FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Maisema- ja lentokonesuunnittelu => Topic started by: Esa Sairio on 02.01.18, 13:09



Title: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 02.01.18, 13:09
FS 2004:n autogen annotatorin käyttö on ollut todella tuttua.

Nyt kun koitan avata FSX:n annotatorilla esimerkiksi Tatun tekemän North Finlandin autogenejä, niin eivät avaudu. Sen sijaan minun tekemieni photosceneryiden agn:t kyllä avautuvat. Missä vika?


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 02.01.18, 14:48
Yrität avata agn-tiedostoja? Sinun pitää avata bgl tiedosto, missä on se ilmakuva.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 02.01.18, 16:17
Niinpä tietenkin, kiitos Tatu. Oikea emämunaus minulta, kun en ole muutamaan vuoteen tehnyt photareja enää.

Kerro samalla, mitkä bgl:t ovat Saanan alue. Haluaisin puut pois Saanan päältä ja lisää rakennuksia ulkoilukeskuksiin ja puita pois tien päältä myös.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 02.01.18, 18:20
Quote from: Esa Sairio on 02.01.18, 16:17
Kerro samalla, mitkä bgl:t ovat Saanan alue. Haluaisin puut pois Saanan päältä ja lisää rakennuksia ulkoilukeskuksiin ja puita pois tien päältä myöss.


Tjaa... enpä muista tarkkaan, mutta olisko jokin EFEK-alkuinen aika iso bgl.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 02.01.18, 19:50
Nyt on kaikki asiat solmussa. Miten saan Saanan annotaattoriin ja sen avulla esim. puuston pois Saanan laelta ja lisää taloja tunturin juurelle?

Katselin Norht Finlandin sisältöä. Ensinnäkään Texture-kansiossa ei ole filuja enää sillä lailla, kuin minun tekemissäni photosceneryissä.

Tekemissäni photareissa Texturessa on agn-filu, jonka edessä on paikan määrittelevä pitkä numerosarja. Sitten sen alla on kuusi eri saman numeroista filua, yksi kullekin vuodenajalle plus Lightmap eli yö. Kun avaan FSX:n Annotatorilla jonkin vuodenajan, tulee näkyviin kyseinen ilmakuvan palanen ja siihen mahdollisesti piirretyt autogen-metsäalueet rajattuna vihreillä suorakulmioilla.

North Finlandissa asia on aivan toisenlainen. Tähän tarvitsen nyt apua. Kuinka saan ilmakuvan palanen kerrallaan näkyviin esim. Saanasta? Kuinka sitten saan poistettua tai lisättyä autogen-metsäaluetta tai rakennuksia?


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 04.01.18, 12:28
Tekemissäni photareissa Texturessa on agn-filu, jonka edessä on paikan määrittelevä pitkä numerosarja. Sitten sen alla on kuusi eri saman numeroista filua, yksi kullekin vuodenajalle plus Lightmap eli yö. Kun avaan FSX:n Annotatorilla jonkin vuodenajan, tulee näkyviin kyseinen ilmakuvan palanen ja siihen mahdollisesti piirretyt autogen-metsäalueet rajattuna vihreillä suorakulmioilla.

North Finlandissa asia on aivan toisenlainen. Tähän tarvitsen nyt apua. Kuinka saan ilmakuvan palanen kerrallaan näkyviin esim. Saanasta? Kuinka sitten saan poistettua tai lisättyä autogen-metsäaluetta tai rakennuksia?


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.01.18, 13:21
Kuten jo sanoin, avaa se bgl-tiedosto joka sisältää haluamasi photoscenery alueen.

Ei siellä Kilpisjärvellä ole puita, pensaita ovat, mutta FSX-puusto/pensaikko on mitä on. Eikä sinne käsin kannata mitään tönöjä alkaa rakentelemaan, minä teen ne rakennukset uusiksi toisella tavalla ja testaan josko löytyisi parempia pensaita. Siellä taitaa nyt olla käytössä yksi tyyppi, jossa ei ole talviversiota ollenkaan. Sen saisi samalla pois.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 04.01.18, 13:31
Quote from: Tatu Kantomaa on 04.01.18, 13:21
Kuten jo sanoin, avaa se bgl-tiedosto joka sisältää haluamasi photoscenery alueen.

Ei siellä Kilpisjärvellä ole puita, pensaita ovat, mutta FSX-puusto/pensaikko on mitä on. Eikä sinne käsin kannata mitään tönöjä alkaa rakentelemaan, minä teen ne rakennukset uusiksi toisella tavalla ja testaan josko löytyisi parempia pensaita. Siellä taitaa nyt olla käytössä yksi tyyppi, jossa ei ole talviversiota ollenkaan. Sen saisi samalla pois.

Saanan laella ei juuri ole pensaitakaan. Olen käynyt siellä kolmasti todellisuudessa eli karua on maisema. Ota kaikki puskat pois Saanan yläpinnalta. Ne näkyvät häiritsevän isoina kun katselee esim. tekemäsi Saanan takana olevan kodan pihasta ylös Saanalle. Ihan kuin siellä kasvaisi isojakin puita. Ota samalla sen ainoan päätien reunustoilta kasvillisuutta pois, koska nyt tiellä kasvaa "puita" lähes joka paikassa photoscenerysi alueella. Rakennuksista puuttuvat useat isot liikkeet, kuten Kilpisjärven kaupparakennus ja moni muu. Ne näkyvät hyvin pohjina ilmakuvassa. Nämä hionnat haluaisin muuten erinomaiseen sceneryysi! Tietenkin olisi hienoa, jos itse teet nämä muutokset ja julkaiset täällä päivityksen, niin kaikki simuilijat saavat sen. Itse olisin vain virittänyt maisemaa omassa FSX:ssäni. :)

Jos haluat, voin laittaa tänne pari Saanalta todellisuudessa otettua kuvaa.

Huomasin kyllä että ilmakuvat ovat FSX:ssä bgl:ssä. Sain jopa Saanan kuvan auki (koko photosceneryalue) mutta en tiedä, kuinka tätä uutta FSX-annotaattoria käytetään puiden ja rakennusten muokkaamiseen. Jos osaisin hyvin englantia, niin katsoisin oheista ohjetta. :-

[http://lhsimulations.com/LHSimulations/Autogen%20Annotator/Using_the_Autogen_Annotator.html



Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 04.01.18, 14:26
Ohessa neljä kuvaa Saanan seudulta. Huom. kasvillisuus photosceneryä ajatellen.










Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.01.18, 17:09
No niin, tönöjä on huimasti enemmän, vaan ei ne kaikki käänny simuun saakka.

Säädin vähän kasvillisuuden tunnistamisen asetuksia, ja poistin osan turhan näköisistä vegetation ruuduista. Metsä on mitä on, vaikea löytää oikeanlaista.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 04.01.18, 17:25
Kiitos Tatu. Nyt Saanan laella näyttää realistiselta.

Vielä jos haluaisi aluetta parantaa, voisi päätieltä poistaa siellä kasvavat puut, lisätä muutamia isompia rakennuksia vaikka käsityönä Annotatorilla ja vielä pystyttää Saanan huipun lähelle siellä olevan lyhyehkön radiomaston.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.01.18, 17:45
Huomasin maston, ei ole vissiin riittävän korkea Finavian lentoesteisiin kun se data ei mastoa ole sinne lisännyt, mutta siis Obstacle data pakettiin kuuluu masto. Pitää lisätä se sinne, kartan mukaan 71.3m korkea.  :)
En ehtinyt vielä säätämään niitä autogen-juttuja käsin, paitsi poistin osan virheellisestä alueista. Pitää tutkia sitä vielä lähemmin.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 04.01.18, 20:14
No niin, kyllä tämä nyt saapi kelvata. Lentääkö siellä Esan lisäksi edes kukaan muu....  :P

Agn tiedostot Lappimaiseman Texture kansioon:
https://www.dropbox.com/s/394i5lz3rdsamts/Kilpisjarvi_agn_2.zip?dl=0

Masto Saanan huipulle. Tämä bgl kopioidaan ja ylikirjoitetaan Obstacle Data maiseman Scenery kansioon. Siellä on saman niminen tiedosto jo olemassa.
https://www.dropbox.com/s/t1t99vs1mmmkb10/Masts_added.zip?dl=0


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 04.01.18, 22:20
Toivottavasti Kilpisjärvellä lentelee Tatun tekemien maisemahiontojen jälkeen muutkin kuin minä!

Saanan seutu on hyvin realistisen oloinen FSX:ssä, maisemana siis Tatun tekemä North Finland hienoine parannuksieen. Talojen määrä Kilpisjärvellä on nyt realistinen, samoin Saanan puuton laki ja radiomastokin on ilmestynyt Saanalle kuten pitääkin.

Ohessa kuva Salmivaaran huipulta sekä todellisuudessa että FSX:ssä. Simun kuvaa olisi saanut säätämällä säätilaa ja ajankohtaa vielä paremmin vastaamaan todellisuudessa keskikesällä iltapäivällä ottamaani valokuvaa.

Iso kiitos Tatulle näistä maiseman hienovirityksistä!






Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Pekka Holopainen on 05.01.18, 08:18
Quote from: Tatu Kantomaa on 04.01.18, 20:14
No niin, kyllä tämä nyt saapi kelvata. Lentääkö siellä Esan lisäksi edes kukaan muu....  :P
...


Pari kertaa on käväisty katselemassa. Tällaiselle Itä-Suomen miehelle puuton, puullinen tai muutoin koristeltu Saana menee ihan täydestä.

:)


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 05.01.18, 08:23
Quote from: Pekka Holopainen on 05.01.18, 08:18
Pari kertaa on käväisty katselemassa. Tällaiselle Itä-Suomen miehelle puuton, puullinen tai muutoin koristeltu Saana menee ihan täydestä.

:)


Joo, siksipä en ihan kauheasti haluaisi aikaa laittaakkaan ihan kaiken säätämiseen. Täytyy kuitenkin sanoa, että Esan ehdottamat korjaukset olivat ihan paikallaan ja maisema parantui huomattavasti. Pitäis vähän selvitellä sitä helipadia Kilpisjärvellä ja koittaa parantaa sitä, olis jotain lihaa luiden ympärillä sielläkin. Niitä autiotupia ja laavuja on ihan kiva helikopterilla metsästää alueelta kartan kanssa.


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Pekka Holopainen on 05.01.18, 08:41
Kun tässä nyt puhu... kirjoitellaan noista sun Pohjois-Suomen maisemista, vaikka tämä ei aivan otsikkoon lonksahdakaan, niin kysyn kuitenkin.

Lentelin noille tekemillesi pohjoisen kentille. Olet näköjään käyttänyt niissä ADEX:n oletusobjekteja (näin olin katsovinani).

FISDin aikoinaan FS2004:lle tekemät lentokenttärakennukset olisivat kuitenkin paljon lähempänä todellisia (vaikka ne eivät välttämättä vastaakaan nykytilannetta - en tiedä). Miksi et ole käyttänyt niitä? Olettaisin sinulla olevan FISD:in jäsenenä niihin oikeudet. Paremmat nekin olisivat kuin MS:n oletustöllit. Juha Holopainen käytti omissa maisemissaan juuri noita (lienee pyytänyt luvan tekijöiltä) ja ne ovat kenen tahansa käytettävissä, kun lataa ADEX:ään JH:n maisemat. Minullakin ne löytyvät ADEX:n Library Object Managerin kategoriasta Stock (vaikkeivät olekaan "stock").

Kokeilin Pohjois-Suomeen myös suoraan Juhan pakettia EFxx, mutta sen kentät eivät oikein sovi kenttäympäristöihisi. Esiintyy kaikenlaisia ongelmia (esimerkiksi kiitoradat painuvat kuoppaan, yms).

Pekka


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 05.01.18, 09:02
No ensimmäinen syy noille kentille on tämä, en ole jaksanut vielä siihen ruveta.  :) Nämä terrain jutut ovat jo valtava kokonaisuus sinänsä, en ole vain ehtinyt vielä kentän yksityiskohtiin saakka. Objektit kannattaa myös konvertoida, eli ei ihan suoraan laittaa FS2004 objekteja simuun, eli vähän hommaa siinäkin.

Toinen syy on juurikin tuo EFXX olemassaolo... saat sen toimimaan, kun poistat FSX/Scenery/World/Scenery tiedostosta ne vastaavat Lapin kentät. Samalla tietysti siirrät North Finland Scenery kansiosta tarvittavat kentät sivuun. Tässä valitettavasti sitten menettää minun tekemät "loivennukset" kentän ympärille, jotta istuisi paremmin 2m meshiin.

Ivaloahan olen kääntänytkin, mutta pirulaiset menivät ja laajensivat terminaalia, ja se on nyt ihan toisenlainen kuin ennen. Samoin Kittilän kenttä kärähti tässä vuosia sitten ja sinne rakennettiin uusi terminaali.



Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Esa Sairio on 05.01.18, 09:30
On tosi mukavaa että Tatu on tehnyt loistavia Lapin ja koko Pohjoisen Suomen maisemia ja että Kari on tehnyt Etelä-Suomen.

Oma roolini näissä simuasioissa ei ole enää maisemien teko (mm. uuden annotatorin käyttö tuntui jo ylivoimaiselta hallita) joten luovun niistä mieluusti, kuten kerroin täällä joku vuosi sitten. Sen sijaan teen mielelläni parannusehdotuksia maisemiin ja olen kiinnostunut kaikesta muustakin, jolla FSX:ää voi parantaa eri suhteissa: Suorituskyky, kuvan laatu, lentokokemus, maisemat, meshit, jne.

On myös todella mukavaa, että maisemien nykyiset tekijät haluavat maisemista kommentteja ja erilaisia ehdotuksia, ja näitä parannuksia myös tehdään ja julkistetaan kaikille harrastajille.

Jotta tämä ei menisi pelkäksi ylistyspuheeksi ja koska olen aika kriittinen simuharrastaja, toivon meshin hallitsevilta sitä, että joku tekisi Megan EFHK:lle lisäosan, jolla kentän "korkealla" oleva, ylisuuri tasainen alue saataisiin kohtuullisen mukavasti yhtymään ympäröivään tarkkaan meshiin. Megasta saa liian laajan tasaisen alueen poistettua nimeämällä grounbase.bgl:n vaikka groundbase.bak. Tällöin jyrkänne on lähempänä itse kenttäaluetta, mutta Megan kenttärakennukset jäävät roikkumaan ilmaan siltä osin, kuin tasainen alue pienenee. Eli talot pitäisi saada maahan kiinni. Ja sitten reunoille tuo tasoitusmesh. Samoin jos haluaa että Megan maisema sopii väriltään yhteen pääkaupunkiseudun photosceneryjen kanssa, kannattaa efhk_photo.bgl nimetä efhk_photo.bak. Ja vielä ilmassa roikkuvat metsät hiiteen! ;D


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Pekka Holopainen on 05.01.18, 09:48
Quote from: Tatu Kantomaa on 05.01.18, 09:02
...
Toinen syy on juurikin tuo EFXX olemassaolo... saat sen toimimaan, kun poistat FSX/Scenery/World/Scenery tiedostosta ne vastaavat Lapin kentät. Samalla tietysti siirrät North Finland Scenery kansiosta tarvittavat kentät sivuun. Tässä valitettavasti sitten menettää minun tekemät "loivennukset" kentän ympärille, jotta istuisi paremmin 2m meshiin.
...


Ai onko se asennusohjelma laittanut tuonne World/Scenery-kansioonkin vielä nuo kentät? Sitä en huomannut tarkistaakaan.  Poistin (nimesin eripäätteiseksi) vain ne sieltä Pohjois-Suomen Scenery-kansiosta. Yksi ongelmista oli juuri tuo loivennusten katoaminen.

Pekka


Title: Re: FSX ja Annotatorin käyttö?
Post by: Tatu Kantomaa on 05.01.18, 10:01
Quote from: Pekka Holopainen on 05.01.18, 09:48
Ai onko se asennusohjelma laittanut tuonne World/Scenery-kansioonkin vielä nuo kentät? Sitä en huomannut tarkistaakaan.  Poistin (nimesin eripäätteiseksi) vain ne sieltä Pohjois-Suomen Scenery-kansiosta. Yksi ongelmista oli juuri tuo loivennusten katoaminen.

Pekka



Kyllä vain, juuri ne loivennukset pitää laittaa sinne World kansioon, koska muuten default flatten ei katoa. Juhan pitää tehdä ne loivennukset, näitä ei saa pelittämään kaikkia yhtäaikaa.  :(


1