FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Maisema- ja lentokonesuunnittelu => Topic started by: Esa Sairio on 02.04.17, 09:55



Title: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Esa Sairio on 02.04.17, 09:55
Nykyiset photosceneryt toimivat sekä FS 2004:ssä että FSX:ssä. Niiden tarkkuus maaston osalta on aika vaatimaton eli 4,7 metriä/pixeli vaikka kaukaa katsoen ovat realistisimpia lisäosia.
Nykyään on saatavissa kait ilmakuvamateriaalia pääkaupunkiseudulle, jonka tarkkuus on yksi metri/pixeli. Tämän tarkkuuden photoscenery olisi tosi hieno juttu!

Millä tavalla noin lyhyesti eroaa, jos tekee photosceneryn FSX:lle siitä, kuinka ne tehdään (tehtiin) FS 2004:lle? Tiedän itse hyvin että FS 2004:lle noiden teko oli aikamoinen urakka.

1. Ilmakuvan asettelu tarkasti paikoilleen simun maailmaan?
2. Vuodenaikojen ja yön tekeminen?
3. Autogenien teko eli puut ja rakennukset? Vieläkö annotator-maisemapalaset ovat eri asennossa todellisuuteen nähden kuin mitä ne olivat FS 2004:n systeemissä? Siis talojen asentoa joutui kiertämään ilmakuvaan nähden, jotta ne simussa olisivat oikeassa asennossa - edes suunnilleen.
4. Mitä muuta työtä nopeuttavaa eroa?

Sitten finaalikysymys: Jos tekisin tuollaisen (vaatisi pitkän ajan joka tapauksessa) niin kuinka moni haluaisi maksaa siitä 30 euroa "kaupallisena lisäosana"? ::)






Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Mikko Kärkkäinen on 02.04.17, 10:33
Jos tuotos olisi yhtä laadukas kuin XPlle oleva FAsimulations:in Helsinki VFR, niin kaipa tuosta pari kymppiä voisi maksaa...

http://www.fspilotshop.com/fasimulations-helsinki-metropolitan-vfr-scenery-for-plane-p-6170.html


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 02.04.17, 11:34
Quote from: Esa Sairio on 02.04.17, 09:55
1. Ilmakuvan asettelu tarkasti paikoilleen simun maailmaan?


Jännä, kun tähän pitää koko ajan palata.  :P MML datasta saa 1m/pikseli maiseman, ja asettuu hyvin paikalleen.
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.msg1370281.html#msg1370281
Quote:
2. Vuodenaikojen ja yön tekeminen?

Sama kuin ennen.
Quote:
3. Autogenien teko eli puut ja rakennukset? Vieläkö annotator-maisemapalaset ovat eri asennossa todellisuuteen nähden kuin mitä ne olivat FS 2004:n systeemissä? Siis talojen asentoa joutui kiertämään ilmakuvaan nähden, jotta ne simussa olisivat oikeassa asennossa - edes suunnilleen.
4. Mitä muuta työtä nopeuttavaa eroa?


Kyllä autogen talot menevät kieroon annotator ohjelman bugin vuoksi, tai WGS84 projektion vuoksi ilmakuvassa, joka Suomen leveysasteilla vetää kuvan aika kieroon. Suurin osa autogeneistä kannattaa kyllä tehdä Scenproc ohjelmalla MML maastotietokannasta.

Se mikä tässä nyt on vaikeampaa, on datan määrä. Kuvasta tulee niin iso, että koko Helsinki pitänee tallentaa useampaan osaan. Olen tutkinut, että homma toimii noin. 4 ilmakuvaruutua yhdistettnä MML datasta. Tällöin pystyy vielä tekemään eri maskit ja tasot photarilla ja vielä tallentamaan kuvan. Tiedostokoko voi tulla vastaan tallentamisessa. No tästä johtuen kuvan säätö on hankalaa, koska maisema on jaettu eri osiin ja kuitenkin samanlaisia ja sävyisiä editointja pitäisi kuville kutenkin tehdä. Toki autogen simussa aika hyvin maskaa värierot.

Lisäksi FSX ja P3D photareihin tarvitaan watermask, joka muuttaa halutut alueet simussa vesiominaisuuksilla varustetuksi. Tämän lisäksi tarvitaan myös blendmask, jolla häivytetään halutut alueet pois maiseman rajoilta ja jos haluaa veden näkyvän "simuvetenä", niin vesistöt pitää myös laittaa läpinäkyväksi.

Kaiken kaikkiaan maiseman saaminen simuun on helpompaa, sen sulauttaminen default maisemiin blendmaskin avulla on helpompaa ja jos pyöräyttää ainakin osan autogeneistä Scenprocilla, niin se on helpompaa. Muuten mennnään aika lailla samoilla systeemeillä, kuin ennenkin.

Helsingin kokoinen 1m/pikseli photari saattaa jonkun verran syödä VASia, joten VASongelmaiselle tämmönen ei ole tarpeellinen. Sitä voi jonkin verran säätää Bgl pakkauksen kanssa, mutta photarista tulee kuitenkin satoja megoja. Tämä nyt on kuitenkin enemmän käyttäjän "ongelma", koska tekijöitä muistin loppumiseen on aika paljon.


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Esa Sairio on 02.04.17, 13:37
Kiitos infosta Tatu. Unohdan homman, koska työtä tulisi olemaan joka tapauksessa liikaa. Yksin se, että autogentalot menevät edelleen kieroon, on huono juttu. Jos tätä kierousasiaa ei olisi, saisi maisemasta helposti hyvinkin tarkan, mitä tulee rakennusten asentoon. Vuodenajat ovat siis yhtä työläistä. Ja sitten, kuten ajattelinkin, dataa tulisi ihan valtavasti.


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tomi Renberg on 02.04.17, 21:50
Quote from: Esa Sairio on 02.04.17, 09:55
Sitten finaalikysymys: Jos tekisin tuollaisen (vaatisi pitkän ajan joka tapauksessa) niin kuinka moni haluaisi maksaa siitä 30 euroa "kaupallisena lisäosana"? ::)


Jos teet(te) P3D version niin lupaan maksaa siitä 30 € ja miksei jopa vähän enemmänkin tukena tekijöille. Älkää vielä vain aloittako vaan odottakaa, että tulee 64bit P3D niin VASkaan ei ole enää ongelma ;)

FSX/FS2004 tasan 0 €.


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 03.04.17, 17:11
Tässäpä yksi toinen suomalainen kaupunki. Punainen alue on watermask, jota olen nyt vääntänyt kahtena päivänä useamman tunnin kerrallaan. Ja se olis nyt niinkö siinä. Siitä saan nyt blendmaskin, jota voi säätää sitten eteenpäin ja sittenhän sen voikin jo kääntää simuun ja ajella autogenit, ja ihmetellä sitten lisää. Helkkari että tässä maassa on tuota vettä.... ei ehkä näytä kuvassa kovin monimutkaiselta tuo maski, mutta oli siinä hommaa.

Alueen koko on noin 16km x 10 km, ja kuten tuossa aiemmin kirjoittelin tiedostokoosta, niin raakasti vetäsin tämän kuvan 2m/pikseli kokoon saman tien. Eihän sitä ole pakko ladata jos ei kelpaa...  ::)

[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Kari Reinisalo on 03.04.17, 18:03
Mikäs kaupunki kyseessä, vai onko vielä salaisuus?

Tosiaan noita kaikenmoisia 'vesilätäköitä' on ihan sairaan paljon. Oiskohan tuohon jotenni jostain noista datoista helpommin väännettävissä tuo watermaski, ettei sitä käsin tarttis kokonaan maalailla?


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 03.04.17, 18:16
Quote from: Kari Reinisalo on 03.04.17, 18:03
Mikäs kaupunki kyseessä, vai onko vielä salaisuus?

Tosiaan noita kaikenmoisia 'vesilätäköitä' on ihan sairaan paljon. Oiskohan tuohon jotenni jostain noista datoista helpommin väännettävissä tuo watermaski, ettei sitä käsin tarttis kokonaan maalailla?


Tåmperehan tämä on.... Kyllä datoista saa väännettyä maskin, periaatteessa, mutta se on vähän kulmikas, joten en kyllä itse ole saanut sitä visuaalisesti pelittämään niin hyvin kuin käsintehtyä. Edelleen suurin homma on autogenit, se on mahtavaa, että Scenprocilla saa pyöräytettyä suurimman osan.  :)


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tuomas Virtanen on 03.04.17, 18:20
Juu, Voisin minäkin maksaa tuollaisesta tarkasta kuvasta sen 30€


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Kari Reinisalo on 03.04.17, 18:23
Mistä datosita tuota watermaskia kokeilit tehdä?


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 03.04.17, 18:25
Quote from: Kari Reinisalo on 03.04.17, 18:23
Mistä datosita tuota watermaskia kokeilit tehdä?


Varmaankin MML maastotietokannasta, siitä on jo jonnin verran aikaa, mutta eiköhän se siitä ollut.

EDIT

Joku siinä vain ei ihan täsmää... rannoilla on laitureita, todellisuudessa maastossa näkyy vaikka levää järven pinnalla, tai jotain muuta... säätöä joka tapauksessa.


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Kari Reinisalo on 03.04.17, 18:46
Just rannoillahan on noita Matalikkoja, Maatuvia vesialueita, Vesikivikkoja, Pistolaituri – alueita jne jotka löytyy myös datoista.


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.04.17, 08:35
Kun kerran kaappasin tämä aiheen Tampereelle, niin jatketaan. Tässä aamusella generoin autogeniä.
Aika hyvin noita taloja syntyy paikalleen, mutta vähän ihmettelen, miksei Scenproc tunnista kuitenkaan kaikkia aika ilmiselvästi suorakulmion muotoisia rakennuksia. Pitää tutkia. Mutta ei paha silti. :)
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.04.17, 16:13
Löyty!!  ;D Johan syntyi taloja kuin sieniä sateella...
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.04.17, 18:25
Monopolitalot auttavat hahmottamaan mikä tekstuuri olisi tulossa millekin alueelle.  :)

[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Pääkaupunkiseudulle HD-photoscenery?
Post by: Tatu Kantomaa on 05.04.17, 18:16
Quote from: Kari Reinisalo on 03.04.17, 18:46
Just rannoillahan on noita Matalikkoja, Maatuvia vesialueita, Vesikivikkoja, Pistolaituri – alueita jne jotka löytyy myös datoista.


Saattaishan tuo onnistua MML datasta kääntää watermask... vähän kulmikkaalta ehkä näyttää, eikä ihan seuraa ilmakuvaa, koska esim. puut voivat ulottua rannasta vedelle päin, ja siten vähän hämätä tuota oikeaa veden rajaa. Pitää kokeilla seuraavan photomaiseman kanssa uudemman kerran.
[ attachment removed / expired ]


1