FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Yleinen simulaattorikeskustelu => Topic started by: Otto Nieminen on 22.05.08, 18:34



Title: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 22.05.08, 18:34
Iltoja. Hienot olette päivitykset tehneet jo valmiiksi nätille skenelle EFHKlle, ainoa vaan, jos saisitte vielä pyörimään siedettävästi meikäläisen koneella. Lähes kaikki muut skenet pyörii siedettävän sutjakasti, mutta FISDin EFHK matelee siellä alle 10 framessa  :thmbup: Voisiko joku tehdä, tai auttaa (esimerkiksi kirjoittelemalla tiedostonimet), minua tekemään EFHKsta rajusti karsittu versio, jossa ei olisi juurikaan mitään muuta, kuin terminaalirakennukset. Kaikki turhat hangaarit, hotellit, turhat pikkusälät saisivat lähteä pois jumittamasta. Lähestymistolpatkin ovat varmaan turhaa, mutta voiko niitä poistaa ilman, että kadottaa valot myös? Hidastaako kiitotie/rullaustietekstuurit paljoa, sääli jos tekevät näin, tuovat paljon lisäfiilista FSn defaulttitekstuurien tilalla...

Todella toivoisin, että joku saisi EFHKni pyörimään sutjakammin, joten suuri kiitos sille/niille, jotka saattavat osata auttaa  :thmbup:


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Santeri Lehtonen on 22.05.08, 19:13
Hilton lähtee ilmeiseti pois poistamalla hilton.bgl tiedoston Scenery kansiosta.  :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 22.05.08, 19:15
Minä lupaan yhden framen: Poista EFHK:n oma photopohja niin tilalle astuu tekemäni Vantaan photosceneryn pohja. Olettaen, että sinulla on asennettuna Vantaa Photoscenery tai Finnish Photosceneries- paketti.

Pienistä puroista se isokin joki (vaikkapa Vantaa ;D ;D ;D) koostuu eli yksi frame sieltä, toinen täältä.  ;)

Sivutuotteena EFHK:sta saa täysin yhteensopivan Vantaan photomaiseman kanssa: Tiet, vuodenajat, yövalaistus...

Haittana on, että photosceneryn pohja ei ole ihan yhtä tarkka kuin EFHK:n oma, toisella tekniikalla tehty photopohja. Pitää kyllä paikkansa. Kaikissa FS 2004:n photosceneryissä - niin suomalaisissa kuin ulkomaisissakin -  resoluutio on 4,8 metriä/pixeli vaikka photoscenery tehtäisiin kuinka tarkasta ilmakuvasta hyvänsä.

Jokainen voi kokeilla ehdottamaani neuvoa ja jos tykkää, niin hyvä on.

yES :)



Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Jari Varje on 22.05.08, 20:13
Ainakin 3d-mallien tiedostot on nimetty suht loogisesti, pitäisi selvitä mitä mikäkin pitää sisällään. Kiitotievalot ovat


  • rwy04L22R_hi.bgl

  • rwy04L22R_med.bgl_

  • rwy04R22L_hi.bgl

  • rwy04R22L_med.bgl_

  • rwy1533_hi.bgl

  • rwy1533_med.bgl_



Noista kun poistaa _hi-versiot ja ottaa viivan _med-versioiden lopusta pois jää näkyviin vain valot.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 23.05.08, 05:34
Juu, olen jo poistellutkin tuon kentän oman fotopohjan, eikös se ollut jotenkin niin, että se ei sopinut yhteen simun vuodenaikojen kanssa (simussa talvi, kentällä syksy?) Kyllä siellä useammat objektit onkin varsin loogisesti nimetty, mutta mitkä kannattaisi poistaa, että saisin kaikista eniten frameja irti? Kokeilen myös tuota tolppien poistoa, kiitos  :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: akos on 23.05.08, 05:53
Quote from: Otto Nieminen on 23.05.08, 05:34
Juu, olen jo poistellutkin tuon kentän oman fotopohjan, eikös se ollut jotenkin niin, että se ei sopinut yhteen simun vuodenaikojen kanssa (simussa talvi, kentällä syksy?)

Tuolta pohjalta puuttuu kokonaan kevät-, syksy- ja yötekstuuritkin, siitä johtuu toi yhteen sopimattomuus.

Oskari.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Jukka Mäcklin on 23.05.08, 07:03
Quote from: Oskari Syynimaa on 23.05.08, 05:53
Tuolta pohjalta puuttuu kokonaan kevät-, syksy- ja yötekstuuritkin, siitä johtuu toi yhteen sopimattomuus.

Oskari.


Moro!

Mitkä tiedostot tarkalleen kannattaa poistaa?

jukka


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 23.05.08, 12:51
Kokeilin tuota Jarin edellä olevaa ohjetta ja mittasin framet vakiotilannetesteilläni EFHK:lla ennen Jarin ohjeen mukaista hommaa ja sen jälkeen.
Ohjeessa olevat tiedostojen muutokset poistavat siis lähestymislinjassa olevien valojen keltaiset tolpat, joten valot jäävät roikkumaan ilmaan. Toimenpide nostaa fps-lukua noin yhdellä-kahdella framella.

Palautin kuitenkin kaikki ennalleen, koska on realistista että valot ovat tolppien päässä, kuten todellisuudessakin.

Minäkin haluaisin EFHK:lle paremmat framet, mutta keinot pitäisi olla jotain muuta. En tiedä kuitenkaan mitä. Jotain muita objekteja poistaisin mieluummin kuin näitä valojen tolppia.

Onko mahdollista, että EFHK:n kiitorata- ja lähestymisvalot eivät palaisi valosaan aikaan lainkaan? Ja että ne syttyisivät automaattisesti pimeällä, kuten FS 2004:n vakiokentillä tapahtuu? FPS varmaan nousisi silloin, kun valot eivät palaisi päiväsaikaan.

yES





Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 23.05.08, 13:10
Tuohon FPS voi vaikuttaa myös mallit, eli rakennusten polygonien määrä, jos rakennukset olisi vähäisillä polygoni määrillä tehdyt, tekstuurit DXT3 muodossa/pienenpiä tiedosto kokoja(256x256) eikä (512x512) ja pienempiä yksityiskohtia karsittu, uskosin että FPS nousussa olisi suuria eroja. Mutta ehkä alunperinkin maisema on suunniteltu "real as it get's" meinigillä, niin en usko että kannattaisi erillistä kevyempää versiota tehdä.
Ihmettelen vaan tuota tietynlaista "valitusta" framesyöppönä, eikös se kuitenkin ole niin, että karsii muista asetuksista yms, että saa parempia tuloksia aikaan. Tai sitten jättää maiseman asentamatta, mulle ei nuo FPS heitot yms ole haitannut ennenkään, enkä huomiota kiinnitä näihin asioihin.

EDIT:
Sen verran vielä lisäisin, ymmärtäisin tuon fps ongelmasta valittamisen sillon, jos maisema olisi maksullinen ja olisi itse kärsinyt rahallisesti ja haluaa vastinetta ja toimivaa sellaista. Mutta kun kyseessä on ilmainen maisema, niin olisi aika vastenmielistä alkaa vaatimaan jotain, joita ei maisemien tekijän ole tarve ottaa huomioon lainkaan. Tämä siis mielipide asiasta ja freeware maisemien tekijänä tiedän hommasta sen verran kokemukseltaan, että tulee kaikenlaista vaatimusta/pyyntöjä maiseman suhteen, ja olenkin itse tiettyjä muutoksia tehnyt ja päivittelen ns. maisemiani silloin tällöin kun motivaatiota on.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: mk04 on 23.05.08, 13:23
FISD:n EFHK:n ykkösversiollehan (ja Malmille) löytyy Jukka Kohtalan tekemät kevyemmät tekstuurit tiedostokirjastosta. Oletteko niitä kokeilleet?


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 23.05.08, 14:06
Juu, piti vielä mainita tosiaan, että olen koitellut myös noita low-end tekstuuripaketteja, ykkösversiolle tuntui auttavan jonkun verran (max 5 framea).

En tätä topikkia millään ruikutusmeiningillä postannut, kyselisin vain keinoja joilla tämän nätin maiseman saisi kevyemmäksi, jotenkin lentäisi mieluummin tällä kuin defaultilla  :-\


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 23.05.08, 17:13
Tonin tietokone näyttiksineen, muisteineen jne. on selvästi tehokkaampi kuin minulla. Silloinhan Tonilla on parempi fps kuin minulla joka maailman kolkassa FS 2004:lla.

Olen myös kokeillut Jukka Kohtalan low end- tekstuureita. Eivät valitettavasti lisänneet minun kokoonpanolla frameja mitattavasti.

Mitä tulee freeware-lisäosien tietokonevaatimuksiin, niin minusta ensiluokkainen lisäosantekijä ottaa huomioon tietokoneiden tehon ja tekee lisäosissa pieniä kompromissejä, jotta fps olisi mahdollisimman hyvä.

Todellinen huippulisäosa (freeware) on Alain Captin MD 11-paneeli, jolla on mahdollista saavuttaa kohtuullinen framerate, vaikka itse paneeli kaikkine hienouksineen on todella aidon oloinen.

Olen asentanut vuosien mittaan paljon eri freeware-paneeleita. Osa niistä on karmeita framesyöppöjä, vaikkei ulkonäkö ja toiminta ole kovinkaan kummoinen. Tällaiset olen poistanut simustani välittömästi.

yES









Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 23.05.08, 17:31
Niinpäh, hyvä Tonin sanoa kun on kunnon vehkeet  ;D ;) Oma koneeni on kyllä melkoinen matoloota/kökkö/matoloota/tehoton, mutta jos rippirahoilla ostaisi uuden  :P Saisikohan noita skenen rullaus/kiitotietekstuureita pois, ja näkyisi simun defaultit tilalla? Karsean näköistä, mutta saattaisi nopeuttaa  :-\


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 23.05.08, 17:36
Muistaakseni joskus FSSuomi foorumin aikaan oli samanlaista kiistelyä tästä FISD EFHK scenestä, ja siellä oli sitten kova kilpa erään nimeltä mainitsemattoman hlö:n kohdalla FPS:stä yöaikaan ja päiväaikaan lennellessä. Loppupeleissä homma oli sen verran selvä, että jos ei ole varaa/kiinnostusta matolootaa päivitellä, niin tyytyy siihen mitä jo on. Koska se kiistely samasta asiasta meni välillä yli äyräiden :) Eikä se mitä meikällä tai muilla on koneessa löylyä, aikanaan itsekkin jouduin pitkälti simun säätöjä hakemaan urakalla, ennen kun sitten tyydytti lopputulos. Ennen en edes tiennyt sen vertaa Antialisoinnista tai Anisotrooppisesta suodatuksesta mitn, vaan lensin niillä graffoilla mitä simu oletuksena sen aikaisella kokoonpanolla tarjosi ja olin tyytyväinen :thmbup:


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Santeri Lehtonen on 23.05.08, 20:33
Huomasinpa tossa äsken kun HK:lla kävin kääntymässä, että on minullakin FPS on 12-14.  ;D Silti pyörii ongelmattomasti.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Nixu on 23.05.08, 21:00
Quote from: Esa Sairio on 23.05.08, 17:13
Todellinen huippulisäosa (freeware) on Alain Captin MD 11-paneeli, jolla on mahdollista saavuttaa kohtuullinen framerate, vaikka itse paneeli kaikkine hienouksineen on todella aidon oloinen.


Mitä Captin paneeliin tulee, niin en menisi aidon oloiseksi kehumaan  :)
Ei se FPS ole kaikki kaikessa, mitä lentämisestä tulee, jos pitää aina tuijottaa sitä framemittaria?
Minä ainakin pystyn nauttimaan lentämisestä ilman, että oma nuhapumppuni pääsee hyvä jos +10 EFHK:lla SB ja AS6 päällä  :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Pekka Holopainen on 24.05.08, 06:54
Quote from: Niko Palokangas on 23.05.08, 21:00
Mitä Captin paneeliin tulee, niin en menisi aidon oloiseksi kehumaan  :)
Ei se FPS ole kaikki kaikessa, mitä lentämisestä tulee, jos pitää aina tuijottaa sitä framemittaria?
Minä ainakin pystyn nauttimaan lentämisestä ilman, että oma nuhapumppuni pääsee hyvä jos +10 EFHK:lla SB ja AS6 päällä  :)


Niin, onhan tässä simulentämisessä paljon muitakin puolia kuin se itse lentäminen. Erikoisesti MS:n simulaattorit ovat edukseen ulkonäön suhteen. Lentomallissa taitaa olla parantamisen varaa täältä luettujen puheiden mukaan. Minä olen tosin jäävi tuohon sanomaan mitään, sillä ei ole noita kilpailijoita juuri käyttänyt.

Mitä frameihin tulee niin jokainen alle 30 fps:n alle tipahatava vaikuttaa lentämisen tuntumaan heikentävästi (kaupan päälle vielä satunnaiset "nykimiset" - dataa ei löydy cachesta/luetaan levyltä/tms.). Alle 10 fps:n lentämisestä tulee miltei mahdotonta. Ohjelma alkaa  muistuttaa ihan toisenlaisia pelejä kuten vaikkapa pajatsoa. Liikutat ilotikkua ja toivot, että osuu kohdalleen.  :laugh:

Pekka


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Nixu on 24.05.08, 07:00
Quote from: Pekka Holopainen on 24.05.08, 06:54
Alle 10 fps:n lentämisestä tulee miltei mahdotonta. Ohjelma alkaa  muistuttaa ihan toisenlaisia pelejä kuten vaikkapa pajatsoa. Liikutat ilotikkua ja toivot, että osuu kohdalleen.  :laugh:

Pekka


Toki lentäminen tulee mahdottomaksi, mutta lähinnä nämä nykimiset aiheutuvat rullatessa ja yleensäkin maassa ollessa, joka ei tapa fiilistä yhtä hienosti, kuin lentäessä aiheutuva nykiminen  :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Santeri Lehtonen on 24.05.08, 07:05
Quote from: Niko Palokangas on 24.05.08, 07:00
Toki lentäminen tulee mahdottomaksi, mutta lähinnä nämä nykimiset aiheutuvat rullatessa ja yleensäkin maassa ollessa, joka ei tapa fiilistä yhtä hienosti, kuin lentäessä aiheutuva nykiminen  :)
Paitsi että maassa, jos on paljon koneita, tapaturmavaara kasvaa huomattavasti!  :-\


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 24.05.08, 07:07
Kyllä se minulla ainakin nykii aivan yhtä paljon 10ft maan yläpuolella kesken flaren kuin kun rullaan platalle.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 24.05.08, 08:51
Quote from: Pekka Holopainen on 24.05.08, 06:54
Mitä frameihin tulee niin jokainen alle 30 fps:n alle tipahatava vaikuttaa lentämisen tuntumaan heikentävästi (kaupan päälle vielä satunnaiset "nykimiset" - dataa ei löydy cachesta/luetaan levyltä/tms.). Alle 10 fps:n lentämisestä tulee miltei mahdotonta. Ohjelma alkaa  muistuttaa ihan toisenlaisia pelejä kuten vaikkapa pajatsoa. Liikutat ilotikkua ja toivot, että osuu kohdalleen.  :laugh:

Pekka

Tosi hyvin kuvattu, Pekka!

Ammattilentosimulaattoreissa on kokemukseni mukaan täydellisen sulava ja luonnollinen liikkuva kuva eli tarkoitaa, että fps on niissä aina luokkaa 50...100. Tämä on arvio, koksa ammattisimuissa en ole nähnyt fps-mittaria tai fps-lukua.
Näin pitäisi olla kotisimuillakin, jotta asia olisi täysin kuten todellisuudessa.

Erilaisilla 3D-Mark-testeillä jokainen voi kokeilla, mitä merkitsee liikkuvassa kuvassa esim. fps 10, fps 20, fps 30, fps 50 tai fps 100. Noissa ilmaiseksi saatavissa testiohjelmissa on rankasti tietokonetta kuormittavia testejä (myös lentoa), että parhammankin koneen fps putoaa hetkittäin rajusti.


yES :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Pekka Holopainen on 24.05.08, 12:15
Quote from: Esa Sairio on 24.05.08, 08:51
...
Ammattilentosimulaattoreissa on kokemukseni mukaan täydellisen sulava ja luonnollinen liikkuva kuva eli tarkoitaa, että fps on niissä aina luokkaa 50...100. Tämä on arvio, koksa ammattisimuissa en ole nähnyt fps-mittaria tai fps-lukua.
Näin pitäisi olla kotisimuillakin, jotta asia olisi täysin kuten todellisuudessa.
...


On minullakin käytössä yksi "ammattisimu". CFS2:ssa nykykoneella framet liikkuvat vauhtia 100+ fps. ;D

Pekka


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 24.05.08, 12:34
Ikävää verrata Ammattisimulaattoria Flight Simulatoriin, eikös se ole silleen että FS on tuotu kotikäyttöön ihan vaan harrastus pohjalle, hauskanpidolle tai vois sanoa että jopa pelinä. En kyllä usko että se tarkoitus on ollut silleen ammattitasolle suunniteltu tämä FS alun pitäen. Menkööt sellaiset jotka realistisuutta ja sulavuutta kaipaavat maksamaan Ammattisimulaattorista, kaksi eri asiaa kun kuitenkin on kyseessä. FS ei varmaan vielä vuosiin saada samaa tasoa aikaseksi, mitä näissa ammattisimuissa on ja mitä olen telkkaristakin niistä katsellut, on se grafiikka niissä aika pitkälti kuin pelit joskus 90-luvun loppupuolen peleissä. Niissä on vaan panostettu hieman toisenlaisiin ominaisuuksiin, mitä FS:ssä.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Olli Keijonen on 24.05.08, 13:22
Quote from: Toni Hiltunen on 24.05.08, 12:34
FS ei varmaan vielä vuosiin saada samaa tasoa aikaseksi, mitä näissa ammattisimuissa on ja mitä olen telkkaristakin niistä katsellut, on se grafiikka niissä aika pitkälti kuin pelit joskus 90-luvun loppupuolen peleissä.

En nyt sanoisi ihan niinkään. Katso vaikka täältä: sivu 2, ylimmäisenä on Tropos -visuaalin esittelyvideo
http://www.cae.com/www2004/News_Room/videoGallery.shtml


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 24.05.08, 13:50
Siis katoppas videosta tarkemmin, näetkö missään esim Autogen maastoa..en minä ainakaan huomannut. Kuten aiemmin mainitsin, noissa ammattisimuissa panostetaan varmaan hieman toisenlaisiin asioihin kuin maisemointiin, niin tuossa myös näkee sen. Siinä on vaan tekstuuri alustaa, ei hökkeleitä yms FPS:iä heikentämässä ;) Ja jos tuosta maisemista mitään huomaat, ne ei ole ainakaan omasta mielestäni FS tasoa laisinkaan. FS nykyisin sitä eyecandya tarjotaan enemmän kun sitä mistä tässä on puhuttu, eli suorituskykyä.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: kille on 24.05.08, 14:04
Quote from: Esa Sairio on 22.05.08, 19:15
Minä lupaan yhden framen: Poista EFHK:n oma photopohja niin tilalle astuu tekemäni Vantaan photosceneryn pohja. Olettaen, että sinulla on asennettuna Vantaa Photoscenery tai Finnish Photosceneries- paketti.


Mitenkähän tämä nyt tehtiinkään? Ilmeisesti ei onnistu ihan samalla lailla kuin edellisessä versiossa, sillä "pohja"  tiedostoja on enemmän (hires -päätteisiä) ja ykkösversion kanssa samojen tiedostojen poisto hävittää koko kentän pohjapolygonin..

..turhauttavaa..  :'(


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 25.05.08, 08:33
EFHKn skenekansiossa on tiedostot pohja.bgl, pohja_paikat_y.bgl ja pohja_paikat_x.bgl, lisää niiden tiedostonimien perään .bak tai poista kokonaan.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 25.05.08, 10:15
Nyt sain pyörimään aika karskilla karsinnalla siellä 20 molemmin puolin, ihan lennettävä nopeus siis  :D Mutta, olisi vielä yksi kyssäri. Miten saisin (vai saako edes?) noita valoja pois portille johtavilta rullausteiltä (vihreät valot, ei siniset rullaustievalot), sillä skene tuntuu hidastuvan runsaasti siirryttäessä yöaikaan?

EDIT_ Nimenomaan yöaikaan, päivällähän ne saa pois rullailemalla sen 110.30 pois NAV1:stä.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 25.05.08, 11:13
Quote from: Otto Nieminen on 25.05.08, 10:15
Nyt sain pyörimään aika karskilla karsinnalla siellä 20 molemmin puolin, ihan lennettävä nopeus siis  :D Mutta, olisi vielä yksi kyssäri. Miten saisin (vai saako edes?) noita valoja pois portille johtavilta rullausteiltä (vihreät valot, ei siniset rullaustievalot), sillä skene tuntuu hidastuvan runsaasti siirryttäessä yöaikaan?

EDIT_ Nimenomaan yöaikaan, päivällähän ne saa pois rullailemalla sen 110.30 pois NAV1:stä.
Mitä kaikkea karsit pois?

yES


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 25.05.08, 11:25
Tässä luettelo tiedostoista, joita poistelin;


  • ajoneuvot.bgl

  • karryt.bgl

  • rwy04L22R_hi.bgl (vaihdoin tilalle rwy04L22R_med.bgl:n)

  • rwy04R22L_hi.bgl (vaihdoin tilalle rwy04R22L_med.bgl)

  • rwy1533_hi.bgl (vaihdoin tilalle rwy1533_med.bgl)

  • service_road.bgl

  • stop_bar_lib.bgl

  • stop_bars.bgl

  • toke_hi.bgl

  • utlaajennus.bgl


Lisäksi alla on ykkösversiolle tehdyt pienemmät tekstuurit.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 26.05.08, 09:28
Quote from: Otto Nieminen on 25.05.08, 11:25
Tässä luettelo tiedostoista, joita poistelin;


  • ajoneuvot.bgl

  • karryt.bgl

  • rwy04L22R_hi.bgl (vaihdoin tilalle rwy04L22R_med.bgl:n)

  • rwy04R22L_hi.bgl (vaihdoin tilalle rwy04R22L_med.bgl)

  • rwy1533_hi.bgl (vaihdoin tilalle rwy1533_med.bgl)

  • service_road.bgl

  • stop_bar_lib.bgl

  • stop_bars.bgl

  • toke_hi.bgl

  • utlaajennus.bgl


Lisäksi alla on ykkösversiolle tehdyt pienemmät tekstuurit.
Kokeilin poistaa noista tilapäisesti muut, paitsi kiitoteiden tolppatiedostot ja utlaajennus, joka kait on vain päivityksessä, jota en ole asentanut. Minulla ei ole myöskään käytössä low-end-tekstuureja, koska aiemmin kokeilin niitä ja mittasin etteivät ne paranna fps:ää.

Tulos oli, että mainitsemallani tavoin karsittuna EFHK ei ole yhtä hyvän näköinen, koska moni isokin rakennus jää pois. Framerate parani ainoastaan 1-2 fps, riippuen millä tilanteella mittasin. Yksi tehosyöppö on ai-liikenne, joka on arvossa 60%. Minulla on lähes kaikki WOAI:n yhtiöt asennettuina - mutta tämä on eri asia kuin EFHK:n vaatima koneteho.

Palautin tiedostot ennalleen.

On kolmen tuhannen euron kysymys, miten fps:n saa paranemaan EFHK:lla ilman että kentän hienosti mallinnettu ulkonäkö huononee?

Minulla on kysymykseen vain yksi vastaus: Sijoittamalla tuo 3000 euroa uuteen viimeisen päälle olevaan tietokonelaiteistoon. Mutta tuota rahaa minulla ei nyt ole sijoitettavaksi tietokoneeseen, joten mitä tehdä?

yES ???


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 26.05.08, 10:28
Karsia AI liikennettä ja asetuksia pudottamalla. Ei siinä varmaan muu auta siihen hätään, jos ei ole kone päivitystä tiedossa.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 26.05.08, 12:30
Juuh, kyllä sitä toivon mukaan tulee heinäkuussa uusi mylly, ennen sitä pärjäilee varmaan nykimälläkin  ;D


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Esa Sairio on 26.05.08, 12:35
Quote from: Henri Lehtinen on 26.05.08, 10:42
Itsellä meni koneen päivittämiseen (sisukalut ja poweri täysin uusiksi) n. 800€ ja framet ovat lisäosakoneella EFHK:lla ilman karsimisia ja mitään hifps-pilviä stabiilit 35, aina. Että ehkä tuo 3ke hinta on hieman overkill taas...
Mitä päivitit koneessasi?

Mitä minun koneessani kannattaisi ehkä päivittää? Kokoonpano on alla.

yES


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 26.05.08, 12:47
Ensinnäkin tuo prossu ekana vaihtoon ja näyttis, myös muistit kannattaa vaihtaa DDR2 mallisiin? Nyt kannattaa päivittää kun niitä "3000 euron tasoisia" koneissa olevia osia saa halvalla.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 26.05.08, 13:45
Quote from: Henri Lehtinen on 26.05.08, 10:42
Itsellä meni koneen päivittämiseen (sisukalut ja poweri täysin uusiksi) n. 800€ ja framet ovat lisäosakoneella EFHK:lla ilman karsimisia ja mitään hifps-pilviä stabiilit 35, aina. Että ehkä tuo 3ke hinta on hieman overkill taas...

Joo ja me ostettiin 800€:llä uusi kone. Ei ole vielä päästy testailemaan kun ei ole vielä tullut, mutta tuossapa tuo paketti: (ihan normaali)

Acer Aspire M3200
prosessori: AMD Athlon X2 5600+
keskusmuistia 4Gt
kiintolevy: 1000 Gt (kaksi 500Gt:n kiintolevyä)
Näytönohjain: Ati Radeon HD3650Pro, 512/1919Mt muistilla
käyttöjärjestelmä: Vista Home Premium

Ja 22" näyttö Acer P221WBD
resoluutio 1680x1050
5ms vasteaika
2500:1 kontrasti
DVI ja VGA liitäntä

Noilla luulisi FSX:n pyörivän hyvillä Frameilla? (FS9:stä nyt puhumattakaan.)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: ToniH22 on 26.05.08, 14:38
Näyttis tuossa Eliaksen paketissa ei ole valitettavasti sieltä parhaimmasta päästä, olisitte siihen ottanut joko 8800GT:n tai sitten Radeon HD3870.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 26.05.08, 16:19
Quote from: Toni Hiltunen on 26.05.08, 14:38
Näyttis tuossa Eliaksen paketissa ei ole valitettavasti sieltä parhaimmasta päästä, olisitte siihen ottanut joko 8800GT:n tai sitten Radeon HD3870.


Joo no tuo oli aivan peruspaketti, sitä ei alettu muokkailemaan mitenkään.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Santeri Lehtonen on 26.05.08, 16:25
Quote from: Elias Lohilahti on 26.05.08, 16:19
Joo no tuo oli aivan peruspaketti, sitä ei alettu muokkailemaan mitenkään.
Jos sinulla on 32 bittinen Vista, niin se ei muistaakseni tue kun 3 Gb RAMia.  :-\ Jolloin tuossa oleva "ylimääräinen" gigalla ei tee mitään.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 26.05.08, 16:26
Quote from: Santeri Lehtonen on 26.05.08, 16:25
Jos sinulla on 32 bittinen Vista, niin se ei muistaakseni tue kun 3 Gb RAMia.  :-\ Jolloin tuossa oleva "ylimääräinen" gigalla ei tee mitään.


En kyllä tiedä yhtään onko 32bit vai 64bit. Katsotaan sitten kun tulee.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Santeri Lehtonen on 26.05.08, 17:08
Quote from: Elias Lohilahti on 26.05.08, 16:26
En kyllä tiedä yhtään onko 32bit vai 64bit. Katsotaan sitten kun tulee.
Jos pakettikone niin luultavasti 32 bittinen...  :-\


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 08.06.08, 20:00
Yksi suuri tekijä, mikä hidastaa HKta (minulla) on portit. En kuitenkaan haluaisi niitä kokonaan poistaa, sillä ne kuitenkin tuovat lisäfiilistä simuiluun. Voisiko skenen tekijöiltä pyytää tällaista pienehköä(kö) muokkausta vaikka vain minun tarpeisiini (jos on edes mahdollista?), että voisiko portteja muokata jollain tavalla niin, että ne ilmestyisivät näkyviin vasta, kun olen todella lähellä niitä (tässä tapauksessa enintään kiitotietä vapautettaessa, kuitenkin ennen kuin käännyn portille  ;D)? Onko tällainen muokkaus edes mahdollinen? Kiitos kovasti jos viitsitte vaivautua  :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 08:13
Kysymys tähän, liikkuvatko FISD:n FSX-version EFHK:n portit?


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Nixu on 09.06.08, 09:19
Quote from: Elias Lohilahti on 09.06.08, 08:13
Kysymys tähän, liikkuvatko FISD:n FSX-version EFHK:n portit?

Mikä FISD:n FSX EFHK?


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 09:27
Quote from: Niko Palokangas on 09.06.08, 09:19
Mikä FISD:n FSX EFHK?


Jaa se ei olekaan FISD:n. No sitten Risto Partasen FSX EFHK.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Nixu on 09.06.08, 10:52
Quote from: Elias Lohilahti on 09.06.08, 09:27
Jaa se ei olekaan FISD:n. No sitten Risto Partasen FSX EFHK.

Eiks siinä ole vain muokattu AFCAD?


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Santeri Lehtonen on 09.06.08, 12:26
Siinä on siirretty rakennuksia 50 M Venäjälle päin? Mitään rakennennuksia tai muuta ei ole muutettu FSX:n perus HK:sta. :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 12:46
Mutta liikkuvatko ne portit? Jos eivät liiku, enpä taida asentaa. :thmbdn:

EDIT: Luin aika hätäsesti, luin että: Mitään rakennuksia tai muuta ei ole muutettu FS9-versiosta.

Onko FSX:n defu HK sitten väärässä paikassa? Ainakin AI-koneet osaavat kyllä tulla ihan oikein HK:lle.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 09.06.08, 13:00
FSXn defu HK on väärässä paikassa (50 m liian lännessä) eikä se vaikuta AI-koneiden tulemiseen mitenkään. Kai ne portit liikkuvat, jos vain default-maiseman objekteja on siirretty, eikä muutettu?


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 14:00
Quote from: Otto Nieminen on 09.06.08, 13:00
FSXn defu HK on väärässä paikassa (50 m liian lännessä) eikä se vaikuta AI-koneiden tulemiseen mitenkään. Kai ne portit liikkuvat, jos vain default-maiseman objekteja on siirretty, eikä muutettu?


Meinaan vaan, että kun tuota kenttää siirretään, niin koordinaatit muuttuu...


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: akos on 09.06.08, 14:14
Quote from: Elias Lohilahti on 09.06.08, 14:00
Meinaan vaan, että kun tuota kenttää siirretään, niin koordinaatit muuttuu...
Kyllä ne AI-koneet sinne siltikin osaa, jos sitä meinaat.

Oskari.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 09.06.08, 14:37
Joo, laskeutuvat AFCADien mukaan, eivätkä joidenkin erillisten tiedostojen jotka määrittäisivät lentokenttien koordinaatit  :)


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 14:58
Quote from: Otto Nieminen on 09.06.08, 14:37
Joo, laskeutuvat AFCADien mukaan, eivätkä joidenkin erillisten tiedostojen jotka määrittäisivät lentokenttien koordinaatit  :)


Kun AI-liikennettä kun asentaa käsín, TToolsillahan pitää Compiloida myös Airports-tiedosto, jossa on AI-plaanien sisältämät kentät ja niiden koordinaatit. :-\ Mutta missä on vai onko sellaista tiedostoa ollenkaan olemassa, jossa näkyisi kaikki FSX-kentät ja niiden koordinaatit. olen nimittäin törmännyt pariinkin kertaan AI-plaaneissa sellaiseen, että joku kenttä joka on Flightplanseissa, puuttuu Airportsista.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: akos on 09.06.08, 15:21
Quote from: Elias Lohilahti on 09.06.08, 14:58
Kun AI-liikennettä kun asentaa käsín, TToolsillahan pitää Compiloida myös Airports-tiedosto, jossa on AI-plaanien sisältämät kentät ja niiden koordinaatit.

Niin pitää, mutta entäs sitten?
Quote:
Mutta missä on vai onko sellaista tiedostoa ollenkaan olemassa, jossa näkyisi kaikki FSX-kentät ja niiden koordinaatit. olen nimittäin törmännyt pariinkin kertaan AI-plaaneissa sellaiseen, että joku kenttä joka on Flightplanseissa, puuttuu Airportsista.
TToolssilla sai luotua Airports.txt:n, jossa on kaikki simun kentät. Tähän hätään en osaa sanoa kuinka se kävi.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 15:29
Quote from: Oskari Syynimaa on 09.06.08, 15:21
Niin pitää, mutta entäs sitten?


Niin että mitä varten se sitten on jos ei AI-koneiden suunnistamista varten? Tosiaan ne ainakin rullaavat (Ja ilmeisesti myös sitten laskeutuvat) AFCAD:n avulla.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 09.06.08, 17:53
TToolsin asennuksen yhteydessä tuli erillinen .exe "CollectAirports.exe", aja se niin se tekee Airports.txt-filun simun aircraft-kansioon (en tiedä mihin tekee sen FSXssä)

Asiasta kolmanteen, ei kenelläkään ole vastausta alkup. kysymykseeni?  ;D


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: AJH on 09.06.08, 18:13
Quote from: Otto Nieminen on 09.06.08, 13:00
FSXn defu HK on väärässä paikassa (50 m liian lännessä) eikä se vaikuta AI-koneiden tulemiseen mitenkään. Kai ne portit liikkuvat, jos vain default-maiseman objekteja on siirretty, eikä muutettu?


Portit liikkuvat aivan kuten kaikki muutkin FSX:n portit, en nyt muista mikä se näppäinyhdistelmä oli (Oliko Ctrl+J?).
Edellyttäen tietenkin että lentokonemallinnus tukee tuota, olen huomannut ettei toimi kaikilla koneilla.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Elias Lohilahti on 09.06.08, 18:14
Quote from: Antti Huuhka on 09.06.08, 18:13
Portit liikkuvat aivan kuten kaikki muutkin FSX:n portit, en nyt muista mikä se näppäinyhdistelmä oli (Oliko Ctrl+J?).
Edellyttäen tietenkin että lentokonemallinnus tukee tuota, olen huomannut ettei toimi kaikilla koneilla.


Ctrl+J kyllä. Taidanpa asentaa tuon EFHK:n.


Title: Re: EFHK:sta "karvalakkimalli"?
Post by: Otto Nieminen on 12.06.08, 18:34
Kokeilin tuota FS2002-versiota maisemasta tiedostokirjastosta, ja se on ehkä hitusen verran kevyempi kuin FS2004 vastaava. Toimiiko tuon maiseman kanssa default-kentälle tarkoitetut AFCADit oikein, sillä ainakin tuolle FS2004-versiolle tarkoitettu AFCAD ei toimi, kiitotiet ovat siinä väärissä paikoissa ja parkkipaikat miten sattuu.


1