FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Yleinen simulaattorikeskustelu => Topic started by: Kim Eriksson on 08.05.13, 19:51



Title: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Kim Eriksson on 08.05.13, 19:51
Teinpä nyt tällaisen "täydellisen" ohjeen FSX:n säätämiseen, kun sellaista ei täällä vielä ole ja tarvetta tuntuu olevan.

Muutoshistoria:

  • 08.05.2013: Threadi luotu

  • 09.05.2013: Ohje Vsyncin päälle laittamiseksi





Parannussuunnitelmia:

  • Alkuun osio FSX:n oikeaoppisesta asentamisesta, suorituskyvyn maksimoimiseksi

  • Parit kuvat havainnollistamaan joidenkin tweakkien vaikutuksia



Aloitetaanpa:

1. Tärkeintä aloittaa säätäminen puhtaalta pöydältä, ja esimerkiksi simun uudelleenasennuksen jälkeen vasta sitten, kun kaikki tärkeimmät lisä-osat ovat asennettu eikä simuun tule suuria muutoksia. Joten jotta kaikki asetukset saadaan resetoiduksi, tulee navigoida kansioon missä FSX.cfg sijaitsee ja kopioida se esimerkiksi nimellä fsx_alkup.cfg, joten jos jotain menee vikaan voi vanhoihin asetuksiin palata. (FSX.cfg sijaitsee kansiossa C:\Users\*käyttäjänimi*\AppData\Roaming\Microsoft\FSX, lisäksi tulee huomauttaa että Appdata on piiloitettu kansio, joka saadaan esiin Ohjauspaneeli -> Ulkoasu ja Mukauttaminen -> kansion asetukset alapuolella on linkki "näytä piiloitetut kansiot" jonka jälkeen seuraavanlainen ikkuna aukeaa, jota alaspäin skrollaamalla löytyy valinta piilotetuille tiedostoille ja kansioille, siitä valitaan "näytä")



2. Sitten itse tweakkien kimppuun. (huom! Jos näitä komentoja ei löydy valmiiksi fsx.cfg:stä, ei hätää. Kaikkia ei löydy vakiona mutta ne voi huoletta lisätä sinne. Lisäksi nämä tulee lisätä yksi kerrallaan configiin jonka jälkeen testata FSX, jotta pystyy heti näkemään vaikutuksen simuun ja myöhemmin tweakkaamaan tätä arvoa balanssissa muiden tweakkien kanssa.)

[Bufferpools]
Poolsize=0 / Usepools=0
(molemmat ajavat saman asian, käytä jompaa kumpaa.)
Ohittaa FSX:n alkuperäisen bufferpoolin, ja lähettää datan suoraan prosessorilta näytönohjaimelle. Nostaa framerateja, mutta vaatii hyvän balanssin lukittuun FPS:n, on tärkeää että GPU ei joudu työskentelemään kuitenkaan liian kovaa,  muuten voi aiheuttaa artifakteja. Vesi-efektit pitää olla vähintään High 2.X, muuten voi aiheuttaa vesien välkkymistä. Koska dataa lähetetään suoraan prosessoriltä näytönohjaimelle, jos näytönohjain joutuu työskentelemään täysillä, ei fsx osaa rajoittaa datan lähettämistä ja ylikuormittaa sen, johtaen artifakteihin, ja muihin graafisiin ongelmiin. Ratkaisu laskea joko muita asetuksia, lisä-osa pilvien tekstuuritarkkuutta tai yksinkertaisesti ostaa parempi näytönohjain.

[JOBSCHEDULER]
AffinityMask=14

Neliydin prosessori jolla HyperThreading pois päältä = 14
Neliydin prosessori HyperThreading päällä = 84

Tämä tweakki siirtää FSX:n Core1:lle (toisin sanoen toiselle ytimelle) sekä levittää fsx:n "päälaskelmat" ja tekstuurit eri ytimille parantaakseen suorituskykyä. FSX siirretään toiselle ytimelle, koska windowsin prosessit pyörivät yleensä ensimmäisellä, Core0 ytimellä jolloin muut windowsin ohjelmat rajoittaa fsx:n laskentatehoa.

Kyseessä on binäärikoodi, 14= 0111 ja 84= 00101010 (eli fyysiset ytimet, hyperthreading ytimet eivät käytössä). Näitä voi laskea esim. windowsin laskimella, kun valitsee näytä -valikosta "ohjelmointilaskin" jotta se näyttää numerot myös binäärisinä.


[Graphics]
HIGHMEMFIX=1

Nimi kertoo kaiken, korjaa ongelmia kun lisurit pyrkivät käyttämään paljon muistia mutteivat saa sitä käyttöön = lisää artifakteja, joista yleisin on se että lentokone on osittain läpinäkyvä.


[Display]
Texture_Bandwidth_Mult=40

Vakioarvo, jotkut sanovat korkeammista arvoista olevan hyötyä mutten ole itse nähnyt mitään eroa. Voit kokeilla 80, 90, 100 tai 120 jos haluat.

[Graphics]
Texture_Max_Load=4096

Sallii FSX:n käyttävän max 4096x4096 resoluution tekstuureja sellaisenaan, ilman pienentämistä. Huom! Arvo itsessään ei tee mistään tekstuureista korkeampilaatuisia, mutta sallii niiden käytön, jos esimerkiksi REX tai Active Sky:n pilvet ovat 2048x2048 tai 4096x4096 resoluutioiset. Myös esimerkiksi PMDG:n NGX virtuaaliohjaamon tekstuurit ovat 4096x4096 resoluutioiset, joten tweakki on ihan hyödyllinen. Saa kuitenkin säätää miten itse tykkää, 4096 vs. 2048 vs vakio 1024 (en suosittele alempaa arvoa, textuurit tulee liian suttuiseksi)


[Display]
Upper_Framerate_Limit=30

Säätää fsx:n sisäisen fps rajoittajan arvoon 30. Omasta kokemuksesta on parempi rajoittaa FPS sisäisesti, sillä jättämällä se rajoittamatta ja käyttämällä ulkoista limitteriä tulee paljon enemmän blurreja ja pätkimistä fps:n nopean vaihtelun takia.

On tärkeää, että FSX saavuttaa asetetun rajoituksen lähestulkoon koko ajan, sulavimman kokemuksen saavuttamiseksi. kun frameratet pysyvät rajoituksessa, se takaa että maastotekstuurit latautuvat nopeasti; jos kone ei jaksa pyörittää esimerkiksi 30 fps rajoitettuna, tämä voi pidemmän päälle aiheuttaa tekstuurien blurrautumista koska tietokone ei pysy perässä koneen kanssa ja lataa tekstuureita tarpeeksi nopeasti.

[TERRAIN]
LOD_RADIUS=6.500000

Määrittää alueen lentokoneen ympärillä, jossa ladataan tarkemmat maatekstuurit. Parantaa parhaiten esimerkiksi kauempana olevia vuoria, mutta tarkentaa kaikkia maatekstuureja. Voi olla kovakin vaikutus suorituskykyyn, kannattaa kokeilla vakio (4.500000) ja tämän väliltä ja päättää tuleeko tarpeeseen. Mitä korkeampi numeroarvo = tarkemmat tekstuurit, mutta yleensä 6.5 on riittävä / suuremmalla voi tulla helposti out of memory -erroreita. (Jopa 6.5 asetuksella voi näitä aiheutua!)

LOD_Radius ja Texture_Max_load säädetään molemmat simusta, mutta nämä tweakit menevät "sliderien yli" niin sanotusti, ja tästä syystä jos menee vaihtamaan simun omista asetuksista jotain ja tallentaa vaihdokset, nämä arvot palautuvat vanhoihin arvoihinsa eli 4.50000 ja 1024. Tämä on hyvä muistaa jos käy säätämässä simun sisäisiä asetuksia.

[DISPLAY]
WideViewAspect=True

True jos käytössä laajakuvanäyttö, mikä hyvinpitkälti kaikilla nykypäivänä on. Periaatteessa säätää kuvasuhdetta laajakuvanäyttöön sopivammaksi = näet laajemman alueen samalla zoomilla.


[Main]
FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.15

Yksinkertaistettuna, säätöarvo maisemienlataukselle ja korkeammalle FPS:lle. Alempi = antaa vähemmän aikaa ladata maisemia jolloin fps voi nousta, mutta tekstuurien latautuminen hidastuu. Joissain defumaisemissa voi käyttää niinkin alhaista arvoa kuin 0.10, mutta esimerkiksi ORBX:n maisemien päällä lennellessä paljon tarkemmat tekstuurit vaativat ainakin 0.20 arvon jotta ne latautuvat ajallaan. Tässäkin tweakissa on tärkeää, että se on balanssissa muiden asetuksien kanssa. Vaatii testailua, default arvo .33 ja mitä pienempi = korkeampi fps mutta hitaampi tekstuurien latautumien; mitä suurempi sitä nopeampi tekstuurien latautuminen mutta alhaisempi fps. HUOM! ei tule asettaa arvoon 0.


[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 580.0](riippuu mikä näytönohjain käytössä jne, omalle koneelle oikea rimpsu löytyy automaattisesti fsx.cfg:stä)
Mode=1920x1080x32
Anisotropic=1

Anisotrooppinen suodatus kannattaa olla simussa itsessään päällä, toimii yleisesti ottaen paremmin ja vaikutus framerateen voi olla järjettömän suuri lennettäessä veden päällä. Eli Nvidia inspectorista OFF asentoon ja simusta Anisotropic. Lisäksi huomion arvoista on x32, eikä x16. Tämä siis väriavaruus, 16 bittisillä väreillä ei saa täyttä värikirjoa ja esim. taivas näyttää erittäin rumalla vanhalla 16-bittisillä väreillä.

Nämä asetukset siis tarkoitettu nykypäivän kohtuullisen tehokkaalle koneelle Core i7 2600k ja GTX580 ja noin 8 gigaa muistia. FSX:n sisältä asetukset ovat kaikki tapissa, paitsi vedet high 2.x ja Autogen Density: Very Dense. AI lentokoneet pois päältä, mutta jos koet niitä tarvitsevasi voit säätää tweakkeja uudelleen.


Nvidia Inspector asetukset:



Avainasetukset on AA 8xS ja siihen lisäksi 2x Sparse Grid SuperSampling (SGSS). 2x SGSS vähentää välkkymistä erittäin paljon, muttei ole hirveän kova isku frameratelle. uudemmilla näytönohjaimilla voi käyttää myös korkeampia SGSS asetuksia, esim 4x SGSS. Kannattaa testata esim myrskyisessä säässä, ne ovat suurin ongelma korkeammilla anti-aliasing asetuksilla.

FSX toinen rikkinäinen ominaisuus on Vsync. Tai no, se on osittain rikki, nimittäin windowed -moodissa. Tämän kiertäminen on hieman vaivalloisempi, ja helpoin keino vaatii FSUIPC:n maksullisen version.

Ensin tarpeelliset asetukset, eli lisää FSX.cfg [Graphics] osion alle nämä rivit:
ForceFullScreenVsync=1
ForceWindowedVsync=1

Tämän lisäksi laitetaan Nvidia inspectorilla Vsync päälle niin, että se rajoittaa FPS 30. Tämä riippuu näytöstä, joten sinun tulee ottaa selvää minkä hertzinen näyttö sinulla on. 60Hz näytöt, kuten minulla, laittavat Inspectorista Vsyncin päälle "1/2 refresh rate" asetuksella. Jos käytät 120Hz näyttöä, vastaavasti "1/4 refresh rate". Tämän jälkeen asetukset näyttävät tältä:



Tämä riittää, jos käytät FSX:ää fullscreen -tilassa. Windowed -tilassa homma menee vähän vaikeammaksi: nyt Vsync on päällä, mutta kuten monet varmaan ovat kokeilleet, rajoittaa fps heti kun se tippuu vähänkin eli jos fps tippuisi 30 -> 29, se menisi suoraan 20. Tämä on se ongelma joka täytyy korjata seuraavalla fixillä, jotta fps liikkuu vapaasti 0-30 välillä.

Aloitetaan helpommalla, FSUIPC:n vaativalla tavalla (jota itsekin käytän): Tarvitaan .bat tiedosto, joka käynnistää windows aeron uudestaan (dwm.exe). Se tapahtuu avaamalla muistion, kopioi siihen

net stop uxsms
net start uxsms

Ja tallenna se sitten omavalintaisella nimellä ja tärkeä on kirjoittaa päätteeksi .bat , jotta se tekee mitään. Oma tiedostoni on nimellä fsx.bat. Tämä tiedosto voi olla missä tahansa kansiossa, mutta itsellä on se modules kansiossa, missä fsuipc sijaitsee myös. Kun .bat tiedosto on luotu, klikkaa sitä varmistaaksesi että se toimii. Ruudun pitäisi välkähtää hetken, tämän jälkeen teema vaihtuu windows 7 basicciin ja sitten välkähtää uudestaan ja vaihtuu aeroksi.


Tämän jälkeen lisää FSUIPC4.ini tiedostoon joka löytyy Modules kansiosta kohta
[programs]
Run1=HIDE,"D:\MS FSX\modules\fsx.bat"
Jossa polku on se, missä tämä fsx.bat sijaitsee. Itselläni FSX on D: osiolla ja heti sen juuressa kansiossa MS FSX. (Huomion arvoista on, että jos polku sisältää välejä niinkuin minulla, tarvitaan lainausmerkit osoittamaan että koko rimpsu on osa polkua. Muuten polku loppuisi välilyönnin kohdalla)

Nyt kun käynnistät FSX ja free flight aloitusruutu aukeaa, pitäisi ruutu välähtää kerran ja windowsin teema vaihtua windows basicista aeroon, jolloin Vsync toimii oikein.


Hankalampi tapa, ilman FSUIPC rekisteröityä versiota:

Teet .bat tiedoston kuten yllä, mutta sisällöksi laitetaan

@echo off
start "" "D:\MS FSX\FSX.exe" (tähän taas oman fsx.exen polku)
net stop uxsms
net start uxsms

Nyt, FSX aukeaa normaalisti ja samalla  se avaa taustalle hetkeksi konsoli-ikkunan joka käynnistää aeron uudestaan ja Vsync toimii oikein.

Lopuksi parit "hyvä tietää" fixit:


G3D.dll crashit:
Fixi on sisälletytetty FSUIPC:in, eli jo ilmaisversioon. löytyy osoitteesta http://www.schiratti.com/dowson.html


Crash kun käyttää fsx:n menupalkkia eli uiautomationcore.dll -fixi:
FSXssä on bugi, kun klikkailee paljon niitä yläpalkin menuvalikkoja, fsx voi joko jäätyä tai kaatua. Tämä korjaantuu laittamalla UIautomationcore.dll tiedoston FSX-kansioon. Lataus löytyy täältä. (https://dl.dropbox.com/u/31158446/Blog/UIAutomationCore.rar)


Lopuksi vielä huomautan, että nämä olivat mitä olen itse kokeillut muiden asetuksia, tämäkin "ohje" on pitkälti suomennos englanninkielisestä Kosta's FSX tweaking guide (http://kostasfsworld.wordpress.com/fsx-software-and-hardware-guide/) joten iso kiitos kuuluu hänelle näistä asetuksista, minä vain korkeintaan käänsin suomenkielelle niin hyvin kuin osasin.


Joo... Eiköhän siinä ollut tältä kertaa kaikki. Kirjoitusvirheistä sun muista kieliopillisista laittomuuksista saa huomauttaa, mutta toivottavasti tästä oli apua ja piditte. :)




Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jouka Ahponen on 08.05.13, 20:58
Jos jotain vielä liimataan, niin tämä ehdottomasti. Myöskin tuonne hyödyllisiin simulunkkeihin.

Hieno opas, varmasti on monelle hyötyä tulevaisuudessa. On se FSX vaan kinkkinen ohjelma. Paljon vaatii ja silti joissain tapauksissa kyykyttää parhaimmatkin masiinat.

Jouka


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jari Nevasalo on 09.05.13, 06:50
No ensinnäkään ihan huoletta noita rivejä ei kannata lähteä sinne mättämään koska homma on tehtävä muutos kerrallaan, rauta ratkaisee paljon. AM viimeisenä. Raju LOD_Radius niittaa konee aika äkkiä jumiin jos sattuu olemaan heviä Rex-kamaa tai NGX:ää yhtäaikaa käytössä, samoin bufferpoolsin käyttö. Tähän kun yhdistetään vielä näyttiksen modaus niin saattaa olla tulos huonompi kuin lähtötilanne. Vsync-on on pahasta.
Pisti silmään, onko sulla käytössä useamp näyttö? Ajatko simun ja nvidian limiitteriä yhtäaikaa? FSX käyttää max 3 prerendered frames ja Kostas 1, täytyy kokeilla.
Pääsääntö FSXssä on että prossu tekee työt. Itsellä fps esim Hesan ultra -asetuksilla 28-30 fps, vanhalla 10-14 ihan perus hesa-asetuksilla.

jari


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Kim Eriksson on 09.05.13, 07:15
Niin.... Hyvä huomio tuo, että jokainen tweakki tulisi laittaa kerrallaan ja käydä katsomassa simussa vaikutus, eikä heittää kaikki kehiin ja sitten ihmetellä että mikä näistä on se, joka rokottaa suorituskykyä. Lisään tuonne alkuun.


Kyllähän se näin on, tuossa on tweakkeja jotka lisää performanssia mutta myös niitä, jotka parantaa kuvanlaatua ja rokottaa performanssia. Avain tähän onkin omalle koneelle räätälöiminen. REX HD 4096 32-bittisiä pilviä EI kukaan pysty pyörittämään, valitsetpa mitkä tahansa suosittelen aina DXT5 vaihtoehtoa. Itselläni käytössä 2048 DXT5 resoluutio, ja silti pohdin laskemista DXT5 1024 resoluutioon...

On mulla useampi näyttö, en ole varma noista pre-rendered frameista, mutta pidin sen tuossa Kostan antamassa arvossa kun en tiedä/ole nähnyt mihin se vaikuttaa. En usko että näyttöjen määrällä on tähän vaikutusta.


Inspectorin fps limitteriä ei ole pakko pitää päällä, mutta mulla se on varotoimenpiteenä, jos jostainsyystä simun limitteri menee pois päältä niin framet ei lähde pomppimaan 20-100 välillä ja aiheuta nykimistä. Ei ole tarpeellinen, mutta ei siitä ole mitään haittaakaan. Ja lopuksi tuosta vsyncistä... Se kyllä toimii, ja  simun fps lukittuna 30 ja sitten Vsync 1/2 refresh ratella (olettaen että 60Hz monitori!) tuottaa sulavimman kuvan ehdottomasti. FSXssä on vain ongelma saada vsync toimimaan kunnolla, mutta laitan siitäkin ohjeen jossainvaiheessa tuohon alkuperäiseen viestiin.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jari Nevasalo on 09.05.13, 07:18
Itse otin tuon vsyncin pois, paremmat framet, mutta niinku sanottu , makuasia. Windowed mode :)

jari


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Pekka Holopainen on 09.05.13, 08:13
Quote from: Kim Eriksson on 09.05.13, 07:15
Niin.... Hyvä huomio tuo, että jokainen tweakki tulisi laittaa kerrallaan ja käydä katsomassa simussa vaikutus, eikä heittää kaikki kehiin ja sitten ihmetellä että mikä näistä on se, joka rokottaa suorituskykyä. Lisään tuonne alkuun.
...


On hyvä huomata myös se, että tuo Kostan tweakki on tehty lähinnä Intelin 3770K- tai 2700K-prossun (tai vastaavan i5-sarjalaisen, koska HT:a ei tarvita) omaavalle koneelle, jossa on GTX660i - 680-luokkaa oleva GPU ja riittävästi RAMia. Minulla on suunnilleen samantasoista rautaa. Laitoin pienellä riskillä suoraan nuo asetukset, ja ne toimivat. Jos on vähänkin "pehmeämpää" rautaa, kannattaa tosiaan tweakata asetus kerrallaan ja tulla tarvittaessa alaspäin asetuksissa.

Pekka


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Petri Koivisto on 09.05.13, 08:26
Onko tuosta Bufferpoolista jotain haittaa? Kannattaako se pitää nollassa?

Mulla tuo Venetubon twiikki oli laittanut tälläiset lukemat:

[BufferPools]
PoolSize=8388608
RejectThreshold=131072
UsePools=1


EDIT: Mites tuo Triple Buffering? Mulla oli se On, mutta laitoin offille kuten tuossa Kimin kuvassa... Samoin tuo VSync taisi olla application controlled tjsp, mutta laitoin Offille. Katotaan onko vaikutuksia... eikö tuo poista tuota kuvan vaakasuuntaista repeämistä? Mulla meinaan tuo kuva repeili noin kun kuvakulmaa pyöritti spot-viewissä...


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Kim Eriksson on 09.05.13, 08:27
Kyllä muistaakseni huomautin tästä.... joo, juuri nvidia inspector asetusten yläpuolella. Nämä arvot sellaisenaan toiminevat suoraan joko sandy bridge tai ivy bridge (2500k-2700k tai 3570k ) ja GTX580 tai parempi. Itselläni esimerkiksi on huonompi (vielä) i7 930 ja GTX480, ja käytän 2 configia: Airlinereita varten autogen "normal" ja VFR lentoa varten autogen very dense / max riippuen paikasta. Ehkä tarpeen mukaan Fiber_Frame_time_fraction arvoa säädän myös.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jari Nevasalo on 09.05.13, 08:34
Quote from: Petri Koivisto on 09.05.13, 08:26
Onko tuosta Bufferpoolista jotain haittaa? Kannattaako se pitää nollassa?

Mulla tuo Venetubon twiikki oli laittanut tälläiset lukemat:

[BufferPools]
PoolSize=8388608
RejectThreshold=131072
UsePools=1



Jep. Nyt ollaan ytimessä. Jos koneen nykyinen setup miellyttää niin mitäpä sitä muuttamaan. Jos tuo Usepools=0 niin mitään muuta ei kannata käyttää, jos se on =1 niin esim noin kuin sulla.
Mitään suoraa apua näistä ei ole ellei testaa muutos kerrallaan. Mulla on Venua ja kostaa sekaisin (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,106595.0.html)

jari


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Petri Koivisto on 09.05.13, 08:45
Quote from: Jari Nevasalo on 09.05.13, 08:34
Jep. Nyt ollaan ytimessä. Jos koneen nykyinen setup miellyttää niin mitäpä sitä muuttamaan. Jos tuo Usepools=0 niin mitään muuta ei kannata käyttää, jos se on =1 niin esim noin kuin sulla.
Mitään suoraa apua näistä ei ole ellei testaa muutos kerrallaan. Mulla on Venua ja kostaa sekaisin (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,106595.0.html)

jari
A'ight. Kokeillaan näillä seuraava legi. :D Lisäsin tuon LODradin ja wideviewaspectin... tähän asti ollut false, koska joskus koitin tuota toista ja näytti kyllä hölmöltä kun vakiozoomi venytti kuvaa niin laajaksi että kuva alkoi jo reunoista venyä fisheye-malliin... ;D

EDIT: Sen verran käsi olen näissä tietokonehommissa, että tuota mistäs tuon Hyper_Threadingin näkee, onko päällä vai ei?

Prossu on i7 950 tässä. Sen verran haisua on, että ilmeisesti neliydin (quadcore?) ainakin on.

AIDA64 näyttää tämmöistä: Hyper-Threading Technology (HTT) tuettu, käytössä... eli voisko tuosta nyt tyhmäkin päätellä, että tuo HT on käytössä ja päällä? Eli pitäisi tuohon Affinitymaskiin vaihtaa 14 sijaan 84?  :-[ Venetubo kun laittoi tuon 14.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jari Nevasalo on 09.05.13, 09:02
Quote from: Petri Koivisto on 09.05.13, 08:45
A'ight. Kokeillaan näillä seuraava legi. :D Lisäsin tuon LODradin ja wideviewaspectin... tähän asti ollut false, koska joskus koitin tuota toista ja näytti kyllä hölmöltä kun vakiozoomi venytti kuvaa niin laajaksi että kuva alkoi jo reunoista venyä fisheye-malliin... ;D

EDIT: Sen verran käsi olen näissä tietokonehommissa, että tuota mistäs tuon Hyper_Threadingin näkee, onko päällä vai ei?

Prossu on i7 950 tässä. Sen verran haisua on, että ilmeisesti neliydin (quadcore?) ainakin on.

AIDA64 näyttää tämmöistä: Hyper-Threading Technology (HTT) tuettu, käytössä... eli voisko tuosta nyt tyhmäkin päätellä, että tuo HT on käytössä ja päällä? Eli pitäisi tuohon Affinitymaskiin vaihtaa 14 sijaan 84?  :-[ Venetubo kun laittoi tuon 14.


Heti startupista, jos ehtii 8), niin biosia tsekkaamaan tai sitten tehtävien hallinta- resurssien valvonta- suorituskyky. Jos näkyy 4 niin ht on off, jos 8 (0-7) niin ht on on. Saa korjata jos meni väärin. Itellä vesi jäähdytys ja muutakin käyttöä kuin fsx joten ht on on. Lämmöt pyssyy 40 C huiteilla. Am=14 jos Ht off, 84 jos on.

jari


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Kim Eriksson on 09.05.13, 09:06
Joo, kyllähän tuo siltä kuullostais että sulla on hyperthreading päällä joten korjaa AM=84 :) Ja näkyy helpoiten kun menee windowsin tehtävienhallintaan suorituskyky välilehteen ja laskee sieltä kuinka monta suorittimen monitoria näkyy. Jos Hyperthreading päällä niin 8, jos pois niin 4 kuten Jari sanoi.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Petri Koivisto on 09.05.13, 09:06
Quote from: Jari Nevasalo on 09.05.13, 09:02
Heti startupista, jos ehtii 8), niin biosia tsekkaamaan tai sitten tehtävien hallinta- resurssien valvonta- suorituskyky. Jos näkyy 4 niin ht on off, jos 8 (0-7) niin ht on on. Saa korjata jos meni väärin. Itellä vesi jäähdytys ja muutakin käyttöä kuin fsx joten ht on on. Lämmöt pyssyy 40 C huiteilla. Am=14 jos Ht off, 84 jos on.

jari
Resurssienvalvonnasta näkyy juu Suoritin 0 - 7. Eli ON. :thmbup: Kiitokset vaan vinkeistä ja loistavasta oppaasta!


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Rolf Niemi on 09.05.13, 09:08
Hyvä avaus, mutta haluaisin lisätä loivan toiveen Kimin suuntaan. Jos voisit päivittää tuota avauspostiasi sitä mukaan kuin uutta ja järkevää tulee eteen, jolloin tieto pysyisi kasassa ja olisi jokaisen helppo löytää ykkössivulta kahlaamatta eipäs/juupas posteja sivukaupalla? Samaan paikkaan voisit lisätä myös yleishyödyllisiä linkkejä, jotta säästyisit itse liialta näpyttelyn vaivalta ja muille sitten hieman omatoimisuuden sarkaa lukemisen merkeissä.

Kunhan ehdotin...


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jari Nevasalo on 09.05.13, 09:13
Quote from: Petri Koivisto on 09.05.13, 09:06
Resurssienvalvonnasta näkyy juu Suoritin 0 - 7. Eli ON. :thmbup: Kiitokset vaan vinkeistä ja loistavasta oppaasta!


Bravoo!
Eli nyt jos lennät siinä windowed modessa niin avaat tuon tehtävähallinnan resurssien kautta sen suoritin osan niin nyt ytimet 0 ja 1 tekee windows yms mitä-lie-juttuja 2 on fyysinen ydin fsx-käytössä, 3 on virtuaali ja huilailee, 4 taas fyysinen ja fsx, 5 virtuaali ja 6 fyysinen ja 7 huilii.
Jos nyt ht on on niin tolla AM=14 se vähän ulalla eli 0 fyysinen seis, 1 virtuaali päällä, 2 molemmat päällä, 3 ja 4 molemmat pois
Jos nyt ht off niin 1 ydin nollissa (muussa käytössä) ja 2-4 fsx käytössä.

Eli kunhan fyysiset atomiytimet on käytössä niin hyvä tulee, ja jotta menee vielä jännemäksi niin ht on säädöllä kantsii kokeilla myös arvoa 80 jolloin mennään kahdella fyysisellä,  :thmbup:
jari


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Tatu Kantomaa on 09.05.13, 13:50
Texture_Max_Load ja Lod_radius palaavat oletusarvoon, jos käy simun valikoista muuttamassa jotain asetuksia. Ehkä hyvä muistaa, jos nuo arvot ovat tärkeitä.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Kim Eriksson on 09.05.13, 17:04
Lisäsin huomautuksen tuosta LOD_radiuksesta ja texture_max_loadista ja uuden osion vsyncin päälle laittamisesta, mitä suosittelen lämpimästi sillä omalla koneella ainakin sulavin kokemus on Vsync 1/2 refresh rate päällä ja simun sisältä fps locked 30.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Joona Väisänen on 11.05.13, 07:11
Varmaan pitäisi nostoksi laittaa tämä ketju?


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jari Nevasalo on 14.05.13, 16:28
Miksei tätä voi laittaa tuon käytännön oppaita ja sun muuta-osioon?? Siellä on vanhaa skrubaa taulun täydeltä, tässä olisi uutta "skrubaa"  :thmbup:

jari


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Milkki on 09.06.13, 18:24
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä, onko full screenissä ja windowed (modissa?) suuria fps/teho eroja? Mietin kun on 2 näyttöä ja jotta voi netissä käydä katsomassa vaikka routefinderiä tai jtn muuta pitää pelien olla ikkunassa. Vsyncin ehkä jätän pois suoraan, koska tuntui vaikealta. Onko sen pois jättämisessä isoa eroa, hyötyä/haittaa? :)


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Patrick Ojanen on 14.06.13, 09:03
Quote from: Aatu Rajalahti on 09.06.13, 18:24
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä, onko full screenissä ja windowed (modissa?) suuria fps/teho eroja? Mietin kun on 2 näyttöä ja jotta voi netissä käydä katsomassa vaikka routefinderiä tai jtn muuta pitää pelien olla ikkunassa. Vsyncin ehkä jätän pois suoraan, koska tuntui vaikealta. Onko sen pois jättämisessä isoa eroa, hyötyä/haittaa? :)


No sehän riippuu ihan koneesta tuon Fullscreenin ja windowed modin käytön. Itsellä ainakin FS9:ssä fps saattaa tippua jopa 15fps ja FSX olisi varmasti diashowta. Niin ja itselläkin kaksi näyttöä.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Henri Lapinniemi on 14.06.13, 12:44
Quote from: Aatu Rajalahti on 09.06.13, 18:24
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä, onko full screenissä ja windowed (modissa?) suuria fps/teho eroja? Mietin kun on 2 näyttöä ja jotta voi netissä käydä katsomassa vaikka routefinderiä tai jtn muuta pitää pelien olla ikkunassa. Vsyncin ehkä jätän pois suoraan, koska tuntui vaikealta. Onko sen pois jättämisessä isoa eroa, hyötyä/haittaa? :)


Itse olen säätänyt simun täysin Kosta's:n twiikkien mukaisesti ja minulla on full screenissä 4-5 fps enemmän kuin olisi windowed moodissa. En todellakaan tiedä miksi...  ;D Olen tämän routefinder tms. ongelmat ratkaissut suoraan läppärillä.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Mikael Leinonen on 14.06.13, 12:46
Onkos kukaan kokeillut niinkin yksinkertaista tweekkiä -> puhdas fsx.cfg ja ainoastaan himem siihen lisättynä? Aerosofti tuota suositteli, kuulemma liiasta tweekkailusta ei ole kuin harmia  :P


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Kirmo Liukko on 14.06.13, 13:04
Tällä Affinity Mask "ohjeella" nousi framet ja hyppiminen väheni: http://www.flightsimworld.com/forums/topic/202278-my-affinity-mask-testing-for-best-usage-of-cpu-cores-hyperthreading/
Average (Av) arvo on pikaisella testillä toimivin.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Niko Leppänen on 14.06.13, 14:15
Ei toimi ollenkaan Inspectorin "override app settings" tms. eli se että voisi ottaa fsx:tä pois reunanpehmennyksen ja hoitaa sen inspectorin kautta. Vinkkejä?


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Joona Väisänen on 14.06.13, 19:20
Quote from: Niko Leppänen on 14.06.13, 14:15
Ei toimi ollenkaan Inspectorin "override app settings" tms. eli se että voisi ottaa fsx:tä pois reunanpehmennyksen ja hoitaa sen inspectorin kautta. Vinkkejä?


Varmasti on Behavior Flags - None ja Mode - Override any application setting?


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jere Aarnia on 21.06.13, 10:28
entäs tälläinen linja kannataako laittaa romukoppaaan ja suosiolla 0 
[Bufferpools]
RejectThreshold=131072
toisilla foorumeilla sanotaan että ns holy grail of bufferpools 0 ei ole sen suurempaa hyötä tai haittaa.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Joona Väisänen on 21.06.13, 11:56
Joillekin Usepools=0 toimii, joillekin ei. Silloin ei saa laittaa RejectThresholdia.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Jere Aarnia on 24.07.13, 09:42
Laitetaampa viellä pari linkkiä HDR bloom deffault FSX frame syöppö

miten olisi Bloom parilla tiedostolla
http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?p=78343554[/url]

FSWC
täältä
[url]http://www.strikingsoftware.com/downloads.shtml

kyllä nyt on namia


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Iiro Helminen on 14.10.13, 19:27
Jari oli tuonne toiseen ketjuun linkannut tälläsen topicin jossa pohditaan AMD:n korttien käyttöä FSX:ssä.

http://forum.avsim.net/topic/404430-optimal-settings-for-ati-users-with-fsx-great-results/

Itsellä muuttui simu aivan täysin, näyttävyys ei kadonnut, ehkä jopa parani ja nyt ovat framet EFHK:lla NGX:ssä tasaiset ~25FPS.

Noissa ohjeissa olevat asetukset ovat:

FSX:

   -Framet lukitaan 30FPS
   -Anistrooppinen suodatus päälle.
   -Simun oma AA pois

CCC:

   -reunan pehmennystila: Ohita sovellusasetukset
   -AA-taso 4/8x
   -Suodatin Standard
   -ja AA-tila Supersampling

Anistrooppinen suodatus, ohita sovellusasetukset
Taso: 16x
Pintakuvioinnin suodatuslaatu: Korkea
Pintamuodon optimointi POIS

ja CCC:stä odota pystypäivitystä pois, ellei sovellus toisin määritä.

FSX.cfg:

[Display]
WideViewAspect=True

[GRAPHICS]
HIGHMEMFIX=1
ForceFullScreenVSync=1
ForceWindowedVsync=1

[JOBSCHEDULER]
AffinityMask=14  //84 jos HT käytössä.

Ja allekirjoittaneen simumyllyn faktat löytyvät alhaalta.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Tatu Kantomaa on 15.10.13, 10:09
Mulla kyllä tuo AA-supersampling kyykyttää koneen ihan kivasti. Pakko käyttää Multisamplea. Vaan ei minusta kyllä haittaa, ihan tarpeeksi laadukasta on silläkin. Eikös tähän vaikuta myös näytön resoluutio? Tässä iMacissä on 2560 x 1440.

Yleensä Virtual Cockpit zoom 0.6. Eikä todellakaan kyllä häiritsevää sahalaitaa näy.



Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Iiro Helminen on 15.10.13, 12:47
Mikä GPU iMacissa on? Eikös ne yleensä vähän mopoja ole.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Tatu Kantomaa on 15.10.13, 15:10
Quote from: Iiro Helminen on 15.10.13, 12:47
Mikä GPU iMacissa on? Eikös ne yleensä vähän mopoja ole.


Joo, ei siinä kehumista. AMD Radeon 6700M

Vähän kalliimmassa iMacissa olis ollu Nvidia. En tiedä, ehkäpä tuon voisi vaihtaakin.



Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Iiro Helminen on 16.10.13, 05:40
Vähä vilkasin tuon kortin speksejä, en ihmettele jos SSAA kyykyttää noilla resluutioilla. Ei kai noita pysty vaihtamaan? Eikös ne ole integroituja piirejä niinkuin läppäreissä...


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Tatu Kantomaa on 16.10.13, 07:29
Quote from: Iiro Helminen on 16.10.13, 05:40
Vähä vilkasin tuon kortin speksejä, en ihmettele jos SSAA kyykyttää noilla resluutioilla. Ei kai noita pysty vaihtamaan? Eikös ne ole integroituja piirejä niinkuin läppäreissä...


Suattaapa se vain olla noinkin.  :)

Eipä tässä mitään, ihan kohtuudella on FSX pyörinyt, ja tosiaan mulle riittää anti-alias ilman supersampleakin. Maisema ei vilku, ihan laadukkaan näköistä kaikin puolin. Tuleepahan omista maisemista hyvin toimivia kun teen siten, että omalla koneella pyörii.  ;D

Ja jäähän tästä nyt vinkki jollekulle muulle joka Atia tai jopa Mac/Bootcamp konetta virittelee.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Iiro Helminen on 27.10.13, 19:45
Mites tuo FSUIPC.dll estää nuo G3D.dll CTD:t? Itsellä nyt pari kertaa kaatuillut juuri noihin eri .dll tiedostoihin. d3d9.dll erroriin ja g3d.dll erroriin. Käytössä on maksullinen versio FSUIPC:stä

EDIT:Ilmeisesti ENB-modilla on tekemistä tässä. Voiko se johtua siitä että viime lennoillani en ole ENB-efektiä aktivoinut (koska yksinkertaisesti ruutu on säkkipimeä). Päivä lennoilla olen ENB:n aktivoinut eikä tule ainakaan kaatumisia mieleen päivä lennoilta.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Osku Leskinen on 27.10.13, 20:15
Quote from: Iiro Helminen on 27.10.13, 19:45
Mites tuo FSUIPC.dll estää nuo G3D.dll CTD:t? Itsellä nyt pari kertaa kaatuillut juuri noihin eri .dll tiedostoihin. d3d9.dll erroriin ja g3d.dll erroriin. Käytössä on maksullinen versio FSUIPC:stä


Ei se kaikkia G3D.dll kaatumisia estä. Pelkästään ns. Bad pointer kaatumiset joita ainakin tietyt Aerosoftin ja ORBX:n scenet ovat aiheuttaneet.

Ohessa lainaus Herra Dowsonilta:
Quote:
The current FSUIPC4 version patches G3D.DLL to work around a problem which causes a very specific, but apparently quite common, FSX and P3D crash. The code it patches happens to be convenient enough to patch as it is merely a routine which does some tests and returns either TRUE or FALSE. The patch merely checks that the address it is using is valid (which in the case of a crash it is not), and if not it forces the FALSE exit and avoids the access protection crash (error code C0000005)..

Luckily this action seems to have no adverse consequences.

I did look at another place in G3D.DLL which was indicated in some crashes, but in that case it wasn't possible to take a work-around course of action. Mostly other crashes I've seen don't have much in common in any case.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Iiro Helminen on 27.10.13, 20:25
Quote from: Osku Leskinen on 27.10.13, 20:15
Ei se kaikkia G3D.dll kaatumisia estä. Pelkästään ns. Bad pointer kaatumiset joita ainakin tietyt Aerosoftin ja ORBX:n scenet ovat aiheuttaneet.

Ohessa lainaus Herra Dowsonilta:



Tämä selvä. Mitenkäs muut ENB käyttäjät, onko CTD:tä ilmennyt?


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Joona Väisänen on 28.10.13, 15:06
Quote from: Iiro Helminen on 27.10.13, 20:25
Tämä selvä. Mitenkäs muut ENB käyttäjät, onko CTD:tä ilmennyt?


Ei ainuttakaan ja olen ainakin vuoden lentänyt jatkuvasti enb mod käytössä.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Mikael Leinonen on 28.10.13, 18:25
Ei ole täälläkään tullut kaatumatautia vaikka ENB on ollut jo pitkään käytössä :)


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Juho Mustaparta on 28.10.13, 21:54
Soppiiko udella, notta mikä ja kenen ENB on käytössä? :)


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Mikael Leinonen on 28.10.13, 22:38
Mulla käytössä REX Enb natural  :thmbup:


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Iiro Helminen on 10.09.15, 16:58
Nostellaan.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Niilo Raappana on 10.09.15, 18:14
Jos on six-core processor, niin jobscheduler pysyy 14?

-N


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Mika Virolainen on 16.09.15, 11:51
Mitä ilmeisemmin kannattaa käyttää tätä ohjetta Venetubon sijaan? Aloitan ensikuun alussa uuden koneen asennuksen joten FSX menee uusiksi myös. Kiitokset Kimille Kostan ohjeen kääntämisestä :thmbup: Onkohan jokin muuttunut radikaalisti tämän ohjeen jälkeen?


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Cyleth on 16.09.15, 16:37
Quote from: Niilo Raappana on 10.09.15, 18:14
Jos on six-core processor, niin jobscheduler pysyy 14?

-N


Ei.
Riippuu montako ydintä haluat käyttää.
Oletetaan että tarkoitat tuolla että task manager näyttää 6 ydintä.
Jos siis haluat kaikkia coreja käyttää, binääriarvo on 111111, eli desimaalina 63. Näinpä siis affinitymask olisi 63.
Jos taas haluat jättää nolla-coren (ensimmäisen) taustaohjelmille, eli niille mitä rullaa FSX:n ulkopuolella, niin binääri on 111110, desimaali 62.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Pekka Holopainen on 17.09.15, 06:50
Eiköhän se 0111 eli 10-järjestelmän 14 kelpaa ihan hyvin myös 6-ytimiselle, sillä tokkopa FSX käytännössä hyötyy mitään parin lisäytimen käytöstä. Mikäli netistä lukemani pitää paikkansa FSX suunniteltiin alunperin pelkästään yksiytimiselle CPU:lle ja multicore-ominaisuus lisättiin siihen jälkikäteen (service pack 2). Silloinkaan ei vielä edes tunnettu 6-core-ytimiä.

Tuo 14:han lienee 6-ytimisellä 000111. Taustaohjelmat - mikäli sellaisia pitää olla ja jos ne hallitsevat multicoren - sen sijaan tykännevät parista lisäytimestä.

Pekka


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Cyleth on 17.09.15, 08:44
Se binääri luetaan oikealta vasemmalle.

eli 6-coren binääri arvolle 14 on 001110

[ attachment removed / expired ]

Tossa nyt muutamia esimerkkejä miten voi käyttää.

Edit vielä: Winkkari oikeasti tykkää käyttää 0-corea, eli ensimmäistä (joka on myös fyysinen). Näinpä siis isojen poikien suositukset on aina jättää tuo ensimmäinen ydin muille kuin FSX:lle.
Poikkeus kyllä vahvistaa taas säännön koska on siitä reportaasia riittämiin että kun kaikki ytimet laittaa FSX:lle tai jättää viimesimmän laittamatta niin on saatu parempia tuloksia.
Fakta kuitenkin on tuo mitä ensimmäiseen lauseeseen laitoin. Jos winkkari haluaa tehdä jotain, niin se käyttää mieluiten 0-corea.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Niilo Raappana on 17.09.15, 09:39
Kiitos vinkeistä! Elikkä mitä siis suosittelisitte kun FSX vie paljon tehoja koneesta, ja lentämisen yhteydessä käyttää tietokonetta muuhunkin?

-N


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Cyleth on 27.09.15, 14:11
Quote from: Niilo Raappana on 17.09.15, 09:39
Kiitos vinkeistä! Elikkä mitä siis suosittelisitte kun FSX vie paljon tehoja koneesta, ja lentämisen yhteydessä käyttää tietokonetta muuhunkin?

-N


Itse ehkä käyttäisin 62.


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Juha Hepokangas on 27.09.15, 17:27
Tai sitten käyttää simukonetta vain ja ainoastaan lentämiseen ja tekee muun sitten ihan kokonaan toisella koneella.  8)


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Joona Väisänen on 27.09.15, 18:35
Quote from: Juha Hepokangas on 27.09.15, 17:27
Tai sitten käyttää simukonetta vain ja ainoastaan lentämiseen ja tekee muun sitten ihan kokonaan toisella koneella.   8)


Oho, äijäkin on vielä täällä  8)


Title: Re: FSXn perusteellinen säätöohje
Post by: Juha Hepokangas on 28.09.15, 17:45
Quote from: Joona Väisänen on 27.09.15, 18:35
Oho, äijäkin on vielä täällä  8)

Joo, pari vuotta vaan keskittynyt ihan muihin askareisiin,
ette te meikäläisestä niin helpolla päässeet...  ;D


1