FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Kuvakaappaukset => Topic started by: Joona Väisänen on 02.11.13, 21:34



Title: Hong Kongista Lontooseen B777:llä
Post by: Joona Väisänen on 02.11.13, 21:34
Loman päättymisen kunniaksi on tarkoitus paukutella vielä yksi pidempi siivu. Tänään tiedossa on Cathayn vuoro 257 Hong Kongista Lontooseen Boeing 777:llä. Aikataulun mukainen lähtöaika on klo 9:50 (0150Z) aamulla paikallista aikaa ja tulo Lontooseen klo 15:00 (1500Z) paikallista aikaa. Kone on lastattu lähestulkoon maksimiin asti jääden n. 900kg vajaaksi MZFW:stä. Polttoainetta lasketaan mukaan ~105 tonnia. Tämä antaa kokonaispainoksi 313 tonnia eli aika painavana lähdetään liikkeelle. Ilmaan päästyä lennetään hetken matkaa länteen ja kaarretaan sitten kohti pohjoista aina Kiinan halki Mongolian rajalle, jossa kaarretaan taas länteen päin, ylitetään Mongolia, Venäjä ja Tallinnan eteläpuolelta jatketaan Pohjois-Saksaan ja Alankomaiden ylle, josta aikanaan aloitetaan liuku Lontooseen. Reittinä moinen näyttää tältä:
Quote:
BEKO3C BEKOL A461 YIN G586 QP B330 SJG/K0936S0980 B330
YBL/K0899S1010 B330 MORIT/K0886S1060 B330 NIGOR/K0890F340 B928 AMRAD
A489 ABESA A487 BABUK B236 OL A305 TINRI A300 MANEB G358 AR/K0873F360
G358 GIMUN B210 SU R30 SPB B141 RANVA/N0480F360 P863 DEREX/N0479F380
P863 KOTAM L990 MARIP Z701 GOBOT UZ701 GORLO UL980 LOGAN WEAL1E


Sää reitillä suurimmaksi osaksi melko pilvinen ja turbulenssiakin on odotettavissa. Vastatuulta keskimäärin n. 40 solmun verran. Nousu tapahtuu kiitotieltä 07L BEKOL3C lähtöreittiä noudattaen. Arvioitu lentoaika n. 12 tuntia 30 minuuttia.


Lentoreitti kartalla punaisella viivalla.
[ attachment removed / expired ]

Sama tarkemmalla kartalla.
[ attachment removed / expired ]


Polttoaine- ja painotuloste
[ attachment removed / expired ]


Pirssi, tuttu ja turvallinen B777-200LR, löytyy portilta N22.
[ attachment removed / expired ]


Palotesti käynnissä sekä ADIRU kohdistumassa.
[ attachment removed / expired ]


Reitti on helppo valita listasta ja ladata FMC:hen.
[ attachment removed / expired ]


Performanssitiedot.
[ attachment removed / expired ]


Valmistaudutaan lähtöön, konffitaan kattopaneeli. Kytketään hydrauliikka, polttoainepumput, turvavyön merkkivalo sekä packit.
[ attachment removed / expired ]


Before start checklist complete. Nousussa V1 166, Vr 175 ja V2 177. En tässä vaiheessa huomannut PMDG:n bugia eli jos PERF INIT sivulle on käsin syötetty polttoainemäärä ja sen jälkeen FUEL-sivulta (fs actions menun kautta) asettaa pa-määrän kohdalleen, lisätään sen ja FMC:lle kerrotun määrän erotus FMC:hen. Tästä syystä tässä näyttää kokonaispainoksi 378tn. Huomasin vasta ilmassa nousun jälkeen :-[ ::)
[ attachment removed / expired ]


Työnnetään portilta ja käynistellään moottorit.
[ attachment removed / expired ]


Valmiina rullaamaan.
[ attachment removed / expired ]


Rullataan B A1 odotukseen 07L.
[ attachment removed / expired ]


Suomalaisittain tuttu paikka :laugh:
[ attachment removed / expired ]


Nokkaa varovasti ylöspäin ja potkaistaan pallo pois alta..
[ attachment removed / expired ]


Kaarrellaan lähtöreitillä. Massan tuntu on huomattava.
[ attachment removed / expired ]


Hong Kong 8)
[ attachment removed / expired ]


Raketti ei näillä massoilla ole enää raketti :o Alkuun noustaan pinnalle 9800M (FL322). Gobin autiomaan yllä kiivetään pinnalle 10100M (FL331) ja Venäjän rajalla pinnalle 340..
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Steppi FL340.
[ attachment removed / expired ]


Keskitanki tyhjä. Kytketään keskitankin polttoainepumput yksitellen pois ja varmistetaan, jotta imu siirtyy siipitankkeihin.
[ attachment removed / expired ]


Neuvostoliitossa on jo talvi 8)
[ attachment removed / expired ]


Melko pilvistä tuntuu olevan.
[ attachment removed / expired ]


Näytöllä näkyy jotain... ::)
[ attachment removed / expired ]


Tässä vaiheessa yleensä alkaa tulla se voittajafiilis :thmbup:
[ attachment removed / expired ]


Jaha, jarruissa vikaa..
[ attachment removed / expired ]


DESCENT CHECKLIST COMPLETE. Lontooseen tullaan WEALD1E tuloreittiä pitkin suoraan ILS-lähestymiseen 27R. Ratkaisukorkeus 262ft baro ja laipalla 30 Vref 137kts, johon A/T päällä lisätään 5 solmua sekä tuulikomponenttia. Tuuli Lontoossa on suunnasta 230 23 solmua.
[ attachment removed / expired ]


Kohta kaaaretaan kiitotielle päin..
[ attachment removed / expired ]


Lontoota.
[ attachment removed / expired ]


Edelleen.
[ attachment removed / expired ]


Piina on silkkiä vaille valmista...
[ attachment removed / expired ]


Rullaillaan T3:een kaverin viereen.
[ attachment removed / expired ]


Ja siihen on hyvä päättää! 12 tuntia 34 minuuttia noususta ja portilla klo 14:49 11 minuuttia aikataulusta etuajassa.
[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Hong Kongista Lontooseen B777:llä
Post by: Pekka Holopainen on 03.11.13, 09:15
Hieno kertomus!  :thmbup:

Yhden pienen virheen kyllä huomasin. Neuvostoliitossa on ollut ikuinen kesä jo pitemmän aikaa. Sehän on routarajan alapuolella ja pari metriä multaa päällä.

;D


Title: Re: Hong Kongista Lontooseen B777:llä
Post by: Patrick Ojanen on 03.11.13, 09:18
Hyvät kuvat ja stoori Joonalta kuten aina  :thmbup:


Title: Re: Hong Kongista Lontooseen B777:llä
Post by: Esa Sairio on 03.11.13, 09:19
Meinasin ehtiä kehua ensimmäisenä, mutta Pekka olikin nopein.

Huomasin itsekin tuon olemattoman valtion nimen, joka vilahti yhdessä kuvatekstissä. ;)

Erinomainen juttu, Joona!

yES :)


Title: Re: Hong Kongista Lontooseen B777:llä
Post by: Esa Sulanko on 03.11.13, 16:18
Heippa Joona!
Kun katselin noita sinun kuviasi ja luin textiä, niin heräsi kysymys: Oletko ammatiltasi ansiolentäjä?


Title: Re: Hong Kongista Lontooseen B777:llä
Post by: Joona Väisänen on 03.11.13, 17:42
Quote from: Esa Sulanko on 03.11.13, 16:18
Heippa Joona!
Kun katselin noita sinun kuviasi ja luin textiä, niin heräsi kysymys: Oletko ammatiltasi ansiolentäjä?


Moi Esa.

En ole. Ihan harrastuspohjalta tulee lenneltyä simua  :-[


1