FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Muut aiheet => Vapaa keskustelu => Topic started by: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 14:18



Title: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 14:18
Täällä kun tuntuu riittävän myös autoihmisiä niin kysytään tälläistä vertailua. Kesätyöt ovat todennäköisesti taas niin kaukana että busseilla matka kestää noin tunnin, vaihtoajoista ja odottelusta riippuen. Vaihtoehtona olisi ostaa tai vuokrata auto, joka lyhentäisi matka-ajan 20 minuuttiin.

Sitten niitä vaihtoehtoja, lähtötietona on että minä ymmärrän autoista tasan sen verran mitä olen autokoulun opeista saanut muistissa säilymään. Autoa tarvitsisi sen 3kk.

-Superhalpa romu jonka romuttaa kesän jälkeen (jos se sinne asti kestää)
-Halpa kesäauto jonka myy kesän jälkeen (max 500-1000€)
-Kallis ja parempi auto jonka myy kesän jälkeen (max 8000€)

Ideoita voisiko joku olla kannattavaa minun nollatiedoilla autoilusta. Polttoaine ja vakuutukset ilman bonuksia varmaan tekevät jo hommasta kannattamattoman, bussikortti kun tuolle ajalle maksaa 142,30€


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Jukka Palander on 21.01.13, 14:46
Moi!

Itselläni oli viime talveksi autolle tarvetta kesän moottoripyöräily harrastuksen takia. Etsin nettiautosta ja ostin syksyllä 2011 Volvo 460:sen, jossa oli leimaa toukokuuhun asti. No toukokuussa se ei mennyt enää leimasta läpi, mutta toimi kuin junan vessa koko talven. Loppujen lopuksi sain vielä leimattomasta vehkeestä 200 euroa, koska oli siistissä kunnossa. Koko autostahan maksoin 400. Vakuutuksiin toki menee rahaa, mutta miljoona kertaa ketterämpi ja mukavampi mennä pidempi matka omalla autolla kuin julkisilla. Itselläni taisivat olla vakuutukset vuoteen (liikennevakuutus) 200-400 euron luokkaa.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Jani Viipuri on 21.01.13, 15:51
Ihan nyt varmuuden vuoksi pakko kysyä, että tarviiko olla auto vai kelpuutatko kaksipyöräisen. Esim. joku (kiina)skootteri jolla sitten suhaa noita matkoja.
Käyttökustannukset olis vissiin halvempia ja ehkä alueesta riippuen kaksipyöräinen voisi olla kätevämpi.

Kuitenkin jos auton tarvii, niin keskimmäinen vahtoehto voisi olla passeli.
Muutama tuttu on tollasilla ajellu kesäsin ja on tuntunut kestävän ihan hyvin, toki siinä on vähän tuurillakin osaa.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Harry Karlsson on 21.01.13, 16:00
Corollasta ja muistakin Toyotoista pääsee hyvin eroon kun ne kelpaa Afrikan vientiin  ;D


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Timo Malmberg on 21.01.13, 16:04
Jos jaksaa rauhassa metsästää nettiautosta halpaa käyttöautoa 500-1000€, niin kyllä sieltä löytyy leimattu vehje jolla ajelet kivasti kesän, ja syksyllä myyt pois samalla hinnalla mitä ite keväällä sijoitit.

Nimimerkillä kokemusta on  ::)


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 16:18
Quote from: Jani Viipuri on 21.01.13, 15:51
Ihan nyt varmuuden vuoksi pakko kysyä, että tarviiko olla auto vai kelpuutatko kaksipyöräisen. Esim. joku (kiina)skootteri jolla sitten suhaa noita matkoja.
Käyttökustannukset olis vissiin halvempia ja ehkä alueesta riippuen kaksipyöräinen voisi olla kätevämpi.


Moposkootteri kyllä löytyy porukoilta. Sen saattaisi saada lainaan, pitääkin tutkia löytyisikö Otaniemestä lentoasemalle reitti jolla isot pahat espooautot eivät yritä tappaa ja jota saa tuolla ajaa. Virittämätön vehje kun on niin sillä ollaan komeasti muun liikenteen jaloissa.

Yli 45km/h meneviin laitoksiin ei löydy ajo-oikeutta. BC:llä mennään.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko Suomela on 21.01.13, 16:23
Itellä ois tossa pihalla vuoden -93 Volvo 460SE jos kiinnostaa.  ::)

Ite varmaan pohtisin juurikin skootteria, tai kuinka pitkä matka tuo on? 20 kilsaa? Itse suhailin 13km aina puolituntia viime kesänä ennen autoa jolloin se matka-aika alkoi olemaan 10 min luokkaa. Keskimmäinen vaihtoehto paras, siitä voisi ehkä pienellä vaivalla jäädä myyntihinnassa voitollekkin.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 16:27
21 kilsaa näyttää fillarointireittiopas matkan pituudeksi.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Joonas Salmi on 21.01.13, 17:45
Quote from: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 16:18
Moposkootteri kyllä löytyy porukoilta. Sen saattaisi saada lainaan, pitääkin tutkia löytyisikö Otaniemestä lentoasemalle reitti jolla isot pahat espooautot eivät yritä tappaa ja jota saa tuolla ajaa. Virittämätön vehje kun on niin sillä ollaan komeasti muun liikenteen jaloissa.

Yli 45km/h meneviin laitoksiin ei löydy ajo-oikeutta. BC:llä mennään.

Moposkootteri ei taida olla vaihtoehto, kun sillä ei saa ajaa kehäteillä.  Toisekseen kehän vierellä kulkee kyllä fillarointireitit, mutta silloin
sinun täytyy mennä vihdintietä kehä kolmoselle tai hämeenlinnanväylää pitkin. Tuusulanväylällä ei ole pyörätietä.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Sauli Vuori on 21.01.13, 18:10
Aika paljon riippuu koko homma siitä, mitä siltä autolta odottaa. Superhalpa muutaman satkun pyssy voi EHKÄ hyvässä tapauksessa toimia muutaman kuukauden. Korjaamaan sellaista ei kannata alkaa, jos se hajoaa. Tuossa viimeisessä vaihtoehdossa taas kannattaa miettiä sitä, että silloin on laskettava ajokille pääomakulujakin. Hyvin harvoin saat keväällä nettiautosta ostetusta pelistä enää syksyllä samaa hintaa. Puhumattakaan siitä jos auton ostaa rahoituksella. Silloin laskuun tulevat kaikki rahoitukseen liittyvät kulut ( korko, käsittelymaksut ja luotonavaus ). Kalliimpi auto on aina vaikeampi myydä, ellet myy sitten ns. hinnalla, eli reilusti alle muiden vastaavien hintatason.

Paljonko autolle tulee kilometrejä kuussa? Mieti polttoainekuluja. Jo parin - kolmen litran kulutusero sataa kilsaa kohden tekee puolenkin vuoden aikana satasia. Pieni auto, pienet kulut. Jos tarve on pelkästään liikuttaa kehoa paikasta A paikkaan B, etkä odota autolta sen kummempia fiiliksiä nostattavia ominaisuuksia - etsisin sinuna luotettavaa pientä japanilaista, siinä hintaluokassa, joka sopii kukkarollesi.

Jos auton pitää tarjota muutakin kuin neljä pyörää ja ratti, saa mainitsemallasi kahdeksalla tonnilla jo ihan kivoja pelejä, joista löytyy jo ominaisuuksiakin ja varusteita, kuten esim. kesällä niin mukava ilmastointilaite. Turvallisuuskin on parempi, kuin siinä parin sadan mädässä katiskassa. Jos löytää oikein soppelin ja kivan ajokin, ei siitä välttämättä halua luopuakaan muutaman kuukauden jälkeen  :)


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 18:45
Ei sitä opiskelijabudjetilla autoa voi talven yli pitää, etenkin kun koulumatkaa on se 500m. Parhaiten täältä pääsee isoja teitä välttäen Vantaalle reittiä Kuusisaari - Pikku-Huopalahti - Etelä-Haaga - Pakila - vanha tuusulantie. Ongelmana on tuo Haaga kun Eliel Saarisen tietä ei saa mennä kuin bussilla ja muistaakseni päällä menevää pyörätietä ei mopolla saa ajaa. Kiertoa tulee paljon


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Sami Mäntyharju on 21.01.13, 19:36
Liputan vahvasti myös Corollan puolesta, niitä löydät 500-1000e budjetilla, ostat sellaisen joka on hiljattain leimattu. Ne ovat pomminvarmoja ja pitävät hyvin arvonsa. Menevät vielä hyvin kaupaksikin, jopa kotimaassakin.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Tom Riihimäki on 22.01.13, 04:44
Quote from: Joonas Salmi on 21.01.13, 17:45
Moposkootteri ei taida olla vaihtoehto, kun sillä ei saa ajaa kehäteillä. 


Tuo pisti pikkusen silmään siis eikö mukamans kehällä saa ajaa mopolla? Autokoulusta kun on jo jokunen vuos aikaa, mutta ainakaan siihen aikaan tuota ei ollut kielletty.

-Tomppa 


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Petri Lehtovirta on 22.01.13, 05:44
Quote from: Sami Mäntyharju on 21.01.13, 19:36
Liputan vahvasti myös Corollan puolesta, niitä löydät 500-1000e budjetilla, ostat sellaisen joka on hiljattain leimattu. Ne ovat pomminvarmoja ja pitävät hyvin arvonsa. Menevät vielä hyvin kaupaksikin, jopa kotimaassakin.


Pomminvarmasta puheenollen, täsää Tojota, joka vaan jatkaa ja jatkaa, vaikka muut autot olisivat jo hyytyneet!

http://www.liveleak.com/view?i=9eb_1358668339     :o


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 22.01.13, 09:57
Quote from: Tom Riihimäki on 22.01.13, 04:44
Tuo pisti pikkusen silmään siis eikö mukamans kehällä saa ajaa mopolla? Autokoulusta kun on jo jokunen vuos aikaa, mutta ainakaan siihen aikaan tuota ei ollut kielletty.

-Tomppa   


Kehälle menevissä rampeissa on usein jompi kumpi liikennemerkeistä 322 polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty tai  324 jalankulku sekä polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty, Ja vaikka ei olisikaan, kehälle meneminen vehkeellä joka kulkee hätäisesti sen 45km/h on itsemurhaa. Sillä vehkeellä on hukassa kun muu liikenne huiskii ohi 90-100 km/h. Useimmiten mopo ohitetaan niin läheltä että sivuun on pakko väistää kaatumisen estämiseksi. Tai ainakin tämä oli tilanne kun 6 vuotta sitten viimeksi moisella surmanloukulla liikuin.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Petri Lehtovirta on 22.01.13, 10:13
Quote from: Mikko J Köykkä on 22.01.13, 09:57
Kehälle menevissä rampeissa on usein jompi kumpi liikennemerkeistä 322 polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty tai  324 jalankulku sekä polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty, Ja vaikka ei olisikaan, kehälle meneminen vehkeellä joka kulkee hätäisesti sen 45km/h on itsemurhaa. Sillä vehkeellä on hukassa kun muu liikenne huiskii ohi 90-100 km/h. Useimmiten mopo ohitetaan niin läheltä että sivuun on pakko väistää kaatumisen estämiseksi. Tai ainakin tämä oli tilanne kun 6 vuotta sitten viimeksi moisella surmanloukulla liikuin.


Juu - mutta edellä mainittujen lisäksi muiden traktorinopeudella liikkuvien ajamista kehällä ei ole rajoitettu. Onpa siellä nähty trukkeja, kaivureita yms jotka saavat aikaa aamuliikenteessä koko pääkaupunkiseudun laajuisia vaikutuksia.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Matti Averio on 22.01.13, 10:21
Quote from: Joonas Salmi on 21.01.13, 17:45
Moposkootteri ei taida olla vaihtoehto, kun sillä ei saa ajaa kehäteillä.  Toisekseen kehän vierellä kulkee kyllä fillarointireitit, mutta silloin
sinun täytyy mennä vihdintietä kehä kolmoselle tai hämeenlinnanväylää pitkin. Tuusulanväylällä ei ole pyörätietä.
Tuusulanväylää pitkin pääsee mopolla näppärästi vaikkapa Paloheinän halki Vanhalle Tuusulantielle (siinä on pyörätie sallittuna mopoille) ja siitä Tammiston ohitse kentälle, niin ei tarvitse lähteä kiertelemään mahdottoman kauas.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Tom Riihimäki on 23.01.13, 15:39
Quote from: Mikko J Köykkä on 22.01.13, 09:57
Kehälle menevissä rampeissa on usein jompi kumpi liikennemerkeistä 322 polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty tai  324 jalankulku sekä polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty,

Pitänyt oikein silmä tarkkana koittaa katsella noita merkkejä ja tosiaan tuolla välillä mitä kehä kolmosella ajelen, niin ei kyllä missään kielletä polkupyörällä tai mopolla ajelua. Ottamatta nyt sen enempää kantaa tuohon kuinka järkevää tuollaiseen paikkaan on mennä pyöräilemään.

-Tomppa


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 24.01.13, 08:55
Siltavoudintien rampissa Kehä I:lle on ainakin kieltomerkki: google maps (https://maps.google.fi/?ll=60.241189,24.981428&spn=0.001997,0.003857&t=m&z=18&layer=c&cbll=60.241189,24.981428&panoid=xlHXyxq_X4xeA7kMtbrWtA&cbp=12,96.43,,1,2.07)


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Markku Vierelä on 24.01.13, 09:18
Osta tieliikennemönkijä, saa ajaa b-kortilla. Vakuutus omassa on alle 150e/vuosi.
ps. Oman voisin sinulle myydä, se on ihan uusi ajettu 40km, Zhenhua 250cm3, hinta 3000e. Laita priva viestiä jos kiinnostaa.
tossa kuva vastaavasta, mun on vaan musta. http://databikes.com/infophoto/other/zhenhua_quad_250_cc-2009.html


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Pekka Holopainen on 24.01.13, 11:09
Quote from: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 16:27
21 kilsaa näyttää fillarointireittiopas matkan pituudeksi.


Ihan sopiva pyöräilymatka (hyvällä kelillä). Aikaa menee alle tunti, jos ei ole aivan rapakunnossa.



Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Joona Väisänen on 24.01.13, 11:22
Quote from: Mikko J Köykkä on 21.01.13, 18:45
Parhaiten täältä pääsee isoja teitä välttäen Vantaalle reittiä Kuusisaari - Pikku-Huopalahti - Etelä-Haaga - Pakila - vanha tuusulantie. Ongelmana on tuo Haaga kun Eliel Saarisen tietä ei saa mennä kuin bussilla ja muistaakseni päällä menevää pyörätietä ei mopolla saa ajaa. Kiertoa tulee paljon


Luuletko oikeasti, että joku sinut pysäyttää, jos mopolla tuon pätkän ajat? Tuohan ei ole mikään pitkäkään tie. Tai sitten kylmästi vain jalkakäytävää pitkin. Ja mikäli pysäyttävät, rangaistus on varmasti lähinnä nuhtelua. Sinuna laittaisin vain menemään joka päivä.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Juho Leppänen on 25.01.13, 21:33
Tee itsellesi iso palvelus ja aja fillarilla! Vaatii toki peseytymismahdollisuuden jos sisätöissä, mutta kyllä keho kiittää loppukesästä. Joku maantiepyörä/cyclocross niin maisema vaihtuu melkein nopeammin kuin aamuruuhkassa. :thmbup:


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Tumi Hämäläinen on 25.01.13, 22:14
Quote from: Joona Väisänen on 24.01.13, 11:22
Luuletko oikeasti, että joku sinut pysäyttää, jos mopolla tuon pätkän ajat? Tuohan ei ole mikään pitkäkään tie. Tai sitten kylmästi vain jalkakäytävää pitkin. Ja mikäli pysäyttävät, rangaistus on varmasti lähinnä nuhtelua. Sinuna laittaisin vain menemään joka päivä.


Aina kannattaa yllyttää lakia ja asetuksia vastaan. Siitä se ura urkenee.  :thmbup:


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Jari Vanhatupa on 26.01.13, 04:22
Itse ostin noin seitsemän vuotta sitten vaimolta hänen vanhan Ford-Sierransa 300-eurolla. Auto on ollut käytössä siitä lähtien sekä kesällä että talvella. Tuntuupa tuo vain toimivan ihan normaalisti, eikä mitään ihmeempiä täystuhoja ole tapahtunut. Hyödyllinen ja tilava  vara-auto, muuttoauto ja kauppakassi jne. jolle on jatkuvasti kaikenlaista puuhaa. Auto on teknisesti yksinkertainen ja lähes "digitaalivapaa" joten mahdolliset viat on helppo löytää ja korjata. 

Jos taasen tuhansia euroja laitat likoon niin osta Alfa! Sillä on sielu ja muut autot tuntuvat sen jälkeen mitättömiltä laatikoilta.  :P


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Jaakko Männistö on 26.01.13, 08:26
  Nuo kaikki kolme antamaasi vaihtoehtoa ovat siinä hintaluokassa,että riski kulkupelin temputteluun/korjauslaskuihin on varsin huomattava,eli eivät eroa toisistaan siinä mielessä! a)Jos päädyt halvimpaan,et siis saa siitä mitään rahallista palautetta syksyllä ja auto on edelleen keväällä harminasi katsastamattomana,ajokiellossa! b) "Halpa kesäauto jonka myy kesän jälkeen (max 500-1000€)" eli,jos leimaa on syksyllä jäljellä ainakin puoli vuotta,voit saada jopa omasi pois,ostaja saattaa löytyä!  c)Kannattaako sitoa kymppitonnia,jos rahalla on muutakin akuuttia tilausta,ja jos et saakaan myytyä sitä syksyllä,niin vanhan auton kanssa talven taittaminen on joskus vähemmän huoletonta!
  Päätyisin sinuna tuohon b vaihtoehtoon 8)


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Orvo Välilä on 26.01.13, 19:46
Quote from: Jari Vanhatupa on 26.01.13, 04:22
Jos taasen tuhansia euroja laitat likoon niin osta Alfa! Sillä on sielu ja muut autot tuntuvat sen jälkeen mitättömiltä laatikoilta.  :P



Ja sen jälkeen on vuorenvarmasti kaikenlaista puuhaa  :laugh:

€500 hinnalla ostettu vuosimallin -92 Volvo 460 2.0 toimi erinomaisena kesäloma-autona neljä kesää ja vielä tuotti €400 kesälomakassaan viime keväänä väistyessään -93 Xantian tilalta. Rumahan tuo toki oli ja vaati muutamaan otteeseen pientä remonttia mutta otin moisen ihan vaan terapiana ainaisen tietokoneella työskentelyn vastapainoksi. Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.

[img width=800 height=600]http://i206.photobucket.com/albums/bb225/ovalila/IMG_1944.jpg?t=1242014010[/img]


Cheers!

Orvo


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Jari Vanhatupa on 27.01.13, 07:39
Quote from: Orvo Välilä on 26.01.13, 19:46
Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.
Orvo


Nimenomaan . . usein on niin, että eivät nuo muutaman satasen autot ole halpoja senvuoksi, että olisivat jotenkin erityisen huonossa kunnossa tai räjähtämäisillään vaan ne ovat halpoja vallitsevan markkinatilanteen vuoksi.
Usein voi saada hyvin pidetyn ja huolletun yksilön josta on iloa useiksi vuosiksi. Eipä tuo tuhansien eurojoen panostaminenkaan välttämättä takaa mitään erityisen huoletonta autoilua, monesti on aivan päinvastoin kun ruvetaan noita uudempia digitaali-autoja korjaamaan.

Pikku korjaukset voi tosiaankin ottaa terapian kannalta kuten Orvo tuossa totesi. Kiva on välillä autotallissa jotain väsäillä ainaisen tietokoneen ääressä istumisen vastapainoksi. Mitä vanhempi auto niin sitä enemmän sitä pystyy itse näpertämään. Minulla on kaksi Alfaa ja Ford Sierra. Toinen Alfa on 70-luvulta ja sille voi itse tehdä kaikenlaista kunnostusta ja entisöintiä. Uudempi on 2000-luvulta ja sen ruuvaaminen ei olekaan enään niin yksinkertaista. Mahdollista se on mutta vaatii aikamoiset "aiheen esitutkinnat"
80-luvun Sierra taasen on oikein kiitollinen ja yksinkertainen ruuvattava ja mahdolliset viat tulevat kuntoon helposti ja halvalla. Esim. Kytkinvaijerin vaihdoin vain tuossa kadunvarrella, eikä tarvinnut edes auton alle ryömiä.
:P


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko Suomela on 27.01.13, 12:23
Quote from: Orvo Välilä on 26.01.13, 19:46
Ja sen jälkeen on vuorenvarmasti kaikenlaista puuhaa  :laugh:

€500 hinnalla ostettu vuosimallin -92 Volvo 460 2.0 toimi erinomaisena kesäloma-autona neljä kesää ja vielä tuotti €400 kesälomakassaan viime keväänä väistyessään -93 Xantian tilalta. Rumahan tuo toki oli ja vaati muutamaan otteeseen pientä remonttia mutta otin moisen ihan vaan terapiana ainaisen tietokoneella työskentelyn vastapainoksi. Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.

Cheers!

Orvo

Itellehän taiottiin samanlainen, vuotta uudempi ja tällä hetkellä 328tkm mittarissa oleva 460 SE samalla 2.0 litrasella. Ihmeellisen ruostevapaa yksilö ja kaikki toimii. Pitäis tosiaan pistää myyntiin että täältä lähtis kyllä auto ;)


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Orvo Välilä on 27.01.13, 17:01
Quote from: Mikko Suomela on 27.01.13, 12:23
Itellehän taiottiin samanlainen, vuotta uudempi ja tällä hetkellä 328tkm mittarissa oleva 460 SE samalla 2.0 litrasella. Ihmeellisen ruostevapaa yksilö ja kaikki toimii. Pitäis tosiaan pistää myyntiin että täältä lähtis kyllä auto ;)


Yllättävänkin pomminvarmaa tekniikka tuntuisi olevan.... tuossa omassa oli myytäessä joku 480 000 mittarissa ja koneessa ei minkäänlaisia kulumisen merkkejä kuten öljyn kulutusta tms. Heti ostaessa siihen vaihdettiin takajouset ja -iskunvaimentimet sekä jarrupalat ympäriinsä ( jarrut olen pitänyt tapana käydä läpi aina käytettyä autoa ostaessa ). Myöhemmin siihen taidettiin vaihtaa myös pakoputkisto, yksi pyörännapa ( joku nutipää oli paineilmakoneella pilannut pyöränpulttien kierteet ), etutuennan puslat ja tuulilasi joka tuli sisään vastaantulleen sorakasetin lavalta tulleesta kivenmurikasta.

Osat ei ole esim. Motonetissa millään tavalla hinnan kiroissa joten edelleenkin suht huokeita lomakilometrejä katsoisin ajelleeni. Eritoten jos vertaa esim. vuokra-autojen kustannuksiin samalle ajalle  ;)

Cheers!

Orvo



Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Orvo Välilä on 27.01.13, 17:09
Quote from: Jari Vanhatupa on 27.01.13, 07:39
Usein voi saada hyvin pidetyn ja huolletun yksilön josta on iloa useiksi vuosiksi. Eipä tuo tuhansien eurojoen panostaminenkaan välttämättä takaa mitään erityisen huoletonta autoilua, monesti on aivan päinvastoin kun ruvetaan noita uudempia digitaali-autoja korjaamaan.



Volvon tilalle tullut Xantia kustansi huimat €700, oli ollut yhdellä omistajalla koko ikänsä ennen joutumistaan vaihtoon ja mukana tuli täysi huoltohistoria uudesta pitäen. Ensi kesänä on edessä jakopään hihnan vaihto mutta en ole juurikaan unettomia öitä viettänyt asiaa murehtiessa. Asiaan tuhraantunee iltapäivä ja tuskin edes kokonaista sixpackia  ;D

EDIT: mulgaisin just jakopääsarjan hinnan, näyttäisi olevan €54.90

Cheers!

Orvo



Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Miska Suoreijus on 15.02.13, 13:54
Muutamilla satasilla saa todellakin ihan toimivan pelin. Itse ostin pari päivää sitten 550 eurolla tämän MKII Jetta flair volkkarin. Ajettu 259000km ja pellin alla 1.8 yksipisteruisku. Polttoaineen kulutus matka-ajossa ehkä jonku 7-8l/100km. Kampiakselin kytkimen puoleinen stefa vuotaa, venttilikopan tiiviste vuotaa hieman, ei merkittävästi. Minkään näköstä huoltokirjaa/historiaa ei tullu mukana, joten maanantaina vaihan varmuuden vuoksi jakohihnan ja kiristimen ja samalla tuon venttiilikopan tiivisteen. Nuo kolme osaa yht. 49e joten ei mikään kovin suuri investointi ;D Ohjaustehostimen öljyt on vaihtokunnossa ja samalla toimitan pumpulle menevän vuotavan letkun tehohydrolle jotka tekevät uuden letkun kuulemma hyvään hintaan. Nuo asiat kun saa kuntoon, niin kyseessä on jo ihan moitteeton käyttöauto. Tälläkin hetkellä täysin ajokuntonen ja leimaa jälellä heinäkuuhun.

[img width=800 height=536]http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/539635_450792641661160_539265129_n.jpg[/img]

Ja kesäksi tietenkin joku vähän menevämpi lookki vaikka ihan ok kesärenkaat tulikin peltivanteilla. :D


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Orvo Välilä on 15.02.13, 19:19
Quote from: Miska Suoreijus on 15.02.13, 13:54
Minkään näköstä huoltokirjaa/historiaa ei tullu mukana, joten maanantaina vaihan varmuuden vuoksi jakohihnan ja kiristimen ja samalla tuon venttiilikopan tiivisteen. Nuo kolme osaa yht. 49e joten ei mikään kovin suuri investointi


Kannattasko kumminkin harkita vielä jakopään ohjurin ja kiristimen vaihtamista samalla? En nyt heti tähän hätään muista onko tuossa koneessa vesipumppukin jakohihnalla mutta ehkä jopa sekin? Loppupelissä kuitenki suht pieni investointi mielenrauhasta?

Cheers!

Orvo


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Miska Suoreijus on 15.02.13, 19:36
Enkö mie just tossa puhu kiristimen vaihdosta? Ja taittopyörää siellä ei ole. Siellä on kampikselin ja nokka-akselin lisäksi kiristinrulla ja apuakseli. :) Vesipumppu pyörii kiilahihnalla ja sen pystyy vaihtamaan tarvittaessa ilman jakopään purkamista. Ellei sitä ole ovelasti kiinnitetty hihnan taakse, joka olisi mielestäni varsin surkea keksintö.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Aarno Isomäki on 15.02.13, 19:43
kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  ::)
mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin!
kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm?
hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm... 8)


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Orvo Välilä on 15.02.13, 19:59
Quote from: Miska Suoreijus on 15.02.13, 19:36
Enkö mie just tossa puhu kiristimen vaihdosta? Ja taittopyörää siellä ei ole.


Perhana joo jos sen tosiaan kolmanteenkin kertaan lukee niin taitaa siellä olla että kiristin  8)


Cheers!

Orvo





Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Miska Suoreijus on 15.02.13, 20:54
Quote from: Aarno Isomäki on 15.02.13, 19:43
kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  ::)
mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin!
kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm?
hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm... 8)


Juu on totta. Mutta itelläni sattuu olemaan kokemusta vasta puoltoista vuotta, joten en oman korvan varaan viiti laskea. Varsinkin jos uusi hihna maksaa reilu kympin ja kiristin pari kymppiä ::) Ja muutenkin luultavasti alkuviikosta nostellaan kone pois kokonaan niin saa konehuoneen pestyä kunnolla kaikesta sonnasta. Samalla jakopään huolto onnistuu käden käänteessä ja kampiakselin takatiivisteen vaihtokin sujuu huomattavasti miellyttävämmin. :)
Enkä tiedä näistä VAG:n rullista ja hihnoista. Japsien rullat saattaa kestääkkin maailman tappiin asti, mutta hei.. nää on saksalaisia.


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Orvo Välilä on 15.02.13, 21:13
Quote from: Aarno Isomäki on 15.02.13, 19:43
kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  ::)
mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin!
kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm?
hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm... 8)



No en minä sitä ihan huvikseni ehdotellut.... kun ei se aina ole pelkästään niitten rullien laakereista kiinni. Tässä 55 000 mailia ajetussa Daewoossa oli ihan hiinä ja hiinä ettei hihna hypännyt hampaalta kun kiristinrulla päätti kuoria uloimmasta bakeliittikerroksesta sektorin irti. Kuulosti melko pahalta käydessään kun remmi aina välissä löystyi ja hakkasi suojukseen.

Idioottimainen suunnittelu, myönnetään, mutta kannattaa varmaan jopa asiansa osaavan asentajankin katsoa vähän tarkemmin kuin vaan sormella pyöräyttää.......




[ attachment removed / expired ]


Cheers!

Orvo


Title: Re: Auto kesäksi?
Post by: Mikko J Köykkä on 21.03.13, 17:27
Kesän lähestyessä palaan tähän aiheeseen. Kiitoksia kaikille kommentoinneista!

-Auto taitaa karsiutua jo senkin takia pois etten ymmärrä niistä yhtään mitään, joten käytetyn ostaminen olisi aikalailla lottoa. Kovin kalliskin kun kaikki vakuutukset tms. täysimääräisinä, polttoaine maksaa hunajaa ja viranomainen vie noin miljoona eri maksua ennen kuin sillä saa ajaa.
-Fillari toimisi muuten (pohjakuntoakin on, sisäpyöräilen talvisin) mutta se tosissaan vaatisi sen pesulla käymisen, mikä ei onnistu.
-Moposkootteri mahdollinen, aikaa vie suurinpiirtein saman verran kuin bussi, mutta onpa sentään kulkeminen omissa käsissä eikä kolari/tietyö/täysi bussi/ mitä vielä pysäytä matkaa. Reitti vaan ei ole paras mahdollinen, ennusteessa kapeita pyöräteitä, töyssyjä ja asuinalueiden pikkuteitä.

Helppoa tämä poikittaisliikenne. :P


1