FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Kuvakaappaukset => Topic started by: Joona Väisänen on 14.07.18, 02:04



Title: Kauas kauas kohti Keskimaata..
Post by: Joona Väisänen on 14.07.18, 02:04
Tässä sitä nyt sitten on. Nimittäin tarinantynkää, kuten jo aikaisemmin vihjailin.. Kuvia on melko paljon. Lohduttavaa on toki, että pakotin itseni poistamaan yhtä paljon ;D

On nimittäin käynyt niin, että Hobitit ovat lähteneet maailmalle ja on aika palata kotiin. Mihinkäs muuallekaan kuin keskimaahan Uuden Seelannin eteläpäähän. Tarkemmin sanottuna Queenstownin pikkukaupunkiin, jonne lähestymistä on kuvailtu maailman upeimmaksi. Samalla on tarkoituksena viedä otusten uusi kulkuväline äärirajoille eli maksimipainolla ja maksimikantamalla. Mikäpä muukaan kuin Boeing 777-300ER. Alunperin ideana oli lentää suoraan Helsingistä perille mutta lähempi tarkastelu osoitti, että perille kyllä päästään, mutta Hobitit eivät mahdu kyytiin. Kompromissina lennettiin siis ensin Dubaihin, josta vielä päästään kotiin.

Tänään siis lähdetään liikkeelle Dubaista. Tulostetta tutkaillessa selviää, että lentoaika tänään on 14 tuntia ja 52 minuuttia. Polttoainetta otetaan yhteensä 137.5 tonnia. Tyhjämassaksi muodostuu tänään 214.8 tonnia. Yhdessä tämä antaa kokonaismassaksi 352.3 tonnia, joka jää siis vaivaiset 100 kiloa maksimista. Matkan pituudeksi tulee tänään 7560nm / 14000km, Boeingin lupaama maksimi on 7880nm/14594km. Voidaan siis hyvin sanoa, että paljon pidemmälle ei enää päästä eikä raskaampana.


Lähtöaika Dubaista on klo 12 paikallista aikaa (0900z) ja tulo Queenstowniin klo 12:20 paikallista aikaa (0020z). Dubaissa tuuli on 330@13, näkyvyys 3km, ei pilviä, lämpötila 38, kastepiste 27 ja QNH994. Queenstowniin ennustetaan huomiselle pilvistä mutta hyvää näkyvyyttä ja kevyttä tuulta. Reitille ei tiedossa merkittävää turbulenssia tai yhtään ukkosmyrskyä. Kevyttä myötätuulta koko matkalle luvassa. Aluksi noustaan pinnalle 290 ja myöhemmin on tiedossa steppailua FL310/330/350/370 sitä mukaa, kun paino kevenee polttoaineen vähetessä.

Maata ei tänään juurikaan ole näköpiirissä. Dubaista lähdetään kaakkoon kohti Arabianmerta, Sri Lankan ja Malediivien välistä Intian valtameren yli kohti Länsi-Australiaa, johon tullaan Perthin pohjoispuolelta. Siitä jatketaan etelärannikkoa seuraillen aina suoraan kohti Uutta Seelantia ja Queenstownia. Samalla suoritetaan ETOPS-koulutuslento. Käytössä ETOPS180 eli meidän tulee pysyä 180 minuutin päässä sopivasta lentokentästä.  Tänään on valittu kentät OOMS, VRMG, YPCC, YPAD, NZOH ja nämä on alla olevassa kartassa ympyröity 180min kantamaympyröillä. ETOPSin ohjelmointiin FMC:hen palataan myöhemmin.



On aika siirtyä jo portille B16, jossa kuormaus on jo täyttä häkää käynnissä. Ohjaamossa kaikki näyttää suunnillen siltä kuin pitääkin.



Tehonvähennystä ei käytetä. Päinvastoin. Lämpötila on 38c, joka on siinä ja tässä, että on tarpeeksi viileätä päästä ilmaan tällä massalla. Optiona on TO-B, joka antaa vielä lisää voimaa. Sillä saadaan N1 lukemaksi 106.9% ja työntövoimaa täydet 115.000lb molemmista moottoreista. GE90-115B on maailman suurin matkustajalentokoneen moottori.



Käydään välillä ulkona varmistamassa pari muuttujaa.



Jarrut ok, ei vuotoja. Ilmanpaineet kunnossa.



Pyrstö on vielä kasassa



Valot palaa. Tämä on tärkeää, jotta ei kukaan aja päälle pimeässä.



Nousemme kiitotieltä 30L lähtöreittiä ANVIX3F pitkin. Kiitotien suuntaisesti pisteelle EMUNI, jonne pitää osua 1000-4000 jalan korkeudessa. Siitä vasemmalla kaarrolla pisteelle DENTO jne.



7560NM perille. Kovin paljon pidemmälle ei enää voi päästä tällä mallilla. Tuskin enää kukaan haluaisikaan.



Näillä tiedoilla päästään ilmaan. Laippa-asetuksella 5 ja TO-B N1 106.9% 352tn antaa meille ratkaisunopeudeksi 180 solmua ja V2 jyhkeät 194 solmua.



Lopulta päästään portilta liikkeelle ja käynnistelemään moottoreita.



Siivet notkuu kerosiinin painosta. Polttoainetta on 137.5tn. Maksimi on 145.2tn, joten sitäkään ei olisi keskitankkiin mennyt enää kuin viitisen tonnia.



Vaikka tyhjällä kentällä ei kulje kuin 2 konetta, pitää nekin ajattaa toisiaan päin ::)



Tekninen vikahan siitä ilmestyi. Voidaan sopia, että nokat osui vastakkain ja lähtö lykkääntyi lähes tunnilla (oikeasti simun kanssa oli ongelmia). Tässä kuitenkin jo odotuksessa 30L valmiina nousuun heti saapuvan jälkeen.



"Air New Zealand 98, winds 330 at 12, cleared for takeoff runway 30 left. Have a nice flight."



Meteli ulkona yltyy korviasärkeväksi jyrinäksi, kun 2kpl GE90-115B moottoria kiihtyy täyteen voimaansa antamaan kaikkensa seuraavan 15 tunnin ajaksi. Lähtökiihdytys tuntuu loputtomalta ja mieleen hiipii jo ajatus nousun keskeyttämisestä lähes 200 solmun vauhdista, vaan lopulta kuitenkin päästään turvallisesti ilmaan viime metreillä



Upea näky maasta katsottuna.



Ensimmäisellä reittipisteellä vasenta kaartoa. FBW:n ansiosta konetta on kevyt ohjata mutta taustalla tuntee selkeästi, että kone on äärimmäisen raskas. Ohjausliikkeet ovat hyvin hyvin rauhallisia.


Lähtöreitin sanelema nopeusrajoitus 220kts ja maksimipaino ei anna mahdollisuutta vetää laippoja sisään, joten jatketaan laippa-asetuksella 5 vielä seuraava kaarto, jonka jälkeen kiihdytetään suuremmille nopeuksille.



Pikkuhiljaa myös sää selkenee



Myös jump seatilla tulee tänään matkustaja, jonka on hyvä tarkkailla perämiehen liikkeitä takaoikealta ja tarvittaessa antaa neuvoja >:(



Ylitetään rannikkoviiva. Seuraavan kerran maata näkyvissä 10 tunnin päästä.



Pikkuhiljaa aurinko alkaa laskemaan ja horisonttiin nousee tuttu keltainen kajastus



Ilta-aurinko 8)



Tässä vaiheessa on hyvä vetää ketarat ojoon ja pitää kahvitauko takapenkillä :laugh:



Ohjelmoidaan ETOPS FMC:hen. Laitetaan molemmat varakentät FIX-sivulle ja annetaan niille 420 mailin ympyrä, joka vastaa 60 minuuttia lentoaikaa yksimoottoritilanteessa. Sen ympyrän ulkopuolella siis ollaan ETOPS-säännösten alaisia. Yhteensä tällä lennolla on 5 eri ETOPS-osuutta.



Näiden kenttien välissä on ETP (Equal Time Point), josta on ajallisesti yhtä pitkä matka molemmille varakentille. Varakenttä valitaan sen mukaan, ollaanko ylitetty tämä piste vai ei. Lisätään sijainti koordinaatteina ja annetaan sille ennustettu aika. Syy tälle selviää hetken kuluttua



Säätutka antaa ensimmäisiä elonmerkkejä 5 tuntia lähdön jälkeen, kun step climb pinnalle 330 lähestyy.



Näytöllä ETP. Lentosuunnitelmasta tarkistetaan laskettu ETP:n sijainti ja lisätään se koordinaatteina. Plaanissa on myös annettu lentoaika noususta ETP:lle. Tämä on se todellinen ETP, jonka sijainti vaihtelee mm. todellisen lentonopeuden mukaan. Sen takia aikaisemmin lisättiin kellonaika FIX-sivulla. Nyt näytöllä näkyy suunniteltu ETPn sijainti ympyröitynä kolmiona ja todellinen ETP vihreänä pallona ja kellonaikana, joka häviää näytöltä yli lennettässä. Ennen tätä pallukkaa lennetään edelliselle varakentälle ja sen jälkeen jatketaan seuraavalle.



Erikseen säädettävät flood-valot on hienot






Vihreä taustavalaistus on rauhallinen ja silmiä hivelevä :D



Kakkosmoottorin hydrauliikkapumppu ylikuumeni ja sammutettiin. Myöhemmin meni vielä AIR C1+C2 pumput ???


Yö on ollut pitkä, erittäin pitkä. Vaan 11 tunnin lennon jälkeen alkaa horisontissa kajastaa taas jotain tuttua ja on taas selvitty yhdestä yöstä. Ehdottomasti long-haulien parhaimpia hetkiä :thmbup:



Yksinäinen Boeing hiljaisella aamutaivaalla kaukana kaikesta matkalla kauas maailman rajalle :thmbup:



Nokalla nautitaan vielä hetki auringonnoususta ennen kahvinkeittimen käynnistämistä.



Tämä kruunaa pitkäveteisen loppumattoman yön



Sää on ollut melko samanlainen koko lennon ajan



Aamuaurinko 8)



Pikkuhiljaa alkaa olla 14 tuntia täynnä ja suunnitellaan tulo Queenstowniin. Melko normaali lähestymiskuvio. Aika suoraa viivaa loppuun saakka. Suoritetaan RNAV-lähestyminen kiitotielle 05. Perillä on melko pilvistä, 10 km näkyvyys, lämpötila 6c, kastepiste 0c ja kevyttä tuulta.



Pilvet iskee silmille jo pinnoilla, kun lopulta lähdetään alaspäin (on sitä jo odoteltukin)



Home, there is home! 14 tuntia 30 minuuttia noususta ylitetään Uuden Seelannin rannikko



Queenstown suoraan edessä vuonon päässä






Lähestyminen on vaarallinen huonon näkyvyyden, korkean pilvisyyden ja vuoristoisen maiseman takia. Täällä ei sooloilla.


Kuten tämä kuva kertookin



Otetaan laippaa ulos ja valmistaudutaan laskuun ajoissa. Kenttä kuvan oikeassa yläkulmassa vuonon vasemmassa ylähaarassa



Varaa virheisiin ei ole yhtään



"Cabin crew please be seated for landing"



Kärsivällisesti kun jaksaa koko matkan...



...eikä jätä kesken vaikka siltä tuntuu...



...niin lopulta odotus palkitaan. Ajassa 14h 59min Dubaista nousun jälkeen laskutelineet istuu silkinpehmeästi kiitotien pintaan 14000 km päässä Queenstownissa Uuden Seelannin eteläkärjessä maailman rajalla.



Ei sitä voi siihen kuitenkaan jättää, joten pyöräytetään ympäri. Kyllä, se kääntyy siinä ihan aikuisten oikeasti.



Maisemat on henkeäsalpaavan upeita



Yo, where's  all the sheeps  :P



Sekaan vain, kyllä sinne mahtuu. Bussi oikealta poistuu kunhan tullaan pois tieltä



Vielä Micheliniä harmittaa, kun toistamiseen pyöräytetään paikallaan ympäri.



Siihen asetuttiin turvallisesti. Moottorit sammuksiin ja ulos koneesta.



Näihin maisemiin on hyvä lopettaa 8)



Title: Re: To the Middle-Earth
Post by: Tapio Ehder on 14.07.18, 07:31
Hieno kuvaus  kaikkien sääntöjen mukaisesta lennosta. Itselleni tällaisena puskalentäjänä paikoin hebreaa.  Lennän paljon juuri Uudessa Seelannissa pikkukoneilla. Haastavaa on myös lähteä  esim. Piper Cubilla Milford Soundin lentokentältä ja kivuta vähitellen vuorten lomassa Queenstowniin. Kauniita maisemia siellä riittää!


Title: Re: To the Middle-Earth
Post by: Esa Sairio on 14.07.18, 07:56
Mahtava kuvasarja Joonalta. Itse keskityn enemmän maisemiin lennoilla ja tuossa sarjassa oli aika hyvät korkeusmallinnukset (mesh) vuoriseuduilla.


Title: Re: To the Middle-Earth
Post by: Mikael Leinonen on 15.07.18, 06:17
Olipahan pläjäys, hyvä setti  :thmbup:


1