FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Maisema- ja lentokonesuunnittelu => Topic started by: Aleksi Luomanmäki on 04.02.17, 22:16



Title: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 04.02.17, 22:16
Eli siis kyseessä scenery projekti joka tullee kattamaan ainakin alkuvaiheessa Kuopio Rissalan lentoaseman. Mitään deadlinea tms ei ole määritetty vaan scenery edistyy aina sitä mukaa kun päivätyöltä ja muulta elämältä aikaa riittää.

Lyhyesti


  • Siilinjärvellä sijaitsevan Kuopio Rissalan lentokentän laadukas mallinnos, alkuvaiheessa ei välttämättä MIL puolen alueita.

  • Alkuvaiheessa P3D v3 yhteensopivuus, (Hyvinkin) mahdollisesti myös FSX myöhemmin

  • Custom tekstuurit sekä custom ground polygon sekä vuodenajat (ainakin talvi)

  • Kentän välittömän lähesyyden kattava photoreal scenery (Kiitos Tatu Kantomaa)

  • Mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kevyt VAS/FPS laadusta tai visuaaleista kärsimättä



Title: Re: Strategisia mittoja
Post by: Mikko Kärkkäinen on 05.02.17, 02:24
Mikäs siinä nousee?


Title: Re: Strategisia mittoja
Post by: Jari Vanhatupa on 05.02.17, 07:18
Quote from: Mikko Kärkkäinen on 05.02.17, 02:24
Mikäs siinä nousee?


Näyttäisi olevan Kuopio.


Title: Re: Strategisia mittoja
Post by: Patrick Ojanen on 05.02.17, 10:23
Kuopiohan tuo on.


Title: Re: Strategisia mittoja
Post by: Tatu Kantomaa on 05.02.17, 14:15
Rakennusten korkeuksia saa aikalailla arvailla... tai arvioida. Monesti auttaa kun katsoo kuvia joissa näkyy jokinn "standardi"osa, esim. 2m korkuinen ovi. Siitä voi jo aika hyvin päätellä loput, tai pääsee siis jo aika pitkälle.


Title: Re: Strategisia mittoja
Post by: Jari Kaskelin on 05.02.17, 18:26
Itse tein joskus yli 15 vuotta sitten photo-maisemaa Turun seudusta. Tein maisemaan myös muutamia rakennuksia. Rakennuksen seinän pituus on helppo mitata ilmavalokuvasta. Rakennuksen sivukuvasta on sitten helppo laskea seinän korkeus kun pituus on jo tiedossa.


Title: Re: Strategisia mittoja
Post by: Tatu Kantomaa on 06.02.17, 16:50
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 06.02.17, 13:42
Pistetääs vielä muutama lisää. Vanha ja uusi torni pystyssä, tosin tuo vanha näyttää jotenkin hassulta nyt, saa nähdä joutuuko vielä tekemään uusiksi, lisäksi tuo sisäänkäyntien katos on saanut tolppia alleen.

Joku joka näitä on aiemmin väsäillyt simuun, mitenkä paljon uskaltaa yksityiskohtia mallintamalla tehdä ilman että simulaattorin suorituskyky ei aivan täysin romahda?


Anna mennä vaan.  ;)

FSX ja P3D tarvitsevat enemmän huolellista Draw call suunnittelua. Tarkoittaa siis sitä, että eri materiaalit, mitä nyt noiden tönöjän pintaan vedät muodostavat sarjan draw call käskyjä. Ne pitäisi pitää mahdollisimman vähäisinä. Eli esim yksi tekstuuri on yksi draw call. Jos materiaaliin lisätään päivätekstuurin (Diffuse map) lisäksi bump map (+1 draw call), specular map (+1 draw call) ja yövalaistus (+1 draw call), niin huomaat kuinka yhdelle tekstuurin palaselle tuli jo 4 draw callia. Näin esim. on parempi tehdä yksi 1024 x 1024 pikselin kokoinen tekstuuri (tässä esimerkissä 4 draw call), kuin neljä 512x512 kokoista (4x4=16 draw call  :o ) (Olen itse jopa miettinyt, että joku terminaali tai vastaava iso rakennus saattaisi olla hyvä tehdä 2048x2048 kokoiselle tekstuurille, ja pitää draw call miniminä)

Ymmärtänet idean.  :)


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Jari Vanhatupa on 07.02.17, 06:48
Millä ohjelmalla mallinnat, onko tuo tehty SketchUp:illa? Näyttää kyllä hyvältä. :)


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 07.02.17, 08:17
Ei ole ketsupilla tehty, blender mallinnosohjelmaa olen tässä samalla opetellut ja tehnyt tuota kuopion modellia


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Kalle Heinonen on 07.02.17, 23:03
Hyvältä näyttää! Mihin simuun tätä ensisijaisesti suunnittelet?


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Jaakko Pyrrö on 11.02.17, 18:12
Näyttää todella hienolta. Pieni varoitus: Sketchup ohjelmaa EI saa käyttää kaupalliseen ilman lisenssiä ja se %&%%¤ lisenssi maksaa yli 500€  :o .


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Kari Kyheröinen on 11.02.17, 20:38
Quote from: Jaakko Pyrrö on 11.02.17, 18:12
Pieni varoitus: Sketchup ohjelmaa EI saa käyttää kaupalliseen ilman lisenssiä ja se lisenssi maksaa yli 500€.


Harvassa on kaupallisten ammattilaisohjelmien ilmaisversiot, joita saa täysin vapaasti käyttää. Toisaalta SketchUpin ilmaisversio on aivan riittävä harrastuskäyttöön. Ohjelmalla suunniteltuja luomuksia saa julkaista vapaasti mutta niistä ei saa pyytää maksua.

Hyvältä näyttää Aleksin projekti! Jossakin omassa jemmassa, vanhojen kovalevyjen syövereissä on kaksikin SketchUpilla X-Planelle tekemääni EFKUa. Ensimmäiseen käytin avuksi muistaakseni Jari Varjeen vanhaa FS2004 mallinnusta josta sai karkeasti apuohjelmilla käännettyä vanhojen rakennusten raameja SketchUpille. Ilman textureita mutta X-Planessa texturit meni muutenkin uusiksi. Toinen versio oli lähinnä päivitys edellisestä uusilla rakennuksilla ja muilla X-Plane herkuilla.

Kyllä, se on opettavaista, hauskaa ja hyvää ajanvietettä tehdä välillä tällaisia lentokentän mallinnusprojekteja. Varsinkin omaksi iloksi. Heti, jos paketti pitäisi julkiseen levitykseen laittaa, tekemistä olisi paljon enemmän. :)


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 12.02.17, 17:11
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 12.02.17, 16:19
Aavistuksen on taxilinjat ehkä liian kirkkaan keltaiset vielä


En näe kuvasta, mutta laita taxilinjoja vähän näkymään läpi enemmän, niin eivät ole niin kirkkaat ja sulautuvat hyvin pohjaan.  :)


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Kari Kyheröinen on 12.02.17, 21:07
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 12.02.17, 20:29
Noniin, tänään pääpiirteittäin kenttä väännetty, voisi melkein sanoa että rautalangasta


Mainiota. Aiotko tehdä myös lääkärihelikopterille paikan? Sehän majailee nykyään siellä vanhan poikkikiitotien länsipäädyssä. Minä aloitin jo kerran mallintamaan FinnHEMS 60:n Kuopion kaupunkialueelle Kelloniemeen suunniteltua uutta tukikohtaa mutta panin projektin odotukseen, koska tukikohdan siirtokaan ei tunnu nyt etenevän. Homma jatkuu siis toistaiseksi Rissalassa.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 15.02.17, 16:50
Ajatuksena olisi mallintaa kyllä koko kenttä, mil puolesta en tiedä, sinne mahdollisesti pelkkä platta. Sitten olisikin enempi tietäville kysymys, mihin kannattaa referenssipiste esim siis modelin xyz keskipiste että se myös suurinpiirtein on simussa oikealla paikallaan.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 15.02.17, 18:43
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 15.02.17, 16:50
...mihin kannattaa referenssipiste esim siis modelin xyz keskipiste että se myös suurinpiirtein on simussa oikealla paikallaan.


Ei sillä ole väliä, kunhan itse tiedät missä piste on.  ;)

Itse olen kiitotien laittanut yleensä keskelle ja ottanut ADE ohjelmalla koordinaatit ja suunnan.



Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 20.02.17, 04:56
Hyvältähän se näyttää. Käännätkö pohjan simuun Groundpolygon wizardilla? FSX maapallo on pyöreä ja se aiheuttaa omat ongelmansa. Isot polygonit pitää pilkkoa pienemmiksi, n. 100m paloihib. Gp wizard osaa sen tehdä, mutta minä olen pilkkonut itse. Tiedän ainakin sitten miten se menee.

Jos olet käyttänyt GP Wizardia, niin tarkista ongelmakohdan polyjen pisteet. (Vertex) Ne pitää olla korkeudella 0, eli maan tasalla, muuten GP Wizard filtteröi ne pois.

Rullaustien keskilinjan viivan ei pitäisi jatkua yhtenäisenä hold short kohdassa.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 13.03.17, 18:23
Kyllä MML kuvissa on tiedot mukana, mutta oletko muuttanut MML kuvan WGS84 projektioon? Vai onko tarkoitus laittaa vain tuollainen pieni pala kentän alle?


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 13.03.17, 18:36
Niin, katsos kun meillähän on maapallo tässä, Kuopiossakin  :) niin suorakulmion muotoista kuvaa ei oikein saa siihen istumaan. Se heittää aina jostain nurkasta. Jos alue on isompi kuin tuo, ja olet siis tekemässä ihan oikeaa photomaisemapalasta (autogeneineen) niin MML kuva pitää ensin konvertoida WGS84 projektioon, jolloin se istahtaa kyllä täsmälleen oikealle paikalle simussa. Täällä on ketju MML Ilmakuvista, joissa on ohjeet miten photomaisema tehdään.

Jos taas kyseessä on tuollainen pieni alue kentän alle, niin ehkäpä silloin on parasta vain laittaa kiitotie oikein ja kääntää sitä vanhaa poikkikiitotietä ADEssa vähän. Se kyllä saattaa olla simussa väärinkin defaulttina, ei ne aina täsmää.

EDIT
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.msg1370281.html#msg1370281



Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Patrick Ojanen on 15.03.17, 11:44
Onkos tätä saatavilla tulevaisuudessa P3D:lle?  :thmbup:


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 16.03.17, 15:01
Kokeileppas Aleksi näitä. Ohessa on photomaisema EFKU alueelle. Istahtaako kohilleen? En jaksanut vääntää watermaskia siihen vielä, mutta pitäisi kesäisen maaston kuiten näkyä. (Muita vuodenaikoja ei siis ole)

Myöskin ohessa on 2m mesh EFKU alueelle. Muistaakseni FS2004:ssa EFKU oli ärsyttävä alue maaston suhteen, toivottavasti siitä saa siistimmän FSX:ssä.   8)

https://www.dropbox.com/s/vlicq2ofbrddojm/EFKU_terrain.zip?dl=0


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 17.03.17, 10:24
Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

EDIT
Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Esa Sairio on 19.03.17, 07:00
Quote from: Tatu Kantomaa on 17.03.17, 10:24
Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

EDIT
Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.
Neuvokaa minullekin tuon ADE pron käyttö, niin voisin aloittaa jos osaan, jyrkänteiden pyöristyksen EFHK:lta FSX:ssä.

Tietysti parasta olisi että Tatu pyöristäisi nämä jyrkänteet Suomen kaikilta kentiltä, joissa niitä esiintyy, kun käyttää Tatun itsensä tekemää loistavaa Suomen Base-meshiä 10 metriä/2 metriä! Sitten perään jyrkännejärvet Suomesta niin että muuttaa veden korkeutta.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 23.03.17, 17:41
Quote from: Tatu Kantomaa on 17.03.17, 10:24
Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

EDIT
Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.


Kyllä apu vaan kelpaa alottelevalle sceneryntekijälle.

Jos millään mahdollista niin saisitko upattua mihinkään tuosta kentästä uudelleen projisoitua kuvaa mulle pohjaksi blenderiin niin pääsen työstämään "tarkat" groundpolyt, nyt kun tekniikka on jo suht hallussa, jos mahdollista niin sen verta suurella detaililla että saapi piirrettyä tarkasti nuo platat ja rullaustiet


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 23.03.17, 17:59
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 23.03.17, 17:41
Kyllä apu vaan kelpaa alottelevalle sceneryntekijälle.

Jos millään mahdollista niin saisitko upattua mihinkään tuosta kentästä uudelleen projisoitua kuvaa mulle pohjaksi blenderiin niin pääsen työstämään "tarkat" groundpolyt, nyt kun tekniikka on jo suht hallussa, jos mahdollista niin sen verta suurella detaililla että saapi piirrettyä tarkasti nuo platat ja rullaustiet


Voin laittaa, huomenna. Mutta siinä on sellainen juttu, että WGS84 kuva näyttää litteänä tosi hassulta, että luulen että sen perusteella jos teet niin menee päin __________________ ! 
Itse olen tehnyt sillä MML kuvalla siinä projisiossa mikä MML tulee, ja ihan hyvä on tullut. Kunhan kiitotie on kohillaan, niin tuossa 3km matkalla heitto on niin pientä, että kyllä sen maiseman pitäisi siihen istahtaa ihan hyvin kun teet vain sillä mikä sulla nytkin vissiin on siellä taustalla.  :)

Mietin sitten tuota maastoa, se on kyllä aivan hemmetin haastava. Onko vanhalla kiitotiellä mitään liikennettä? Siis lähinnä sillä järven puoleisella pätkällä? Sitä mietin, että riittäisikö siinä pelkkä ilmakuva. Maaston saisin näin laskemaan siististi alas kohti järveä. Tällaisenaan siihen tulee väkisinkin jyrkänne.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 23.03.17, 18:15
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 23.03.17, 18:08
Itäpuolella ei tietääkseni ole mitään liikennettä, lännen puolella eli tien puolella on tuo FH60 tukikohta. Katsotaan millanen tulee tuon originaalin pohjan kanssa, pitää vaan ensin vääntää se suoraksi blenderissä mikä on vähän työn ja tuskan takana.


En nyt ihan ymmärrä.... kerrotko vähän miten tuota nyt teet. Oletin, että sinulla on pohjalla ilmakuva (tai kartta) ja että pääkiitotie on samoilla koordinaateilla kuin ADE antaa default maisemassa. (?)


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 24.03.17, 05:36
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 23.03.17, 19:52
Äh, ei mitään, otin ADE:sta tuon kuvan leveyden ja korkeuden sekä suunnan, nyt mätsää blenderissä aika tarkalleen samaa


Niin, juu. Tuo on vähän säätöä aina, että saa kuvan kohdilleen, mutta juuri noinhan se onnistuu.  :thmbup:


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 24.03.17, 14:36
Kyllä tämä tästä....  :)

Tein watermaskin ja blendmaskin, vuodenajat ja hurautin autogentönöt maisemaan. Vähän pitää magentaa poistaa ilmakuvasta vielä, kun ei nuo vedet oikein pelitä hyvin, ja tietysti generoida vähän puita sekaan. Muuten jo aikas hyvä etten sanoisi.... Monipuolinen on maisema Kuopion kentän ympärillä.  :)

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 24.03.17, 16:44
Mahtavaa! Se on vähän säätöä välillä, kun kunnon työkaluja maiseman tekemiseen vain ei ole. Tai siis on, mutta ne eivät pelaa yhteen. Olispa mahtava kun Blenderiin tai gMaxiin (tai Maxiin) saisi ADE toiminnot esim.

Meanwhile in Lapland.... kasvatin savolaisen metsän.  :)
[ attachment removed / expired ]


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Pekka Holopainen on 18.04.17, 07:27
Jo olisi aikakin saada Kuopioon Orbx-maisemien kanssa yhteensopiva kenttämaisema.

Minulla on ikivanha FISDin FSX:lle "pätsätty" EFKU (J. Varje). Se toimi välttävästi/tyydyttävästi ennen Orbx-kilkkeiden asennusta (siis FinlandX:n kanssa). Orbxin asennuksen jälkeen järvet kentän kahta puolta ovat kasvaneet puuta (ja talojakin siellä järvissä on). Joensuun väärässä paikassa olevat (autogen)talot ovat pientä tämän rinnalla.  ???



Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 18.04.17, 09:54
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 17.04.17, 20:34
Tatulle vielä kyssäri, minulla ainakin paistaa tuolta photon alta tuo default scenery, onkohan tuossa photoscenessä vai minun päässä vika, tämä siis P3D 3.4 FTX Global + OpenLC EU


Näyttää hyvältä.  :)

Joo, siis default näkyy, koska alla oleva maisema ei ole tarpeeksi tarkka. FTX Global muuttaa vain tekstuurit, OpenLC EU muuttaa tekstuureja edelleen ja laittaa suht oikeanlaista tekstuuria oikeille paikoille. Kumpikaan näistä ei muokkaa vesistöjä tai teitä.

Ja jotta photomaiseman vesi on vettä, täytyy olla vesipolygoni photomaiseman alla niissä kohdissa, missä halutaan olevan vettä.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Lasse Honkanen on 23.04.17, 07:46
Sbuilderilla luot lammet ja muotoilet maaston linjat suoraan noihin kohtiin josta default maisema näkyy ja excludetat samalla ohjelmalla tuon default polygonin ja teet uuden joka myötäilee vaan kiitoradan ja terminaalin aluetta. Pienellä editoinnilla tulee hyvää jälkeä.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Esa Sairio on 24.04.17, 15:35
Hyvältä näyttää!


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 26.04.17, 19:38
Spämmätään nyt sit kunnolla ku vauhtiin päästiin, kiitotie siis nyt valmis....ts näyttää omaan silmään ainakin hyvältä, vielä tehtävänä olisi GA-apron ja mil-aproniksi joku asfaltinläntty vain. Ainoa mitä nyt saattaa vielä hifistellä on tuon pohja-asfaltin tekstuuri, mutta muutoin projekti varmaan siirtynee kohta takaisin nuiden kenttärakennusten mallintamiseen ja teksturointiin + taxi-kyltit ym pikkuhilppeet.

[img width=800 height=324]https://puu.sh/vx6cf[/img]

[img width=800 height=474]https://puu.sh/vx6cr[/img]

[img width=800 height=461]https://puu.sh/vx6cE[/img]

[img width=800 height=424]https://puu.sh/vx6cL[/img]

[img width=800 height=418]https://puu.sh/vx6cM[/img]

[img width=800 height=428]https://puu.sh/vx6cN[/img]

Ja sit vielä oikee tällane mainoskuva  ;D
[img width=800 height=450]https://puu.sh/vx6d3[/img]

ja löytyvät siis taas isompana -> https://puush.me/aekki/Gallery



Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Mikael Leinonen on 27.04.17, 00:47
Oikein hyvältä vaikuttaa  :thmbup:


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Pekka Holopainen on 27.04.17, 06:57
Tekisi mieli sanoa kuten yhdysvaltalainen "Cannot wait".

Tällä hetkellä näyttää tältä (Orbx + J. Varjen FS2004-maisemasta FSX:lle muokattu EFKU):



[ attachment removed / expired ]


FSX:n oletusmaiseman kanssa noita "vesittyneitä metsiä ja taloja" ei ole eli siinä sentää korkeudet ovat kohdallaan. Orbx-vektorin asetuksista ei EFKU:a löydy joten sieltäkään ei korkeutta voi muokata. Automaattinen toiminto (kaikkia maisemia koskien) ei jostain syystä toimi, vaan tuottaa virheilmoituksen?

Kuvassa näkyy myös sama ilmiö kuin Joensuussa. Orbx:in asennus lisää Kuopionkin kentän välittömään läheisyyteen noita asutustaajamia (autogen?), joita siellä ei todellisuudessa ole.

Pekka

Edit:  Muut vaihtoehdot:               Orbx + FSX:n oletuskenttä EFKU  -> ei ongelmaa
                                                 Ennen Orbxin asennusta  FinlandX + J.Varjen EFKU (kuten yllä) -> ei ongelmaa



Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Ville Lindgren on 27.04.17, 09:24
Apu virheilmoitukseen
http://www.orbxsystems.com/forum/topic/132275-ftx-vector-151-available/?do=findComment&comment=1175850


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Pekka Holopainen on 27.04.17, 14:09
Kiitos tiedoista. Tuo kuvassa näkyvä ongelma oli kyllä olemassa jo silloin kuin auto-scan vielä toimi. Virheilmoitus ilmestyi uusimman päivityksen asennuksen jälkeen.

Edit: Kyseiset tiedostot eivät tosin löytyneet kansiosta FTX_VECTOR (kuten ohjeessa oli) vaan sen alikansiosta FTX_VECTOR_APT. Otin varmuuden vuoksi niistä varmuuskopiot ennen poistamista. Siellä oli muitakin inactive-tiedostoja. En koskenut niihin.



Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 03.05.17, 14:43
Asfaltti sai viimeiset silaukset, on se vaan jännä miten paljon voi pelkillä tekstuureillakin saada aikaan, eikä ole tekstuuri kuin normaali 1024px

[img width=800 height=450]https://puu.sh/vEil5.png[/img]

[img width=800 height=450]https://puu.sh/vEil2.png[/img]

[img width=800 height=450]https://puu.sh/vEikZ.png[/img]

ja isompana taas https://puush.me/aekki/Gallery

edit. väärät tekstuurikoot


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 05.05.17, 09:33
Esittäisin toivomuksen jos jollakin on niin tarvitsisin kenttärakennusten teksturointiin kuvia kentästä/kentältä joita voisi käyttää referenssinä ja mahdollisesti materiaalina, mitä korkeampiresoluutioisia niin parempi.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 17.05.17, 11:14
Olisikohan mitään ideaa tehdä nuo nurmikkoalueet kentän välittömässä läheisyydessä groundpolyna? Saisi pikkuisen tarkemmat tekstuurit vs photoscenerypohja sekä välttyisi aina niin kivoilta suttutekstuureilta. Tein jo alustavia testauksia ja helposti mahtuisivat 2x 2048px textuurinpalaselle




Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Mika Virolainen on 18.05.17, 08:29
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 17.05.17, 11:14
Olisikohan mitään ideaa tehdä nuo nurmikkoalueet kentän välittömässä läheisyydessä groundpolyna? Saisi pikkuisen tarkemmat tekstuurit vs photoscenerypohja sekä välttyisi aina niin kivoilta suttutekstuureilta. Tein jo alustavia testauksia ja helposti mahtuisivat 2x 2048px textuurinpalaselle


Kannattaa ehdottomasti :thmbup: Hienoa että projekti edistyy...


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 24.05.17, 17:44
Noniin päivitystä vähäsen, sekä siivosin myös topicia ettei ihan paisu.

Projekti siis sillä tolallaan että groundpoly alkaa olla jotakuinkin valmis....muutamia juttuja siellä täällä tekemättä, tästä myös "beta-" versio Tatulle konvertoitavaksi FSX muotoon sillä itsellä ei ole tällähetkellä FSX SDK:ta koneella ollenkaan.

Pikkuhiljaa olen alkanut myöskin työstää tekstuureita terminaalia varten, samaan todettakoon että alkuperäinen etusivulla esitelty 3D-malli on lentänyt jo roskakoriin ja olen kaikessa hiljaisuudessa tehnyt uutta.

Viimeisenä muttei vähimmäisenä.... kunhan P3D v4 sekä SDK siihen julkaistaan lupaan vakavasti harkita myös "V4" versiota kentästä.

Tässäpä tälläkertaa.

[img width=800 height=446]https://puu.sh/w07rm/724e3e37d6.png[/img]

Mukavaa kesän odotusta foorumilaisille.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Henry Weber on 25.05.17, 12:28
Wau! Hienolta näyttää!


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 30.05.17, 15:48
Tuo eka terminaalin osa alkaa jo aika hyvin saada maalia pintaan...ihan hyvä vaikka itse teinkin  ;D

[img width=800 height=368]https://puu.sh/w5CTh/7b8f1cd255.png[/img]


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Arttu Uusi-Kyyny on 18.03.18, 22:47
Onko tämä projekti jo kuollut?


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 20.03.18, 09:57
Ei toki ole, olen tässä tehnyt Windowsin uudelleen asennuksen jäljiltä tuota terrainia ja photopohjaa uusiksi.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Mika Virolainen on 20.03.18, 18:15
Hienoa että etenee :thmbup:


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 26.03.18, 09:49
No nyt on metsää istutettu ja noita seasonal textureita väännetty, vielä aiheuttaa vähän harmaita hiuksia kun tuossa South Finland ja finland base pack maisemassa hypätään suoraan talvesta kesäsesonkiin, default simun vuodenajoilla pelaa jo varsin mallikkaasti, vaatii vaan vielä pientä hienosäätöä

[img width=800 height=412]https://puu.sh/zPNbW/f584b9b770.png[/img]

[img width=800 height=413]https://puu.sh/zPNc2/ebc0215b55.png[/img]

[img width=800 height=409]https://puu.sh/zPNc6/f0d9310b7a.png[/img]

[img width=800 height=419]https://puu.sh/zPNc8/0410f4b781.png[/img]


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 26.03.18, 11:16
Quote from: Aleksi Luomanmäki on 26.03.18, 09:49
No nyt on metsää istutettu ja noita seasonal textureita väännetty, vielä aiheuttaa vähän harmaita hiuksia kun tuossa South Finland ja finland base pack maisemassa hypätään suoraan talvesta kesäsesonkiin, default simun vuodenajoilla pelaa jo varsin mallikkaasti, vaatii vaan vielä pientä hienosäätöä


Enkös mini sulle jo kertaalleen tehnyt photomaiseman kentän ympärille?  ???

Base packin vuodenajat pitäisi kyllä mennä ihan oikeassa järjestyksessä HW, WI, SP, SU, FA, WI, HW. Tässä siis vuoden kierto.


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Arttu Uusi-Kyyny on 26.03.18, 11:45
Hienolta näyttää :thmbup: Laitahan viestiä jos tarvitset testaajaa  ;)


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 26.03.18, 12:18
Quote from: Tatu Kantomaa on 26.03.18, 11:16
Enkös mini sulle jo kertaalleen tehnyt photomaiseman kentän ympärille?  ???

Base packin vuodenajat pitäisi kyllä mennä ihan oikeassa järjestyksessä HW, WI, SP, SU, FA, WI, HW. Tässä siis vuoden kierto.


Äh joo huomasin vasta jälkeenpäin että basepack ei ollut edes asennettuna joten perun puheeni!  :-[
Ja joo oli photo valmiina mutta halusin vähän laajentaa tuota aluetta niin tein itse, tulipahan samalla opeteltua miten noita väännetään


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Tatu Kantomaa on 26.03.18, 12:20
Roger!  :thmbup:


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 27.03.18, 17:58
Pistetään nyt kiusaksi vielä yksi...maalaukset lienee vielä vähän kesken  ;D

[img width=800 height=425]https://puu.sh/zQHZt/db6413c482.png[/img]

https://puu.sh/zQHZt/db6413c482.png isompana


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Aleksi Luomanmäki on 30.03.18, 22:46
Ground polygon redux!

pelkästään syntetisoiduilla tekstuureilla ei tullut mieleistä niin väsäsin sitten niin että pohjalla on käsin tehty asfaltin ns perus tekstuuri ja päällä ortokuvasta sävytys ja detaili, huikean paljon enempi paremman näköinen...näistä vois tietysti jotain ohjetta joskus tehdä jos sitä muutkin innostuisivat maisemanteosta!

[img width=800 height=438]https://puu.sh/zSTMh/70a889479e.png[/img]
https://puu.sh/zSTMh/70a889479e.png[/url] isompana

[img width=800 height=435]https://puu.sh/zSTMf/d6a88f2626.png[/img]
[url]https://puu.sh/zSTMf/d6a88f2626.png isompana


Title: Re: EFKU - Kuopio projekti
Post by: Mika Virolainen on 31.03.18, 15:06
Hienoa :thmbup:


1