittaa kun pystyy, ehkä. Voi sittten kuskin puheesta päätellä, mikä on hänen tilansa. Vai pitäisikö seuraavalla kerralla, jos jotain pienempää on sattunut, niin kertoo vähintään Konginkankaan kokoisesta tapauksesta, niin voisi saada  huomiota häkestäkin. Ja tuskinpa parikymppinen tyttö on kyvykäs arvioimaan auton kuntoa tuossa tilassa ja tilanteessa järkevästi, jossa kyllä ajon jatkaminen jo muutenkin olisi erittäin riskaabelia.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Teemu Kokkonen on 12.10.12, 12:12
Quote from: Jouni Haimi on 12.10.12, 10:55
En nyt noin yksioikoisesti menisi tuota häke päivystjää tuomitsemaan tuossa tilanteessa koska hän oli oikeassa siinä että hän ei pystynyt arvioimaan tuo tytön tilaa ja tapahtunutta toisen käden tietojen peruteella ja kun tuota kertomusta lukee niin herää kysymys mitä hälyytettävää tuossa onnettomuudessa oikeastaan edes oli?

-Ei henkilövahinkoja
-auto ajokuntoinen



Mutta osallisena eläin joka on yksinään syy soittaa häkeen...
Btw, eikös tälläinen häke-ketju ole jo olemasssa?


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Tatu Koiranen on 12.10.12, 12:37
Niin. Se häken työntekijä olis varmaan kuitenkin halunnut selvittää, tarvitaanko paikalle poliisi, vai poliisi ja ambulanssi, ja uskon, ettei hän ratkaisua tekiessään hyödy mitenkään hirveästi sellaisen ihmisen kertomuksesta asiassa, jolla itsellään on vahva tunneside asiaan. Täysin sen hetkistä tilannetta tuntematta voisi heittää ilmoille esimerkiksi sen vaihtoehdon, että lansseista oli voinut olla sillä hetkellä pulaa muutenkin, jolloin on syytä miettiä sitä prioriteettiasiaa tehtävien välillä aika tarkkaan.
Quote from: Timo Koski on 12.10.12, 06:54
Sitten oli soittanut erittäin hätääntynenä ja käytännössä shokissa äidilleen


Kuka teki tämän diagnoosin?

Sokki on hengenvaarallinen tila, hätäätyminen/lamaantuminen ei (silloin, kun välitön ulkoinen vaara ei uhkaa). Psyykkiseen kriisiin liittyvä sokki, joka ilmenee ulospäin tyypillisesti juuri lamaantumisena tai sekavuustilana, ei kuitenkaan sellaisenaan tapa.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 12.10.12, 13:00
Quote from: Tatu Koiranen on 12.10.12, 12:37
Se häken työntekijä olis varmaan kuitenkin halunnut selvittää, tarvitaanko paikalle poliisi, vai poliisi ja ambulanssi, ja uskon, ettei hän ratkaisua tekiessään hyödy mitenkään hirveästi sellaisen ihmisen kertomuksesta asiassa, jolla itsellään on vahva tunneside asiaan.

Sokki on hengenvaarallinen tila, hätäätyminen/lamaantuminen ei (silloin, kun välitön ulkoinen vaara ei uhkaa). Psyykkiseen kriisiin liittyvä sokki, joka ilmenee ulospäin tyypillisesti juuri lamaantumisena tai sekavuustilana, ei kuitenkaan sellaisenaan tapa.
Onko se vaikea tajuta, että jos henkilö ei juuri kykene puhumaan edes tutulle, voi olla vaikea saada asiaa ulos vieraallekaan hädissään. Ja eiköhän se ollut selvää ettei lanssia tarvita, mutta selvä neuvo vaikka poliisilta, kuinka juuri tällä hetkellä toimitaan. Heidän auto voi olla 5km tai 55km päässä täällä maakunnassa, vapaa tai ei vielä lisäksi. Tuo käytännössä shokissa oli minun "moka", en ole Tatun veroinen lääkäri. Mutta erittäin hätääntynyt/lamaantunut ovat varmaan hyviä vertauksia.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Tatu Koiranen on 12.10.12, 13:12
Voi se vähän vaikeaakin olla. Mä oon ehkä vähän, ei nyt voi sanoa että kyyninen, mutta suhtaudun aika kriittisesti kuitenkin tälläisiin kertomuksiin, vaikka kertoja olisi omasta lähipiiristäni. Toki häke tekee varmasti virheitä silloin tällöin, mutta vahvasti uskon, että suurimmassa osassa näistä jutuista siellä on kuitenkin toimittu aikalailla oikein. Asiasta kertovan ei tarvitse tietoisesti edes yrittää puhua muunneltua toteuutta, koska kun tapahtuma koskettaa henkilökohtaisesti, menee arvostelukyky herkästi vaikka sen menettämisen vaaran kuinka pyrkisi tiedostamaan ennakkoon. Sellanen se ihmismieli vaan on, ihminen valehtelee huomaamatta itselleen ja sulkee pois asioita tiedostamatta sulkeneensa niitä pois...

http://www.youtube.com/watch?v=NkGNEjJ0OmE - Olis mielenkiintosta kuulla esimerkiksi tuon soittajan kertomus siitä, miten epäasiallisesti viranomainen suhtautui hänen ilmoituksiinsa...

Pitäis varmaan itse lamaantua joskus niin ehkä ymmärtäisi paremmin näitä tilanteita, vielä ei luonto ei kuitenkaan ole tarjonnut mahdollisuutta siihen. Toistaiseksi on jääty kolareissa ja muissa onnettomuuksissa sellaisen "terveen" hallitun stressireaktion tasolle, jossa verenkiertoon vapautuva adrenaliini antaa lisää fyysistä voimaa (sitä tulee muuten yllättävän paljon) ja mieli on "tilanteen ollessa päällä" virkeä kuin sadan kahvikupillisen jälkeen, eivätkä uhrien ehkä hieman levällään olevat sisuskalutkaan tai katkenneet raajat saa aikaan samanlaista reaktiota kuin mitä niistä normaalitilanteissa tulisi.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Jouni Haimi on 12.10.12, 13:19
Quote from: Timo Koski on 12.10.12, 13:00
Onko se vaikea tajuta, että jos henkilö ei juuri kykene puhumaan edes tutulle, voi olla vaikea saada asiaa ulos vieraallekaan hädissään. Ja eiköhän se ollut selvää ettei lanssia tarvita, mutta selvä neuvo vaikka poliisilta, kuinka juuri tällä hetkellä toimitaan. Heidän auto voi olla 5km tai 55km päässä täällä maakunnassa, vapaa tai ei vielä lisäksi. Tuo käytännössä shokissa oli minun "moka", en ole Tatun veroinen lääkäri. Mutta erittäin hätääntynyt/lamaantunut ovat varmaan hyviä vertauksia.


Mutta arvioin tekee hälytyskeskus eikä vanhemmat joten tuo neuvo että ottaa itse yhteyttä on hyvä.Jopa se että vaikka soittaa mutta ei kykene selvitämään asiaa kertoo jo päivytäjlle paljon ja auttaa avun määrittelyssä.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 12.10.12, 14:04
No joo, soittaja ei saa sanaa suustaan ehkä selkeästi, paikkakin voi olla hakusessa uudestaan, vaikka sen olisi osannut jotenkin tutulle kertoakin, pidetään linjaa auki sitten pidempään ja tuhlataan kaikkien aikaa ja hermoja, jatketaan eläimen kärsimyksiä, kun toinenkin tapa olisi varmaan löytynyt, ja kaikki olisi olleet paremmalla mielellä lopulta(paitsi häken muija, jolle kai asia oli yx ja sama). Ja lopputuloskin oli nyt sama varmaan, kuitenkin, vain 10 min  nopeammin olisi voinut käydä ihan maalaisjärjellä ja pienemmällä häslinkillä.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Jouni Haimi on 12.10.12, 14:13
Quote from: Timo Koski on 12.10.12, 14:04
No joo, soittaja ei saa sanaa suustaan ehkä selkeästi, paikkakin voi olla hakusessa uudestaan, vaikka sen olisi osannut jotenkin tutulle kertoakin, pidetään linjaa auki sitten pidempään ja tuhlataan kaikkien aikaa ja hermoja, jatketaan eläimen kärsimyksiä, kun toinenkin tapa olisi varmaan löytynyt, ja kaikki olisi olleet paremmalla mielellä lopulta(paitsi häken muija, jolle kai asia oli yx ja sama). Ja lopputuloskin oli nyt sama varmaan, kuitenkin, vain 10 min  nopeammin olisi voinut käydä ihan maalaisjärjellä ja pienemmällä häslinkillä.



No Tässä sinun esimerkissähän tuo toinen tapa toimi varsin erinomaisesti eli ei apua ollenkaan joten herää kysymys olisiko kannatanut sitten seurata ohjeita eikä säveltää omiaan


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Arne Wallen on 12.10.12, 15:34
Tuon Häken toimintahan on saannut arvostelua enemmän kun arvostusta, eniten vanhan poliisitoiminnan puolelta.Hyvä kaverini joka toimi pitkäänkin sekä pääkaupunkiseudulla että keskeisessä suomessa, ensin poliisipäivystyksessä, sittemmin häkessä kertoi lähtökohtienkin olleen jo niin PC stä ja on siitä valtakunnanlehdissäkin kertoillut.
Tämän virityksen alkukertoja on jo niinkin sekavasti jutun kertoillut että jouduin kolmeen kertaan miettimään kuka on tehnnyt ja kokennut mitä, lisäksi kertomus on ainakin toisen jollei kolmannen korvan kautta.
Tunteethan vaikuttavat usein näihin, samaten jos kello käy ja mitään ei tapahdu kolmeen minuuttiin, ihanne olisi että aina kun soitat ja kerrot jotain, valmiina olisi EU tuomioistuimen päätös.
Näinhän ei käy vaan ihmiset, ehkä naapurisi rouva siellä vastaa, lyhyt koulutus ja isot käsiteltävät asiat pöydällä, mielessä jotkin kerrotut ohjeet ja lyhyt käsittelyaika.

Suurin virhe näissä Häke asioissa on liiankin nopea ja optimistinen suunnittelu ja insinööritaidoilla.Porukka vähenee asiantuntemus samaten, ihmettelihän Räsänen tuossa viikolla miten paljon kouluissa on väkivaltaa ja ongelmia, joutuu jos mandaatti jatkuu ihmettelemään monta muutakin asiaa.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Tiina Mansikka on 12.10.12, 16:28
Quote from: Arne Wallen on 12.10.12, 15:34
Tuon Häken toimintahan on saannut arvostelua enemmän kun arvostusta..

Tämän virityksen alkukertoja on jo niinkin sekavasti jutun kertoillut että jouduin kolmeen kertaan miettimään kuka on tehnnyt ja kokennut mitä, lisäksi kertomus on ainakin toisen jollei kolmannen korvan kautta.


Itsekin joutui useampaan kertaan tavaamaan kerrontaa. Mutta tuossa on kyllä perää niinku joku tuossa aiemmin hihkaisi, että häkessä ne monesti mielellään haluaa "uhria" jututtaa, mikäli mahdollista. Se kertoo eniten tilasta. Nimimerkillä kokemusta on oman huimauspaniikkikohtauksen jälkeen. Pyysivät heti puhelimeen ja sitten sen perusteella laitto sitten lanssin tulemaan.

Mutta itsekin jouduin tuossa joku hetki sitten soittamaan häkeen ja esitin asiani ja paikan missä on sattunu niin jo alko tapahtua heti. Vaikka niinkin epämääräisesti sanoin, että Raksilan markettien bussipysäkillä (tietystikään ei tullu kadunnimi silloin tietystikään mieleen), niin heti häkestä osattiin kysyä, että siellä hautausmaan puolella vai markettien puolella. Jotta nopeasti ne sieltä bongas asian ja poliisilaitos kun on siitä 100m päässä niin oli apukin aika äkkiä saatavilla. Ettei ny mee ihan häken mollaamiseksi  :D


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Erkki Pulkkinen on 12.10.12, 18:00
Quote from: Tiina Jämsä on 12.10.12, 16:28
Mutta itsekin jouduin tuossa joku hetki sitten soittamaan häkeen ja esitin asiani ja paikan missä on sattunu niin jo alko tapahtua heti. Vaikka niinkin epämääräisesti sanoin, että Raksilan markettien bussipysäkillä (tietystikään ei tullu kadunnimi silloin tietystikään mieleen), niin heti häkestä osattiin kysyä, että siellä hautausmaan puolella vai markettien puolella. Jotta nopeasti ne sieltä bongas asian ja poliisilaitos kun on siitä 100m päässä niin oli apukin aika äkkiä saatavilla. Ettei ny mee ihan häken mollaamiseksi  :D


Paikallistuntemus auttoi minua ja tunnistin heti kuvailemasi paikan.
Sama asia pätee myös häken työntekijöihin, niillä on nykyään vain aika iso paikka tunnettavanaan vaikka onhan niillä kännykkäpaikannukset ja Google. Tuo pienten hälykeskusten vähentäminen muutamaksi isoksi on mielestäni "teollistanut" heidän työnsä, asiat on käsiteltävä kaavan mukaan ja paikallistuntemus perustuu lähes täysin tekniikan suomiin keinoihin. Tämä ei tietystikään ole häke-työntekijöiden vika, vaan niiden, jotka säästävät sitä rahaa ihan toisiin menoihin.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Arne Wallen on 12.10.12, 18:17
Näinhän tuo menee, suurin ongelma lienee ajatusmaailmassa joilla tuo Häke perustettiin, ajateltiin säästöä eikä "mites tuo toimii".
Saatiin mistään mitään tietämätön ministeri tms. hankkeen taakse ja taas mentiin liukkaille jäille.Jollei joku sellaisella ole ollut suosittelen kokeilemista polkupyörällä, laittakaa toki asialliset suojavälineet ylle, kypärästä lähtien.Ja olenhan varoitellut, sekä hallitusta että tavallista kadun kulkijaa. 8)


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 12.10.12, 19:02
Quote from: Tiina Jämsä on 12.10.12, 16:28
Itsekin joutui useampaan kertaan tavaamaan kerrontaa. Mutta tuossa on kyllä perää niinku joku tuossa aiemmin hihkaisi, että häkessä ne monesti mielellään haluaa "uhria" jututtaa, mikäli mahdollista. Se kertoo eniten tilasta.
Sorry vaan pikaisesti heitetystä kerronnasta ja tajunnanvirrasta.  Kuinkahan kauan ne muuten jaksaisi häkessä odottaa uhrin kerrontaa, jos siltä vaikka on taju tai nirri pois. Tosin "vaikeneminen on kultaa"-sananlaskun mukaan taitaisi päteä tässäkin. Siitähän noheva päivystäjä vetää pian oikeat johtopäätökset varmaan. Niinkuin silläkin lahopäällä muijalla, joka oli runsaassa vuodessa soittanut 2800 kertaa häkeen, ja yleensä ollut hiljaa vaan.  http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/400330/Nainen+soitti+2800+turhaa+puhelua+hatakeskukseen Eikö ole mitään konstia(varmaan on, ei uskallusta vaan löydy) pistää tuollaisen numeron estolistalle.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Jukka Siirilä on 12.10.12, 20:06
Quote from: Timo Koski on 12.10.12, 19:02
Eikö ole mitään konstia(varmaan on, ei uskallusta vaan löydy) pistää tuollaisen numeron estolistalle.


En minä ainakaan haluaisi ottaa vastuuta, siitä että joku mahdollisesti on hengenvaarassa ja tuosta numerosta soitetaankin ihan oikeaa hätää.
Voisin kuvitella että laki mahdollisesti estäisi tuon estolistalle laittamisen.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Simo Ahti on 13.10.12, 07:13
Quote from: Timo Koski on 12.10.12, 19:02
Sorry vaan pikaisesti heitetystä kerronnasta ja tajunnanvirrasta.  Kuinkahan kauan ne muuten jaksaisi häkessä odottaa uhrin kerrontaa, jos siltä vaikka on taju tai nirri pois.

Tää on jo lähtökohtaisesti sen verran provokatiivinen ketju, etten meinannut mitään kirjoitella.
Juju tässä on siinä, että häke haluaa tietonsa paikanpäältä eli silminnäkijöiltä tai osallisilta. Kuulopuheet jonkun välikäden kautta, joka ei oikeasti tiedä tilanteesta yhtään mitään, ei paljon auta riskinarvioinnin teossa.  Eli jos joskus törmäätte tilanteeseen että itse tarvitte apua, soittakaa 112 älkää sukulaisille. Jos joku omainen soittaa teille ja epäilette että hän tarvii viranomaisten apua, kehoittakaa häntä soittamaan suoraan 112.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Erkki Pulkkinen on 13.10.12, 07:39
Quote from: Simo Ahti on 13.10.12, 07:13
Tää on jo lähtökohtaisesti sen verran provokatiivinen ketju, etten meinannut mitään kirjoitella.
Juju tässä on siinä, että häke haluaa tietonsa paikanpäältä eli silminnäkijöiltä tai osallisilta. Kuulopuheet jonkun välikäden kautta, joka ei oikeasti tiedä tilanteesta yhtään mitään, ei paljon auta riskinarvioinnin teossa.  Eli jos joskus törmäätte tilanteeseen että itse tarvitte apua, soittakaa 112 älkää sukulaisille. Jos joku omainen soittaa teille ja epäilette että hän tarvii viranomaisten apua, kehoittakaa häntä soittamaan suoraan 112.


Kun tätä asiaa miettii ja jos näin on, niin häken ohjeisiin on välittömästi saatava muutos. Avaustekstissä oli onnettomuudessa osallisena henkilö, joka tuskin edes tajusi hätänumeron olemassaoloa sillä hetkellä, kun paniikki iskee, toimintakyky voi olla ihan mitä vain ja ensimmäinen onnistunut kanava oli soitto perheelleen. Perheestä sitten löytyi harkintakykyä ja henkilön henkilökohtainen tuntemus, joiden pitäisi ajaa kirkkaasti jonkin "mä oon vaan töissä täällä" harkintakyvyn yli. Tietysti tunteet on vaarassa mennä harkinnan yli, mutta näiltä uutisia, joissa kerrotaan että häke ei lähettänyt apua paikalle, voitaisi kuitenkin vähentää.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Simo Ahti on 13.10.12, 08:36
Se on vaan fakta, että mutkan kautta tullut tieto on mutkan kautta tullutta ( ja siis enempi vähempi kuulopuhetta). Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Erkki Pulkkinen on 13.10.12, 08:42
Quote from: Simo Ahti on 13.10.12, 08:36
Se on vaan fakta, että mutkan kautta tullut tieto on mutkan kautta tullutta ( ja siis enempi vähempi kuulopuhetta). Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.


En epäilekään, että mutkan kautta tullut tieto ei olisi mutkan kautta tullutta tietoa. Voi vain olla, että se on ainoa tieto, jota asiasta on saatavilla.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Tatu Koiranen on 13.10.12, 09:24
Ai perheenjäsenen yltiösubjektiivisen tunnereaktion pitäisi automaattisesti ajaa ammattilaisen tekemän arvion yli? Jepjep..

Ihminen on luonnostaan vähintään yhtä tyhmä kuin muutkin eläimet, ja primitiiviset reaktiot ohjaavat toimintaa kokonaisuuden kannalta helposti epäedulliseen lopputulokseen. Kumpi tarvitsee kiireemmin apua, hiljaa maassa makaava henkilö (sydänkohtaus), vai kovaan ääneen kipua valittava, jolla on nilkka muljahtanut pois paikoiltaan?


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Pekka Holopainen on 13.10.12, 09:38
"Juorun laki" sanoo, että mitä useamman väliportaan kautta tieto kulkee sitä vääristyneempää se perille päästyään on. Minusta tämä on ihan selvä juttu. 112:een soittaa ensisijaisesti asianomistaja jos pystyy. Jos ei pysty niin sitten joku muu todistaja/silminnäkijä. On se sukulainenkin, jolle paniikissa on soitettu viimeinen vaihtoehto mikäli muita ei ole. Ajatelkaapa vaikka tilannetta, jossa joku eksyy erämaahan ja akun sähkövaraus loppuu kännykästä heti paniikkisoiton jälkeen.

Pekka


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Timo Koski on 13.10.12, 14:04
Quote from: Simo Ahti on 13.10.12, 08:36
Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.
Varmasti tulee, ja asiatonta puhelua tulee, mutta siitä ei varmasti nyt ollut kyse. Ja tuntui ettei häke ollut kiinnostunut hoitamaan perushommaansa, puhumattakaan siitä että olisi tarjoutunut soittamaan puhelua, jotta saisi sitä täälläkin monen mainostamaa "uhrin" omaa tietoa, kun ei muu tieto kelvannut, luokkaa evvk paremminkin.


Title: Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
Post by: Topi Falkenberg on 13.10.12, 18:36
Kyllä Häke toimi taannoi hyvin Kotkassa, soittikohan tämä neuvokas pikkutyttö ensin himaan vai Häkeen? Timon duunikaverilla oli tietysti erilaiset lähtökohdat puheluun.


1