FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Verkkolentäminen => Topic started by: Antti T Komulainen on 23.10.17, 10:00



Title: Lentäminen molemmissa verkoissa samaan aikaan
Post by: Antti T Komulainen on 23.10.17, 10:00
Sain pari viikkoa sitten kuningasajatuksen lentää samaan aikaan, samaa lentoa VATSIMssa ja IVAOssa. Itse olen tykännyt, vaikka ei varmaan ole kaikkien mieleen.

Plussat:
- Ei tarvitse enää miettiä kumpaan verkkoon menee lentämään.
- Tuplasti liikennettä (näet molempien verkkojen koneet simussa)
- Tuplasti lennonjohtoa.
- Molempien verkkojen koneet ja lennonjohto näkee sinut.
- Yhdellä lennolla saat molempiin verkkoihin tiimaa ja muuta palkintoa.
- Ei riko mitään sääntöjä.

Miinukset:
- Kaksi pilot clienttiä vierekkäin.
- Teet kahdet plaanit.
- Seuraat kahta UNICOMia.
- Yhden verkon lennonjohto ei osaa porrastaa sinua toisen verkon koneisiin nähden.
- Jos molemmissa verkoissa on lennonjohto, sun pitää puhua samat asiat kahdesti, selvitykset (kiitotiet) voi olla erit... Eli teoriassa voi onnistua mutta käytännössä menee vaikeaksi...

Lennonjohto-ongelma ratkeaa loggaamalla ulos toisesta clientista väliaikaisesti.
Tai sitten jos lennonjohtokin ryhtyy johtamaan kahdessa verkossa, se toimisi  :D

Tämä on tavallaan jatkumo sille loputtomalle "voi kun olisi yksi verkko" -haikailulle. Näin se ainakin jollain tasolla onnistuu, jos haluaa kokeilla. Jos jollain herää ajatuksia, kuulen mielellään.


Title: Re: Lentäminen molemmissa verkoissa samaan aikaan
Post by: Miko Verno on 23.10.17, 23:04
Mitä v*ttua nyt?  ;D


Title: Re: Lentäminen molemmissa verkoissa samaan aikaan
Post by: Tomi Renberg on 24.10.17, 07:38
Tuohon vielä päälle PilotEdge niin voi lentää jo kolmessa verkossa. Voi tosin olla haasteellista toteuttaa kolmen eri lennonjohtajan käskyjä  ;D


Title: Re: Lentäminen molemmissa verkoissa samaan aikaan
Post by: Harri Laitinen on 24.10.17, 17:24
Itse lennän yleisesti lentoni siellä missä lennonjohtoa on ja vaihdan kesken lennon verkosta toiseen jos tarvis.. Samaan aikaan en ole kirjautuneena molemmissa verkoissa.


Title: Re: Lentäminen molemmissa verkoissa samaan aikaan
Post by: Mika Virolainen on 27.10.17, 09:57
Quote from: Antti T Komulainen on 23.10.17, 10:00
Tämä on tavallaan jatkumo sille loputtomalle "voi kun olisi yksi verkko" -haikailulle. Näin se ainakin jollain tasolla onnistuu, jos haluaa kokeilla. Jos jollain herää ajatuksia, kuulen mielellään.


Kunnon kuningasidea ;D

Tuossahan on oikeasti järkeä, jos loggailee sisään ja ulos tarpeen mukaan kuten Harri tekee :P Mutta onko tosiaankin sääntöjen mukaista loggaa itsensä sisään esim. Kesken lähestymisruuhkan?

PS: Tuohon tuskin itse kuitenkaan lähde.


Title: Re: Lentäminen molemmissa verkoissa samaan aikaan
Post by: Antti T Komulainen on 27.10.17, 17:32
Tänään tuli testattua kahden verkon järjestelmää.
Olin Hesassa 04L vasemmalla myötätuuliosalla. Tietysti molemmissa verkoissa kuten asiaan kuuluu 8)
VATSIM:ssa oli regional jet tulossa ILS04L.
IVAO:ssa oli Helsingin torni.
Miten tämä pähkinä ratkaistaan?

VATSIM:ssa sain UNICOM:lla tietää arvion mihin aikaan kone on ILS04L.
IVAO:ssa pyysin tornilta lentää ympyrää perusosan alussa 2-5 minuuttia, kunhan VATSIM-jetti pääsee laskuun.
Kun näin VATSIM-jetin 04L kynnyksellä, ilmoitin IVAO-tornille valmis laskuun.
Pyysin porttia 17, joka on vapaa molemmissa verkoissa. Siinä rullatessa annoin tietä toiselle VATSIM-Finskille, jota IVAO-torni ei nähnyt.

En tiedä kuulostaako tuo teistä miten vaikealta, mutta itselle oli ihan mukavaa kahden verkon koordinointia. Meet tornin selvitysten mukaan, muttet sokeasti. Sovitat toimintasi ja ne selvitykset muuhun liikenteeseen. Lennät ympyrän perusosalla tai odotat hetken ZG:ssa. Muutenkin ilmailussa kannattaa katsoa vasemmalle ja oikealle liikenteen varalta, ennen kuin lähtee rullaamaan tai siirtyy kiitotielle. Oli selvitys tai ei.
Quote from: Mika Virolainen on 27.10.17, 09:57
Mutta onko tosiaankin sääntöjen mukaista loggaa itsensä sisään esim. Kesken lähestymisruuhkan?

Muistaakseni säännöt sanoo:
- Älä loggaa sisään kiitotielle.
- Verkossa pyrkimyksenä tulisi olla suorittaa lento kokonaisuudessaan.
- Long-haul lennoille on hyväksyttävää logata reitillä ulos, käyttää ajannopeutusta, ja sitten hyvissä ajoin loggaat takaisin sisään.

Tuossakin on järjen käyttö sallittu. Jos on liikennettä, loggaisin sisään vain platalla tai reitillä. Toisaalta jos katsot Vattasticista ja Webeyesta, ettei Helsingissä ole ristin sielua, onko väliä vaikka loggaat ILS:lle...


1