FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Yleinen simulaattorikeskustelu => Topic started by: Juhani Pelli on 29.01.19, 16:44



Title: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Juhani Pelli on 29.01.19, 16:44
Taas olis vanhus apuva vailla ja ongelma seuraava:

Latasin Installer_SODE_v1.6.4 ja kun rupesin sitä lykkäämään koneelle, niin se päräyttää tiedoston Program Files (86) - kansioon....vaikka eikös sen pitäis mennä ProgramData- kansioon.

Mulla on FSX-SE myös... koneella omalla levyllään... jonka se tunnistaa heti ja antaa rekisteröidä. PlatformManager ilmoittaa Preparin osalta että

The Registry holds an ivalid path to your Prepar3D.exe!
Platform Manager will be unable to registerSODE for P3D!
Please fix your Registry

Millä ihmeellä tuon polun voisi muuttaa oikeaksi, jotta Manager sen löytäisi?


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Mika Virolainen on 29.01.19, 21:59
Quote from: Juhani Pelli on 29.01.19, 16:44
Taas olis vanhus apuva vailla ja ongelma seuraava:

Latasin Installer_SODE_v1.6.4 ja kun rupesin sitä lykkäämään koneelle, niin se päräyttää tiedoston Program Files (86) - kansioon....vaikka eikös sen pitäis mennä ProgramData- kansioon.


Menee kumpaankin ihan tarkoituksella.

Jos tarvitsee lisätä ko. ohjelman tarvitsemia tiedostoja SODE:een

Täytyy lisäys tehdä juurikin Programdata -kansioon.




Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Juhani Pelli on 30.01.19, 08:01
Quote from: Mika Virolainen on 29.01.19, 21:59
Menee kumpaankin ihan tarkoituksella.

Jos tarvitsee lisätä ko. ohjelman tarvitsemia tiedostoja SODE:een

Täytyy lisäys tehdä juurikin Programdata -kansioon.





Kiitos, mutta mites sille sen P3V4:n polun osiottaa sille ...kun se ei itse sitä löydä? 


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Juhani Pelli on 30.01.19, 15:14
Ulkomaankielisiä sivuja tavatessani (extreamly bad English).. olin löytävinäni ratkaisua reg.editorilla, mutta enpä osaa oikein pelata sillä, eikä noilta sivultakaan selvinnyt oikein paljoa..

Toi exe.xml ja dll.xml polku näyttää olevan C:\Program Data\Locheed Martin\Prepar3dv4 ja Platform Installation Path: on F:\...eli oikeaan kovoon osoittaa???

FSX-SE Platform Installion Path on D:\Steam\steamapps\common\FSX
ja exe.xml ja dll.xml Path on C:\Users\Jussi\AppData\Roaming\Microsoft\FSX ja sode on active

Nyt käsittääkseni tuon P3v4:n exe ja xml Pathin pitäis olla myös C:\Users\Jussi\AppData\Roaming\ jne jne.. Ja jos pitää, niin miten se korjataan?
Vai olenko ihan hakoteillä?

hölömö Jussi


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Tatu Kantomaa on 30.01.19, 19:45
No äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että P3D asennusta ei löydy Windows registrystä, eikä suinkaan siis siitä mihin SODE viittaa. Tätä SODE ei siis löydä: polkua P3D asennukseen.

Registry editorilla katsottuna oikea polku pitäisi löytyä täältä kertoo Lockheed Martin:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Lockheed Martin\Prepar3D v4\SetupPath

Vaan käyttäjät ovat saaneet parempia tuloksia tällä:
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Lockheed Martin \ Prepar3D v4 \ AppPath




Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Juhani Pelli on 30.01.19, 20:43
Quote from: Tatu Kantomaa on 30.01.19, 19:45
No äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että P3D asennusta ei löydy Windows registrystä, eikä suinkaan siis siitä mihin SODE viittaa. Tätä SODE ei siis löydä: polkua P3D asennukseen.

Registry editorilla katsottuna oikea polku pitäisi löytyä täältä kertoo Lockheed Martin:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Lockheed Martin\Prepar3D v4\SetupPath

Vaan käyttäjät ovat saaneet parempia tuloksia tällä:
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Lockheed Martin \ Prepar3D v4 \ AppPath



Joo tuolta alimmaisesta kohdasta AppPath löytyy, mutta siinäpä onkin jokin kirjoitusvirhepaholainen...lukee, että: F:\PreparD3V4.4
Mahtaako vaikuttaa asiaan, millä sen saa korjauttua..minen ainakaan ossoo..


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Tatu Kantomaa on 30.01.19, 20:58
Quote from: Juhani Pelli on 30.01.19, 20:43
Joo tuolta alimmaisesta kohdasta AppPath löytyy, mutta siinäpä onkin jokin kirjoitusvirhepaholainen...lukee, että: F:\PreparD3V4.4
Mahtaako vaikuttaa asiaan, millä sen saa korjauttua..minen ainakaan ossoo..


Missä kansiossa P3D on asennettuna?


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Juhani Pelli on 31.01.19, 07:18
Quote from: Tatu Kantomaa on 30.01.19, 20:58
Missä kansiossa P3D on asennettuna?


F:\ Prepar3D v4


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Joona Väisänen on 31.01.19, 09:54
Quote from: Juhani Pelli on 30.01.19, 20:43
Joo tuolta alimmaisesta kohdasta AppPath löytyy, mutta siinäpä onkin jokin kirjoitusvirhepaholainen...lukee, että: F:\PreparD3V4.4
Mahtaako vaikuttaa asiaan, millä sen saa korjauttua..minen ainakaan ossoo..


Siitä ensimmäisen sarakkeen (nimi) kohdalta klikkaat oikealla näppäimellä ja valitset muokkaa ja avautuvassa ikkunassa voit korjata tuon osoitteen.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Juhani Pelli on 31.01.19, 12:13
Quote from: Joona Väisänen on 31.01.19, 09:54
Siitä ensimmäisen sarakkeen (nimi) kohdalta klikkaat oikealla näppäimellä ja valitset muokkaa ja avautuvassa ikkunassa voit korjata tuon osoitteen.


Kiitos Joona...  hyvä tietää vastaisuuden varalta. Tein kuitenkin niin...ennen kuin luin viestisi... että suoritin Clientin ja Contentin poiston ja asensin uudelleen. Tuntui tämäkin temppu toimivan.
Tämmöistä tumpeloa aina hieman hirvittää mennä sorkkimaan rekisteriä näin näppituntumalla.

yst. Jussi


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Markku Aaltonen on 31.01.19, 14:35
Quote from: Juhani Pelli on 31.01.19, 12:13
Kiitos Joona...   hyvä tietää vastaisuuden varalta. Tein kuitenkin niin...ennen kuin luin viestisi... että suoritin Clientin ja Contentin poiston ja asensin uudelleen. Tuntui tämäkin temppu toimivan.
Tämmöistä tumpeloa aina hieman hirvittää mennä sorkkimaan rekisteriä näin näppituntumalla.

yst. Jussi


Jouduitko asentelemaan simuun jotain uudestaan varsinkin Contentin poiston jälkeen?


Title: Re: Sode:n asennusonkelma
Post by: Juhani Pelli on 31.01.19, 19:27
Quote from: Markku Aaltonen on 31.01.19, 14:35
Jouduitko asentelemaan simuun jotain uudestaan varsinkin Contentin poiston jälkeen?


En mitään...Käsittääkseni vain siinä tapauksessa, jos poistat Sceneryn, niin silloin rittää hommaa kaiken kokoamiseksi entiselleen. Tää XML. synsteemi on hyvä...sen kun naksuttelet kaikki lisäkkeet takaisin simun käynnistyessä.
Tuo Contentin ja Clientin poisto on niin kuin asentaisi simun uudelleen....ja joskus jopa korjaa virheet, kuten tässä tapauksessa.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Markku Aaltonen on 31.01.19, 20:17

  Ok,hyvä tietää jatkossa.Viimeksi päivittäessäni simun versioon P3Dv4.4 asensin vaan Clientin uudestaan.Itsellä ei kuitenkaan ole kaikki lisurit XML-tyylillä asennettu.
  Vain ne lisäosat jotka installerit ne automaatisesti sinne asentaa.Olisi tietysti hyvä opetella se asennustapa,niin pääsisi jatkossa helpommalla.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Juhani Pelli on 01.02.19, 06:38
Quote from: Markku Aaltonen on 31.01.19, 20:17
  Ok,hyvä tietää jatkossa.Viimeksi päivittäessäni simun versioon P3Dv4.4 asensin vaan Clientin uudestaan.Itsellä ei kuitenkaan ole kaikki lisurit XML-tyylillä asennettu.
  Vain ne lisäosat jotka installerit ne automaatisesti sinne asentaa.Olisi tietysti hyvä opetella se asennustapa,niin pääsisi jatkossa helpommalla.


Juu hankalaahan se on tämmöseltä tumpelolta, mutta löytyy yksi melko näppärä ohjelma tuohon tarkoitukseen.
Lataa tuolta ja kokeile pahuuttas. http://www.lorby-si.com/downloads.html


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Kari Reinisalo on 01.02.19, 10:05
Just tuo Juhanin mainitsema Lorby Prepar3D V4 Addon Organizer on mainio työkalu, millä voipi aloitella niitten add-on.xml:ien tekoa. Ja kaikkinensa ei noiden väsäily mitään rakettitiedettä ole ja muutaman esimerkin kattomalla noita vääntaa nopsasti manuaalisestikkin.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Markku Aaltonen on 01.02.19, 10:27

Kiitokset vinkistä.Muistaakseni tästä ohjelmasta on ollut aikaisemminkin jossain yhteydessä mainintaa.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Mika Virolainen on 01.02.19, 15:01
Jos nyt joku voisi oikeasti selvittää sen mitä tapahtuu, jos asennan esim. lentokentän "feikki kansioon" jossa on filuja jotka kuuluisivat simun omiin kansioihin? Niin miten ne sitten asettuu ko. ohjelmalla oikeisiin paikkoihinsa "eli feikki paikkoihin" simulaattorin näkökulmasta?

Miten saan laitettua layerit (ovat pakollisia koska muut esim. ORBX -tuotteet / Suomimaisemat mm.) täytyy olla oikeissa paikoissaan...

.xml -tyylillä asennettuja lentokenttiä ei ole mahdollista siirtää simun libraryssä ylös / alas.

Entä miten saa asennusohjelman asentamaan lentokentän väärään kansioon? Usein asennus ei käynnisty jos sille määrittää "väärän kansion"? Uudemmat tuotteet ehkä asentuu "väärään paikkaan", miten toimia vanhempien kanssa, jotka eivät asennu?

Itselläni on uusia / vanhoja tuotteita asennettuina normaalisti, mutten ymmärrä miten kaikki saisi samaan paikkaan (jos asennus ei sinne suostu asentamaan)?

Hyvä juttu tosiaankin että voi asentaa minne huvittaa, ja ottaa käyttöön helposti uudelleen asennuksen jälkeen... Mutta miten nämä asennetaan?

Miten määrittää layerit?

Mielestäni tässä kohtaa uusi, ja vanha tapa. Jos on vanhempi scenery tms. Ei asennu feikkikansioon ja uudempi asentuu, niin mitä tässä on järkeä ylipäätään? Yksi sinne / toinen tänne, niinkö?

Tottakai olisi mukavaa asennella kaikki samaan esim. P3D ADDON -kansioon, mutta käytännössä ei sitten onnistukaan? Upeeta ja mahtavaa... vai onko sittenkään?


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Kari Reinisalo on 01.02.19, 15:32
Mika en nyt heti kerkiä mitään täysin tyhjentävää vastausta kaikkin noihin sinun kysymyksiisi antaa, mutta mainitulla softalla noi asiat hoituupi. Sen manuaalissa on kohtalaisesti selostettu asiat. Ko ohjelmalla saapi myös sen skenereiden järjestyksen muokattua haluamakseen ihan niinkuin simun scenery.cfg:ssäkin.

Noihin add-on.xml:iin voi myös manuaalsiseti laitella sen haluamansa leyer-numeron ja sinne voi tarvittaessa jättää väliin vapaita paikkoja tuleville lisureille. Myös esim Suomen kenttäskenet voi kaikki vaikka laittaa yhteen xml:ään ja kaikille myös sama leyer-numero, jos näin haluaa.

Laitan tähän nyt esimerkin miten ole laittanut omaan konfikseeni Suopmen kentät yhteen xml:ään. Mulla on simu E-osiolla ja lisurit F-osiolla P3D-folderissa. Kato noita polkuja, niin niistä pitäs pystyä päättelemään miten tuo homma menee.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<SimBase.Document Type="AddOnXml" Version="4,0" ID="add-on">
  <AddOn.Name>Finland_Apt_L</AddOn.Name>
  <AddOn.Description>Finland_Apt_L</AddOn.Description>
  <AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>f:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFxx</Path>
    <Name>EFxx Finnish airports</Name>
    <Layer>260</Layer>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFRO Rovaniemi</Path>
    <Name>EFRO Rovaniemi</Name>
    <Layer>260</Layer>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Effects</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFRO Rovaniemi\Effects</Path>
    <Name>EFRO Rovaniemi effects</Name>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Texture</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFRO Rovaniemi\Main_Texture</Path>
    <Name>EFRO Rovaniemi Main txts</Name>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFJY Jyvaskyla</Path>
    <Name>EFJY Jyvaskyla</Name>
    <Layer>260</Layer>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFIV Ivalo</Path>
    <Name>EFIV Ivalo</Name>
    <Layer>260</Layer>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Texture</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFIV Ivalo\Main_texture</Path>
    <Name>NF_Main_txts</Name>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\EFIV Ivalo\EFIV_World_scenery</Path>
    <Name>EFIV_World_scenery</Name>
    <Layer>2</Layer>
  </AddOn.Component>
  <AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>F:\P3D\01 EUR\01 SKAN\01 FIN\Apt_L\Mega Airport Helsinki</Path>
    <Name>Mega Airport Helsinki</Name>
    <Layer>260</Layer>
  </AddOn.Component>
</SimBase.Document>

Jo asennettuja lisureita voi ihan hyvin laitella tolla metodilla ja palataan siihen, kunhan noita hetken ihmettelet.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Juhani Pelli on 01.02.19, 18:46
Quote from: Mika Virolainen on 01.02.19, 15:01
Jos nyt joku voisi oikeasti selvittää sen mitä tapahtuu, jos asennan esim. lentokentän "feikki kansioon" jossa on filuja jotka kuuluisivat simun omiin kansioihin? Niin miten ne sitten asettuu ko. ohjelmalla oikeisiin paikkoihinsa "eli feikki paikkoihin" simulaattorin näkökulmasta?

Miten saan laitettua layerit (ovat pakollisia koska muut esim. ORBX -tuotteet / Suomimaisemat mm.) täytyy olla oikeissa paikoissaan...

.xml -tyylillä asennettuja lentokenttiä ei ole mahdollista siirtää simun libraryssä ylös / alas.

Entä miten saa asennusohjelman asentamaan lentokentän väärään kansioon? Usein asennus ei käynnisty jos sille määrittää "väärän kansion"? Uudemmat tuotteet ehkä asentuu "väärään paikkaan", miten toimia vanhempien kanssa, jotka eivät asennu?

Itselläni on uusia / vanhoja tuotteita asennettuina normaalisti, mutten ymmärrä miten kaikki saisi samaan paikkaan (jos asennus ei sinne suostu asentamaan)?

Hyvä juttu tosiaankin että voi asentaa minne huvittaa, ja ottaa käyttöön helposti uudelleen asennuksen jälkeen... Mutta miten nämä asennetaan?

Miten määrittää layerit?

Mielestäni tässä kohtaa uusi, ja vanha tapa. Jos on vanhempi scenery tms. Ei asennu feikkikansioon ja uudempi asentuu, niin mitä tässä on järkeä ylipäätään? Yksi sinne / toinen tänne, niinkö?

Tottakai olisi mukavaa asennella kaikki samaan esim. P3D ADDON -kansioon, mutta käytännössä ei sitten onnistukaan? Upeeta ja mahtavaa... vai onko sittenkään?


Kokeile tuota mainitsemaani Lorbyn ohjelmaa. Kuten Kari sanoi, sillä saa järjestetettyä maisemat yms. haluamaansa järjestykseen ja muutella järjestystä mielensä mukaan..... Eikä ole vaikea käyttää, kun minäkin osasin.
Mulla on itse simu omalla F-levyllä ja maisemat puolestaan omalla D levyllään ja hyvin workkii. Simua olen joutunut tumpuloinneistani johtuen muokkaamaan ja välillä ajamaan uudelleen. Lorbylla ei mene sceneryiden asentamiseen aikaakaan.


Title: Re: Sode:n asennusonkelma ( RATKAISTU)
Post by: Kari Reinisalo on 02.02.19, 00:48
Kannattaa kuitenkin ennen xml muutoksen tekemistä tehdä itselleen selväksi nykyinen tilanne. Sen pohjalta sitten myös selvä suunitelma miten tuon muutoksen add-on.xml:lle meinaa tehdä.

Hosumalla kun ei tule kuin sutta & sekundaa ja saattaa ne 'päreetkin kärytä'. :P


1