FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Virtual Finnair => Topic started by: Mika Virolainen on 31.10.18, 12:00



Title: Aes PRO A321 IAE (sharklet) lisäpolttoaineen modausohje
Post by: Mika Virolainen on 31.10.18, 12:00
Koska edellinen ohje sellaisenaan ei toiminut, lähdin tekemään kokeilua muokkaamalla olemassa olevaa .xml -filua ja aircraft.cfg -filua.

Muista ennen modausta ottaa varmuuskopiot alkuperäisistä tiedostoista!

Aircraft.cfg:

Löytyy sieltä minne koneen olet asentanut. /Simobjects/Airplanes/Aerosoft A321 IAE Professional/aircraft.cfg

Tee seuraavat muutokset:

[FUEL] // A320 & A321
Center1 = -2.55,   0.00, -0.00, 3676, 0

[WEIGHT_AND_BALANCE] // A321
max_gross_weight = 206133

Xml -file muokkaaminen

File löytyy /Documents/Aerosoft/General/A3XX Fuel Planner/AircraftData/Aircraft_320_321.xml

Voit avata hiiren oikealla napilla ja valita notepad / muistio (itse käytin notepad++)

Selaa alemmas, kunnes löydät kohdan "<type>A321</type>"

Tee sen alle seuraavat muutokset:

<type>A321</type>
<displayname>A321 - 220 pax</displayname>

<paxmax>220</paxmax>

<!-- Set one if available, then set max value -->
<paxpayloadposition>1;1;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadposition>
<paxpayloadmax>19;201;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadmax>

<!-- Weight of one passenger -->
<paxweight>84</paxweight>

<maxcargo>17000</maxcargo>
<!-- Set one if available, then set max value -->
<cargopayloadposition>0;0;1;1;0;0;0;0;0;0</cargopayloadposition>
<cargopayloadmax>0;0;8500;8500;0;0;0;0;0;0</cargopayloadmax>

<!-- Bag weight -->
<bagweight>25</bagweight>

<!-- Design weights -->
<mtow>93500</mtow>
<mtw>93900</mtw>
<mlw>77800</mlw>
<bow>46856</bow>
<mzfw>73800</mzfw>
<maxpayload>19900</maxpayload>
<centertank>11221</centertank>
<lefttank>6263</lefttank>
<righttank>6263</righttank>
<maxfuelonboard_kg>23747</maxfuelonboard_kg>
<maxusablefuel_kg>23747</maxusablefuel_kg>
<maxusablefuel_gal>6327.6</maxusablefuel_gal>





Tein testilennon EFHK - GCTS mutta nousin vain ensimmäiselle optimaaliselle lentopinnalle, muutoin aloitin lennon täysin normaaliin tapaan.

Överipainoilla siksi, että halusin nähdä nouseeko kone ilmaan lainkaan. Muuten hyvin, mutta puidenlatvoja hipoen (käytin TOGA tehoja vain 80kt saakka).



Otin kuvia tilanteista, mutta ovatkin .bmp -muotoon näköjään tallennettu, joten eivät pienene tarpeeksi? Kuitenkin pinnalla 280 kaikki näytti täysin "normaalilta" ja polttoainetta olisi tässä vaiheessa MCDU:n mukaan jäänyt laskussa 3.6 tonnia. Eli näyttäisi pelittävän kuten edellinenkin (turhat gargot pois, ja pax 209). TOGA tehoilla ilmaan conffilla 1, ja lyhyemmiltä kiitoteiltä sitten enemmän vain laippoja. Matkustajamäärää en muuttanut, mutta voihan sen halutessaan tiputtaa Finnairille sopivaksi, eli 209 tuosta samasta filusta.

Kiitos Santerille alkuperäisestä ohjeesta 8)

Lisäys: Ne jotka eivät ole tätä aiemmin tehneet, niin koko homman tarkoitus löytyy seuraavasta linkistä: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,107907.0.html


Title: Re: Aes PRO A321 IAE (sharklet) lisäpolttoaineen modausohje
Post by: Mika Virolainen on 02.11.18, 13:34
Huomenna sitten kohti Canariaa FIN60Q HEL-TFS

Tällaisilla painoilla olisi tarkoitus lähteä matkaan. Aes kertoo, että matkatavarat on laskettuina jo valmiiksi painoihin (tosin en muista tarvitseeko sekin vielä päivitystä). Todennäköinen ensimmäinen FL =300.




Title: Re: Aes PRO A321 IAE (sharklet) lisäpolttoaineen modausohje
Post by: Mika Virolainen on 04.11.18, 20:32
Lennot lennetty HEL-TFS-HEL

HEL-TFS: Takeoff weight 87370t /Fuel: 23500Kg lentoaika 0620h. Polttoainetta laskussa: 3120Kg / FL300/FL330/FL350

TFS-HEL:  Takeoff weight 87600t /Fuel: 23730Kg lentoaika 0608h. Polttoainetta laskussa: 3440Kg /FL300/FL320/FL350

Ihan hyvin pelitti kaikki.

E: Tarkennettu lentoaikoja.

E2: Käytetyt CI -arvot olivat menomatkalla CI40 pinnalle FL300, ja vähennys loppulennon ajaksi CI30. Paluulegillä CI40 Belgian rajalle saakka, jonka jälkeen CI99 loppulennon ajaksi. Finnairin perus CI=20, mutta koitin pysyä aikataulussa, kuten tehdään myös IRL.


1