FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Yleinen simulaattorikeskustelu => Topic started by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 10:46



Title: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 10:46
Latasin Rovaniemen tiedostokirjastoon. En löytänyt enää infoa, miten linkittää tieto kirjastonhoitajalle, mutta jospa tätä kautta tämä tieto saavuttaisi oikean tahon.

Toivottavasti pärjäätte taas jonkin aikaa tällä maisemalla. Aikaa ja vaivaa on nähty, nyt vain loppui juurikin tuo aika ja toisaalta vähän voimatkin.  :)

Tervetuloa Rovaniemelle.




Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikko Westerlund on 07.12.15, 11:28
Iso kiitos. :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 07.12.15, 13:36
Mitenkähän tämä toiminee FTX Globalin ja Vectorin kanssa yhdessä?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 13:43
Quote from: Rolf Niemi on 07.12.15, 13:36
Mitenkähän tämä toiminee FTX Globalin ja Vectorin kanssa yhdessä?


No mitkä ovat potentiaaliset ongelmat?

(En omista noita FTX globaaleja juttuja)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 07.12.15, 13:53
Quote from: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 13:43
No mitkä ovat potentiaaliset ongelmat?

(En omista noita FTX globaaleja juttuja)

Moi Tatu!

Niin - en tiedä josko on mitään ongelmia, mutta testaan tuon toki kunhan sen saan ladattua sekä asennettua. Nyt on menossa ensimmäinen testilento uudella myllyllä edellisen tietokoneen sanottua sopimuksen kesken kaiken irti.

Kiitos kuitenkin tekemästäsi työstä - niin edellisistä kuin täsätä viimeisestäkin  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 14:10
Quote from: Rolf Niemi on 07.12.15, 13:53
Moi Tatu!

Niin - en tiedä josko on mitään ongelmia, mutta testaan tuon toki kunhan sen saan ladattua sekä asennettua. Nyt on menossa ensimmäinen testilento uudella myllyllä edellisen tietokoneen sanottua sopimuksen kesken kaiken irti.


Niin, minäkin toisaalta vähän ajattelin ääneen ja toisaalta tarkoitin sitä, että oletko huomannut mitään "yleisiä" ongelmia, mitä maisemien kanssa voi ilmetä?

Pohdin lähinnä tältä pohjalta, että tämä Rovaniemi-versio pitäisi olla vähän suopuisampi muiden lisureiden kanssa, verrattuna beta ja viime vuoden Christmas edition versioihin.
* Autogen on default puilla, ORBX trees esim. luonnollisesti muuttaa puiden ulkonäön. Talot ovat minun omia, mutta se ei haittaa.
* Koko alue on photomaisemaa, joten sen pitäisi peittää tiet ja muut alleen.
* Tämän version katuvalot on helposti poistettavissa, jos tulee päällekkäisyyksiä.
* Sähkölinjojen tolppia koskevat samat asiat kuin yllä. (Toisaalta tässä ne ovat MML datasta aseteltu ilmeisesti sinne missä tolpat ovat oikeastikin ;) )
* Photomaiseman väri tulee varmaan olemaan vähän eri. En suostu  ;D tummentamaan maisemaa niin tummaksi, kuin FTX. Toisaalta Roin alue on aika iso, joten ei rajat koko aikaa hypi silmille.

Muuta en nyt testaamatta keksi. Voihan se olla, että pitää väsätä alueelle joku exclude, joka poistaa kaikki muut terrain-jutut photomaiseman alta. Mutta ei nyt hötkyillä, korjataan jos tarvii.

Quote:
Kiitos kuitenkin tekemästäsi työstä - niin edellisistä kuin täsätä viimeisestäkin  :thmbup:


Jep, kiitti. Järjetöntähän tämä on, mutta jospa sitä nyt voisi itsekin välillä vähän lennellä ja nauttia maisemista.  8)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jesperi Lauhio on 07.12.15, 15:00
Auttakaahan tyhmää... :-[ Mistäkä tuon latauksen löytää? Ei sattunut tiedostokirjastossa silmään.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 07.12.15, 15:10
Tuossa linkki alkuperäiseen betaversioon http://simulaattori.mik.fi/efro_beta/



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 07.12.15, 15:11
Kai sitä pitää vaan odotella sitkeästi tuonne tiedostokirjastoon...


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 15:22
Älkää enää tuota beta versiota latailko, se on ihan erilainen.  ;)



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 16:20
Tässäpä hätäsimmille.  :)
/Rovaniemi_revisited_2015.zip

EDIT
Rovaniemi_revisited löytyy nyt FSNordic tiedostokirjastosta.



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 07.12.15, 17:10
Testattu ja hienosti istuu ORBX-sälän kanssa. Ainut häiriötekijä on runsaasti vilkkuva lumitekstuuri kentällä. Ajoin tuon Winter batin tuolta texture-kansiosta...

Mutta mitä itse kenttään tulee, niin hienoa jälkeä - todella  :thmbup:

Kiitos!


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 07.12.15, 17:10
Suurkiitos tästä  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 17:18
Quote from: Rolf Niemi on 07.12.15, 17:10
Testattu ja hienosti istuu ORBX-sälän kanssa. Ainut häiriötekijä on runsaasti vilkkuva lumitekstuuri kentällä. Ajoin tuon Winter batin tuolta texture-kansiosta...

Mutta mitä itse kenttään tulee, niin hienoa jälkeä - todella  :thmbup:

Kiitos!


Joo, vilkkuva tekstuuri on tiedossa. Sen aiheuttaa siis SNOW_ground.bgl. (Jokohan kirjoitin tuon väärin.) Tuon bagelin voi siis poistaa, jäljelle jää vähempiluminen versio asfalttiosuuksista, mutta silloin kenttä ei välky.
Tuossa alkoi olla jo vissiin niin monta kerrosta päällekkäin, että FSX meni ihan tukkoon... = välkkyvä tekstuuri.

EDIT
3D lumi kimmeltää/heijastaa, suurpiirteiseen FSX tyyliin....  :P Voihan olla, että joillakin tietokonekohtaisilla asetuksilla sekin tekstuuri alkaa vilkkua.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Sami Puro on 07.12.15, 19:30
Quote from: Jesperi Lauhio on 07.12.15, 15:00
Ei sattunut tiedostokirjastossa silmään.


Juuri nyt lisätty.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 19:42
Quote from: Sami Puro on 07.12.15, 19:30
Juuri nyt lisätty.


Kiitokset Sami!!  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 08.12.15, 00:22
Quote from: Tatu Kantomaa on 07.12.15, 17:18
Joo, vilkkuva tekstuuri on tiedossa. Sen aiheuttaa siis SNOW_ground.bgl. (Jokohan kirjoitin tuon väärin.) Tuon bagelin voi siis poistaa, jäljelle jää vähempiluminen versio asfalttiosuuksista, mutta silloin kenttä ei välky.


Jep - näin se toimii oikein hienosti. Kiitokset vielä kerran.Täytyy huomenna (tänään näköjään) tehdä retki EFHK-EFRO.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pertti Lode on 08.12.15, 09:43
Onkoe tämän asennus jotenkin automaattinen?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 08.12.15, 09:48
Quote from: Pertti Lode on 08.12.15, 09:43
Onkoe tämän asennus jotenkin automaattinen?

Kyllä vain ja asennuksen jälkeen lisäät Rovaniemen normaalisti Scenery Libraryyn. Asennus menee suoraan Addon Scenery-kansioon.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Henry Weber on 08.12.15, 18:00
P3D V3:lla on tämmönen valo bugi

[img width=800 height=428]http://i.imgur.com/sVGL2ms.jpg[/img]

[img width=800 height=420]http://i.imgur.com/AmOEDEP.jpg[/img]


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Niko Salo on 08.12.15, 18:01
Ei toimi asennusohjelma.

Ladannut nyt kahteen otteeseen uudestaan. Käynnistänyt exe tiedoston järjestelmävalvojana jne. Mutta sitten kun ohjelma yrittää käynnistyä, niin kansio ikkuna missä tiedosto on, jäätyy eikä asennusta tapahdu. Windows 8.1 käyttiksenä.

Siis vain kansio jäätyy, muuten Windows kyllä pysyy toiminnassa.

Ideoita?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 08.12.15, 18:13
Quote from: Henry Weber on 08.12.15, 18:00
P3D V3:lla on tämmönen valo bugi


Tämä on FSX maisema.  ;D

Valot ovat efektejä, uskoisin että ne ovat ok. Kuviot näyttävä varjoilta, mutta minkä varjoilta?  :(

Kokeileppas poistaa se SNOW_ground.bgl. Nuo voivat tulla polygoneista, jotka ovat jotenkin väärin P3D:lle ja nimenomaan silloin tuossa edellä mainitussa bagelissa.

EDIT
En pysty tekemään P3D bgl versiota, koska ei ole P3D SDK:ta millä maisemia tehdään. Suunnitelmissa olisi uusi PC ja developer licence P3D:stä....



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 08.12.15, 18:16
Quote from: Niko Salo on 08.12.15, 18:01
Ei toimi asennusohjelma.

Ladannut nyt kahteen otteeseen uudestaan. Käynnistänyt exe tiedoston järjestelmävalvojana jne. Mutta sitten kun ohjelma yrittää käynnistyä, niin kansio ikkuna missä tiedosto on, jäätyy eikä asennusta tapahdu. Windows 8.1 käyttiksenä.

Siis vain kansio jäätyy, muuten Windows kyllä pysyy toiminnassa.

Ideoita?


No ei kyllä kauheasti ole ideoita, mutta puritko sen exe-tiedoston ensin pois sieltä zip tiedostosta?

Ja kokeile muuttaa sen jälkeen exen yhteensopivuutta Windows 7. Oikea klikkaus exessä -> ominaisuudet -> Yhteensopivuus -> Suorita ohjelma yhteensopivuustilassa Windows 7

Muuta en kyllä nyt keksi.

EDIT
Vielä semmonen... että asennusohjelmahan on aika iso... oletko varma, että ikkuna hyytyi? Eli kestääkö siinä vaan jonkin aikaa, ennen kuin homma etenee.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Niko Salo on 08.12.15, 19:10
Dodih!

Asentui, tosin jouduin vielä katkaista WIFI yhteyden siksi aikaa. Outoa.

Mutta pääasia eli maiseman asennus onnistui.

Kiitos Tatu.  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 08.12.15, 19:15
Quote from: Niko Salo on 08.12.15, 19:10
Dodih!

Asentui, tosin jouduin vielä katkaista WIFI yhteyden siksi aikaa. Outoa.

Mutta pääasia eli maiseman asennus onnistui.

Kiitos Tatu.  :)


Eipä mittään... Windows on minusta mennyt todella oudoksi. Rovaniemikin on puoleksi mäkillä tehty. :D

Hyvä kun asentui, mietin jo, että jos ei ala toimia, niin laitan sulle zipin ilman asennusohjelmaa.  :) Ei kun lentämään....


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Henry Weber on 08.12.15, 19:24
Quote from: Tatu Kantomaa on 08.12.15, 18:13
Kokeileppas poistaa se SNOW_ground.bgl. Nuo voivat tulla polygoneista, jotka ovat jotenkin väärin P3D:lle ja nimenomaan silloin tuossa edellä mainitussa bagelissa.

EDIT
En pysty tekemään P3D bgl versiota, koska ei ole P3D SDK:ta millä maisemia tehdään. Suunnitelmissa olisi uusi PC ja developer licence P3D:stä...


Poistin SNOW_ground.bgl mutta ei toimi. Muuten tämä scenery toimi ihan hyviin P3D:issä


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Niklas Kivinen on 08.12.15, 19:27
Quote from: Niko Salo on 08.12.15, 18:01
Ei toimi asennusohjelma.

Ladannut nyt kahteen otteeseen uudestaan. Käynnistänyt exe tiedoston järjestelmävalvojana jne. Mutta sitten kun ohjelma yrittää käynnistyä, niin kansio ikkuna missä tiedosto on, jäätyy eikä asennusta tapahdu. Windows 8.1 käyttiksenä.

Siis vain kansio jäätyy, muuten Windows kyllä pysyy toiminnassa.

Ideoita?


Itselläni samainen ongelma Windows 7:ssa ja yrittänyt asennusta myös eri yhteensopivuustiloissa mutta asennus onnistui kuitenkin moitteetta Windows 8:ssa josta sitten siirsin asennetut tiedostot Windows 7 koneeseeni jossa simu ( Fsx ) tällähetkellä itselläni on.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 08.12.15, 19:54
Huoh... ei riitä että väkertää maiseman kun pitäisi vielä jotenkin pystyä ratkomaan ongelmat eri käyttöjärjestelmän versioiden välillä. Se voi se asennusohjelman "väkertämisohjelma" olla jotenkin vanha, en tiedä. Jos tämä ei ala pelittää, niin viestiä vaan, laitan paketin ilman asennusohjelmaa.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Niko Salo on 08.12.15, 20:19
Älä Tatu kumminkaan itseesi ota. Toki se ottaa päähän kun ei hommat mene niin kuin Strömsössä. Olet upean maiseman tehnyt ja siitä mitään veloittamatta. Kiitos siitä.  :)

Ja sitten niille jotka tämän viestin lukevat. Minulla siis OLI ongelma Rovaniemen asentamisessa Win 8.1 versioon.

Ongelma ratkesi osin Tatun avulla. Eli yritin Win 7 yhteensopivuustilassa, jota en olisi ilman Tatua muistanut. Tämä ei riittänyt, joten piti vielä poikkaista koneen ja netin välinen yhteys asennuksen ajaksi. Tämä voi olla tai varmasti onkin, kiinni omista asetuksistani, mutta sen enempiä Windowsin sielun elämästä tietämättä en ole asetuksia vaihdellut.



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tapio Koskinen on 08.12.15, 20:32
Hei Tatu!
KIITOS oikeasta Joululahjasta! Minulla maisemasi toimii hyvin ja sen kanssa myös AI-liikenne! Mulla on WOAI, FAF ja GAF 2004-liikenne (FS9 liikenne- ja koneiden tekstuurit muunnettu FSX-sopiviksi). Käyttis on 64-bittinen Windows 7 ja kone jo kolme vuotta vanha (mm GTX580). Joulucharter-lennot toimi myös hienosti.
Tapio Koskinen


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 08.12.15, 20:34
Hienoa! Mukava kuulla Tapio, että maisema toimii.  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 08.12.15, 21:43
Hienosti toimii asennuksesta lähtien Win 10 64Bit,  FSX DX-10:llä ja kuten edellä mainittu, P3D V3:ssa pois lukien tuo ilmiö mikä mainittiin aiemmin. Ei voi kuin nostaa hattua  :thmbup: Suurkiitokset Tatu  :D

Ps. Jos haluat tutkailla tuota P3D V3 SDK:tä niin linkkiä kehiin http://www.prepar3d.com/support/sdk/


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jorma Wallenius on 08.12.15, 22:21
Moi.

Toimii P3Dv3:lla hyvin kun poistaa effects kansiosta 0_EFRO_splash.fx tiedoston.

Jorma


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 08.12.15, 22:47
Quote from: Jorma Wallenius on 08.12.15, 22:21
Moi.

Toimii P3Dv3:lla hyvin kun poistaa effects kansiosta 0_EFRO_splash.fx tiedoston.

Jorma


Kiitos tästä infosta, hyvä tietää  ;)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Henri Juhantila on 10.12.15, 15:15
Joo eipä toimi asennus mullakaan Windows 7:lla. Kokeilin asentaa ilman nettiyhteyttä, No Go.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 10.12.15, 15:31
Quote from: Henri Juhantila on 10.12.15, 15:15
Joo eipä toimi asennus mullakaan Windows 7:lla. Kokeilin asentaa ilman nettiyhteyttä, No Go.


Siis mitään ei tapahdu kun tuplaklikkaat exeä?
Voiko joku virustorjunta estää asennuksen?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Henri Juhantila on 10.12.15, 15:58
Quote from: Tatu Kantomaa on 10.12.15, 15:31
Voiko joku virustorjunta estää asennuksen?


Joo, enpä tajunnutkaan itse kokeilla. Mutta, heitin Avastin pois päältä hetkeksi niin sitten alkoi pelittämään. Kiitos avusta!  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jari Vanhatupa on 11.12.15, 06:46
Hienoa ammattimaista työtä tämä Rovaniemi. Lisälumet ovat aidon näköiset ja kimmeltävät hienosti. Voisitko tehdä lisälumet kaikille suomen kentille! ;D
Kaupungilla paljon aidon näköisiä yksityiskohtia ja objekteja, samoin maaston korkeuserot ovat näyttäviä. Kentän ympäristössä kiertelee mielellään katselemassa maisemia. Yöaikainen valaistus on todella upeasti toteutettu ja varsinkin alkuillasta näkymät ovat hätkähdyttävän todentuntuiset. Kiitokset Tatulle tästä näyttävästä ja merkittävästä lisäosasta FSX-lentosimulaattoriin.
:)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikko Kärkkäinen on 11.12.15, 06:50
Testattu ja todettu toimivaksi! Kiitos miljoonasti!  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 11.12.15, 07:51
Kiitokset vain, mukava kun miellyttää.

Readme on näiden ongelmien osalta jäänyt vähän puutteelliseksi, pitää päivittää tulevan päivityksen ohella.

Tärkeimpiä kai nämä:
* Virustorjuntaohjelmat saattavat estää asennusohjelman

* Asennusohjelma lisää maiseman FSX/Addon Scenery kansioon, mistä se pitää itse lisätä kirjastoon

* FSX.cfg tiedostossa olisi hyvä muuttaa seuraava rivi:
     [GRAPHICS]
     TEXTURE_MAX_LOAD=1024 => TEXTURE_MAX_LOAD=2048 ( Luku voi olla myös 4096, ja voi olla jo valmiiksi muutettu, jolloin ei tietenkään tarvitse muuttaa sitä.)
Texture_max_load vaikuttaa vain kentän maatekstuuriin.

* Jos tuntuu, että puut ovat teiden päällä tai muuten aika karkealla kädellä ripoteltu maisemaan, niin tämä rivi auttaa siihen. (FSX.cfg)
     [TERRAIN]
     IMAGE_PIXELS_FOR_AUTOGEN_POLYGONS=X_joku_luku_välillä_16-2048

Tämän taulukon mukaan:
Meters on ground per Pixel
   16 = 76.4 Meters
   32 = 38.2 Meters
   64 = 19.1 Meters
  128 =  9.6 Meters
  256 =  4.8 Meters
  512 =  2.4 Meters
1024 =  1.2 Meters
2048 =  0.6 Meters

Default FSX asettelee photomaisemaan asetetut puupolygonit 76.4 metrin tarkkuudella.  ;D Varmaan jo arvo 128 tuo ihan hyvän tuloksen.
     [TERRAIN]
     IMAGE_PIXELS_FOR_AUTOGEN_POLYGONS=128

Kertokaa kavereillekin jos satutte huomaamaan muualla netissä porukalla olevan ongelmia näiden kanssa. En jouda kovin aktiivisesti seuraamaan muita foorumeita. Kiitos.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Niilo Raappana on 12.12.15, 11:46
Hyvältä näytti ja hyvin toimi.

-N


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Matti Westerholm on 13.12.15, 15:37
Suurkiitokset taas Sinulle Tatu!  Loistavaa työtä !!!!  Hyvää joulua ja vuodenvaihdetta!


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 14.12.15, 15:09
Voisiko joku P3D:läinen kokeilla, josko tuo efekti nyt toimisi oikein. Sain vinkin siitä, miten se korjataan, valo käytännössä nostetaan maasta ylös. Se on nyt kahden cm korkeudella, jos se ei vielä pelitä, niin pitänee nostaa lisää. Tosin kyllä, vois olla että 1 cm olisi riittävä. Mutta jos siis testaisitte. :)

www.tatukantomaa.net/P3D




Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jorma Wallenius on 14.12.15, 15:48
Moi!

Testattu on ja nyt toimii. Kiitoksia Tatu!

T:Jorma


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 14.12.15, 19:26
Hyvin tosiaan toimii tuo fixi P3D:ssä  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 14.12.15, 19:32
Hienoa!  :thmbup:

Onko teillä P3D v.3 vai mikä? Tuntuuko, että jotain muuta on päin pyllyä?  ;)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jorma Wallenius on 14.12.15, 21:21
Moi!

Mulla on P3Dv3. En ole havainnut muita ongelmia. Kaikki tuntuisi toimivan niinkuin pitääkin.

T:Jorma


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 16.12.15, 17:04
Olin pari viikkoa ulkomailla, joten sain vasta nyt ladatuksi ja asennetuksi tämän maiseman. Olet Tatu kyllä tehnyt mahtavan työn. Rovaniemi on ehtaa payware-tasoa. Talven hämärässä ainakin tuntuu kuin oikeassa ympäristössä lentelisi. En tosin ole koskaan käynyt Rovaniemellä talvella (ihmeen matalalta siellä aurinko paistaa keskipäivälläkin tähän aikaan vuodesta). Muchos  :thmbup:

Myös minulla nuo (lumiset) rullaustiet välkkyvät tietystä kulmasta katsottaessa, mikä nyt ei silti kokonaisuutta hirveästi häiritse ja saahan tuon kytkettyä poiskin, jos haluaa.
Quote from: Tatu Kantomaa on 11.12.15, 07:51
...
* Jos tuntuu, että puut ovat teiden päällä tai muuten aika karkealla kädellä ripoteltu maisemaan, niin tämä rivi auttaa siihen. (FSX.cfg)
     [TERRAIN]
     IMAGE_PIXELS_FOR_AUTOGEN_POLYGONS=X_joku_luku_välillä_16-2048
...


Tuo on todella hyvä tieto, sillä minulla on muitakin maisemia, joissa nuo puut tuppaavat olemaan väärissä paikoissa. Laitoin lukemaksi varmuuden vuoksi 256. Silti siellä Ounasvaaran rinteillä (laskettelurinteessä?) pari puuta näyttäisi olevan laskettelureitillä.

Pekka


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 16.12.15, 17:37
Quote from: Pekka Holopainen on 16.12.15, 17:04
Olin pari viikkoa ulkomailla, joten sain vasta nyt ladatuksi ja asennetuksi tämän maiseman. Olet Tatu kyllä tehnyt mahtavan työn. Rovaniemi on ehtaa payware-tasoa. Talven hämärässä ainakin tuntuu kuin oikeassa ympäristössä lentelisi. En tosin ole koskaan käynyt Rovaniemellä talvella (ihmeen matalalta siellä aurinko paistaa keskipäivälläkin tähän aikaan vuodesta). Muchos  :thmbup:


Kiitos kiitos. Vai että aurinko matalalla....  ;D Aurinko laski tänään 13:20.
Quote:
Myös minulla nuo (lumiset) rullaustiet välkkyvät tietystä kulmasta katsottaessa, mikä nyt ei silti kokonaisuutta hirveästi häiritse ja saahan tuon kytkettyä poiskin, jos haluaa.

Kyllä ne varmaan vilkkuvat kaikilla. Siinä on joku piirtojärjestyshässäkkä, jolle en ole vielä löytänyt ratkaisua. Koitin optimoida sitä siten, että luminen pohja tulee näkyviin vasta aika lähellä kenttää lennettäessä. Pitää koittaa säätää sitä siedettävämmäksi vielä.
Quote:
Tuo on todella hyvä tieto, sillä minulla on muitakin maisemia, joissa nuo puut tuppaavat olemaan väärissä paikoissa. Laitoin lukemaksi varmuuden vuoksi 256. Silti siellä Ounasvaaran rinteillä (laskettelurinteessä?) pari puuta näyttäisi olevan laskettelureitillä.


Saattaa niitä kasvaa vaikka missä, ne on automaattisesti generoitu ilmakuvasta. Toki niitä voi käsin korjailla sitten sen jälkeen. Tein Oukulle toissapäivänä hyppyrimäen, toinen pitäisi vielä kyhätä siihen viereen.  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jorma Tyyskä on 22.12.15, 16:11
Hieno on, iso kiitos, kiitotien valot vähän närästää, kun ovat niin pienet ja heikkotehoiset, realistisuuteen en ota kantaa, tottunut vähän tehokkaampiin  kai :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 30.12.15, 09:53
Suuri kiitos :thmbup: Tammikuulle osuikin sopivasti Roviksen keikka. Mitään ongelmia en todennut (FSX) + talvi.bat (ja talvi BGL:t scenery kansioon).



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 03.01.16, 16:42
Quote from: Jorma Tyyskä on 22.12.15, 16:11
Hieno on, iso kiitos, kiitotien valot vähän närästää, kun ovat niin pienet ja heikkotehoiset, realistisuuteen en ota kantaa, tottunut vähän tehokkaampiin  kai :)


Saman huomasin tuon HEL-RVN-HEL -keikan yhteydessä. VASI:t ainoastaan näkyivät loppulähestymisen yhteydessä. Lento laskeutui pimeän aikaan. Texture 4 direct ei auttanut asiaan, oli päällä "glow" -asetuksin.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 04.01.16, 16:31
Quote from: Mika Virolainen on 03.01.16, 16:42
Saman huomasin tuon HEL-RVN-HEL -keikan yhteydessä. VASI:t ainoastaan näkyivät loppulähestymisen yhteydessä. Lento laskeutui pimeän aikaan. Texture 4 direct ei auttanut asiaan, oli päällä "glow" -asetuksin.


Defaultit papi-valot eivät näy, koska ovat lumen alla. Custom valot eivät näy kauas. Nämä on näitä simun rajoituksia....  :(


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 05.01.16, 05:41
Quote from: Tatu Kantomaa on 04.01.16, 16:31
Defaultit papi-valot eivät näy, koska ovat lumen alla. Custom valot eivät näy kauas. Nämä on näitä simun rajoituksia....  :(


Roger that 8)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 05.01.16, 08:18
Quote from: Mika Virolainen on 05.01.16, 05:41
Roger that 8)


Paitsi että kuumehöyryissäni ymmärsin kommenttisi eilen väärin.  :P Sori.

Yritän tutkia, miksi kiitotievalot eivät näy kauemmas. Materiaalin pitäisi olla täsmälleen sama kuin esim. katuvaloissa, ja ne näkyvät kyllä aika kauas. Voi olla että kiitotievalaistuksen LOD-systeemi aiheuttaa jotenkin ongelmia näkyvyydessä.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 05.01.16, 11:33
Toivottavasti löytyy jokin ratkaisu? Ainakin laskeutuminen VOR/DME 03:lle minimien sattuessa kohdilleen "pelottaa" ;D


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 06.01.16, 09:43
Quote from: Mika Virolainen on 05.01.16, 11:33
Toivottavasti löytyy jokin ratkaisu? Ainakin laskeutuminen VOR/DME 03:lle minimien sattuessa kohdilleen "pelottaa" ;D


No totta ne valot näkyy hyvin kun ollaan lähellä minimiä.  ;)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 06.01.16, 17:32
Saan valot näkymään hienosti kauas, mutta näkyvät myös sumun läpi.  :( Käsittämättömän hankala juttu...


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 09.01.16, 13:51
Saa äänestää:

http://www.flusinews.de/freeware-award-2015-voting/


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 24.01.16, 20:43
Moi. Olisko joku rohkea, joka uskaltaa testata uusia kiitotievaloja?
https://www.dropbox.com/sh/iv45q18uobcygoh/AACDD_8Y_CWrSIcdlu516ZFma?dl=0

Olin jotenkin huomaavinani sellaisen että jos snow_banks.bgl on Scenery kansiossa niin valot näkyvät sumun läpi. Mutta jos snow_banks.bgl on poissa, niin valot eivät näy sumun läpi, mutta näkyvät huomattavasti kauemmas kuin "julkaistu" versio. Olisin kiitollinen jos joku viitsii vähän säätää tämän kanssa. :)

EDIT
Kyllä ne valot vain näkyvät liiankin hyvin pilven läpi.  :(


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 27.01.16, 10:57
Eipä tätä ole vissiin kukaan juurikaan kaipaillut, mutta onhan se ihan mukava pikku paikka laskeutua kopterilla. Lapin keskussairaala






Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tapio Kallberg on 27.01.16, 17:16
Kyllä on kaipaillut. Pääsee taas FinnHemssillä viemään pokaa teholle😎
Kiitos vaivasta !


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 27.01.16, 18:52
Quote from: Tapio Kallberg on 27.01.16, 17:16
Kyllä on kaipaillut. Pääsee taas FinnHemssillä viemään pokaa teholle😎
Kiitos vaivasta !


No niin, hienoa.  8) Ei ihan itselle tarvinu tehdä. Vähän haasteellinen maasto taas simulle, vähän mäessä tuo paikka, mutta eiköhän se tällä kompromissilla nyt ole ok.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 28.01.16, 19:20
Valot ovat todella vaikeat toteuttaa, kun käytössä ei ole kuin FSX muuttujat. Kaikki muut konstit vaativat default tiedostojen puukottamista jotenkin, en haluaisi lähteä siihen. Voisiko joku testailla nyt miltä tämä näyttää?
https://www.dropbox.com/sh/iv45q18uobcygoh/AACDD_8Y_CWrSIcdlu516ZFma?dl=0

Valot näkyvät eri tavoin riippuen koneesta, eli ilmeisesti ulkonäkymän koosta ja näytön koosta. Tämä  siksi, koska ovat LODeilla toteutettu. Tällä hetkellä ongelmana on himmeät valot, mutta kyllä ne minulla näkyvät esim. A2A koneilla ainakin 10km päähän. Kokeilin juuri PMDG 737, ja vähän hankalampi juttu siinä. Mieleen tuli toki pari korjausta, kokeilen jos saan sen idean toimimaan. Näiden linkin valojen pitäisi kuitenkin olla nyt "tähän mennessä parhaat"....  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Joni Rantala on 30.01.16, 07:19
QW 757 kanssa näyttää tältä.





Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 01.02.16, 06:50
Vaivaan vielä näiden valojen kanssa. Yllä olevasta dropboxlinkistä löytyy nyt zip, jossa kaksi tiedostoa. Erottelin kiitotievalot omaksi bageliksi, joten molemmat tiedostot pitää siirtää Rovaniemen Scenery kansioon.

Hyvät uutiset ovat ne, että nyt ne valot kyllä näkyvät, eivätkä näy sumun läpi. Ihan ongelmitta eivät tule, mutta jospa en kerro ongelmista, niin niitä ei ehkä suurin osa porukasta edes huomaa. Ja tässä kohtaa alkaa kyllä myös mennä se raja.... valojen kanssa on pakko tinkiä jostain.

Jos Rovaniemelle päin olette lentämässä, niin testatkaa.  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 02.02.16, 16:28
"Kipaseppa pari saunaolutta Ounasmetsän Siwasta", sanoi kippari hoitajalle, kun lääkäriä odottelivat.




Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Juha-Pekka Tervo on 02.02.16, 16:55
Wautsi


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 02.02.16, 16:59
Minkä luokan (LODxx) mesh tuossa Rovaniemen maisemassa on? Kun vaihdoin Orbx:in global-maisemiin, asensin samalla Global FreemeshX:n koko maailmaan, joka on LOD10 kauttaaltaan. Sen kanssa tuossa sun maisemassasi on Rovaniemen pohjoispuolella sellainen "pöytävuori" (kuin pyöreä pöytä), jota ei ollut silloin kun minulla oli vielä UTX, GEX ja FinlandX käytössä.  

Pekka


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 02.02.16, 17:44
Quote from: Pekka Holopainen on 02.02.16, 16:59
Minkä luokan (LODxx) mesh tuossa Rovaniemen maisemassa on? Kun vaihdoin Orbx:in global-maisemiin, asensin samalla Global FreemeshX:n koko maailmaan, joka on LOD10 kauttaaltaan. Sen kanssa tuossa sun maisemassasi on Rovaniemen pohjoispuolella sellainen "pöytävuori" (kuin pyöreä pöytä), jota ei ollut silloin kun minulla oli vielä UTX, GEX ja FinlandX käytössä.  

Pekka



LOD12

Alue on aika pieni, käytännössä about sen photoalueen kokoinen ainakin pohjoisreunalta. Meshit luetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin muut maisemat, alempana scenery libraryssä oleva mesh näytetään "päälimmäisenä". Etteivät vain freemesh pojat olisi tehneet oversampled LOD10 versiota. Kokeilappa heittää se Rovaniemi mesh tiedosto simun omaan FSX/Scenery/World/Scenery kansioon.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 03.02.16, 08:11
Kiitos Tatu!

Ja kun sulla on tuo maisemien latausjärjestys tiedossa, voisitko laittaa sen jonnekin täällä näytille? Kyllähän minä sen jo muutenkin arvaan, mutta saattaisi olla monille sellaisille hyötyä, joilla on ongelmia maisemien näkymisen kanssa. Kerron erään esimerkin omalta osaltani.

Minulla on Joensuun kentästä käytössä Juha Holopaisen FISD:in alkuperäisestä FS2004-maisemasta muokattu versio. Siinä on joitakin puutteita. En kuitenkaan saanut siihen lisättyä niitä ADE9X:llä, koska maisemassa oli tuntemattomia objekteja, joita ADE ei osannut kääntää. Jätti ne kokonaan pois bgl-tiedostosta. Kiersin ongelman siten, että tein puuttuvista osista erillisen afcadin ja latasin sen simuun varsinaisen EFJO:n jälkeen. Onneksi FSX ei ole niin nuuka päällekkäisistä afcadeistä kuin FS2004. En ainakaan ole huomannut niistä mitään haittaa.

Tuo oli minulle uutta, että nuo meshit ladataan käänteisessä järjestyksessä. Minä kun luin jostain, että jos samalle alueelle on useita meshejä, näytetään aina se, joka on tarkin. Ja vielä kerran kiitos hienosta Rovanimen maisemasta.

Pekka


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 03.02.16, 11:01
Quote from: Pekka Holopainen on 03.02.16, 08:11
Kiitos Tatu!

Ja kun sulla on tuo maisemien latausjärjestys tiedossa, voisitko laittaa sen jonnekin täällä näytille? Kyllähän minä sen jo muutenkin arvaan, mutta saattaisi olla monille sellaisille hyötyä, joilla on ongelmia maisemien näkymisen kanssa.


Mulla ei ole ORBX Globalia. Mutta eiköhän perusperiaate ole aina sama... yleisemmät maastolisurit Scenery libraryssä alhaalle ja sitten yksityiskohdat siihen päälle. Riippuu vähän lisäosasta mitkä voivat olla ne konfliktit, mutta Rovaniemellä oikeastaan tuo mesh ja photomaisema lienevät ne pahimmat.

Kyllä mesh pitäisi toimia niin että suurempi resoluutiomaastot (isompi LOD) näytetään päälimmäisenä, mutta tässä oli vielä joku juttu mitä en muista, eli ei välttämättä noin toimi. FSX bugi siis, joka on voinut periytyä P3D simuunkin. Joku latausongelma siinä muistaakseni oli, jos ei aloita siltä kentältä missä suurempi resoluutioinen mesh on.
Jos on kaksi esim. LOD10 meshiä samalle alueelle, niin se joka on Scenery libraryssä listassa alempana, eli ladataan "pohjalle" voittaa ylempänä olevan meshin. Tämä siis se käänteinen järjestys meshin osalta.

Tuli sitten vielä Rovaniemestä mieleen.... siellä on kuoppia kentän lähellä ja muuama pystysuora seinäkin. Olen joutunut käsin muokkaamaan maastoa, sitä pitäisi vähän siistiä vielä. Eli kentän välittömässä läheisyydessä olevat mesh-ongelmat ovat todennäköisesti Rovaniemi maisemassa itsessään.  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 04.02.16, 18:19
Ei poistunut mainitsemallasi konstilla tuo "pöytävuori". Se on miltei suoraan ja heti kiitotien jatkeella pohjoiseen päin. Ohessa kuva:






Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 05.02.16, 18:45
Quote from: Pekka Holopainen on 04.02.16, 18:19
Ei poistunut mainitsemallasi konstilla tuo "pöytävuori". Se on miltei suoraan ja heti kiitotien jatkeella pohjoiseen päin. Ohessa kuva:


Okei. Ja oliko nyt niin, että vuori katoaa kun poistat Rovaniemen käytöstä?

Jos vuori ei katoa, niin laita mulle koordinaatit itse nyppylän kohdalta ja omat scenery asetukset koskien meshiä.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 06.02.16, 09:09
Quote from: Tatu Kantomaa on 05.02.16, 18:45
Okei. Ja oliko nyt niin, että vuori katoaa kun poistat Rovaniemen käytöstä?

Jos vuori ei katoa, niin laita mulle koordinaatit itse nyppylän kohdalta ja omat scenery asetukset koskien meshiä.


En ole kokeillut poistaa, mutta kokeillaan. Minulla on Suomessa myös se FreemeshX LOD10 kaiken pohjalla (heti oletusmaisemien jälkeen scenery.cfg:ssä määriteltynä - Orbx:in ohjeen mukaan - Orbxilla tosin suosituksena kaupallinen LOD10 mesh). Onkos siihen mesh:iin liittyviä asetuksia vielä jossain muuallakin? FSX.cfg:ssä? Hämärästi muistan, että FS2004:ssa sinne (fs9.cfg?) piti jotain muutella, jos halusi tarkemman/epätarkemman meshin näkyvän. Onko näin FSX:ssäkin?

Pekka

Edit: ...hetkinen...

FSX.cfg:ssä Terrain-osiossa on jotain meshiin liittyviä asetuksia. Kas tässä koko osio:

[TERRAIN]
LOD_RADIUS=4.500000
MESH_COMPLEXITY=90
MESH_RESOLUTION=25
TEXTURE_RESOLUTION=29
AUTOGEN_DENSITY=4
DETAIL_TEXTURE=1
WATER_EFFECTS=6
SWAP_WAIT_TIMEOUT=2   //lisatty
MAX_ASYNC_BATCHING_JOBS=2        //lisatty
//AutogenDescriptionsFilename=AutogenDescriptions_EFRO.xml    //poistettu
IMAGE_PIXELS_FOR_AUTOGEN_POLYGONS=256 //lisatty

****************

Harmin paikka, että juuri mistään ei löydy kaikille noille asetuksille kattavaa selvitystä/ohjetta (ainakaan minä en ole löytänyt). Yksi asia sieltä - toinen täältä - olen noita joitakin muutellut, mutta en aina enää edes muista mikä merkitys milläkin oli. Simun sisältä taas ei saa edes kaikkia perusasetuksia muutettua haluamakseen.



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 06.02.16, 14:37
Näyttäytyi tuo "pöytävuori" myös Rovaniemen oletusmaisemassa eli lienee joku FreemeshX:n "ominaisuus". Vaikka et näin ollen ehkä tarvitsekaan koordinaatteja, voin liittää tähän myös ne:

N66o 36.05'
E25o 55.23'
Alt. 632.7 ft

Vuoren "kantena" on jokin lammen tapainen, joka nyt on Orbx:in luonnottoman näköisen jään peittämä. Tuo Orbx:in jää on samantapaista kuin täällä oli joulukuussa, kun lunta oli vain sentti jos sitäkään. Muulloinhan jää Suomessa on kunnolla lumen peitossa eli näkyy ilmasta valkeana eikä sinertävänä (kuten Orbx:lla). Pitäisi varmaan informoida niitä tuostakin. Ei taida siellä Australiassa paljon lunta olla ja jäätäkin vain pakastekaapissa ;D.

Jätin jo niiden tukeen kommenttia siitä, kun monilla Suomen lentokentillä on autogen-rakennuksia aivan kentän läheisyydessä. Ovat tainneet "sattunnaisgeneraattorilla" lätkiä noita. Esimerkiksi Joensuussa ei ole kentän ympäristössä kilometrin säteellä juuri muuta kuin lentokentän omia rakennuksia. Kyllä FinlandX oli parempi Suomen osalta. Muualla Euroopassa Orbx:n tuotteet toki näyttävät paremmilta kuin yhdistelmä UTX+GEX etenkin siellä, missä niillä on erillismaisema kuten esimerkiksi I-Britanniassa tai Norjassa.

Pekka


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 06.02.16, 19:04
Selvä homma, kiitos Pekka. Homma menee varmaan nyt niin, että se on se järvi joka nostaa ympäröivän maaston pöytävuoreksi. Eli järven pinnalle on annettu väärä korkeus. Tarkistan tuon paikan, en vain ole kotona tänä viikonloppuna, niin en voi nyt sitä tehdä.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 11.02.16, 16:44
Noista "häröistä" niin tiedä, mutta kannattanee pysyä kiito ja / rullausteillä jossei halua katsella mustia palkkeja? Jotain outoa kumminkin oli aloittaessa lentoa kiitotieltä 03. Oli defu Cessnalla pelkkää mustaa mittaritaulua (kone ei ollut oikealla korkeudella) ja slewaamalla hieman eteenpäin pääsin "kiitotien pinnalle".

Kiitotien valot olivat paremmat (näkyi selvemmin loppulähestymisessä) mutta vaihtelivat "kokoansa" koneen liikkuessa eteenpäin? (Rex?)

Käytössä:

FSX / REX4 / FTX GLOBAL / FINLAND X (Finland X, jotta vesistöt jäätyy) enkä ole "vielä" huomannut yhteensopivuus ongelmia FTX GLOBAL:n kanssa (voi liittyä pimeään aikaan Suomessa, jolloin mitään muutakaan ei juuri näe)?

Kuva siitä jos ajautuu pois rullaustieltä ;D Edit: Ja tosiaan freemesh X, josta vain Eurooppa asennettuina + kaksi päivitystä.




Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 12.02.16, 07:16
En nyt tiedä mikä voisi aiheuttaa mustan palkin. Ajattelin ensin, että lumihangen polygonit jos ajauduit sinne, mutta en tiedä. Enpä ole ennen kuullut.

Pitää vissiin yrittää vilkaista sitä Freemeshiä.

Kiitotien valoissa on LOD, eli valopisteen koko vaihtuu riippuen pisteen pikselikoosta näytöllä. Eri kokoisilla näytöillä siis eri tavalla. REX tai mikään muukaan ei vaikuta mihinkään valoihin EFROlla (paitsi PAPIt), muut valot ovat kaikki minun tekemiä.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 12.02.16, 08:14
Quote from: Mika Virolainen on 11.02.16, 16:44
...
FSX / REX4 / FTX GLOBAL / FINLAND X (Finland X, jotta vesistöt jäätyy) enkä ole "vielä" huomannut yhteensopivuus ongelmia FTX GLOBAL:n kanssa (voi liittyä pimeään aikaan Suomessa, jolloin mitään muutakaan ei juuri näe)?
...


Vesistöt jäätyvät myös FTX Global Vectorin kanssa ja kaikkialla maailmassa ei vain Suomessa. Tosin se Orbx:n jää on sellaista kuin grogilasissa  :laugh: eli sinertävän läpikuultavaa toisin kuin täällä Suomessa (ja muuallakin maailmassa, missä sataa lunta). Väittävät keksineensä tuon jään, vaikka tunnetusti FinlandX.ssä se on ollut jo vuosia. Saisivat vielä "keksiä" senkin, että vesistöjen jää on ilmasta katsoen yleensä valkeaa (lumen takia).

Pekka

Edit. Ja vielä kokoonpano, jos sillä on mitään merkitystä: FSX Gold (eli kaikki herkut), REX4, Global FreemeshX, FTX Global, FTX Global Vector, FTX Global Open LC Europe. FinlandX:n jouduin ottamaan pois, koska se ei oikein toimi noiden viimeksi mainittujen kanssa. FinlandX olisi kyllä ollut parempi Suomessa kuin nuo Orbx:in tuotteet. Toivottavasti niiltä tulee joskus erillismaisema Suomeen (hieman tosin epäilen, sillä täältä ei rahaa ole paljon nyhdettävissä ja toisaalta maailmalla taitaa vielä vallita "What Finland?"). Norjaan erillismaisema on jo olemaasa, vaikka Norjalaisia on vähemmän kuin suomalaisia. Kukapa ei Norjan maisemissa haluaisi lennellä.

Noita mustia palkkeja en Rovaniemellä ole havainnut.

Ja vielä tuosta FreemeshX:stä sen verran, että kannattaa asentaa jokin download manageri ennen kuin lataa sen (usean gigan osia on paljon). Yritin monta kertaa ja aina touhu katkesi kesken ennen kuin asensin managerin. En tiedä johtuiko palvelimesta, jolla se sijaitsi vai mistä.



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 12.02.16, 10:49
Quote from: Tatu Kantomaa on 12.02.16, 07:16
En nyt tiedä mikä voisi aiheuttaa mustan palkin. Ajattelin ensin, että lumihangen polygonit jos ajauduit sinne, mutta en tiedä. Enpä ole ennen kuullut.

Pitää vissiin yrittää vilkaista sitä Freemeshiä.

Kiitotien valoissa on LOD, eli valopisteen koko vaihtuu riippuen pisteen pikselikoosta näytöllä. Eri kokoisilla näytöillä siis eri tavalla. REX tai mikään muukaan ei vaikuta mihinkään valoihin EFROlla (paitsi PAPIt), muut valot ovat kaikki minun tekemiä.


Sitä juuri tarkoitin, eli olin tahallani hangessa ;D

Eli valojen kokomuutos on ihan luonnollinen, joten kaikki kunnossa.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Antonio Fathi on 17.03.16, 15:10
Quote from: Tatu Kantomaa on 27.01.16, 10:57
Eipä tätä ole vissiin kukaan juurikaan kaipaillut, mutta onhan se ihan mukava pikku paikka laskeutua kopterilla. Lapin keskussairaala







Mulla ei näy tota ounasmetsän siwaa, st1 ja h-padia sairaalan vieressä?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 17.03.16, 17:31
Quote from: Antonio Fathi on 17.03.16, 15:10
Mulla ei näy tota ounasmetsän siwaa, st1 ja h-padia sairaalan vieressä?


Vielä tekeillä. Tulee Rovaniemen seuraavaan versioon. Minun pitäisi vielä tehdä muutama auto kentälle, muuten alkaisi päivitys olla paketissa.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 02.05.16, 13:06
Rovaniemi Optimized




* Kaupunkiin lisätty rakennuksia
* Lapin keskussairaalan helipad ja sen ympäristö mukana
* Yleisiä parannuksia kentän ja kaupungin ympäristössä
* Kaikkea pientä, mitä en enää edes muista korjanneeni...  :P

Hätäisimmät saavat ladata tästä, tiedostokirjastoon ilmestynee aikanaan.
Rovaniemi Optimized


Tiedostokirjastosta löytyy...  :)


Alkuperäinen Rovaniemi revisited pitää olla ensin asennettuna. Tämä päivitys asennetaan sen päälle.

Huomatkaa kaksi riviä fsx.cfg tiedostoon, joista tuo ensimmäinen estää lähestymisvalojen hyppimisen silmille viime tipassa kenttää lähestyttäessä.  ;D
Code:
[SCENERY]
SmallPartRejectRadius=1

[TERRAIN]
IMAGE_PIXELS_FOR_AUTOGEN_POLYGONS=512


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 02.05.16, 17:24
Hienoa kiitos! :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 09.05.16, 11:18
Kiitos päivityksestä - hyvältä näyttää valoineen kaikkineen.

Bongasin ratapihalta VR:n vehkeitä  :)






Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 09.05.16, 16:39
Quote from: Rolf Niemi on 09.05.16, 11:18
Kiitos päivityksestä - hyvältä näyttää valoineen kaikkineen.
Bongasin ratapihalta VR:n vehkeitä  :)


Kiitti.  :) Onko Prepar3D?

Pääteillä ajelee muuten nyt autoja, jos teillä on Road traffic päällä.  ;)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Rolf Niemi on 10.05.16, 08:53
Quote from: Tatu Kantomaa on 09.05.16, 16:39
Kiitti.  :) Onko Prepar3D?

Pääteillä ajelee muuten nyt autoja, jos teillä on Road traffic päällä.  ;)


Käytössä on FSX Steam Edition - halvalla kun sai. Road Traffic ei ole päällä, sillä se syönee jonkin verran rajattuja resursseja muistipuolelta.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Jorma Kujala on 12.05.16, 11:56
Rovaniemi on ainoa kenttä missä kiitotie ja rullaustien valot toimii 3D näytöllä oikein,kaissa muissa kentissä valot näkyvät riskkäin kahtena joten mahdon laskeutua keskelle rataa. Hyvä Tatu ja kiitos!


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 19.05.16, 04:45
Kirjoitin tästä eilen, mutta poistin viestini, kun koko homma alkoi näyttää epätoivoiselta. Vaan minkäs teet, kun on sattunut saamaan tällaiseen "seipään nokassa istujan" luonteen...aikansa kun värkkää niin moni homma alkaa pelittää. Eli tässä uusi versio postauksesta.

Pekka siis kyseli SODEn perään.... päätin kokeilla SODEa EFROlla ja näyttäis nyt siltä, että homma pelittää komeasti.

Kyseessä on nyt siis lähestymis-/kiitotievalot, ja homma toimii näin.

Aikainen kevätaamu.... tuulee pohjoisesta, koska etelään suuntaan olevalla kiitotiellä ei ole valoja. (Kynnys palaa valitettavasti, koska se on koodattu samaan kiitotien pään (punaisten) valojen kanssa.


Samaan aikaan toisaalla -> Täällä toisessa päässähän valot ovat päällä.  8)


Tuli päivä, ei turhaan kulutella sähköä.


Paitsi kun alkoi sataa, niin ehkäpä on turvallista laittaa valot päälle.


Samaan aikaan toisaalla (kiitotien toisessa päässä) Ei valoja, koska tuuli puhaltelee sellaisesta suunnasta, ettei tämä kiitotie ole käytössä.


Vaan sitten tuuli taas kääntyi ja vetäs hirvittävän sumun keskellä päivää.... Toimiihan ne 03 valotkin.


Hoksasitte varmaan logiikan.

* Päivällä valot pois päältä, paitsi:
     - Jos sataa vettä tai lunta
     - Näkyvyys tippuu alle x kilometriä. (Mikähän tässä olisi realistinen ... 5-6km?)

* Tuulen suunta määrää kumman kiitotien pään valot sytytetään
* DAWN, DUSK, NIGHT aikoina valot päällä, riippuen tuulen suunnasta.

Homma siis kesken vielä kiitotievalojen suhteen, nekin palavat molempiin suuntiin ollessaan päällä... mutta ei se nyt varmaan haittaa.

Rullausteiden valot on tehty siten, että tämä homma ei niihin nyt onnistu. Mietin vielä niitä low res punaisia valoja, jotka ymmärtääkseni ovat joillakin Suomen kentillä käytössä ja myös EFROlla.

Joku SODEen tutustunut nyt sitten varmaan alkoi kuolata jetwayn perään....  :P Tutkitaan tutkitaan... se vaatii opiskelua.

What say you?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Kalle Heinonen on 19.05.16, 05:18
Quote from: Tatu Kantomaa on 19.05.16, 04:45
* Päivällä valot pois päältä, paitsi:
     - Jos sataa vettä tai lunta
     - Näkyvyys tippuu alle x kilometriä. (Mikähän tässä olisi realistinen ... 5-6km?)

* Tuulen suunta määrää kumman kiitotien pään valot sytytetään
* DAWN, DUSK, NIGHT aikoina valot päällä, riippuen tuulen suunnasta.

Quote from: Tatu Kantomaa on 19.05.16, 04:45
Mietin vielä niitä low res punaisia valoja, jotka ymmärtääkseni ovat joillakin Suomen kentillä käytössä ja myös EFROlla.


Valkoisia suurtehovaloja käytetään kun:
- näkyvyys maassa on alle 5 km
- pilvikorkeus on pienempi kuin käytettävän
lähestymismenetelmän OCH/OCA +300 ft

Käytännössä arvot ovat tuosta hieman yläkanttiin, eli mainitsemasi 6 km sopii suurtehovalojen syttymiselle vallan mainiosti. Suurtehovalojen käyttöön ei vaikuta vuorokaudenaika, eli myös yöllä ne ovat pois päältä, jos näkyvyys ei ole huono tai pilvikorkeus matala.

Punaisia matalatehovaloja kiitoteiden päissä käytetään aina hämärän aikaan ja yöllä sekä oman harkinnan mukaan päivällä esim. sadekuuron aikana. Kulkevat käsikädessä kiitotievalojen ja rullaustievalojen kanssa. Päivällä riittää lähtökohtaisesti pelkkä PAPI.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 19.05.16, 05:24
Todella hienolta vaikuttaa :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 19.05.16, 05:37
Quote from: Kalle Heinonen on 19.05.16, 05:18
Valkoisia suurtehovaloja käytetään kun:
- näkyvyys maassa on alle 5 km
- pilvikorkeus on pienempi kuin käytettävän
lähestymismenetelmän OCH/OCA +300 ft


Hyvä, kiitos. Laitan 6km rajaksi. Pilvikorkeudelle ei taida olla muuttujaa, mutta eiköhän me pärjätä tuolla näkyyvyysmuuttujalla.
Quote:
Suurtehovalojen käyttöön ei vaikuta vuorokaudenaika, eli myös yöllä ne ovat pois päältä, jos näkyvyys ei ole huono tai pilvikorkeus matala.


Tuosta selviäisin siis poistamalla DAWN,DUSK,NIGHT muuttujan, eli lähestymisvalot pimeällä syttyisivät vain
A) jos sataa vettä tai lunta
B) jos näkyvyys tippuu alle 6km.

Olisko näin?  :)
Quote:
Punaisia matalatehovaloja kiitoteiden päissä käytetään aina hämärän aikaan ja yöllä sekä oman harkinnan mukaan päivällä esim. sadekuuron aikana. Kulkevat käsikädessä kiitotievalojen ja rullaustievalojen kanssa. Päivällä riittää lähtökohtaisesti pelkkä PAPI.


Joo... jos teen nuo punaiset valot, niin ne täytyy laittaa palamaan pimeällä silloin, kun suurtehoset valot eivät ole päällä.  :P (Nämä on loogisia, mutta vähän aikaa kun miettii, niin mulla alkaa nuppi sekottaa ajatukset...)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Kalle Heinonen on 19.05.16, 10:00
Quote from: Tatu Kantomaa on 19.05.16, 05:37
Tuosta selviäisin siis poistamalla DAWN,DUSK,NIGHT muuttujan, eli lähestymisvalot pimeällä syttyisivät vain
A) jos sataa vettä tai lunta
B) jos näkyvyys tippuu alle 6km.

Olisko näin?  :)


Vaikuttaa hyvältä. :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 19.05.16, 11:42
Vesisade muuttuja onkin käytännössä vähän ongelmallinen....  :-\ Ainakin minulla Active Sky Next katkaisee vesisateen aina välillä, vai oliko siinä jopa joku sellainen toiminto, että sataa siellä missä on pilviä. No oli miten oli... se aiheuttaa luonnollisesti valojen sammumisen kun sade lakkaa ja valot syttyvät taas kun sade jatkuu. Testasin äsken lentämällä koko kiitotien pituuden läpi, niin sinä aikana mentiin vesisateesta kuivaan ja taas vesisateeseen, joten valot sammuivat välillä siinä 3km matkalla.  :P

Oliskohan niin, että tuo näkyvyys riittää.... eiköhän se Active sky ja muut osaa lukea sen näkyvyyden oikein, ja eiköhän sankan lumisateenkin aikana ilmoiteta erikseen huono näkyvyys.

Muuten tämä kyllä toimii.  :thmbup: Haluaako joku SODElainen testata?  ;D


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 20.05.16, 23:34
Kyllähän tuota voisi testata  ;D


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 21.05.16, 07:29
No niin, tässä on taas muitakin korjauksia. Maastoa vähän fiksailtu ja FTX Globalin kanssa ei pitäisi tulla enää pöytäjärveä lähelle 21 kiitotietä... muutenkin olen edelleen koittanut keventää maisemaa.

SODE juttu menee nyt näin, olkaa tarkkoina.

Uusin versio http://sode.12bpilot.ch käyttää ProgramData kansiota. (Mutta jostain syystä se asentuu myös Prgram files(86) kansioon. ) Huom! Siis ProgramData, ei Program Files tms.

ProgramData
     - 12bpilot
         - SODE
              - täällä on useita kansioita, ja sinne lisätään minun jakamani EFRO tiedostot vastaaviin kansioihin. Ei ole hankalaa.

Sitten kannattaa poistaa EFRO_rwy_lights.bgl EFROn scenery kansiosta.  ;)

SODE valot ohjaavat itse itsensä, itse ei tarvitse kontrolloida niitä mitenkään.

www.tatukantomaa.net/FSX/Rovaniemi_Revisited_V2_beta.zip

Ja näyttää muuten siltä, että se SODE (niin kuin default) jetway on sellaiselle ajettavalle "rengasmallille". Niin yksinkertainen kuin EFROn matkustajasilta onkin, niin näyttää aivan mahdottomalta toteuttaa se simuun. :-\


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 21.05.16, 10:24
Kiitos, täytyypä testata  ;)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 21.05.16, 20:09
Mitä tuossa testasin ilman sadetta/hyvä näkyvyys ja sateen/huono näkyvyys kanssa niin eri hyvin tuntuu pelittävän  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tapio Kallberg on 22.05.16, 10:28
Ennen uuden SODE-kuvion asentamista pitääkö poistaa vanha Rovis alta pois addon scenery-kansiosta ?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 22.05.16, 10:56
Quote from: Tapio Kallberg on 22.05.16, 10:28
Ennen uuden SODE-kuvion asentamista pitääkö poistaa vanha Rovis alta pois addon scenery-kansiosta ?


Ei missään tapauksessa, V2_beta paketti on päivitys.

Lisäät ne EFRO tiedostot mitkä tulee beta zipissä sinne EFROn kansioihin kovalevyllesi.

Sen jälkeen siirrät sen EFRO_rwy_lights.bgl pois sielä scenery kansiosta.

Tämän jälkeen hoidat sen SODE asennuksen. SODE on tavallaan erillinen palikka... maisema toimii muuten ihan normaalilla tavalla. Eli beta paketista kopsaat ne tiedostot sinne ProgramData/12bPilot/SODE vastaaviin kansioihin.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tapio Kallberg on 22.05.16, 11:05
Kiitos nopeasta tuesta.
Dizzy Fingers  ;D


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 22.05.16, 11:07
Quote from: Tapio Kallberg on 22.05.16, 11:05
Kiitos nopeasta tuesta.
Dizzy Fingers  ;D


Skipping along


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 22.05.16, 12:40
Olisko näin?  ;)




Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Juhani Pelli on 27.05.16, 17:56
Quote from: Tatu Kantomaa on 22.05.16, 10:56
Ei missään tapauksessa, V2_beta paketti on päivitys.

Lisäät ne EFRO tiedostot mitkä tulee beta zipissä sinne EFROn kansioihin kovalevyllesi.

Sen jälkeen siirrät sen EFRO_rwy_lights.bgl pois sielä scenery kansiosta.

Tämän jälkeen hoidat sen SODE asennuksen. SODE on tavallaan erillinen palikka... maisema toimii muuten ihan normaalilla tavalla. Eli beta paketista kopsaat ne tiedostot sinne ProgramData/12bPilot/SODE vastaaviin kansioihin.


Kyselen taas tyhmiä...kun se on mulle niin luontaista. Tiedostokirjastosta löytyy paketti Rovaniemi revisited... ja sen alla het optimization update. Lataan nämä ja asennan ohjeen mukaan...Onko tuo V2_beta paketti vain tätä SODE:a varten, vai liekö välttämätön myös muulle toiminnalle.
Yritän ujutella sitä Prepar3 D v3:een

yst. Jussi


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 28.05.16, 05:21
Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Itsekin ajattelin, että menee vähän sekavaksi tämä homma näiden erilaisten pakettien myötä. Ajattelin kuitenkin nyt lopulta tehdä tämän seuraavalla tavalla.

Peruspaketti Rovaniemi revisited asennetaan ensin
Toisena V2 paketti
Kolmantena SODE EFROlle (ei pakollinen)

Optimization on vielä saatavilla, mutta V2 sisältää samat muutokset ja enemmänkin.
Ei tosin ole vaarallista vaikka asentelisi kaikki paketit kunhan järjestys on tämä:
Peruspaketti
Optimize
V2

Ja sitten vielä... V2 ja SODE ovat betapaketteja, tulee vielä lopullinen versio.

Toivottavasti tämä selkeytti, eikä homma ole niin kovin vaikeaa. :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Juhani Pelli on 28.05.16, 05:27
Quote from: Tatu Kantomaa on 28.05.16, 05:21
Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Itsekin ajattelin, että menee vähän sekavaksi tämä homma näiden erilaisten pakettien myötä. Ajattelin kuitenkin nyt lopulta tehdä tämän seuraavalla tavalla.

Peruspaketti Rovaniemi revisited asennetaan ensin
Toisena V2 paketti
Kolmantena SODE EFROlle (ei pakollinen)

Optimization on vielä saatavilla, mutta V2 sisältää samat muutokset ja enemmänkin.
Ei tosin ole vaarallista vaikka asentelisi kaikki paketit kunhan järjestys on tämä:
Peruspaketti
Optimize
V2

Ja sitten vielä... V2 ja SODE ovat betapaketteja, tulee vielä lopullinen versio.

Toivottavasti tämä selkeytti, eikä homma ole niin kovin vaikeaa. :)


Juu niin teki....Kiitos.
Asensin sen Prepar3D v3:een ja kaikki muu näyttää tosi hyvältä, paitsi se, että rullaustiet ovat aika-ajoin lumen  peitossa... vielä näin toukokuun loppupuolella?....mikähän multa lie jääny nyt huomaamatta...täytyy kokeilla.

yst. Jussi


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 28.05.16, 06:08
Quote from: Juhani Pelli on 28.05.16, 05:27
Juu niin teki....Kiitos.
Asensin sen Prepar3D v3:een ja kaikki muu näyttää tosi hyvältä, paitsi se, että rullaustiet ovat aika-ajoin lumen  peitossa... vielä näin toukokuun loppupuolella?....mikähän multa lie jääny nyt huomaamatta...täytyy kokeilla.


Kuten ohjeessa sanotaan... Scenery kansioon pitää itse lisätä/poistaa SNOW bgl tiedostot. (Nämäkin muuten saisin SODEn kautta toimimaan automaagisesti)

Samoin pitää käydä EFRO/Texture kansiossa ja ajaa vuodenajan mukainen bat tiedosto.

Toimiiko muuten P3d v3:ssa docking system näytöt 7 ja 8 porteilla? Tai no onhan niitä enemmänkin...

Pystyn ehkä tekemään p3d:lle erikseen myös kentän pohjatiedoston, en tosin tiedä vaikuttaako mihinkään jos homma edelleen toimii.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Henry Weber on 18.09.16, 08:46
Nyt kun kiitotien remontti on valmis, tuleeko sinulta joskus uusi versio missä näkyy nämä muutokset?



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 18.09.16, 13:36
Quote from: Henry Weber on 18.09.16, 08:46
Nyt kun kiitotien remontti on valmis, tuleeko sinulta joskus uusi versio missä näkyy nämä muutokset?


Oli tarkoitus joo. Kiitotien valot ovat vähän erilaiset nyt ja uutta asfalttia pitäis jostain kloonata sinne.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mika Virolainen on 18.09.16, 16:33
Quote from: Tatu Kantomaa on 18.09.16, 13:36
Oli tarkoitus joo.


Mies on seonnut ;D


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 08.12.16, 18:58
Ette voi uskoa kuinka hankala EFROn kiitotien valosysteemit on....  :P mutta nyt on taas päivitetty tähän päivään.

Kiitotieremontin yhteydessä asennettiin uudet kiitotien valot, eli siis reunavalot ja kynnysvalot on nyt sitten päivitetty vastaamaan todellisuutta.


Uusi asfaltti lienee ihan päivänselvä, mutta onko mielessä jotain muuta vielä, mitä pitäisi tehdä?

SODE päivittyi juuri vastikään siten, että sillä saa tehtyä animoidut matkustajasillat... eli nyt löytyy sellaisenkin putken vaihtoehto, mitä Rovaniemellä käytetään.
Oletteko kuinka kaipailleet tätä toimintoa?

Sitten on vielä mystinen (Taxiway) Closure light system, joka löytyy AIP kartasta... eli huonolla säällä suljetaan kaikki muut rullaustiet paitsi A ja E. Olen koittanut käydä kentällä kyttäämässä, mutta minusta mitään automaattista valosysteemiä ei ole näkyvillä. Lisäksi muistelen jonkun foorumilaisen laittaneen joskus yksityisviestillä tähän liittyen, että kyseessä on "tolpat" tai vastaava, joka manuaalisesti roudattaisiin tarvittaville paikoille huonolla säällä, mutta kuulostaa vähän työläältä. (Ja viesti on kadonnut bittitaivaaseen) Oikein huonon näkyvyyden vallitessa tämä toimisi kyllä simussakin ja SODE:n avulla tämän saisi jopa toteutettua, eli jos jollakulla on asiasta nyt kertoa vähän yksityiskohtia, niin tämäkin saataisiin maisemaan mukaan.

Oliko vielä jotain? En muista....  :P


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Teo Karvonen on 09.12.16, 06:32
Quote from: Tatu Kantomaa on 08.12.16, 18:58
Oliko vielä jotain? En muista....  :P


Ei itselleni tule isompaa mieleen, ei voi muutakuin hattua nostaa, että jaksat värkätä! :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Mikael Leinonen on 09.12.16, 16:17
Näin on, hienoa että jaksat nähdä vaivaa  :thmbup:


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Ville Lindgren on 09.12.16, 16:19
Rovaniemi on kyllä todella laadukas maisema ollut. Jokainen parannus millä päästään lähemmäs todellisuutta on plussaa.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Pekka Holopainen on 10.12.16, 09:59
Tämä on kyllä ollut plussan puolella ja reilusti jo pitkään.  ;D Tosin kukaan ei tietenkään pane pahakseen lisäviilauksia.

Suurkiitos Tatulle. Voin vain arvailla sitä työn määrää, joka tähän on uponnut.

Pekka



Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Kalle Heinonen on 12.12.16, 15:42
Quote from: Tatu Kantomaa on 08.12.16, 18:58
Sitten on vielä mystinen (Taxiway) Closure light system, joka löytyy AIP kartasta... eli huonolla säällä suljetaan kaikki muut rullaustiet paitsi A ja E. Olen koittanut käydä kentällä kyttäämässä, mutta minusta mitään automaattista valosysteemiä ei ole näkyvillä. Lisäksi muistelen jonkun foorumilaisen laittaneen joskus yksityisviestillä tähän liittyen, että kyseessä on "tolpat" tai vastaava, joka manuaalisesti roudattaisiin tarvittaville paikoille huonolla säällä, mutta kuulostaa vähän työläältä. (Ja viesti on kadonnut bittitaivaaseen) Oikein huonon näkyvyyden vallitessa tämä toimisi kyllä simussakin ja SODE:n avulla tämän saisi jopa toteutettua, eli jos jollakulla on asiasta nyt kertoa vähän yksityiskohtia, niin tämäkin saataisiin maisemaan mukaan.


Selvittelin Rovaniemen tornissa työskentelevälta kollegalta tuota heidän LVP-proseduuriaan. On olemassa jotkin "siirrettävät sulkuvalotolpat", joilla mainitsemasi rullaustiet suljettaisiin. Nämä eivät kuitenkaan ole nähneet käyttöä varmaankaan kymmeneen vuoteen, eli realistisinta on olla lisäämättä mitään ylimääräistä maisemaan. En osaa sanoa miksi tuo kummittelee edelleen kartoissa, jos toimintatapa ei ole käytössä.


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 12.12.16, 18:10
Quote from: Kalle Heinonen on 12.12.16, 15:42
Selvittelin Rovaniemen tornissa työskentelevälta kollegalta tuota heidän LVP-proseduuriaan. On olemassa jotkin "siirrettävät sulkuvalotolpat", joilla mainitsemasi rullaustiet suljettaisiin. Nämä eivät kuitenkaan ole nähneet käyttöä varmaankaan kymmeneen vuoteen, eli realistisinta on olla lisäämättä mitään ylimääräistä maisemaan. En osaa sanoa miksi tuo kummittelee edelleen kartoissa, jos toimintatapa ei ole käytössä.


Kiitos paljon. Sain myös yksityisviestillä vähän lisää infoa asian tiimoilta. Eipä siinä mitään, eipähän tarvitse noita miettiä enempää.  :) Kävi mielessä, että josko kiitotieremontin aikana olisi jotain valoja asenneltu risteyksiin, mutta ei siellä tosiaan mitään ole.

Kiitoksia vain kehuista. En nyt sitä varten näitä juttuja kysellyt, mutta onhan se ihan mukava saada positiivista palautetta.

Seuraavasta versiosta tulee sitten sellainen, joka vaatii SODE modulin. Sehän on ilmainen, mutta ymmärtääkseni siiihen ilmestynee piakkoin (maksullinen) lisäosapalikka, jolla saadaan realistisempi "Docking system" porteille 7 ja 8. Siitä varmaan kannattaa tehdä valinnainen, mutta ilmaisversiossa toimivat ainakin nyt valot ja osittain vuodenaikojen vaihtelut. Tutkin vielä miten ne matkustajasillat saa tehtyä, ainakin se EFROlla oleva tyyppi on nyt tuettu SODE moduulissa.  :)


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 13.12.16, 18:10
Asfalttihommia....




Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 16.12.16, 17:00
Kylläpä piti taas taistella SODE jetway toiminnon kanssa, mutta sainpas toimimaan.  :)


Default 737


Default 747


Default A321


FSL A320


Säätää pitää vähän... putki liikkuu nyt 50cm sekunnissa, mikä lienee vähän turhan nopea. Olisko joku 10 cm enempi kohillaan...
PMDG 737 kohdalla herjasi, ettei jetway liiku tarpeeksi alas. Pitää katsoa onko siinä joku SODE ongelma, vai pitääkö minun vain säätää jotain eri tavalla.
Ja ehkäpä tuo pitäisi myös istuttaa oikealle paikalle ja poistaa static jetway tieltä... ja hinkata Gate 7 sitten samaan tyyliin.
Portaat pitää jättää nyt näistä pois, koska SODE ei tue tässä mallissa portaita.

Mutta että elämäni ensimmäinen animoitu matkustajasilta.  :P


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Joona Väisänen on 17.12.16, 19:59
Upealtahan tuo näyttää. Eroaako tuo SODE-putki jotenkin default liikkuvasta putkesta?


Title: Re: Rovaniemi revisited 2015
Post by: Tatu Kantomaa on 17.12.16, 21:08
Quote from: Joona Väisänen on 17.12.16, 19:59
Upealtahan tuo näyttää. Eroaako tuo SODE-putki jotenkin default liikkuvasta putkesta?


Animaatio on tarkempi SODE putkessa. Gate valitaan SODE valikosta ja putken vieressä valitaan käsky "Dock Gate XX". Ei toimi siis Ctrl+j näppäinyhdistelmällä.

Toinen mikä varsinkin EFROn kohdalla on erilaista.... tällaista T-mallia (kuten SODE tätä kutsuu) ei pysty tekemään FSX default tyylillä. Default on mahdollinen ainoastaan sellaiselle kääntyvälle ja ajettavalle mallille, niin kuin ne default putket ovat.

SODE putki ei oikeastaan ole kovin vaikea tehdä, siinä vaan on monta yksityiskohtaa jotka pitää muistaa laittaa kohdalleen ja joista minäkin missasin aluksi yhden.  :)


1