FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Maisema- ja lentokonesuunnittelu => Topic started by: Tatu Kantomaa on 24.09.05, 18:08



Title: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tatu Kantomaa on 24.09.05, 18:08
Tätä aina säännöllisesti kysytään niin laitetaan nyt ohje.

En viitsi enää noita taloja niin rakennella... ;D niin ajattelin että tehdään tulitikkuaski. Samat periaatteet tietenkin pätevät kaikkiin objekteihin, eikä tämä ole ainoa tapa laittaa tekstuureita paikalleen, mutta minusta tämä on helpoin silloin kun on monta seinää ja niille samassa tekstuuri-kuvassa erilaiset seinien kuvat.

Aloitetaan tekemällä polygonimalli, eli mittasin tulitikkuaskin ja teen sen nyt tässä metreissä. Samalla laitan objektin keskelle, koordinaatteihin 0,0 joten kun tämä exportataan simuun niin objektin keskipiste on koordinaattien osoittamassa paikassa.



Tekstuurissa näkyy selväsi kansikuvat, yksi sivu ja yksi pääty. Laitan sivuihin ja päätyihin saman kuvan. Gmax hyväksyy minkälaisia kuvan mittoja tahansa simu sen sijaan vain 1024 x 1024, 512 x 512, 256 x 256, 128 x 128 jne.

Itse tykkään editoida tekstuureita *.tga muodossa koska siihen voi tallettaa alphan ja Imagetool osaa lukea tga tekstuureita. Gmax hyväksyy tosin muitakin ja *.psd on myös suosittu formaatti.


Tehdään materiaali gmaxissa jotta saadaan tekstuuri käyttöön.
1. Paina tästä niin material editor tulee näkyviin.
2. New
3. Standard material
4. OK


*Tämän jälkeen painetaan sitä ruutulaatikkoa (Show map in viewport) jotta ylipäänsä tekstuuri näkyy gmaxissa.
*Laitetaan bitmap eli se tekstuuri oikeaan kohtaan -> diffuse color kun kyseessä on päivätekstuuri tai materiaali ilman yötekstuuria.
*Ambient color kohtaan laitettaisiin sitten yötekstuurit jos sellainen tässä olisi.
Painetaan siis sitä map nappulaa ja valitaan se meidän tekstuuri.


Valmis materiaali.  :)


Valitaan objekti Viewport ikkunassa ja painetaan 'Apply' Material editor ikkunassa jolloin laatikkomme saa tekstuurin. Tosin kaikilla seinillä on koko tekstuuri ja meidän pitää nyt sitten rajata tekstuurin sisältämät palaset niille kuuluviin seiniin/polygoneihin.


Lisätään Unwrap UVW modifier


* Select face päällä valitaan päätyseinä ja painetaan Planar map. Nyt voimme asetella tekstuurin kuvan itsenäisesti tälle seinälle ilman että muiden seinien "mappaukset" liikkuvat.
* Mutta koska meillä on kaksi samanlaista päätyä tässä niin tehdään sama jekku toiselle sivulle. Eli valitaan päätyseinä ja painetaan planar map.
* Jos valitut seinät eivät ole punaisia niin paina F2, näkyy helpommin mitkä ovat valittuna. ;)


* Tämän jälkeen valitaan molemmat päädyt (klikkaa hiirellä ensimmäinen seinä, sitten loput Cntrl - click niin voidaan asetella tekstuuri päätyihin yhtäaikaa)
* Paina Unwrap UVW modifierin Edit nappulaa jolloin aukeaa uusi ikkuna missä tekstuurimme näkyy, ja samoin seinien rajat ja kulmapisteet.
* Paina nappulaa jossa on kolmio (alareunassa nuolen osoittamassa paikassa) tämä piilottaa kaikki muut paitsi valitsemamme seinät näkyvistä jottemme vahingossa editoi niitä.
* Paina nappulaa missä on magneetin kuva, tämä "liimaa" kulmapisteet pikselien reunoihin kiinni. Asetusta voi myös muuttaa jolloin pisteet liimataan keskelle pikseliä.


Valitaan nyt sitten kaikki kulmapisteet ja ylhäällä nuolen osoittamalla työkalulla voidaan pienentää tai suurentaa tuota aluetta millä tekstuurin oikea osa valitaan.


Vasemmassa ylänurkassa näkyvällä nuolihäkkyrä-työkalulla asetellaan kulmapisteet oikeisiin paikkoihin...


...TADAA! Päädyt ovat valmiina.


Seuraavaksi sivut.
* Valitse ensimmäinen sivu ja paina Planar Map
* Valitse toinen sivu ja paina Planar Map
* Valitse molemmat sivut ja paina Unwrap UVW Edit nappulaa.


Ja tehdään sama kuin aiemmin, "kolmionappula" päällä editoidaan vain valittujen sivujen kulmapisteitä ja vedetään ne oikeisiin paikkoihin.
!! Huomaa kuinka kuva oli hiukan vinossa. En korjannut sitä koska tiesin että gmaxilla voin vetää mappauksen vinoon jolloin lopputuloksessa "seinä" on suorassa. :) Pikku kikka jolla joskus säästää aikaa.!!


Näin. Alkaa näyttämään jo esikuvansa näköiseltä.  8)


Tehdään samat temput kannelle. Nyt kun vedin kulmat tekstuurissa kohdalleen huomasin että objektissa tekstuuri onkin ylösalaisin.


Tämä korjataan helposti mirror nappulalla.
* Valitse kaikki kulmapisteet
* Sitten käännetään kuvaa pystysuunnassa kerran.
(* Jouduin myös kääntämään sivusuunnassa kerran jotta teksti on oikein päin)


Laitetaan pohjatekstuuri paikalleen ( mikä tietysti FS objektissa on täysin turha ja se polygoni kannattaa deletoida pois kokonaan.)

Ja tässä meillä on valmis tulitikkuaski.


Joku mode-sedistä halunnee tehdä tästä stickyn ja tallettaa kuvat ikuisesti jottei tarvitse tehdä toista samanlaista tulitikkurasiaa.  :)


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tuomas Kuosmanen on 24.09.05, 19:20
Tästä voisi sitten tehdä seuraavan tutoriaalin animaatioista - laippa-animaatioksi vain tikkuaskin aukeaminen :)

Hieno selitys, alkoi itseäkin taas innostaa 3d-mallinnus, jos vaikka jotain pientä joskus tekisi..  8)

//Tuomas


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Jukkis on 24.09.05, 19:25
Hieno ohje, aina sitä oppii jotain uutta.

t. Kuuden unwrapin heebo. ;D


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: mjuusela on 26.09.05, 14:57
Kiitos Tatu,juuri tällaista tarvitsin aiheessani "olisiko mahdollista".Tulostin juuri pukkaa paperia jos kuluu taas aikaa ja kuvat katoavat aiheesta.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: A1rman on 26.09.05, 18:10
Tuossahan meillä on tulitikkuaski-motti parhaimmillaan ;D... nyt vaan toi johonkin FS98 default 737 ja voila... :P ;D


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tuomas Kuosmanen on 29.09.05, 21:05
Firefoxin "scrapbook"-laajennus on muuten tähän "muistiinpanojen keräilyyn" netistä hyvä juttu.

http://amb.vis.ne.jp/mozilla/scrapbook/

//Tuomas


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Johannes Kaikkonen on 03.10.05, 21:04
Tein tästä ohjeesta valmiin PDF-tiedoston, joka on mukavampi tulostaa. Tiedoston voi ladata täältä: http://johakaik.googlepages.com/gmax_teksturointi_pdf.ZIP


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: mk04 on 05.10.05, 13:01
Quote from: Johannes Kaikkonen on 03.10.05, 21:04
Tein tästä ohjeesta valmiin PDF-tiedoston, joka on mukavampi tulostaa. Tiedoston voi ladata täältä: http://members.surfeu.fi/johakaik/kamaa/gmax/
Eikö tämän ohjeen voisi lisätä tuonne turtionaalien sekaan? Pitääpä minunkin joskus tätä kokeilla, vaikuttaa mielenkiintoiselta...


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: alepeura on 17.11.05, 17:10
Tuli vaan mieleen...
Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

www.solidworks.com


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tatu Kantomaa on 17.11.05, 22:45
Quote from: Aleksi Peurala on 17.11.05, 17:10
Tuli vaan mieleen...
Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

www.solidworks.com


Siis tarkoitat että voit tehdä tekstuureita sillä ohjelmalla? Jos voit tallettaa kuvat tai tekstuurit bmp tai tga tiedostoiksi niin Imagetoolilla niistä saa tehtyä tekstuureita simuun helposti. Eihän sillä niin väliä ole millä ne tekee, pääasia että lopputulos on siedettävä.

Itse 3d mallien tekemiseen taitaa kuitenkin gmax olla se paras vaihtoehto.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Jussi Rantala on 18.11.05, 01:36
Quote from: Aleksi Peurala on 17.11.05, 17:10
Tuli vaan mieleen...
Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

www.solidworks.com


Solidworks on käsittääkseni CAD ohjelma. Suoraan ei 3D mallien porttaus FS ympäristöön onnistu, mutta todennäköisesti ohjelman outputin pystyy konvertoimaan johonkin Gmaxin ymmärtämään import formaattiin (tosin tämä voi olla työläs prosessi ja porttauksessa voi mennä jotakin pieleen, joten parempi käyttää suoraan GMaxia).


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: alepeura on 18.11.05, 11:03
Juuh... eilen tuohon gmaxiin tutustuinkin vähän... mielenkiintoinen ohjelma :-\


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Jari Varje on 18.11.05, 12:17
Solidworksillä tuskin teksturointi edes onnistuu, kun on luonteeltaan ihan erilainen ohjelma. Joka tapauksessa joutuisit siis ainakin sen opettelemaan gmaxilla, vaikka tuolla 3D-mallit tekisitkin.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: alepeura on 18.11.05, 14:04
Juuh... no kannatti varmistaa... Pitää tuohon gnaxiin illan hämärissä tutustua paremmin.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tuomas Kuosmanen on 22.12.05, 22:56
Hmm. Pitäisi Blenderiin tutustua enemmän, sitä voi scriptata pythonilla joten ei varmaan olisi mahdotonta tehdä jonkinlaista exporttioptiota milla siitä saisi objekteja FS:ään. Softana se on huisin monipuolinen. http://www.blender3d.org/

Download -> Python scripts -osiosta löytyy ainakin 3dStudio MAX export / import -skriptit, onnistuuko niiden käyttö fs:n työkalujen kanssa?

XPlanen scenescriptit näyttää olevan kanssa. Softana tuo olisi ilmaisuutensa ja nimenomaan vapautensa takia aika hyvä työkalu koska ei tarvitsisi stressata onko työkalu (ja sen datatiedostot) vielä ensi vuonna käytettävissä vai ei..

//Tuomas


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: mjuusela on 07.03.06, 18:56
Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tatu Kantomaa on 08.03.06, 00:04
Quote from: Markku Juusela on 07.03.06, 18:56
Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.


Minä käytän PSP:tä, eli Paint Shop Pro ohjelmaa, ei ole rahaa ostaa Photoshoppia ja hyvin olen tullut PSP:llä toimeen.

Eipä noissa tekstuureiden teossa ole mitään ihmeitä... teen yleensä 512x512 kokoisia tekstuureita, tallennan ne tga-muodossa jota Imagetool.exe (MS tekstuuri työkalu) ja gmax osaavat lukea. Jos kyseessä on esim. pitkä seinä niin olen venyttänyt tekstuurin esim. 1024x256 kokoiseksi. 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 kaikki käyvät ja tarvittaessa noita voi "sekoitella" mielensä mukaan. Jotta itse tekstuurien määrä pysyisi vähäisenä pyrin käyttämään kaiken vapaan tilan bitmapeista, yhdellä palasella voi näin olla kolmen eri rakennuksen osia jne. Itse olen myös pyrkinyt välttämään mahdollisimman paljon 1024 x 1024 kokoisia tekstuureita.

Imagetool.exellä saa sitten muutettua ne tekstuurit simun ymmärtämään muotoon, bmp tiedostoiksi. Lisätään mip mapit, (create mip maps) ja pyrin käyttämään DXT1 muotoa tavallisille tekstuureille joissa ei ole alphaa tai joissa on vain yksinkertainen alpha channel, eli kaksi väriä, musta näkyy läpi, valkoinen ei. DXT3 on sitten sopiva muoto monimutkaisemmalle alphalle, eli osittain läpinäkyvät osat. Joskus olen jättänyt tesktuurit 16 bittisiksi kun DXT kuitenkin pakkaa tekstuureita hiukan ja laatu saattaa joissakin tapauksissa kärsiä liikaa, mutta pakatut DXT-tekstuurit ovat kuitenkin parhain formaatti. Simu lukee 8, 16 ja 32 bittisiä bmp tiedostoja, 24 bitttiset taitaa olla ainoa formaatti mikä ei toimi.... äläkä unohda niitä mip mappeja.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: fly_boy on 09.05.06, 18:05
miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Esa Kaihlanen on 09.05.06, 18:17
On ilmainen. Tulee muistaakseni myös FS:n CD-levyillä. Sen saa myös imuroitua tuolta:
http://www.turbosquid.com/gmax[/url]

Kannattaa ottaa pääohjelman lisäksi myös ohjetekstit sisältävä paketti, eikä tutoriaalitkaan välttämättä pahasta ole. Lisäksi tarvitset FS2004:n Gmax gamepack SDK:n ja Make Model SDK:n:
[url]http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp

Muita SDK:ita kannattaa sitten ottaa sen mukaan, mitä aiot Gmaxilla simuun tehdä.

Asennuksen jälkeen Gmax täytyy rekisteröidä, ennen kuin sitä voi käyttää.

-Esa



Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Ilkka Portti on 09.05.06, 18:17
Quote from: Antton Rintala on 09.05.06, 18:05
miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?


Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: fly_boy on 10.05.06, 04:52
Quote from: Ilkka Portti on 09.05.06, 18:17
Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.


elikkäs löytyy varmaankin simun päävalikosta


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Tuomas Kuosmanen on 10.05.06, 05:05
Ei se ole mikään simun lisäosa vaan ihan erillinen ohjelma.

Eikös GMAXin tuki ja siten myös rekisteröintiavaimien jakelu loppunut tässä ihan taannoin? Vai onko ongelma ratkennut jotenkin?

//Tuomas


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Mikko Maliniemi on 10.05.06, 05:47
Quote from: Tuomas Kuosmanen on 10.05.06, 05:05
Eikös GMAXin tuki ja siten myös rekisteröintiavaimien jakelu loppunut tässä ihan taannoin? Vai onko ongelma ratkennut jotenkin?


On se Turbosquidilla jaossa edelleen. Jonkinlaiseen sopimukseen ne pääsivät...


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Vertti on 07.08.08, 14:08
Quote from: Ilkka Portti on 09.05.06, 18:17
Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.


Ei tullut ainakaan FSX basic version mukana.
Latasin netistä, mutta ei ollut rekisteröintikoodia.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Kim Eriksson on 07.08.08, 15:06
Deluxe version mukana tulee tosiaan. rekisteröi se itse turbosquidin sivuilla.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Vertti on 12.08.08, 05:01
Quote from: Kim Eriksson on 07.08.08, 15:06
Deluxe version mukana tulee tosiaan. rekisteröi se itse turbosquidin sivuilla.


Ok.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Jaakko Pyrrö on 23.04.16, 17:04
Kannattaa ladata uusin GMAX versio verkosta. FS98 CD:ltä saa vaan ikivanhan version.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Jaakko Pyrrö on 11.02.17, 18:16
WHOA!  :o . Uutisia: Blender on jaossa Steam-sovelluksessa ja se on ILMAINEN toisin kun Sketch up, 3DS Max, Archi CAD ja vastaavat.


Title: Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
Post by: Esa Kaihlanen on 13.02.17, 12:46
Quote from: Jaakko Pyrrö on 11.02.17, 18:16
WHOA!  :o . Uutisia: Blender on jaossa Steam-sovelluksessa ja se on ILMAINEN toisin kun Sketch up, 3DS Max, Archi CAD ja vastaavat.


Eikös Blender ole kautta aikain ollut ilmainen, avoimen lähdekoodin softa?
https://www.blender.org/

-Esa


1