FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Muut aiheet => Vapaa keskustelu => Topic started by: Olavi Uotila on 17.05.17, 14:40



Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Olavi Uotila on 17.05.17, 14:40
Valtion kassakirstu ammottaa tyhjyyttään?

Aika hölmöltä tuntuu matematiikka: Jos autojen nopeusmittareiden tarkkuus on 10% luokkaa, niin pitäisi rangaista jo 1% ja sitäkin pienemmistä ylityksistä?

Joku urpo sanoo, että ratkaisu on nopeudenvalitsin. Eikä ole, koska sitä ei voi käyttää kaikissa tilanteissa (esim ruuhkaliikenne), ja valittu nopeuskin voi perustua tuohon epätarkkaan nopeusmittariin.
Navigaattori antaa kyllä varsin tarkan nopeuden, jos sellainen on,mutta kuka niitä pieniä numeroita vahtii koko ajan?
Pitäisi olla simppeli GPS/HUD-yhdistelmä, joka heijastaa nopeuden läpinäkyvänä tuulilasille näkökenttään. Kun sellainen on kaikissa autoissa, voitaisiin esittää joitain vaatimuksia.
Olisi paljon enemmän liikenneturvallisuutta lisäävää, kun pyydystettäisiin kännykänräplääjäkuskit ja annettaisiin samantien 100-200€ maksumääräys. Jos se ei jostain syystä riitä, niin samanverran maksumääräystä niille koiranomistajille, jotka eivät taajamassa kerää koiransa jätöksiä.  ;D


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Lauri Kangas on 17.05.17, 15:03
Kumpaankos suuntaan tuo 10% mittarivirhe mahtaa autoissa realisoitua?


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Olavi Uotila on 17.05.17, 15:19
Quote from: Lauri Kangas on 17.05.17, 15:03
Kumpaankos suuntaan tuo 10% mittarivirhe mahtaa autoissa realisoitua?
'

Mittari näyttää liikaa. Mutta, kuinka paljon juuri oman autosi mittari näyttää liikaa? Otapa se huomioon, jos haluat ajaa rajoituksen mukaisesti. Muista tuo lukema 30/40/50/60/70/80/100/120 km/h nopeuksilla, äläkä muista väärin. Voipi tulla sakko.


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Olavi Uotila on 17.05.17, 15:24
Oudolta tuntuu muutoinkin, että nykyisellä digihömppäaikakaudella autojen nopeusmittarit ovat vielä 100v vanhalla tasolla. :(


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Lauri Kangas on 17.05.17, 15:59
Quote from: Olavi Uotila on 17.05.17, 15:19
Mittari näyttää liikaa.


Ahaa.
Quote from: Olavi Uotila on 17.05.17, 14:40
Aika hölmöltä tuntuu matematiikka: Jos autojen nopeusmittareiden tarkkuus on 10% luokkaa, niin pitäisi rangaista jo 1% ja sitäkin pienemmistä ylityksistä?


Ylläolevan huomioonottaen en näe mitään kauhean polttavaa metrologista ongelmaa noissa virherajoissa.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tommi Pettinen on 17.05.17, 20:06
Quote from: Olavi Uotila on 17.05.17, 14:40
koiranomistajille, jotka eivät taajamassa kerää koiransa jätöksiä.  ;D


Koirankakka on 100% luomutuote joka maatuu täydellisesti, toisin kuin tupakantumpit, tyhjät tupakka-askit, karkkipussit...


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tauno Hermola on 17.05.17, 21:04
Quote from: Olavi Uotila on 17.05.17, 14:40
Joku urpo sanoo, että ratkaisu on nopeudenvalitsin. Eikä ole, koska sitä ei voi käyttää kaikissa tilanteissa (esim ruuhkaliikenne), ja valittu nopeuskin voi perustua tuohon epätarkkaan nopeusmittariin.
Navigaattori antaa kyllä varsin tarkan nopeuden, jos sellainen on,mutta kuka niitä pieniä numeroita vahtii koko ajan?
Pitäisi olla simppeli GPS/HUD-yhdistelmä, joka heijastaa nopeuden läpinäkyvänä tuulilasille näkökenttään. Kun sellainen on kaikissa autoissa, voitaisiin esittää joitain vaatimuksia.


Nykyautojen tekniikka voi parhaimmillaan olla kyllä melko kehittynyttä: löytyy myös aseteltava rajoitintoiminta, joka jo yksinään ratkaisee ongelmasi ;), ja lisäksi saattaa olla edessä ajavaa seuraava etututka, joka yhdessä vakionopeusasäätimen kanssa on myös käyttökelpoinen yhdistelmä ruuhkaliikenteessä.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jarmo Kohtanen on 17.05.17, 23:09
Quote:
Nykyisessä muodossa eli esimerkiksi lievässäkin ylinopeustapauksessa todistustaakka – kuten vaikkapa kuljettajasta otetun valokuvan ja siihen liitetyn tutkalukeman osoittaminen – on valtiolla, kun taas uudessa virhemaksussa syytetyllä on velvollisuus osoittaa maksusta vapautumisen peruste.


http://www.is.fi/autot/art-2000005214292.html

Kansalainen on automaattisesti syyllinen kunnes toisin todistetaan.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Toni Heikkinen on 18.05.17, 06:13
Kyllähän tämä on täysin järetöntä!  :laugh: :thmbdn:
Asiaa kun alkaa miettiä miten paljon todellisuudessa lievät ylinopeudet on ollu syynä onnettomuuteen, niin tuskin kovin montaa tapausta löytyy?

Onhan se helppoa kytätä ylinopeuksia ja säikytellä autoilijoita, varsinkin talvikelillä jo pelkästään kameratolpat voi aiheuttaa vaaratilanteen liukkaalla tiellä ajaessa lievää ylinopeutta jonka kuljettaja on itse todennu hyväksi tilannenopeudeksi niin kameran välähdettyä yleensä jalka löytyy jarrupolkimelta jonka seurauksena voi tapahtua jo mitä tahansa.

Autot kehittyy ja teiden kunto parantuu kokoajan joten miksi myös hyvällä kelillä nopeusrajoitukset ei nousisi? Ei sillä että puolustan ylinopeuksia, mutta järki täytyy olla mukana.

Autokanta lisääntyy ja tiet ruuhkautuu niin minun mielestä olisi aiheellista perehtyä turvaväleihin, joita ainakaan pääkaupukiseudulla ei meinaa löytyä oikeen ja sama pätee muuallakin.
Ja myös kaikki muu oheistoiminta ajaessa, syöminen, juominen, puhelimet, kirja, lehdet ja muut härpäkkeet, ne on oikeasti niitä asioita mitkä vaikuttaa turvallisuuteen kun kuljettajan huomio kääntyy ajamisesta muualle.

Turvavälit kun parantuisi niin myös ajonopeus samalla laskee ja turvallisuus lisääntyy. Jokainen kuljettaja voi itse miettiä että kannattaako sitä puhelinta käyttää ajon aikana tai tehdä yleensä mitään muuta kun keskittyä siihen olennaiseen luulisi kaikilla olevan sama tavoite, eli päästä turvallisesti perille.  :)

Ai niin, valtio saisi lisää rahaa kassaan sakottamalla näistä edellä mainutuista asioista.  :laugh:

Mukavaa kevättä kaikille, t. ToniH


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Olavi Uotila on 18.05.17, 06:19
Quote from: Tommi Pettinen on 17.05.17, 20:06
Koirankakka on 100% luomutuote joka maatuu täydellisesti, toisin kuin tupakantumpit, tyhjät tupakka-askit, karkkipussit...


Vaan laki määrää keräämään ne jätökset taajamissa, maatuivat tai eivät. Ulosteissa on bakteereita. Minä en ainakaan halua, että ne maatuvat autoni lattialle tai eteisen matolle, kauppojen ostoskärryihin tms.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jaakko Männistö on 18.05.17, 07:19
Quote from: Olavi Uotila on 17.05.17, 14:40
Valtion kassakirstu ammottaa tyhjyyttään?

Niin,tässähän on juurikin tämän uusimman vouhotuksen prioriteetti.Todella vaivaton rahankeräysmuoto,ilman pienintäkään riskiä tai pelkoa henkisestä tai ruumiillisesta vammautumisesta  ;)  Vois suunnata nämäkin resurssit vaikkapa taajamien ilta ja yövalvontaan. Tai esim.muutaman maaseudulta lakkautetun poliisiaseman palauttamiseen,eipä sekään hassumpi ajatus olisi.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Petri Koivisto on 18.05.17, 08:26
Quote from: Tauno Hermola on 17.05.17, 21:04
Nykyautojen tekniikka voi parhaimmillaan olla kyllä melko kehittynyttä...
Hölmö kysymys mutta heitetään tähän sekaan aihetta sivuten. Mites kun nykyautoissa alkaa olemaan jo navisysteemi/GPS vakiona tai aika moni sen ottaa ainakin lisävarusteena. Ottaako nopeusnäyttö sen nopeuden silloin GPS:llä vai? Jos ei niin miksei? Tuolloinhan se nopeus olisi aika tarkalleen oikein eikä olisi mitään mittarivirhettä. Ellei tuolla ole joku tarkoitus, että se mittari näyttää tahallaan enemmän kuin mitä oikeasti on nopeutta?


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jarmo Kohtanen on 18.05.17, 09:17
Mittari näyttää tahallaan enemmän liki kaikissa autoissa siksi että auton polttoaineenkulutus tuntuisi pienemmältä. Joissakin harvoissa autoissa voi näyttää myös liian vähän mutta siihen en tiedä syytä. Huono mittari?  ;)


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jaakko Männistö on 18.05.17, 09:42
Quote from: Jarmo Kohtanen on 18.05.17, 09:17
Mittari näyttää tahallaan enemmän liki kaikissa autoissa siksi että auton polttoaineenkulutus tuntuisi pienemmältä. Joissakin harvoissa autoissa voi näyttää myös liian vähän mutta siihen en tiedä syytä. Huono mittari?  ;)
No renkaitten koollahan on suora vaikutus nopeusnäyttöön.Jo pienikin lisäys renkaan ympärysmittaan vähentää perinteisen nopeusmittarin liikanäyttöä. Asia ei ole tavallaan kiinni mittarin kunnosta tai asetuksista.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Kalle Rantanen on 18.05.17, 11:50
Quote from: Petri Koivisto on 18.05.17, 08:26
Ottaako nopeusnäyttö sen nopeuden silloin GPS:llä vai? Jos ei niin miksei? Tuolloinhan se nopeus olisi aika tarkalleen oikein eikä olisi mitään mittarivirhettä.


Näen potentiaalisesti ikäviä seurauksia siitä, että tunneliin ajaessa nopeusnäyttö:
a) lakkaa toimimasta
b) hyppää vaikka 5 km/h suuntaan tai toiseen kun datalähde vaihtuu.

Sen sijaan olisi täysin mahdollista käyttää gps:ää nopeusmittarin kalibrointiin. Mutta jotain se kustantaa ja voi kysyä onko täydellinen tarkkuus kustannusten arvoista.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tauno Hermola on 18.05.17, 12:27
Quote from: Jaakko Männistö on 18.05.17, 09:42
No renkaitten koollahan on suora vaikutus nopeusnäyttöön.Jo pienikin lisäys renkaan ympärysmittaan vähentää perinteisen nopeusmittarin liikanäyttöä. Asia ei ole tavallaan kiinni mittarin kunnosta tai asetuksista.


Juuri näin, renkaitten koolla on suora vaikutus nopeusnäyttöön ja kun toisaalta on (ainakin ollut, en näistä direktiiveistä tiedä) vaatimus, että nopeusmittari ei saa näyttää liian vähän, niin lopputulos on, että yleensä se näyttää reippaasti liikaa. Pyörien tai voimansiirron akseleiden pyörimisnopeuden mittaaminen ja nopeuden näyttäminen tarkasti ei nykytekniikalla ole ongelma.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Seppo Kolehmainen on 18.05.17, 14:07
Olisikohan ongelman yksi mahdollinen ratkaisumalli se, että otetaan maalaisjärki käyttöön myös lainsäätäjien ja lain tulkitsijoiden keskuudessa. Meinaan, se ei kuulosta kovin järkevältä, jos itse tekee ensin itsestään hölmön mutta vaatii samalla muita kunnioittamaan ja arvostamaan itseään.

Seppo


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tarmo Kallio on 18.05.17, 17:46
Omassa autossa tiedän tarkasti ajamani nopeuden. En ole saanut koskaan ylinopeudesta sakkoja ja en tule koskaan saamaankaan.

Nykyisessä  autossani on todella hyvä ja tarkka vakionoppari, mutta se ei käytä vielä jarruja alamäessä automaattisesti. Nopeus nousee hiukan liikaa pelkällä moottorijarrutuksella automaattivaihteistolla.  Seuraavassa autossa on varmasti kaikki systeemit.


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tumi Hämäläinen on 18.05.17, 18:58
Quote from: Toni Heikkinen on 18.05.17, 06:13
Autokanta lisääntyy ja tiet ruuhkautuu niin minun mielestä olisi aiheellista perehtyä turvaväleihin, joita ainakaan pääkaupukiseudulla ei meinaa löytyä oikeen ja sama pätee muuallakin.
Ja myös kaikki muu oheistoiminta ajaessa, syöminen, juominen, puhelimet, kirja, lehdet ja muut härpäkkeet, ne on oikeasti niitä asioita mitkä vaikuttaa turvallisuuteen kun kuljettajan huomio kääntyy ajamisesta muualle.

Turvavälit kun parantuisi niin myös ajonopeus samalla laskee ja turvallisuus lisääntyy. Jokainen kuljettaja voi itse miettiä että kannattaako sitä puhelinta käyttää ajon aikana tai tehdä yleensä mitään muuta kun keskittyä siihen olennaiseen luulisi kaikilla olevan sama tavoite, eli päästä turvallisesti perille.  :)

Ai niin, valtio saisi lisää rahaa kassaan sakottamalla näistä edellä mainutuista asioista.  :laugh:



Tähän pitää vielä lisätä se, että jos lähtee ajoissa liikkeelle, ei tarvitse ajaa ylinopeutta. Kiire on ammattitaidottomuutta. Tai tapa. Asennevamma. Mikä vaan.

Ja se turvaväli (vähän OT), johon palataan tuon tuostakin: kaverini takana ajoi auto kiinni puskurissa, kun kaverini joutui jarruttamaan edessä olleen liikenteen vuoksi. Takana tullut ei ehtinyt jarruttamaan tarpeeksi, ja törmäsi kaverini auton perään sillä seurauksella, että työnsi auton vastaan tulevien kaistalle. Sieltäpä tuli juuri vastaan rekka. R.I.P.

Tuntuu oikeasti siltä, että autoa ei enää oikein osata ajaa. Turvaudutaan automarkkinoinnin sloganeihiin kaiken maailman hienouksista, mitä auto sisältää: ajat miten ajat, tekniikka paikkaa virheesi. Voin siis keskittyä ihan kaikkeen muuhun. Just!

Joo, OT out tältä osin.


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tumi Hämäläinen on 18.05.17, 19:50
Quote from: Petri Koivisto on 18.05.17, 08:26
Hölmö kysymys mutta heitetään tähän sekaan aihetta sivuten. Mites kun nykyautoissa alkaa olemaan jo navisysteemi/GPS vakiona tai aika moni sen ottaa ainakin lisävarusteena. Ottaako nopeusnäyttö sen nopeuden silloin GPS:llä vai? Jos ei niin miksei? Tuolloinhan se nopeus olisi aika tarkalleen oikein eikä olisi mitään mittarivirhettä. Ellei tuolla ole joku tarkoitus, että se mittari näyttää tahallaan enemmän kuin mitä oikeasti on nopeutta?


GPS ei ole reaaliaikainen. Se laahaa aina vähän jäljessä.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jukka Siirilä on 19.05.17, 08:59
Quote from: Olavi Uotila on 18.05.17, 06:19
Vaan laki määrää keräämään ne jätökset taajamissa, maatuivat tai eivät.


Vaan kun ei määrää. Laki määrää keräämään ne hoidetuilta alueilta.
Quote:
Ulosteissa on bakteereita. Minä en ainakaan halua, että ne maatuvat autoni lattialle tai eteisen matolle, kauppojen ostoskärryihin tms.


Tässähän on ratkaisu työttömyysongelmaan! Työttömät vain keräämään linnun kakkaa, oravan kakkaa, hirven kakkaa, peuran kakkaa, supikoiran kakkaa, ketun kakkaa...


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Olavi Uotila on 19.05.17, 11:40
Järjestyslaki (27.6.2003/612)

Vuoden 2003 puolivälissä voimaan astunut järjestyslaki korvasi kuntien omat järjestyssäännöt. Järjestyslaissa on oma pykälänsä koskien koirakuria (14 §).

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.”
Lakiin perustuen, mutta myös vastuuntunnosta koiranomistajien tulee kerätä koiriensa jätökset pois taajaan asutuilla alueilla ja yleisillä ulkoilualueilla, kuten puistoissa. Monelta ristiriidalta vältytään, kun koiranomistajat totuttelevat keräämään koiransa jätökset roska-astioihin.

Tässäpä tuo kokonaisuus.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jukka Siirilä on 19.05.17, 11:45
Quote from: Olavi Uotila on 19.05.17, 11:40
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.


Eli kuten sanoin, hoidetulta alueelta pitää kerätä ja taajaman ulkopuolella ei näköjään edes siltä.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tarmo Kallio on 19.05.17, 15:27
Quote from: Tumi Hämäläinen on 18.05.17, 19:50
GPS ei ole reaaliaikainen. Se laahaa aina vähän jäljessä.


Kerro lisää.


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tumi Hämäläinen on 19.05.17, 19:04
Quote from: Tarmo Kallio on 19.05.17, 15:27
Kerro lisää.


Esimerkiksi lähestyttäessä nopeusvalvontakameraa tai muuta kohdetta, metrilukemat navigaattorin näytöllä ovat aina pikkasen jäljessä. Ohitin kameran, ja näyttö voi vielä näyttää etäisyyttä kohteeseen luokkaa 20-100 m. Ei hirveästi, mutta kuitenkin. Johtuu ihan vain signaalin kulkuajoista ja/tai vastaanottimesta, tai satelliittien "asennosta".

Tällä nyt ei kuitenkaan ole suurtakaan merkitystä, ainakaan minulla. Ajan ihan itse seuraten liikennemerkkejä, ja noudatan nopeusrajoituksia tietyn marginaalin sisällä. Ei minun tarvitse tarkistaa ajonopeutta navista, nopeudet viisarinäytöllä ovat hyvin tiedossa.   


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tumi Hämäläinen on 19.05.17, 19:08
Quote from: Jukka Siirilä on 19.05.17, 11:45
Eli kuten sanoin, hoidetulta alueelta pitää kerätä ja taajaman ulkopuolella ei näköjään edes siltä.


Hauskaa (?), miten tämä rönsy ajautui koiran paskoihin.  ;D


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tarmo Kallio on 20.05.17, 11:59
Quote from: Tumi Hämäläinen on 19.05.17, 19:04
Esimerkiksi lähestyttäessä nopeusvalvontakameraa tai muuta kohdetta, metrilukemat navigaattorin näytöllä ovat aina pikkasen jäljessä. Ohitin kameran, ja näyttö voi vielä näyttää etäisyyttä kohteeseen luokkaa 20-100 m. Ei hirveästi, mutta kuitenkin. Johtuu ihan vain signaalin kulkuajoista ja/tai vastaanottimesta, tai satelliittien "asennosta".

Tällä nyt ei kuitenkaan ole suurtakaan merkitystä, ainakaan minulla. Ajan ihan itse seuraten liikennemerkkejä, ja noudatan nopeusrajoituksia tietyn marginaalin sisällä. Ei minun tarvitse tarkistaa ajonopeutta navista, nopeudet viisarinäytöllä ovat hyvin tiedossa.   


Kyllä minun vanhassa Sonyn navigaattorissa ja nykyisessä Tomtomissa kohteet eivät ole jäljessä. Eikä ole viivettä. En ole ainakaan huomannut. Jos ajan vaikka jonkun sillan alta moottoritienopeudella, niin navin näytössä mennään samaan aikaan todellisen tilanteen kanssa.

Vai tarkoititko jotain muuta asiaa?


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jaakko Männistö on 20.05.17, 15:37
No joo,Berner toppuuttelee jo 8)    http://www.iltalehti.fi/politiikka/201705202200151634_pi.shtml


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tumi Hämäläinen on 20.05.17, 18:11
Quote from: Tarmo Kallio on 20.05.17, 11:59
Vai tarkoititko jotain muuta asiaa?


En tarkoittanut muuta. Siinähän se asia oli, jos ymmärtää lukemansa.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jukka Siirilä on 21.05.17, 11:30
Quote from: Tumi Hämäläinen on 19.05.17, 19:08
Hauskaa (?), miten tämä rönsy ajautui koiran paskoihin.  ;D


Eihän se ajautunut, ne olivat mukana jo ensimmäisessä viestissä.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tauno Hermola on 21.05.17, 13:28
Quote from: Tumi Hämäläinen on 19.05.17, 19:04
Esimerkiksi lähestyttäessä nopeusvalvontakameraa tai muuta kohdetta, metrilukemat navigaattorin näytöllä ovat aina pikkasen jäljessä. Ohitin kameran, ja näyttö voi vielä näyttää etäisyyttä kohteeseen luokkaa 20-100 m. Ei hirveästi, mutta kuitenkin. Johtuu ihan vain signaalin kulkuajoista ja/tai vastaanottimesta, tai satelliittien "asennosta".


Viive nopeus- ja paikkatiedossa saattaa kuitenkin olla erilainen, ne kun GPS:ssä muodostetaan hieman eri tavalla. Nopeusnäytön viivettä on toki helppo ainakin karkeasti arvioida nopeutta vaihtelemalla. Voihan tietysti paikkatiedon viiveelläkin olla merkitystä, jos pelkästään siitä katsoo esim. rajoitusten vaihtumiskohdat.


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tumi Hämäläinen on 21.05.17, 19:22
Quote from: Jukka Siirilä on 21.05.17, 11:30
Eihän se ajautunut, ne olivat mukana jo ensimmäisessä viestissä.


Oliko se tämän ketjun pääaihe? No, se siitä.  ;)


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tatu Koiranen on 21.05.17, 22:38
Quote from: Tumi Hämäläinen on 19.05.17, 19:04
Johtuu ihan vain signaalin kulkuajoista ja/tai vastaanottimesta, tai satelliittien "asennosta".


Vaikka meneekin ohi tämän ketjun varsinaisen aiheen, olisi mielenkiintoista kuulla hieman tarkemmin tästä radioteoriasta ja "signaalin kulkuajoista", kun se GPS-vastaanotin nyt kuiteknin vastaanottajaa ihan jatkuvana sitä PRN-signaalia niiltä käyttämiltään satelliiteilta, olivatpa ne sitten missä tahansa "asennossa". Siirtotien "viive" (siis se valonnopeus satelliitilta vastaanottimeen) on toki olemassa, mutta mitään kuvailemasi kaltaisia ilmiöitä se ei aiheuta, vaan on lähinnä koko järjestelmän toimintaperiaatteen ydin.

Suurin viive GPS-nopeusmittauksessa auton navigaattorissa johtuu ihan puhtaasti siitä, että nopeusnäyttö ei päivity esimerkiksi 10...20 kertaa sekunnissa kun GPS-siru määrittelee fixin, vaan se otetaan pidemmän ajan keskiarvona "suodatettuna", jolloin näyttämä on tasaisempi ja lukukelpoisempi.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jaakko Rantavuori on 21.05.17, 23:50
Quote from: Tatu Koiranen on 21.05.17, 22:38
Vaikka meneekin ohi tämän ketjun varsinaisen aiheen, olisi mielenkiintoista kuulla hieman tarkemmin tästä radioteoriasta ja "signaalin kulkuajoista", kun se GPS-vastaanotin nyt kuiteknin vastaanottajaa ihan jatkuvana sitä PRN-signaalia niiltä käyttämiltään satelliiteilta, olivatpa ne sitten missä tahansa "asennossa". Siirtotien "viive" (siis se valonnopeus satelliitilta vastaanottimeen) on toki olemassa, mutta mitään kuvailemasi kaltaisia ilmiöitä se ei aiheuta, vaan on lähinnä koko järjestelmän toimintaperiaatteen ydin.

Suurin viive GPS-nopeusmittauksessa auton navigaattorissa johtuu ihan puhtaasti siitä, että nopeusnäyttö ei päivity esimerkiksi 10...20 kertaa sekunnissa kun GPS-siru määrittelee fixin, vaan se otetaan pidemmän ajan keskiarvona "suodatettuna", jolloin näyttämä on tasaisempi ja lukukelpoisempi.

Maata pitkin kuljettaessa viivettä ja häiriöitä aiheuttavat myös katveet (sillat, rakennukset, puut). Halvoissa älypuhelimissa myös laitteen hitaus ja hetkittäiset jämähtämiset, kun FB-appi tai joku muu maailman tärkein tekee jotain joka syö kaiken prosessoritehon, aiheuttaa kummallisia tilanteita. Toisaalta nykylaitteissa on kiihtyvyysanturit joilla GPS-signaalin hetkellistä puuttumista saadaan jonkun verran korvattua.


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Hannu Niemi on 22.05.17, 04:21
Quote from: Jaakko Rantavuori on 21.05.17, 23:50
Maata pitkin kuljettaessa viivettä ja häiriöitä aiheuttavat myös katveet (sillat, rakennukset, puut). Halvoissa älypuhelimissa myös laitteen hitaus ja hetkittäiset jämähtämiset, kun FB-appi tai joku muu maailman tärkein tekee jotain joka syö kaiken prosessoritehon, aiheuttaa kummallisia tilanteita. Toisaalta nykylaitteissa on kiihtyvyysanturit joilla GPS-signaalin hetkellistä puuttumista saadaan jonkun verran korvattua.


Jonkin verran virhettä taitaa tulla myös paikannusvirheistä, gps kun ei mittaa paikaa  millilleen (tarkkuus lienee normilaitteissa jossain muutaman metrin luokassa). Huomaa hyvin, kun on paikallaan gps:n kanssa vaikka tunnin, niin kyllä sports tracker siitä melkoisen kävelyreissun saa aikaiseksi. Tämä ei tietenkään näy niin selvästi autolla ajettaessa, mutta olen saman ilmiön huomannut kyllä navigaattorin nopeusnäytöstä (1-2km/h), puhumattakaan siitä vaiheesta, kun navigaattorin laittaa päälle.

h


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Lauri Kangas on 22.05.17, 05:57
Auton paikan näkyminen jäljessä karttapohjalla on myös navigaattorin tekijöiden melko helppo havaita ja sitä korjataankin siten että paikalle annetaan vähän ennakkoa kartalla. Jos omassa navigaattorissa näkyy paikka aina justiinsa oikean risteyksen kohdalla, niin syy tuskin on siinä että olisi jotenkin erityisen viiveetön GPS käytössä.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jorma Laiho on 22.05.17, 06:30
Periaatteessa nämä halvat navigaattorit eivät mittaa nopeutta, vaan laskevat sen yksinkertaisesti nopeus= matka/aika. Matka taas on kahden pisteen välinen etäisyys. Kun paikassa on pientä epätarkkuutta ja näytteitä ei oteta solkenaan, tästä tulee virheitä. Jos ei sitten näytettä saada ja se paikka arvataan vaikka tunnelissa, tulos on tietenkin sitten jo sen mukainen. Nämä ovat niitä mittaustekniikan perusteita, joita ainakin ennenvanhaan opiskeltiin Mittaustekniikka 1 kurssilla TKKssa ja muissakin oppilaitoksissa. Ei se  auton GPS mikään nopeustutka ole. Mutta ihan kiva apuväline.
Nykyauto on täynnä antureita, joten kai joku firma kohta väsää aidon dopplernopeustutkan autoon ?
Netistä voi opiskella lisää. Mutta periaatteessa näissä virheissä on kyse siitä, mitä alunperin oikein mitataan, mitä virheitä mittauksessa on, miten tietoja käsitellään ja miten ne tiedot lopulta esitetään.
Ennenvanhaan yleisurheilukisoissakin oli kolme ajanottajaa kellojen kanssa.
Tästä voi aloittaa :
http://gpssystems.net/accurate-gpsbased-speedometer/
Ajakaa varovasti.
Jorma


Title: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Olavi Uotila on 22.05.17, 06:35
Halpis-GPS:nkin tarjoama nopeustieto lienee kuitenkin huomattavasti tarkempi kuin nämä vanhat magneettikuppi- ym osoittimet.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jorma Laiho on 22.05.17, 07:06
Kyllä se tarkkuus tavallisille autoilijoille toki riittää ja hyvä se on. Mutta siis se paikkatieto pitää kuitenkin jostain saada. Jos signaali taivaalta katkeaa esteen takia, tulos riippuu enemmänkin toteutuksesta kuin todellisuudesta. Jotain vehje silloinkin pyrkii näyttämään. Oma rotunsa on kännykän navigaattorit, niissä kun voidaan käyttää myös tukiasematietoja sekä verkon laskentakykyä.

"Magneetikuppinavigaattorin" tai taskussa olevan kännykän näkymät satelliitteihin ovat kovin huonot.

Jorma


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tauno Hermola on 22.05.17, 11:58
Quote from: Jorma Laiho on 22.05.17, 06:30
Periaatteessa nämä halvat navigaattorit eivät mittaa nopeutta, vaan laskevat sen yksinkertaisesti nopeus= matka/aika. Matka taas on kahden pisteen välinen etäisyys. Kun paikassa on pientä epätarkkuutta ja näytteitä ei oteta solkenaan, tästä tulee virheitä.


Olen antanut itseni ymmärtää, että nopeutta ei lasketa paikkatiedoista, vaan satelliittisignaalin doppler-siirtymästä.

How does a GNSS receiver estimate velocity? (http://www.insidegnss.com/auto/marapr15-SOLUTIONS.pdf)
A GPS Velocity Sensor: How Accurate Can It Be? (http://gauss2.gge.unb.ca/papers.pdf/ionntm2004.serrano.pdf)

Uskoisin, että viive näytössä johtuu pääosin signaalinkäsittelyyn kuluvasta ajasta, ehkä osin tarkoituksellisesta keskiarvoistamisestakin.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tarmo Kallio on 22.05.17, 13:31
Täsmällinen nopeustieto saataisiin ehkä autossa muutamalla Lasermittaimella auton puskurista eteenpäin ja yksi suoraan alaspäin tiehen. Tämäkin yksi voi jo riittää.  Elektroniikka on nykyään jo varsin kehittynyttä ja melkein kaikki on nykyään mahdollista.  ::)

Halvatkin Laseretäisyysmittarit mittaavat noin 0,05-50 metrin väliltä tarkasti. Eli ne kykenevät laskemaan valon kulkuajan vain viiden senttimetrin matkan jälkeen, kun laser heijastuu takaisin kohteesta. Siinä ei kauan aikaa kulu. ;D


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jaakko Rantavuori on 22.05.17, 13:37
Ainakin maataloustraktoreissa on käytettykin alas osoittavaa tutkaa nopeuden mittaamiseen, jotta saataisiin pyörien sutimisesta tarkka tieto.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jorma Laiho on 22.05.17, 14:24
Taunon ensimmäinen viite on hyvä. Siinä on kerrottu molemmat MAHDOLLISET konstit.
Saamani tiedon mukaan aika monet vempeleet vain laskee sen paikkamittausten perusteella.
Nykytraktori tosiaan alkaa olla jo autoja viisaampi. Täytyykin tutkia.
Se paikka ja aika konsti on tuon jutunkin mukaan se helpompi. Pitää muistaa, että nopeus satelliitin suhteen ei ole auton nopeus.
Selviää taas tuosta toisesta jutusta.
En väitä, etteikö Doppler vehkeitäkin olisi. Ei näitä yleensä käsikirjassa ole.
Toinen viite onkin hyvä tieteellinen selostus, mitä voitaisiin tehdä.
Mutta edelleen, jos se satelliittiyhteys pätkii, tulos on epävarma.
Ja " eine messung ist keine messung " sanoi eräs insinööri. Eli jotain suodatusta on hyvä olla, ettei numerot vilise.
Ehkä palstalla on joku oikeakin geodeetti, miten mikäkin laite oikeasti laskee... ( kokeilkaa myös mitä laite näyttää esim.
Karnaisten tai Rantaväylän tunneleissa ? )
Oma navigointituntemus on muutama sata tuntia matalalla lentävässä lentokoneessa sekä ympyrää ja ylös alas lentävissä helikoptereissa aikoinaan. Erilaisia konsteja käytettiin kartasta Trimblen GPS vehkeisiin. Kaikenlaisten ongelmien kanssa tapeltiin.
Myös matemaattisten.
Ajakaa hiljaa ja varovasti.....

Jorma



Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Jorma Laiho on 23.05.17, 06:39
Odotellessamme sen oikean geodeetin tai laitevalmistajan vastausta, miten esim. uuden auton kojelaudan alla piileskelevä siru laskee sen nopeuden , ratkaiseeko dopplernopeusmatriisin  ja projisoi lopputuloksen  auton kulkualustan  tasoon vaiko käyttääkö oikoteitä, annan pari linkkiä. (Kaikki on tosiaan jo mahdollista). Noissa lentokoneiden lasiohjaamoissa mennään jo varmaan niiden pitempien kaavojen kautta.
Nämä vinkit  on suoraan asian ytimeen. Tässä erittäin hyvä yleissivu.
http://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Ja tältä sivulta löytyy sitten tarkat dokumentit, joissa on riittävästi kaavoja.
http://www.gps.gov/technical/ps/#spsps
Mutta siis nuo esteet, algoritmin erikoisuudet jne. ovat ne virhelähteet.
Jos satelliitit näkyy, on GPS kuitenkin hyvin (riittävän) tarkka.
Kävin muuten koeajamassa uusia autoja. Lähellä on se hetki, että auto hoitaa kyllä itse tuon 1 km/t toleranssin. Lukee jo nyt nopeusrajoitukset, säätää nopeuden, varoo niitä edessä paniikissa pumppaavia jne. Toivottavasti suunnittelija on ajantasalla. Eikä oikaise algoritmeissa liikaa. Semmoistakin sattuu.

Tutkitaan lisää.

Jorma



Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Tauno Hermola on 23.05.17, 18:59
Nyt jo 20 vuotta vanhan Garmin GPS 12 navigaattorin manuaali ilmoittaa nopeustarkkuudeksi "0.1 solmua RMS vakaassa tilassa". Mahtaneeko tuohon tarkkuuteen päästä pelkän paikkatiedon (ilmoitettu tarkkuus 15 m RMS) perusteella? ??? Näytön päivitystaajuus on kerran sekunnissa.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Seppo Kolehmainen on 24.05.17, 03:24
On tämä Suomalaisuus jännä asia, niin hyvässä kuin pahassakin. Tämä pieni, periksiantamaton ja itsepäinen kansa on varustettu sellaisilla geeneillä, että voimme ylpeillä olevamme monella sektorilla maailman huippua: Lukemattomat tekniset innovaatiot ja erityisesti urheilulajit joissa käytetään kypärää. Suuren maamme rakentaminen toimivaksi infrastruktuuriksi on jo sinänsä iso saavutus pieneltä kansalta. Meillä on kyltymätön halu näyttää pystyvämme menemään vaikka läpi harmaan kiven, ja teemme sen myös.

Nämä samat ominaisuudet, joiden ansiosta olemme saavuttaneet niin paljon, ovat myös meidän painolastimme. Olemme hyvää tarkoittavia ja lainkuuliaisia aina hölmöyteen saakka. Olemme erittäin alisteinen ja helposti johdettava kansa. Kansallinen itsetunto on kanavoitu urheilusaavutuksiin ja teknisiin innovaatioihin, ei kuten esimerkiksi Ranskalaisilla. He ovat lujia yhdessä ja erikseen, pyrkivät ensisijaisesti määräämään itse omista asioistaan. Tietysti Ranskalaisetkin hyväksyvät tiettyyn rajaan EU:n määräysvallan, mutta huolehtivat siitä, että virkamiehistö on suurelta osin ranskalaisia ja päätökset heille edullisia. Euroopassa Suomen ja Ranskan ääripäiden välissä ovat sitten muut kansat.

Suomen valtiontalouden surkea tila on pakottanut poliittiset päättäjämme hyödyntämään ylläkuvattuja ominaisuuksiamme. Jo nyt meillä on ylinopeuksissa sakotuskäytäntö, jollaista ei ole missään muussa maassa. Rikas voi menettää helsinkiläisen omakotitalon hinnan samasta ylinopeudesta, mistä sakotuslainsäädännöstä päättävä poliitikko selviää tuhannen euron sakolla. Suuri osa kansasta pitää tätä ihan oikeana, vaikka ne rikkaan rahat olisivatkin valjastettu muiden työllistämiseen ja viennin edistämiseen. Hiljattain sakotusmarginaalia jo alennettiin ja rikesakkojen euromäärät tuplattiin. Vastoin yleistä luuloa kansa ei noussutkaan kaduille kapinoimaan. Mielenosoitukset järjestetään meillä joko maahantulijoiden puolesta tai niitä vastaan. Tästä kuuliaisuudesta innostuneena poliitikot päättivät katsoa, kuinka pitkälle voivat vielä mennä ja heittivät koepallon yhden kilometrin marginaalista. Jokainen muu kansa maapallolla olisi vaatinut poliitikkoja menemään psykiatrin luo, mutta mitä tapahtuikaan Suomessa. Tämä asia otettiin kansan keskuudessa teknisenä haasteena. Pohditaankin sitä, kuinka teknisesti pystytään soveltamaan käytäntöön tämä poliitikkojen koepallovaatimus. Olemme ylpeitä pystyvämme sen tekemään. Saattaa olla, että joku yltiöpäiseen lainkuuliaisuuteen rakastunut poliitikko lähtee vielä markkinoimaan tätä osaavuutta muillekin kansoille.

Seppo 


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/
Post by: Esa Sairio on 20.11.17, 14:42
Pääsyy ylinopeuksiin on se, että Suomen teiden nopeusrajoitukset ovat monilta osin liian alhaisia. Jos rajoitus koetaan liikenneympäristöön nähden liian tiukaksi, sitä ei noudateta. Liian alhainen rajoitus ei myöskään lisää liikenneturvallisuutta.

Useimmille valta- ja kantateille, joilla nyt on 80 rajoitus, olisi oikea rajoitus 100. Ohituskaistateille sopii 110 ja moottoriteille kesäisin 130, talvisin 120.

Talvirajoitukset pitää poistaa tai ainakin lyhentää niiden voimassaoloaika joulu - helmikuulle sekä samalla nostaa liikennemääräkriteeri, jonka mukaan talvisin 100 alennetaan 80:een, arvoon 6000 autoa/vrk nykyisen 3000 autoa/vrk sijaan.

Kaupunkien sisääntulomoottoriteille ei pidä asettaa alle 100 km/h rajoituksia. Ainoa järkevä tapa olisi vaihtuvat nopeusrajoitukset, jolloin vain ruuhka-aikoina klo 6-9 ja 15-18 arkisin olisi voimassa alempi rajoitus tai todella huonolla kelillä. Näihinkin investointi on useimmiten tarpeetonta.

Espoossa Länsiväylällä on ylikireä 80 rajoitus Kehä II:lta Kivenlahteen, vaikka tie on erinomainen, osin 6-kaistainen, lähes suora ja varustettu jopa melusuojin asutuksen kohdilta. Oikea nopeus on tuolle osuudelle 100, tai sitten muuttuva rajoitus, joka on muuten 100 mutta vain ruuhkatunteina 80.
Havaintojeni mukaan mainitulla Länsiväylän osuudella vain hyvin harva autoilija noudattaa tuota kohtuutonta. autoilijoita kiusaavaa 80 rajoitusta.

Nykyiset osin liian alhaiset rajoitukset talvirajoituksineen lisäävät matka-aikoja todella paljon, mikä nostaa liikenteen yhteiskuntataloudellisia kuluja satoja miljoonia euroja vuodessa.

Liikenneturvallisuutta parannettaisiin parhaiten poistamalla autovero.


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?
Post by: Mikko Kärkkäinen on 20.11.17, 18:24
Höpö höpö. Nykyiset rajoitukset ovat ihan hyvät. Ongelmana ovat ylinopeutta poikkeuksetta ajavat vatipäät, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia kuskeja...


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/
Post by: Pekka Holopainen on 21.11.17, 08:30
Quote from: Esa Sairio on 20.11.17, 14:42
...
Liikenneturvallisuutta parannettaisiin parhaiten poistamalla autovero.



Turvallisuutta eikä mitään muutakaan paranneta veroja alentamalla. Verorahoilla sitä liikennettä ja kaikkea muutakin yhteiskunnan hyvää ylläpidetään.

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Ilman autoveroa muka autojen hinnat alenisivat, ja sitä kautta ihmisillä olisi varaa ostaa turvallisempia uusia autoja. Se ei pidä paikkaansa. Autoverotus on JO keventynyt, mutta autojen hinnat eivät ole ainakaan alentuneet. Autojen valmistajat, maahantuojat ja myyjät vain lohkaisevat suuremman osan itselleen. Ilmankos kokoomus on jo vuosia rummuttanut autoveron(kin) laskemista tai poistamista, kun se tuo miljonääreille lisää veroparatiiseihin piilotettavaa tuloa.

Suomalaisten mediaanitulo on jotain vähän päälle 2000 euron luokkaa kuussa. Sillä ei kovin kummoisia ajopelejä ostella, kun muutenkin eläminen tässä monopolien ja kartellien luvatussa maassa  (viittaan esimerkiksi kaupan "kahden kartelliin", jonka takia ruoka maksaa Suomessa enemmän kuin useimmissa muissa EU-maissa) on hemmetin kallista.

Al-vero on kyllä liian korkea sen myönnän, ja se nimenomaan lisää elämisen kalleutta sillä köyhemmällä puoliskolla, joka siksi ajelee vanhoilla auton rämillä. Sen sijaan esimerkiksi pääomatulovero on aivan liian matala suurituloisille ja liian korkea pienituloisille. Kannatan palaamista 1980-luvun verokäytäntöön, jolloin yksityishenkilön kaikki tulot olivat "samalla viivalla" eli verotettiin samalla tavoin. Ei tarvitse kuin katsoa vaikkapa tämän vuoden "juorukalentereja" (verotietoja), niin näkee heti, että jo kohtuullisen suuretkin palkkatulot nostavat verotusasteen n. 50 prosenttiin. Sen sijaan miljoonienkaan pääomatulot eivät nosta sitä 30% suuremmaksi. Selvä epäkohta.

Mitä tulee nopeusrajoituksiin ne ovat minusta nyt ihan kohdallaan koska liikenteessä ei ole ainoastaan "huippukuskeja" vaan myös (enemmistö) meitä muita. Meillä eläkeläisillä reaktioajat pitenevät, mutta korvaamme sitä puutetta kokemuksella (minullakin autoilua jo yli 50 vee). Nuorilla reaktioajat ovat huippua, mutta toisaalta kokemattomuus on suuri riskitekijä. Teillä on siis monenmoista kulkijaa. Nopeusrajoitukset on asetettu kaikki huomioon ottaen. Kiitokset tästä lainsäätäjille ja risut verolaeista.

Pekka


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/
Post by: Joona Väisänen on 09.03.18, 07:59
Quote from: Pekka Holopainen on 21.11.17, 08:30
Nopeusrajoitukset on asetettu kaikki huomioon ottaen. Kiitokset tästä lainsäätäjille ja risut verolaeista.


Ja talvirajoitukset asetetaan ja poistetaan kalenterin mukaan, oli sää mikä tahansa  ::)


Title: Re: Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/
Post by: Petri Koivisto on 09.03.18, 09:32
Quote from: Joona Väisänen on 09.03.18, 07:59
Ja talvirajoitukset asetetaan ja poistetaan kalenterin mukaan, oli sää mikä tahansa  ::)
Et kai vaan kyseenalaista, kun joku Suuri Johtaja on näin päättänyt, se on ainut oikea ja järkevä ratkaisu! Onneksi nyt saa kalenterin ja lain mukaan ajaa jo myös kesärenkailla! 8)
Quote:
Lain mukaan kesärenkaat voi vaihtaa alle 1.3 alkaen. Laki kuitenkin velvoittaa kuljettajaa ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin ja liikenneolosuhteet.

Harmi ettei tuo nerokas ajatus toimi toiseen suuntaan... :P


1