FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Virtual Finnair => Topic started by: Santeri Lehtonen on 31.10.13, 15:59



Title: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 31.10.13, 15:59
Hei,

Kuten varmaan on tullut jo esille, Finnair on luopumassa kaikista B757-koneistaan ja ne tullaan korvaamaan Airbus A321ER-koneilla (A321-231WL), joita tätä kirjoittaessa onkin saapunut jo kaksi laivastoon (OH-LZG ja OH-LZH) ja kolme on vielä tulossa.

Erona A321ER-koneilla A321-koneisiin:

  • Istuinkonfiguraatio on Y209

  • Koneessa on IAE:n toimittamat moottorit, E/WD:lla EPR N1%:n tilalla

  • Siipiväli on 35,8m

  • Maksimilentoonlähtömassa on 93500kg ja polttoainetankkeihin mahtuu 23700kg polttoainetta. MZFM sekä MLM ovat samat kuin muillakin A321-koneilla.

  • Koneessa on lisäpolttoainetankit, joita simulaattorissa simuloidaan kasvattamalla keskitankin kokoa




A321ER-lentoja saavat lentää kaikki A32S-laivastossa palvelevat lentäjät. Poikkeuksena on kuitenkin Funchal, jonne saa lentää vasta kapteenin arvon saatuaan, sekä Helsinki-Sharjah-Goa -lento, jonne saa lentää vain MFF-kelpuutetut lentäjät (A320/A340 tai A320/A330). Lentolistat pyritään tekemään niin, ettei perämiehille tule lentoa Funchaliin. Mikäli lentolistalle on päätynyt lentoja FNC:lle on osastonjohtajan virheestä, ei sitä saa lentää. Näiden kohteiden lisäksi A321ER-koneilla liikennöidään joitain ruuhkaisimpia reittejä Euroopan liikenteessä, mutta todennäköisesti näitä ei tulla saamaan aikataulutietokantaan. Muutokset tullaan myös kirjaamaan toimintamenetelmät.pdf:n lähiaikoina.

Nykyiset A32S-lentäjät saavat alkaa lentää A321ER-lentoja heti. B757-lentäjiin tullaan olemaan yhteydessä viimeistään koneyksilön poistuessa laivastosta.


Lisäosat

Aerosoftin Airbus X A321 IAE NEO toimii pienin muutoksin tällä hetkellä parhaana A321ER:n korvikkeena. Lisäksi myös Wilcon A321:lle löytyy alempaa tarvittavat muutokset. Ilmaista lisäosaversiota ei ole vielä keretty etsiä ja muokata. Muutokset tehdään aircraft.cfg:hen, joka tulee avata muistiolla tai vastaavalla ohjelmalla ja muutoksien jälkeen tallentaa tiedosto vanhan päälle.

Muokkaa Aerosoftin A321 IAE NEO:n aircraft.cfg:hen (FSX\SimObjects\Airplanes\Aerosoft Airbus X A321 Extended IAE NEO) seuraavat muutokset:


    Korvaa [FUEL]-kohdan alla Center1-rivi:
  • Center1 = -2.55,   0.00, -0.00, 3676, 0


  • Korvaa A321:n [WEIGHT_AND_BALANCE]-kohdasta (cfg:ssa on myös A320:lle kohta) rivi:
  • max_gross_weight = 206133



Ja Aircraft.xml:n ([Käyttäjänimi]\Documents\Aerosoft\AerosoftAirbusExtended\) </ArrayOfAircraftConf>-riviä ylemmälle riville


    <AircraftConf>
    <type>A321</type>
    <displayname>A321ER</displayname>

    <paxmax>209</paxmax>

    <!-- Set one if available, then set max value -->
    <paxpayloadposition>1;1;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadposition>
    <paxpayloadmax>16;170;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadmax>

    <!-- Weight of one passenger -->
    <paxweight>84</paxweight>

    <maxcargo>17000</maxcargo>
    <!-- Set one if available, then set max value -->
    <cargopayloadposition>0;0;1;1;0;0;0;0;0;0</cargopayloadposition>
    <cargopayloadmax>0;0;8500;8500;0;0;0;0;0;0</cargopayloadmax>

    <!-- Bag weight -->
    <bagweight>25</bagweight>

    <!-- Design weights -->
    <mtow>93500</mtow>
    <mtw>93900</mtw>
    <mlw>77800</mlw>
    <bow>46856</bow>
    <mzfw>73800</mzfw>
    <maxpayload>19900</maxpayload>
    <centertank>11221</centertank>
    <lefttank>6263</lefttank>
    <righttank>6263</righttank>
    <maxfuelonboard_kg>23747</maxfuelonboard_kg>
    <maxusablefuel_kg>23747</maxusablefuel_kg>
    <maxusablefuel_gal>6327.6</maxusablefuel_gal>

    <!-- CoG values -->
    <max_cog_value>40</max_cog_value>
    <min_cog_value>17</min_cog_value>
    <opt_cog_value>25</opt_cog_value>
    <cog_data>-3.76;-30.05;-4.60;6.24;-13.76</cog_data>

    <!-- Fuel burn values -->
    <taxi>1500</taxi>
    <climb>6000</climb>
    <descent>2000</descent>
    <holding>2900</holding>
    <contingency>900</contingency>
    <apu>130</apu>

    <!-- Cruize, descent & climb factors - for fine adjustments along A320 family -->
    <climb_factor>1.0</climb_factor>
    <cruize_factor>1.3</cruize_factor>
    <descent_factor>1.0</descent_factor>

    <!-- Values that A320 family share -->
    <climb_fuel_FL330>1900</climb_fuel_FL330>
    <climb_time_FL330>23</climb_time_FL330>
    <climb_dist_FL330>160</climb_dist_FL330>
    <descent_fuel_FL370>400</descent_fuel_FL370>
    <descent_time_FL370>17</descent_time_FL370>
    <descent_dist_FL370>100</descent_dist_FL370>
    <cruize_tas>450</cruize_tas>

    </AircraftConf>


Wilcon A321 IAE:ssa (FSX\SimObjects\Airplanes\feelThere PIC A321IAE tai FS2004\Aircrafts\feelThere PIC A321IAE) tehtävät muutokset ovat seuraavat:


    Korvaa [FUEL]-kohdan alla Center1-rivi:
  • Center1=      0.0,  0.0,   0.0,   3796.000000,  0.000000


  • Korvaa [WEIGHT_AND_BALANCE]-kohdasta rivi:
  • max_gross_weight=206133



Kummankin koneen omaa load manageria voi käyttää matkustajien sekä rahdin lastaamiseen normaalisti, mutta polttoaineet pitää ladata Wilcoon käsin simulaattorin fuel&payloadin kautta. Polttoainelaskelmien tekoon suositellaan käytettäväksi jotain kolmannen osapuolen tekemää laskuria. Koneet kuluttavat normaaliin tapaan polttoainetta, joten A321:lle tehdyllä profiililla voi polttoaineet laskea.

Airbus-teoriapaketin mukana tulevalla TPC-ohjelmalla ei pysty laskemaan yli 90000kg painoiselle koneelle lentoonlähtöasetusta, joten V-nopeudet voi laskea käyttämällä lentoonlähtömassana 90000 kg:a ja käyttämällä tehoasetusta TOGA:ssa. Tällä menetelmällä ei tullut ongelmia vastaan nopeuksien riittämättömyyksien suhteen testilennoilla.

Näillä ohjeilla sitten vaan viemään turisteja aurinkorannoille. 8)

Terveisin,

Santeri Lehtonen
Virtual Finnair

Lisäys: Huom! Toistaiseksi A321ER-lennot erottaa muista A321-lennoista vain istuinkonfiguraation perusteella lennon tiedoissa. Asia pyritään korjaamaan jossain vaiheessa vaihtamalla konekoodiksi 32B.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Iiro Helminen on 31.10.13, 22:20
Nämä uutiset kyllä ainakin FSX pilotin kannalta herättävät tämän firman kiinnostusta. Tuo Madeira rajoitus kaiketi tulee 05 kiitotien lähestymiskuvioista? Millä perustein tuo toinen rajoitus tulee?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 31.10.13, 22:24
Quote from: Iiro Helminen on 31.10.13, 22:20
Tuo Madeira rajoitus kaiketi tulee 05 kiitotien lähestymiskuvioista? Millä perustein tuo toinen rajoitus tulee?
Finnairilla FNC:lle lentää vain kapteeneista kasattu ryhmä, joten sitä simuloidaan myös VFinnillä. Tarkkoja syitä en tiedä, mutta voi liittyä lähestymiskuvioihin.

EDIT. Luetaanpa kunnolla koko teksti. ;D Finskillä siis Goalle myös ko. rajoitus. Syytä ei ole kerrottu, mutta näin siellä toimitaan.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Osku Leskinen on 01.11.13, 10:37
Tämän postauksen innoittamana tuli otettua LZH alle ja sunnattua Hei Gran Canarialle  ;D Muistanko oikein, että bussissa kapteeniksi on mahdollista kouluttautua, kun tiimaa on yli 500h? Jos on, niin täytyykin olla yhteydessä osastonjohtajaan.

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 01.11.13, 11:03
Quote from: Osku Leskinen on 01.11.13, 10:37
Tämän postauksen innoittamana tuli otettua LZH alle ja sunnattua Hei Gran Canarialle  ;D Muistanko oikein, että bussissa kapteeniksi on mahdollista kouluttautua, kun tiimaa on yli 500h? Jos on, niin täytyykin olla yhteydessä osastonjohtajaan.

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.
700h on raja A32s-kapteeniksi. OH-LZG:lle on jo repaint olemassa, olisi paintti mahdollista saada LZH-rekisterillä? ;D


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Osku Leskinen on 01.11.13, 11:05
Quote from: Santeri Lehtonen on 01.11.13, 11:03
700h on raja A32s-kapteeniksi. OH-LZG:lle on jo repaint olemassa, olisi paintti mahdollista saada LZH-rekisterillä? ;D


Allright. Nojoo, onnistuuhan se LZH:kin vaikka mulla tässä on jo G melkein valmiina  ;D

E: Mistäs tuo LZG mahtaa löytyä? Nevermind


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Jorma Tyyskä on 01.11.13, 16:21
Siis tällä saa lentää vain näihin kohteisiin ?

A321ER:n reitit talvella 2013-2014:

Helsinki – Dubai eff 04OCT13
Helsinki – Las Palmas eff 27OCT13
Helsinki – Sharjah – Goa eff 12DEC13
Helsinki – Tenerife North eff 25DEC13
Helsinki – Tenerife South eff 26DEC13
Helsinki – Funchal eff 20JAN14
Helsinki – Marsa Alam eff 23JAN14
Helsinki – Fuerteventura eff 26JAN14

Vai lentää kaikkia listani lentoja myös tällä? Kuten ennenkin...


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Osku Leskinen on 01.11.13, 16:52
Quote from: Jorma Tyyskä on 01.11.13, 16:21
Siis tällä saa lentää vain näihin kohteisiin ?
Vai lentää kaikkia listani lentoja myös tällä? Kuten ennenkin...


Siis nuo on noita A321ER:n erikoisempia kohteita. Kyllä sillä saa lentää ja lennetäänkin noihin ns. "normaalikohteisiin" kuten tuolla ensimmäisessä viestissä mainitaan.
Quote:
Näiden kohteiden lisäksi A321ER-koneilla liikennöidään joitain ruuhkaisimpia reittejä Euroopan liikenteessä


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 05.11.13, 22:55
Quote from: Osku Leskinen on 01.11.13, 10:37
Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.


Ei onnistuisi paintti Wilcolle?

Kiitos VF:lle näistä tärkeistä editointiohjeista ym... Vielä en ole itse päättänyt mitä Airbusryhmää lähtisi viis-seiskan jälkeen kokeilemaan, mutta toki tuo A32S/A330 kiinostaa näin lomalentojen jatkon kannalta eniten.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Jesperi Lauhio on 06.11.13, 05:11
Mitenkähän muuten tuo keskitankin suurentaminen, miten MCDU osaa sitten laskea performansseja sun muita?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 06.11.13, 09:55
Ei vaikuta CDU:n toimintaan mitenkään. Nopeudet jatkaa kasvamista ja koska MLM kuitenkin pysyy koneilla samoina ei aiheuta sen ihmeempiä ongelmia. :)


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Osku Leskinen on 06.11.13, 13:43
Quote from: Mika Virolainen on 05.11.13, 22:55
Ei onnistuisi paintti Wilcolle?


Eipä ole itsellä wilcoa koneella, eikä siihen mallliin taida winglettejäkään olla saatavilla eli sikälimikäli olisi vähän turhaa työtä rueta vääntämään. Sivuojan Lauri (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,107526.msg1394053.html#msg1394053) on ilmeisesti tuota uudempaa ulkoasua maalaillut wilcolle, eli kannattaa varmaan ottaa häneen yhteyttä.

LZH näyttää tältä. Vielä siivessä oleva rekkari oikeaksi niin se alkais olla kondiksessa.
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

FSX varjot näköjään vähän kummallisia näin torninäkymästä. Paintissa ei siis ole noita tumman ja vaalean alueen rajoja tuossa nokassa.
[ attachment removed / expired ]


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Lauri FIN918 on 07.11.13, 07:12
http://library.avsim.net/search.php?SearchTerm=lauri+sivuoja&CatID=root&Go=Search

Sinne män. Linkistä löytyy muutkin finskin paintit wilcoille.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Henri Juhantila on 07.11.13, 14:04
Quote from: Lauri Sivuoja on 07.11.13, 07:12
http://library.avsim.net/search.php?SearchTerm=lauri+sivuoja&CatID=root&Go=Search

Sinne män. Linkistä löytyy muutkin finskin paintit wilcoille.


Niin siis toi uusinhan on nyt ilmeisesti A320 OH-LXD? A321 kumminkin haussa ilmeisesti eli LZH tai ZG?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Patrick Ojanen on 07.11.13, 18:05
Ei taida olla Fs9:lle tehty vielä mallinnosta jossa olisi nuo sharkletit.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Osku Leskinen on 07.11.13, 19:32
Quote from: Patrick Ojanen on 07.11.13, 18:05
Ei taida olla Fs9:lle tehty vielä mallinnosta jossa olisi nuo sharkletit.


Mun käsittääkseni ainakaan wilcolle ei ole ja silläpä tuolla aiemmin laitoinkin että käytännössä turhaa työtä olisi rueta erikseen sharklettibussia maalailemaan.

Sen verran nyt kuitenkin tuli askarreltua, että LZHn nahkat löytyy allolevasta linkistä. Olen valmiiseen painttiin muokannut vaan uudet rekkarit joten en rupea tuota tätä enempää jakamaan ilman alkuperäisten tekijöiden lupia.

KlikKlik (http://www.filedropper.com/oh-lzh)

disclaimer: Mitään käryä ei ole ton sivuston toiminnasta, lähetin vaan filun ensimmäiseen mikä ilmaiseksi sen mahdollisti.  ;D


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Jaakko Koponen on 17.11.13, 11:47
Quote from: Santeri Lehtonen on 31.10.13, 22:24
Finnairilla FNC:lle lentää vain kapteeneista kasattu ryhmä, joten sitä simuloidaan myös VFinnillä. Tarkkoja syitä en tiedä, mutta voi liittyä lähestymiskuvioihin.

EDIT. Luetaanpa kunnolla koko teksti. ;D Finskillä siis Goalle myös ko. rajoitus. Syytä ei ole kerrottu, mutta näin siellä toimitaan.


Minulla oli hieno tilaisuus muutama vuosi sitten jututtaa juuri silloin eläköitymässä ollutta Finnairin B757 kipparia. Madeiralle lentääkseen ainakin koneen kapteenilla tulee olla Portugalin ilmailuviranomaisen hyväksyntä, joka ilmeiseti tietyin väliajoin tarkastuslennolla päivitetään. En muista koskiko vaatimus myös apupilottia. Sertifikaatin voimassaolossa taisi vielä olla vaatimuksia lentomääristä, joten se selittäisi Madeiran lentojen keskittämistä pienemmälle kipparijoukolle, jotta lentoja tulee riittävä määrä. Tarkastuslennot tuskin ovat ilmaisia, joten sekin varmasti saa pääkonttorin suunnittelijat miettimään asiaa.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Sami Puro on 17.11.13, 17:04
Quote from: Jaakko Koponen on 17.11.13, 11:47
En muista koskiko vaatimus myös apupilottia.


Miiiikä helevatun apupilotti?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Petri Koivisto on 17.11.13, 17:18
Quote from: Sami Puro on 17.11.13, 17:04
Miiiikä helevatun apupilotti?
Oisko perämies? :laugh:

Eikö noilla ole vielä joku simulaattorikoulutus tuossa pohjalla, ennen kuin sinne Madeiralle päästetään lentämään? Jostain ainakin muistan näin kuulleeni...


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Jaakko Koponen on 17.11.13, 18:13
No anteeksi, jos sotkin. Apupilotti on se henkilö ohjaamossa, joka vastaa Auxiilary Power Unitin käytöstä, tietenkin.  :-[


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Patrick Ojanen on 17.03.14, 14:25
Eli siis vielä varmistukseksi, A321ER koneilla voi operoida myös muita normaaleja A321 reittejä mitä löytyy lentolistalta? Ja oliko Oskulla vielä tuota LZI/LZH painttia jossain päin, kun ei tuo edellinen linkki toimi  :)


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Tuomas Kuukasjärvi on 17.03.14, 14:35
Eikös tuolla sanottu, että A321 ja ER:n erottaa merkitystä istuinkonfiguraatiosta. Sieltä katsomaan kummalla ajetaan.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Patrick Ojanen on 17.03.14, 14:45
Quote from: Tuomas Kuukasjärvi on 17.03.14, 14:35
Eikös tuolla sanottu, että A321 ja ER:n erottaa merkitystä istuinkonfiguraatiosta. Sieltä katsomaan kummalla ajetaan.


Näin lukeekin, mutta meinasin seuraavaa kohtaa:
Quote:
Näiden kohteiden lisäksi A321ER-koneilla liikennöidään joitain ruuhkaisimpia reittejä Euroopan liikenteessä, mutta todennäköisesti näitä ei tulla saamaan aikataulutietokantaan.

Joten miten tätä sitten sovelletaan lentolistoista huolimatta?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Tuomas Kuukasjärvi on 17.03.14, 14:52
No kaipa tuota voi oikein muuten soveltaa, kuin katsomalla vaikka fr24:sta millä koneella siellä ollaan menossa. Noita kun taitaa olla aika hankala arvata minne niitä nakellaan, mutta noin nopeasti katottuna sillointällöin ajavat Lontoota ja Pariisia.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Mononen on 17.03.14, 15:06
Jos joku haluaa noita Finnairin aikatauluista/varausjärjestelmästä katsoa, niin näkyvät koodilla 32B. Eipä kait oikein muuten voi tietää kuin aina ennen lentoa Finnairin netistä tarkistamalla. :P


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Patrick Ojanen on 17.03.14, 15:09
Ja jos käy niin hyvä tsägä että A32B on juuri samalle päivälle ja lennolle laitettu nii saa lentää myös sharklet-bussilla?  ;D


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Mononen on 17.03.14, 21:35
Niin, miksi ei saisi? :P


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Iiro Helminen on 26.05.14, 17:23
Yksi kysymys tuosta teknisestä toteutuksesta: onko nuo muutokset pakko tehdä aircraft.cfg filuun, eikös se aircraft.xml tiedosto ole myös editoitavissa? Ainakin AS:n foorumien mukaan istuin määrää pystyy muuttamaan mielen mukaan.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 26.05.14, 17:34
.xml on ilmeisestikin fuel&payload loaderin tarvitsemaa dataa(?). Ilman muutoksia cfg:hen, ei koneen keskitankkia saa tankkattua tarpeeksi täyteen.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Iiro Helminen on 26.05.14, 18:32
Quote from: Santeri Lehtonen on 26.05.14, 17:34
.xml on ilmeisestikin fuel&payload loaderin tarvitsemaa dataa(?). Ilman muutoksia cfg:hen, ei koneen keskitankkia saa tankkattua tarpeeksi täyteen.


Entäs molemmat vastamaan A321ER speksejä niin onnistuisiko tankkaus?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 27.05.14, 14:05
Quote from: Iiro Helminen on 26.05.14, 18:32
Entäs molemmat vastamaan A321ER speksejä niin onnistuisiko tankkaus?
Voi olla. ;D Ei tutustuttu xml:n toimintaan tarkemmin modausta miettiessä.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Iiro Helminen on 27.05.14, 17:40
Itse vähän näpertelin kyllähän se onnistuu. AXE:n oma fuel planneri myös toimii jotenkin. Täytyy vielä testata pitemällä legillä pelittääkö.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Santeri Lehtonen on 22.07.14, 22:45
Tuossa ajankuluksi itsekin naputtelin xml:ää. Lisäsin alkupostaukseen ohjeet xml:n muokkaamiseen.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 28.10.15, 16:30
Quote from: Santeri Lehtonen on 31.10.13, 15:59
Ja Aircraft.xml:n ([Käyttäjänimi]\Documents\Aerosoft\AerosoftAirbusExtended\) </ArrayOfAircraftConf>-riviä ylemmälle riville


Mitenkäs toimitaan nyt, kun nykyisessä versiossa on yllämainitut asiat toisella tavalla :-[


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Henri Juhantila on 28.10.15, 16:47
Quote from: Mika Virolainen on 28.10.15, 16:30
Mitenkäs toimitaan nyt, kun nykyisessä versiossa on yllämainitut asiat toisella tavalla :-[


C:\Users\Henri\Documents\Aerosoft\Airbus\FuelPlanner\AircraftData\

Noi samat CFG-rivit sinne. Ja samoin samat rivit Aircraft_320_321 tiedostoon, joka löytää ym. kansiosta.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 28.10.15, 17:06
Joo, löysin kyllä sen :P

Näyttääkö nyt oikealta?




<ArrayOfAircraftConf xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
<AircraftConf>
<type>A320</type>
<displayname>A320 - 150 pax</displayname>

<paxmax>150</paxmax>

<!-- Set one if available, then set max value -->
<paxpayloadposition>1;1;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadposition>
<paxpayloadmax>16;134;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadmax>

<!-- Weight of one passenger -->
<paxweight>84</paxweight>

<maxcargo>17000</maxcargo>
<!-- Set one if available, then set max value -->
<cargopayloadposition>0;0;1;1;0;0;0;0;0;0</cargopayloadposition>
<cargopayloadmax>0;0;8500;8500;0;0;0;0;0;0</cargopayloadmax>

<!-- Bag weight -->
<bagweight>25</bagweight>

<!-- Design weights -->
<mtow>77000</mtow>
<mtw>77400</mtw>
<mlw>63000</mlw>
<bow>41243</bow>
<mzfw>62500</mzfw>
<maxpayload>19900</maxpayload>
<centertank>6625</centertank>
<lefttank>6263</lefttank>
<righttank>6263</righttank>
<maxfuelonboard_kg>19151</maxfuelonboard_kg>
<maxusablefuel_kg>19000</maxusablefuel_kg>
<maxusablefuel_gal>6327.6</maxusablefuel_gal>

<!-- CoG values -->
<max_cog_value>40</max_cog_value>
<min_cog_value>17</min_cog_value>
<opt_cog_value>25</opt_cog_value>
<cog_data>-3.76;22.2;-8.60;4.24;-11.76</cog_data>

<!-- Fuel burn values -->
<taxi>1500</taxi>
<climb>6000</climb>
<descent>2000</descent>
<holding>2900</holding>
<contingency>900</contingency>
<apu>130</apu>

<!-- Cruize, descent & climb factors - for fine adjustments along A320 family -->
<climb_factor>1.0</climb_factor>
<cruize_factor>1.0</cruize_factor>
<descent_factor>1.0</descent_factor>

<!-- Values that A320 family share -->
<climb_fuel_FL330>1900</climb_fuel_FL330>
<climb_time_FL330>23</climb_time_FL330>
<climb_dist_FL330>160</climb_dist_FL330>
<descent_fuel_FL370>400</descent_fuel_FL370>
<descent_time_FL370>17</descent_time_FL370>
<descent_dist_FL370>100</descent_dist_FL370>
<cruize_tas>450</cruize_tas>

</AircraftConf>
<AircraftConf>
<type>A321</type>
      <displayname>A321ER</displayname>
     
      <paxmax>209</paxmax>
     
      <!-- Set one if available, then set max value -->
      <paxpayloadposition>1;1;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadposition>
      <paxpayloadmax>16;170;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadmax>
     
      <!-- Weight of one passenger -->
      <paxweight>84</paxweight>
     
      <maxcargo>17000</maxcargo>
      <!-- Set one if available, then set max value -->
      <cargopayloadposition>0;0;1;1;0;0;0;0;0;0</cargopayloadposition>
      <cargopayloadmax>0;0;8500;8500;0;0;0;0;0;0</cargopayloadmax>
     
      <!-- Bag weight -->
      <bagweight>25</bagweight>
     
      <!-- Design weights -->
      <mtow>93500</mtow>
      <mtw>93900</mtw>
      <mlw>77800</mlw>
      <bow>46856</bow>
      <mzfw>73800</mzfw>
      <maxpayload>19900</maxpayload>
      <centertank>11221</centertank>
      <lefttank>6263</lefttank>
      <righttank>6263</righttank>
      <maxfuelonboard_kg>23747</maxfuelonboard_kg>
      <maxusablefuel_kg>23747</maxusablefuel_kg>
      <maxusablefuel_gal>6327.6</maxusablefuel_gal>
     
      <!-- CoG values -->
      <max_cog_value>40</max_cog_value>
      <min_cog_value>17</min_cog_value>
      <opt_cog_value>25</opt_cog_value>
      <cog_data>-3.76;-30.05;-4.60;6.24;-13.76</cog_data>
     
      <!-- Fuel burn values -->
      <taxi>1500</taxi>
      <climb>6000</climb>
      <descent>2000</descent>
      <holding>2900</holding>
      <contingency>900</contingency>
      <apu>130</apu>
     
      <!-- Cruize, descent & climb factors - for fine adjustments along A320 family -->
      <climb_factor>1.0</climb_factor>
      <cruize_factor>1.3</cruize_factor>
      <descent_factor>1.0</descent_factor>
     
      <!-- Values that A320 family share -->
      <climb_fuel_FL330>1900</climb_fuel_FL330>
      <climb_time_FL330>23</climb_time_FL330>
      <climb_dist_FL330>160</climb_dist_FL330>
      <descent_fuel_FL370>400</descent_fuel_FL370>
      <descent_time_FL370>17</descent_time_FL370>
      <descent_dist_FL370>100</descent_dist_FL370>
      <cruize_tas>450</cruize_tas>

</AircraftConf>
</ArrayOfAircraftConf>


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 28.10.15, 17:16
Ainakin itse bussi toimi pikakokeilulla, ja fuelplannerkin ilmoitti seuraavaa:

[ attachment removed / expired ]


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Henri Juhantila on 28.10.15, 17:38
Quote from: Mika Virolainen on 28.10.15, 17:06
Näyttääkö nyt oikealta?



Kyllä, näyttää oikein hyvältä.  :)


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 29.10.15, 15:33
Quote from: Henri Juhantila on 28.10.15, 17:38
Kyllä, näyttää oikein hyvältä.  :)


Roger, Will Go.... (kiitos)


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 16.08.18, 09:10
Kävin tässä koko Vfinnin foorumin läpi etsiessäni yhtä tietoa (en löytänyt), Mutta muutamat naurut kylläkin ;D

Luin täältä joskus, että Finnairin käyttämä thrust reduction / acceleration -korkeus olisi 1000ft + kentän korkeus merenpinnasta A32X. Pitääkö paikkansa?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Petri Koivisto on 16.08.18, 15:59
Quote from: Mika Virolainen on 16.08.18, 09:10
Pitääkö paikkansa?
Defaultin mukainen lienee pääsääntöisesti hyvä, eli ei kosketa siihen mitä siellä lootassa on valmiina. Moottorihäiriön sattuessa MSA toimii kiihdytyskorkeutena mainiosti, paitsi ylösvedossa ilmeisesti 2500 AAL tai ilmoitettu ylösvetokorkeus riippuen siitä kumpi on alempana.

Fiksummat korjatkoon. :P


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 16.08.18, 17:14
Eli en laittele sinne mitään (kö) ;D



Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Petri Koivisto on 16.08.18, 19:58
Quote from: Mika Virolainen on 16.08.18, 17:14
Eli en laittele sinne mitään (kö) ;D


Niin, siellä pitäisi olla jo valmiina oikeat korkeudet. Tiedä sitten siitä aerosoftin vehkeestä... ;D


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 21.08.18, 13:01
Vähän myöhässä ilmoittelen, olihan siellä 1670 / 1670 mustaakseni eilisen LTAI - EFHK -lennon alussa. Sama myös siinä ENG OUT ACC...

Kiiti vaan. Pitää vielä selventää sitä mitä normaalisti autopilottiin ruuvaillaan lentoonlähdössä. Aina ollut minulla MANAGED:illa kaikki, mutta joku tuolla Aesin foorumilla sanoi ettei se niin pitäisi mennä?


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 05.09.18, 06:59
Ja tähän sitten korjaus, eli paluu edellisiin arvoihin. Finnairilla edelleenkin THR/ACC 1000ft + kentän korkeus.


Title: Re: A321ER-toimintamenetelmät
Post by: Mika Virolainen on 29.10.18, 18:31
Mahtaisiko kukaan osata twiikata Aerosoftin PRO A321 IAE (winglet) versiota samaan tyyliin, kun tämän ketjun alussa? Itse kokeilin samoilla ohjeilla, mutten onnistunut.


1