FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Muut aiheet => Vapaa keskustelu => Topic started by: arttula on 20.12.08, 18:44



Title: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: arttula on 20.12.08, 18:44
Uutinen tältä päivältä: "Raakaöljyn hinta on laskenut 77% viime heinäkuun huipputasosta." Silti en koe bensiinin hinnan pudonneen 77%:a. Eli joku vetää välistä. On selviö, että bensiiniä myyvä yhtiö ei pysty kovin kauaa myymään bensaa tappiolla. Eli raakaöljyn hinnan nousu siirtyy nopeasti kuluttajien maksettavaksi. Mutta miksei hinta nyt vastaavasti laske 77%:a ?

Samoin taksien taksojen jatkuvasta nostosta on syytetty kohonneita polttoainekuluja. Haluaisinpa nähdä sen päivän, että taksien hinnat laskevat ::)

Ok. Nouseehan se bensan hinta taas ajallaan, mutta tämän väliajan soisin mieluusti olevani öljy-yhtiön omistaja. Miksei muutenkin. :)


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jukka Siirilä on 20.12.08, 19:04
Yksi syy on se, että polttoaineesta kannettava polttoainevero on kiinteä senttimääräinen eikä prosentuaalinen.

VEROTAULUKKO


Moottoribensiini snt/l


Dieselöljy snt/l


TuoteTuoteryhmäPerusveroLisäveroHuoltovarmuusmaksu
– reformuloitu rikitön1157,244,780,68
– muu laatu2159,894,780,68
– rikitön3130,675,380,35
– muu laatu4133,325,380,35


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Tomi Jokela on 20.12.08, 19:05
Siksi koska Suomessa on kiinteäsummainen vero polttoaineelle joka taisi olla jotain 60-70 sentin luokkaa. Siihen tuli vielä jotain veroja hinnan mukaan suhteutettuna. Kyllähän tuo bensa jo aika halpaa alkaa olla, kun 1.10€ sitä jo alkaa saada. Vielä halvemmat hinnat saataisiin ainoastaan polttoaineveron muutoksella.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: arttula on 20.12.08, 19:19
Quote from: Jukka Siirilä on 20.12.08, 19:04
Yksi syy on se, että polttoaineesta kannettava polttoainevero on kiinteä senttimääräinen eikä prosentuaalinen.


Ah ! Ok. NYT ymmärrän. Olen aina kuvitellut tuon olevan prosentuaalinen, koska joka paikassa arvostellaan, että niin ja niin paljon bensan hinnasta on veroa. Kiitos tiedosta ! :thmbup:


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: _Samuli on 20.12.08, 19:25
Eli vaikka raakaöljyn hinta laskisi 100%, olisi bensan hinta asemalla vieläkin vähintään 60 senttiä litralta :) Ja onhan välissä vielä kuljetukset sun muut joihin menee rahaa.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jussi Rantala on 20.12.08, 22:58
Hinta on kivunnut hivenen ylöspäin.



[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jan Fredriksson on 20.12.08, 23:25
Quote from: Jussi Rantala on 20.12.08, 22:58
Hinta on kivunnut hivenen ylöspäin.


Joo-o. Tuli kyllä tehtyä erittäin huonoon aikaan toi oma roadtrippi syyskuussa jos polttoaineen hintaa katsoo. Pari taalaa niistä ajoista tippunu per galllona. Ei huono.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 21.12.08, 06:42
Suomessa verotetaan erittäin rankasti kaikkea sellaista, joka maksaa kaikille saman verran ja erittäin kevyesti esimerkiksi pääomatuloja (siis myös niitä miljoonatuloja, joista todella olisi varaa maksaa), jotka jakautuvat hyvin epätasaisesti. Tästä osoituksena ovat mm. eurooppalaisittain korkea al-vero ja nämä autoiluun liittyvät verot ja maksut. Köyhinkin auton omistaja maksaa uskomattoman korkean veroprosentin kulkuvälineestään.

Auto on varsinainen "pyhä lehmä", jonka verottamista verottaja oikein rakastaa. Kerrataanpa tärkeimmät.

Muistaakseni jo 50-luvulla tuli voimaan "tilapäinen" autovero, jonka tarkoituksena lienee ollut vähentää autojen maahantuontia ja valuuttapakoa maasta tms. kun ihmisillä alkoi olla varaa sodan jälkeen ostella autoja. Se jäi pysyväksi kuten me auton omistajat hyvin tiedämme.

Edellisen laman aikana otettiin voimaan "ehdottomasti tilapäinen" ajoneuvovero, joka edelleen kerätään. Pelolla odotan millainen lisävero ajoneuvoille tämän tulevan laman aikana keksitään.

Kun nämä verot on lisätty auton hintaan, lasketaan "koko roskasta" päälle vielä korkea 22% al-vero.

Euroopassa on muitakin maita, joissa auton omistamista verotetaan raskaasti ja sitten toisaalta maita, joissa verotuksen painopiste on auton käytössä (esimerkiksi korkeasti verotettu polttoaine). Suomessa varmuuden vuoksi molempia verotetaan raskaasti.

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kari Virtanen on 21.12.08, 07:58
Quote from: Samuli Salmela on 20.12.08, 19:25
Eli vaikka raakaöljyn hinta laskisi 100%, olisi bensan hinta asemalla vieläkin vähintään 60 senttiä litralta :) Ja onhan välissä vielä kuljetukset sun muut joihin menee rahaa.


Vähintään 62,70 senttiä litra +Alv22% eli 76,49 senttiä menee valtiolle... ja nuo muut kustannukset ja itse bensa lisäävät myös arvonlisäveroa. Eli jos bensa maksaa tasan euron kuluttajalle, niin valtiolle siitä menee 80,70 senttiä.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Ari Simonen on 22.12.08, 20:30
No, eihän tuo nyt kovin kallista ole. Bensasta olen viime aikoina maksanut n. 50 senttiä litralta Venäjän Värtsilässä. Diesel samoissa hinnoissa. Eläköön Suomen ja Venäjän rajakauppa!!!!


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: ovalila on 22.12.08, 21:52
Quote from: Jussi Rantala on 20.12.08, 22:58
Hinta on kivunnut hivenen ylöspäin.


Quote:
Regular     Plus   Premium   Diesel
  $1.359     $1.699      N/A           N/A

Citgo in Texas Citgo
359 Lake Park Rd, Lewisville, TX 75067



Teillon sitä Fornicalia-lisää siellä ton verran.....  ;D

Paaaaaaljon mukavampaa käydä tankilla nyt kuin silloin kun oltiin yli  $4/ gallona hinnoissa.....






Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jussi Rantala on 23.12.08, 01:48
Quote from: Orvo Välilä on 22.12.08, 21:52
Teillon sitä Fornicalia-lisää siellä ton verran.....  ;D


Ei tuohon voi muuten kommentoida kuin otsikon sanoin: Miksi bensa on niin kallista!  :P


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: fishu on 23.12.08, 04:42
Pitäkää myös mielessä, että ennen kuin se öljy pääsee autonne tankkiin, niin se pitää vielä jalostaa sille sopivaksi tuotteeksi ja sehän ei tietysti ole ilmaista sivutoimintaa.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: sasu on 23.12.08, 05:26
On tosiaan aivan höpöpuhetta, että öljy olisi loppumassa. Jos ei olisi polttoaineveroa, maksaisimme bensasta ja dieselistä noin 40 senttiä per litra. Ei kuulosta niukan tuotteen hinnalta.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Olli Vainio on 23.12.08, 05:47
Quote from: Sami Ylismäki on 23.12.08, 04:42
Pitäkää myös mielessä, että ennen kuin se öljy pääsee autonne tankkiin, niin se pitää vielä jalostaa sille sopivaksi tuotteeksi ja sehän ei tietysti ole ilmaista sivutoimintaa.

Bensan markkinahinta on tällä hetkellä noin 25c USD per litra(338USD per 1000kg on todellinen joten toi noin 25c/l on sinne päin oleva luku).


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Joona Väisänen on 24.12.08, 17:09
Quote from: Sasu Mattila on 23.12.08, 05:26
On tosiaan aivan höpöpuhetta, että öljy olisi loppumassa. Jos ei olisi polttoaineveroa, maksaisimme bensasta ja dieselistä noin 40 senttiä per litra. Ei kuulosta niukan tuotteen hinnalta.


Niinhän se on höpöpuhetta. Silti täytyy muistaa karkeasti sanottuna nyrkkisääntö, että kysynnän tippuessa 1%, raakaöljyn hinta tippuu 50% ja kysynnän noustessa 1%, hinta nousee 100% ;)


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Sami Virkkula on 30.12.08, 14:33

Koskakohan kaveri lähettelee asiakkaille hinnanlasku kirjeitä?  ::) ;)

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kallis+diesel+hirvitt%C3%A4%C3%A4+kuljetusyritt%C3%A4j%C3%A4%C3%A4/1135236493784


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Henkka on 30.12.08, 15:15
Kuljetusalalla nuo nostot ovat varmasti vaikeampia ja siistä syystä moni jättää varmaan "pelivaraa" seuraaviin hinnanhuippuihin. Nekin kun taas tulee aikanaan. Eli pitkässä trendissä hinnat varmasti kuitenkin nousevat. Olihan tuokin yrittäjä ajellut kallilla polttoaineella kauan ilman että siirsi niitä hintoihin.

En usko että tämä yrittäjä elää juuri leveämmin sen takia että nyt jäisi polttoaineista hieman kassan puolelle enemmän. Tuolla alalla harvemmin kultaa vuollaan kuitenkaan...
Eikä toisaalta missään ole mainittu että laskeeko tämäkin pienyrittäjä "polttoainetaksojaan" asiakkaille, vaikkei siitä ole omaa uutistaan.

Yleisellä tasolla pohtien. Onko isommissakaan firmoissa huomioitu hinnanlaskuja asiakkaille tai henkilökunnalle, siis positiiviseen suuntaan?
Eikö esim. Finnairillakin polttoaineiden nousseet kustannukset olleet syy moniin säästötoiminpiteisiin? Onkohan ne "laitettu" ajan tasalle?
Epäilen.





Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jufernaut on 31.12.08, 10:53
Bensalitran hinta USA:ssa enää 0,30 euroa
Bensiinin hinta laskee edelleen voimakkaasti Yhdysvalloissa
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/12/17631&sort=false


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Tatu Koiranen on 31.12.08, 10:59
Quote from: Pekka Holopainen on 21.12.08, 06:42
Suomessa verotetaan erittäin rankasti kaikkea sellaista, joka maksaa kaikille saman verran ja erittäin kevyesti esimerkiksi pääomatuloja (siis myös niitä miljoonatuloja, joista todella olisi varaa maksaa), jotka jakautuvat hyvin epätasaisesti. Tästä osoituksena ovat mm. eurooppalaisittain korkea al-vero


Sanot, että alvilla verotetaan rankasti (alv on normaali 22 %  / 17 ruoka (tippuu 12 %:iin) / 8 kirjat, lääkkeet, erinäiset palvelut...) ja samalla sanot, että pääomatuloja verotetaan erittäin kevyesti (lähdevero 28 %)...?


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 09.01.09, 10:44
Quote from: Tatu Koiranen on 31.12.08, 10:59
Sanot, että alvilla verotetaan rankasti (alv on normaali 22 %  / 17 ruoka (tippuu 12 %:iin) / 8 kirjat, lääkkeet, erinäiset palvelut...) ja samalla sanot, että pääomatuloja verotetaan erittäin kevyesti (lähdevero 28 %)...?


Niin sanon. Olisi varmaan pitänyt lisätä suhteessa muuhun (Länsi-)Eurooppaan. Etsipä sieltä vastaavat luvut.

Mulla on suurempi palkkatulon (suora) veroprosentti kuin tuo pääomatulon veroprosentti. Minun palkkatuloni ovat luokkaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. 28% mukaan verotettu pääomatulo voi olla vaikka kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Siitä menee suhteessa vähemmän veroa! Siinä tuloluokassa se on ihan liian vähän.

Toisaalta pääomatuloja jollain voi olla vain pari tuhatta (ja se voi olla valtaosa tuloista - esimerkkinä vaikkapa kansaneläkkeellä elävä mummo, joka vuokraa yhtä huonettaan). Siinä tuloluokassa se on aivan liian paljon.

Kaikkein katalin tämä verojärjestelmä on pienituloisen osalta, joiden kaikki tulot menevät kulutukseen. Korkean al-veroprosentin takia pienituloinen joutuukin lopulta maksamaan paljon tuloveroprosenttiaan suuremman prosentin mukaan veroa tuloistaan - eikä sovi myöskään unohtaa kunnallisveroa, joka on ns. tasavero eli sama prosentti menee kaikista tuloista. "Perseestä" eli eriarvoistava koko tämä verotusjärjestelmä.

Aikoinaan kun vanhaa sodan jälkeen vähitellen voimaan astunutta verotusjärjestelmää uudistettiin 80- ja 90-luvuilla julkisuuteen annettiin ymmärtää, että kaikki tulot asetetaan verotuksessa "samalle viivalle" (näin se oli ainakin muutaman puolueen ohjelmassa). Todellisuudessa vanhassa järjestelmässä tulot olivat paljon paremmin samalla viivalla kuin nykyisessä, jossa verorasituksen painopiste on siirretty pieni- ja keskituloisten suuntaan rikkaiden päästessä suhteessa vähemmällä.

Ennen vanhaan esimerkiksi eläketulosta ei maksettu lainkaan veroa! Te nuoremmat ette sitä edes muista/tiedä. Nyt eläkkeistä maksetaan palkkatuloakin korkeamman prosentin mukaan veroa. Rikkaat muistavat aina muistuttaa, että rikkauksia ei enää pitäisi verottaa koska niistä on jo maksettu vero hankintavaiheessa. Kukaan ei kuitenkaan mainitse, että näin on myös eläkkeiden suhteen. Työeläkehän on työntekijän palkkatuloista (joista on jo kertaalleen maksettu vero) eläkerahastoihin siirretty osuus myöhemmin eläkkeenä käytettäväksi.

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jukka Palander on 09.01.09, 11:15
Quote from: Pekka Holopainen on 09.01.09, 10:44
Mulla on suurempi palkkatulon (suora) veroprosentti kuin tuo pääomatulon veroprosentti. Minun palkkatuloni ovat luokkaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. 28% mukaan verotettu pääomatulo voi olla vaikka kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Siitä menee suhteessa vähemmän veroa! Siinä tuloluokassa se on ihan liian vähän.


Näinhän se on mutta miksi sitten joku ei saisi olla rikas jos on sen työllään ansainnut? On se verojärjestelmä Suomessa ainakin niin tehty ettei rehellisellä työllä voi rikastua.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Laukkanen on 09.01.09, 12:04
Vaikken suurten palkkatuloverojen ja megalomaanisen ALV:n kannattaja olekaan, en myöskään oikein jaksa ymmärtää tuota jokaisella foorumilla esiintyvää marmatusta kamalasta epäoikeudenmukaisuudesta, joka kohtaa köyhää, kun pääomatuloista ei tarvitsekaan maksaa progression mukaan. Jos 10 miljoonaa tienaava maksaa tuloistaan 28%, se on pauttiarallaa saman verran kylmää käteistä, kuin keskipalkkaa nauttivan 100 vuoden bruttotulot, puhumattakaan tämän henkilön maksamista veroista. Nilllä rahoilla pidetään tätä yhteiskuntaa pystyssä ja niiden rahojen haltijoilla on varallisuutta sijoittaa erilaisiin hankintoihin, joiden kautta maksettavissa loppusummana kolmeasataa prosenttia (joo joo, karrikointia, karrikointia) hipovissa verotuotoissa piilee uusi siemen monelle valtion uudelle viritykselle. 28% on kuitenkin viittä vaille kolmannes ja se on aivan liikaa valtiolle, joka ei ole tehnyt juurikaan mitään niitä rahoja ansaitakseen.

-A-


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 10.01.09, 18:14
Quote from: Jukka Palander on 09.01.09, 11:15
Näinhän se on mutta miksi sitten joku ei saisi olla rikas jos on sen työllään ansainnut? On se verojärjestelmä Suomessa ainakin niin tehty ettei rehellisellä työllä voi rikastua.


Eihän tässä siitä ole kyse, vaan verotuksen oikeudenmukaisuudesta. Samasta tulosta euroina pitäisi maksaa saman verran veroa eikä niin, että esimerkiksi pääomatuloista maksetaan vähemmän tai enemmän kuin muista (tilanteesta riippuen).

Ajatellaanpa vaikka jotain pienituloista. Hänen suora veroprosenttinsa on pieni, mutta kunnallisveroa hän maksaa saman prosentin mukaan kuin muutkin. Jos otetaan huomioon verotus kulutuksen jälkeen (mitä yleensä näissä veropuheissa ei huomoida), nousee kyseisen henkilön kokonaisveroprosentti jo varsin huomattavaksi, koska pienituloisen kaikki tulot menevät kulutukseen joten kaikesta maksetaan myös meidän Euroopan mitassa korkeaa al-veroa. Jos häntä verrataan miljonien pääomatuloja nauttivaan ja pitäydytään välttämättömään kulutukseen (ruoka, asunto, jne.), eivät nuo pakolliset menot käytännössä muuta miljonäärin lopullista välttämättömän kulutuksen jälkeistä veroprosenttia mihinkään oli al-vero miten korkea tahansa. Se on edelleen 28%, kun se pienituloisella on pitkän matkaa yli 50%! Pääomatuloista ei taideta maksaa edes kunnallisveroa koska se on kertaluonteinen vero (pitäisi tarkistaa)? En tiedä, koska minulla ei sellaisia tuloja ole.

Verotuksen tulisi mennä siten, että se olisi kutakuinkin sama prosentteina laskettuna _välttämättömän kulutuksen jälkeen_.
Lisäksi olisi vain oikeus ja kohtuus, että rikkaat ja todella maksukykyiset maksaisivat suhteessa hieman enemmän eli kohtuullinen progressio verotuksessa on oikeudenmukainen.

Meillä olikin varsin oikeudenmukainen verotus vielä 1990-luvun alussakin kunnes Aho-Viinasen hallitus suoritti laman varjolla kaikkien aikojen dramaattisimman verouudistuksen rikkaiden hyväksi (uusliberalismin arvostelijat, joihin itsekin lukeudun kutsuvat tätä sokkihoidoksi, joka kuuluu osana kyseisen talousopin toimintametodeihin). Se että kuntien rahat eivät nykyään riitä edes niiden lakisääteisten tehtävien hoitamiseen johtuu yksinomaan siitä, että rikkaat ja maksukykyiset eivät enää maksa omaa osuuttaan verorasituksesta.

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 10.01.09, 18:25
Quote from: Antti Laukkanen on 09.01.09, 12:04
...
tarvitsekaan maksaa progression mukaan. Jos 10 miljoonaa tienaava maksaa tuloistaan 28%, se on pauttiarallaa saman verran kylmää käteistä, kuin keskipalkkaa nauttivan 100 vuoden bruttotulot, puhumattakaan tämän henkilön maksamista veroista. Nilllä rahoilla pidetään tätä yhteiskuntaa pystyssä ja niiden rahojen haltijoilla on varallisuutta sijoittaa erilaisiin
...


Puuttumatta sen tarkemmin tuohon absoluuttiseen eurolinjaan siirtymiseen ihmettelen vain kuinka joku ihminen (jonka ei välttämättä tarvitse edes tehdä työtä sen eteen kunhan vain "leikkaa kuponkeja") voi ansaita 100 kertaa niin paljon kuin tavanomainen ahkera työntekijä? Minusta se on yksinkertaisesti väärin. Ei kukaan ole 100 kertaa arvokkaampi kuin toinen ja 1000+ kertaa arvokkaampi kuin köyhimmät.

Olen varmaan vähän tyhmä, mutta en koskaan ole oikein ymmärtänyt porvarin logiikkaa. Sen mukaan rikkaiden palkankorotukset määritellään prosentteina ja köyhien euroina. Rikkaiden verot taas määritellään euroina (kuten itse juuri teet) mutta köyhien prosentteina (välittömät verot ovat pienet sillä tavoin ilmaistuina ja pienet ne ovat euroinakin, tosin ei sille verotetulle!). Samaten köyhiä kannustetaan pienentämälla ansioita, mutta rikkaita puolestaan niitä lisäämällä. Jne. loputtomiin. Olen kuunnellut tätä samaa laulua jo about 50 vuotta. Kyllästyttää.

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kiwipilot on 10.01.09, 18:39
Quote from: Pekka Holopainen on 10.01.09, 18:25
Olen varmaan vähän tyhmä, mutta en koskaan ole oikein ymmärtänyt porvarin logiikkaa.



En usko että olet tyhmä; sen verran on tullut hyviä - vaikkakin "väärän" aatteen kyllästämiä - kirjoituksiasi lueskeltua. Veikkaisin syyksi kateutta, tuota kovin yleistä vaivaa näillä kylmillä leveys- ja pituusasteilla :).


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 11.01.09, 12:26
Quote from: Mikko Salminen on 10.01.09, 18:39
En usko että olet tyhmä; sen verran on tullut hyviä - vaikkakin "väärän" aatteen kyllästämiä - kirjoituksiasi lueskeltua. Veikkaisin syyksi kateutta, tuota kovin yleistä vaivaa näillä kylmillä leveys- ja pituusasteilla :).


Ahaa... "kateuskortti". Sen vielä unohdinkin listalta.

Itse olen en rikas, mutta hyvin toimeentuleva. Minulla ei ole mitään syytä kadehtia mitään tai ketään. Silti olen erittäin huolissani köyhemmän kansanosan puolesta. Ei se ole kateutta. Minusta Suomesta on vähitellen tullut hyvin epäoikeudenmukainen yhteiskunta. Onhan meillä vielä matkaa esimerkiksi Brasiliaan, jossa oli joulun tienoilla lomamatkalla.

Siellä pienen pieni yltiörikas vähemmistö suorastaan rypee rikkauksissaan ja suuri osa kansasta on käyhää (nämä asuvat faveloissa) tai äärimmäisen köyhää (näillä ei ole edes mitään pysyvää asuinpaikkaa ja heitäkin on miljoonia). Suomessa voi vielä liikkua turvallisesti suurin piirtein missä tahansa. Brasiliassa tietyille alueille ei ole menemistä (poliisillakaan, joita sillä riittääkin joka lähtöön) edes päiväsaikaan. Yöllä meitä kehotettiin pysymään hotellissa tai liikkumaan ainoastaan taksilla. Turvallisuutta ei voi taata edes poliisi. Tuloerojen kasvu kasvattaa myös kurjuutta ja sitä kautta rikollisuutta eikä edes rikkailla ole hauskaa, kun oman turvallisuuden takeeksi pitää linnoittautua muurien sisälle ja pestata vartijoita muualla liikkumiseen. Pohjoismainen "sosiaalidemokraattinen" pieniin tuloeroihin perustuva yhteiskuntamalli on loppujen lopuksi kaikkien kannalta parempi (tai pienempi paha ;D).

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Laukkanen on 12.01.09, 07:33
Quote from: Pekka Holopainen on 10.01.09, 18:25
Puuttumatta sen tarkemmin tuohon absoluuttiseen eurolinjaan siirtymiseen ihmettelen vain kuinka joku ihminen (jonka ei välttämättä tarvitse edes tehdä työtä sen eteen kunhan vain "leikkaa kuponkeja") voi ansaita 100 kertaa niin paljon kuin tavanomainen ahkera työntekijä? Minusta se on yksinkertaisesti väärin. Ei kukaan ole 100 kertaa arvokkaampi kuin toinen ja 1000+ kertaa arvokkaampi kuin köyhimmät.

Olen varmaan vähän tyhmä, mutta en koskaan ole oikein ymmärtänyt porvarin logiikkaa. Sen mukaan rikkaiden palkankorotukset määritellään prosentteina ja köyhien euroina. Rikkaiden verot taas määritellään euroina (kuten itse juuri teet) mutta köyhien prosentteina (välittömät verot ovat pienet sillä tavoin ilmaistuina ja pienet ne ovat euroinakin, tosin ei sille verotetulle!). Samaten köyhiä kannustetaan pienentämälla ansioita, mutta rikkaita puolestaan niitä lisäämällä. Jne. loputtomiin.


Niin no, en minäkään nyt rehellisesti sanottuna ymmärrä, kuinka joku tuollaisia summia "ansaitsee", mutta jos ja kun niin on, joku instanssi lienee hänet niin arvokkaaksi toimintansa näkökulmasta katsonut. Se ei kuintenkaan ole meiltä muilta pois, vaan juuri päin vastoin, kun niistäkin summista maksetut verot ovat euromääräisesti suuret. Määritteliin nämä verot euromääräisesti sen vuoksi, että se on olennaisesti parempi metodi konkretisoida tätä asiaa. Prosentit kun nyt ovat prosentteja, eivätkä pelkästään sano mitään.

Maailma ei valitettavasti ole oikeudenmukainen. Toiset tienaavat toisia enemmän. Suomessa nämä enemmän tienaavat eivät kuitenkaan pääsääntöisesti maksa vähemmän veroja, kuin pienituloisemmat. Normaalin matematikan (sama prosenttimäärä suuremmasta summasta on enemmän kuin pienemmästä) lisäksi kohtuuton progressio pitää siitä lähtökohtaisesti huolen. Ja jos joku saa näitä syväkadehdittuja pääomatuloja, niistä maksettavat verot ovat summiltaan aivan toista luokkaa ja niillä maksetaan sitten loppupelissä näiden pohjimmaisiksi vajonneiden elämistä monin eri tavoin.

Miksi silläkään ei ole mitään väliä, että kansanosa, jolla on varaa, kierrättää sitä varaa myös aika tavalla ja maksaa hankinnoistaan monenlaisia veroja järjettömät summat enemmän kuin ne, jotka asiasta aina jaksavat valittaa?

Mitä tulee siihen "oikeudenmukaiseen" verotukseen, jonka porvarihallitus kuulemma tuhosi ja tärväsi, muistelen tavallisen keskituloisen palkansaajan maksaneen vähintään kymmenkunta prosenttiyksikköä suurempaa tuloveroa kuin nykymaailmassa samalla kun vaikkapa asuntolainojen korot olivat aivan eri sfääreissä kuin nykyään. Minä en ole kuunnellut mitään laulua läheskään viittäkymmentä vuotta, mutta ihan kyllin kauan sitä laulua, että kaikkein saamattomimman ja vähiten panostavan kansanosan mielestä jonkun muun tulisi aina maksaa heidän laskunsa. Kivaa se olisi minustakin, jos joku hoitaisi kaikki minun kuluni, mutta ei. Verottaja vaan lähettää postia, että maksa kansalainen lisää ja vielä vähän lisää ja vielä tuostakin lisää, kun et ole vielä maksanut kuin puolentoista lusmun liksat tänä vuonna.

-A-


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 12.01.09, 17:00
Quote from: Antti Laukkanen on 12.01.09, 07:33
...
Maailma ei valitettavasti ole oikeudenmukainen. Toiset tienaavat toisia enemmän. Suomessa nämä enemmän tienaavat eivät
...


Ei minulla ole mitään sitä vastaa, että toinen tienaa enemmän kuin toinen, mutta joku kohtuus näissäkin asioissa silti pitäisi olla.

Kaikki me suomalaiset osallistumme omalta osaltamme "yhteisen kakun" kasvattamiseen, joten myös jokaisen meistä pitäisi saada siitä osamme. On hyvin vaikea määritellä miten suuren osuuden esimerkiksi me opettajat siitä teemme, koska meidän työmme tulosta ei voi mitata suoraan euroissa. Jos otetaan negaation työstämme - eli ei olisi mitään opetusta tai koulutust - olisi kuitenkin helppo jokaisen päätellä, että mistään ei tulisi mitään. Samoin on kaikkien muidenkin osalta.

Siis kaikki suomalaiset - myös ne jotka ensinäkemältä koetaan pelkäksi taloudelliseksi taakaksi - ovat tarpeellisia toimivan yhteiskunnan ylläpitoon. Siis yhteisesti tuotettu hyvä kuuluu kaikille. Ei ole oikein, että vain harvat saavat sen hedelmät ja loput joutuvat kamppailemaan vielä työnsä lisäksi taloudellisissa vaikeuksissa. Koska pelkkä palkkaus - se joka jakautuu epätasaisesti - ei riitä turvaamaan tätä, tarvitaan sosiaalisia tulonsiirtoja, jotka toteutetaan mm. oikeudenmukaisen verotuksen kautta. Sivistynyt yhteiskunta pitää lisäksi huolta myös niistä jäsenistään, jotka eivät näennäisesti tuota yhtään mitään (esimerkiksi työttömät ja muut köyhät). 

Pekka

Se "toinen malli" johtaa "viidakon lakien" käyttöön ottoon. Viidakossa kukaan ei ole turvassa - eivät edes pedot. Ihminen on ihminen juuri siksi, että hän pyrkii irti tästä alkukantaisesta "vahvemman oikeudesta". Ilman sitä palaamme takaisin elukoiksi.





Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Laukkanen on 12.01.09, 17:41
No ei tässä ole tarkoitus eikä tarve viidakon lakeja ryhtyä soveltamaan. Olisihan se oikein mukavaa, jos kenelläkään ei olisi taloudellisia huolia. Ne ovat minullekin erittäin tuttuja juttuja, joten en nyt sinällään pyri puhumaan minkään omistavan luokan etuoikeuksista. Vaikka nämä suurituloisista suurituloisimmat maksaisivat suoraan 90% päältä veroina, ei se taitaisi hetkauttaa köyhempää kansanosaa millään muotoa. Sittenkin olisivat kateellisia, kun niille jää vieläkin enemmän kuin toisille. Ei se isommalti mahtaisi hetkauttaa duunarin tilipussia.

Mitä opettajiin tulee, he ovatkin olleet pääosin alipalkattuja työnsä määrään, vaativuuteen ja vastuuseen nähden ikiajat. Joskushan he olivat ikään kuin ylempää luokkaa ja heille kuului luontaisetuina yhtä sun toista, mutta ei enää vuosikymmeniin. Tosin vissiin ihan pahin palkkakuoppa silläkin alalla taitaa olla jollakin tapaa sivuutettu. Tiedän tästä jotakin, kun minusta piti tulla joskus opettaja kolmannessa polvessa, vaan hylkäsin sittemmin tuon akateemisen uran ainakin toistaiseksi. OKL:een en päässyt, mutta aineenopettajan sv:ssa kävin vähän kasvatustieteitä oppimassakin.

"Yhteisesti tuotettu hyvä kuuluu kaikille" on toki kaunis lause, mutta kuulostaa aika neuvostoliitolta noin pidemmän päälle. Ei tarvinne ihan sikana ryhtyä pohtimaan mikä kaikki siellä meni pieleen.

-A-


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 12.01.09, 19:05
Quote from: Antti Laukkanen on 12.01.09, 17:41
...
luokan etuoikeuksista. Vaikka nämä suurituloisista suurituloisimmat maksaisivat suoraan 90% päältä veroina, ei se taitaisi hetkauttaa köyhempää kansanosaa millään muotoa. Sittenkin olisivat kateellisia, kun niille jää vieläkin enemmän kuin toisille.
...


Ei kukaan ole Suomessa koskaan maksanut 90% veroja tuloistaan (lukuun ottamatta ehkä joitakin verottajan arvioverotuksen ajan virhearviointeja - sitä ei kai kukaan halua takaisin?). Minä vain ihmettelen sitä, että jo 1960-luvulla meillä oli varaa ylläpitää ilmaista terveydenhoitoa ja kouluja jokaisessa pikkukylässäkin, mutta enää ei ole, vaikka kansantulo on moni(kymmen?)kertainen noihin aikoihin verrattuna. Nämä julkiset palvelut maksetaan nimenomaan verotuloilla. Minä peräänkuulutan nimenomaan oikeudenmukaista verotusta. Siihen en puutu mikä niiden prosenttien pitäisi olla. Sen verran kuitenkin, että kunnolliset julkiset palvelut voidaan säilyttää.

Pekka




Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Tomi Jokela on 13.01.09, 05:29
Millä tavalla tämän 2 sivun jutut liittyvät otsikkoon?? Eikös tuolla ole verokeskustelu erikseen?


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Laukkanen on 13.01.09, 08:09
No siten, että kommentointi näkyy levinneen polttoaineverosta autoilun yleiseen verotukseen ja sitä kautta kaikennäköiseen liialliseen ja liian vähäiseen verotukseen. Ja mitä niitä nyt onkaan. Mutta eiköön tuota liene jauhettu taas tällä erää ihan kylliksi.

-A

PS. Se 90% oli vaan semmonen karrikoitu esim.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 13.01.09, 15:51
Quote from: Tomi Jokela on 13.01.09, 05:29
Millä tavalla tämän 2 sivun jutut liittyvät otsikkoon?? Eikös tuolla ole verokeskustelu erikseen?


Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Sami Virkkula on 13.01.09, 17:40
Quote from: Pekka Holopainen on 13.01.09, 15:51
Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Pekka



Siksi koska OPEC maiden tuotannonvähennykset alkaa puremaan.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kari Virtanen on 14.01.09, 03:47
Quote from: Pekka Holopainen on 13.01.09, 15:51
Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.


Dollarin kurssillakin lienee hieman vaikutusta, joulukuussa dollari heikkeni ja nyt se on taas vahvistunut alkuvuodesta.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kiwipilot on 14.01.09, 07:46
Quote from: Pekka Holopainen on 13.01.09, 15:51
Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Pekka



Em. seikkojen lisäksi Pohjoisen pallonpuoliskon talviajalla on bensan hintaa nostava vaikutus.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Tomi Jokela on 14.01.09, 07:50
Quote from: Mikko Salminen on 14.01.09, 07:46
Em. seikkojen lisäksi Pohjoisen pallonpuoliskon talviajalla on bensan hintaa nostava vaikutus.


Kuten myös kesäajalla, mitä on vuosittaista hinnankehitystä seurannut!  ;D


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 14.01.09, 07:57
Quote from: Mikko Salminen on 14.01.09, 07:46
Em. seikkojen lisäksi Pohjoisen pallonpuoliskon talviajalla on bensan hintaa nostava vaikutus.


Mistä tuo väite on peräisin? Suomessa tuo ei nimittäin pidä paikkaansa, ainakaan kuluttajahinnoissa. Täällä nimenomaan bensan hinta laskee talvisaikaan ja kesällä nousee. Yksinkertaisesti siitä syystä, että kesällä kysyntä on kovempaa --> hintaa nostetaan kysynnän tasolle. Lisäksi jostain luin, että bensa on itseasiassa tavallaan mm. lämmitysöljyn (olikohan yleisemmin erilaisten polttoöljyjen ja dieselin?) valmistuksen yhteydessä jäävän tislausjätteen jatkojaloste tjsp. Ja kun talvella lämmitysöljyä luonnollisesti tehdään tietenkin enemmän, myös tätä "bensa-aihiota" tulee luonnostaan enemmän --> tuotantoa on enemmän --> laskee bensan hintaa...


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: aaltju on 14.01.09, 08:59
Quote from: Mikko Maliniemi on 14.01.09, 07:57
Lisäksi jostain luin, että bensa on itseasiassa tavallaan mm. lämmitysöljyn (olikohan yleisemmin erilaisten polttoöljyjen ja dieselin?) valmistuksen yhteydessä jäävän tislausjätteen jatkojaloste tjsp. Ja kun talvella lämmitysöljyä luonnollisesti tehdään tietenkin enemmän, myös tätä "bensa-aihiota" tulee luonnostaan enemmän --> tuotantoa on enemmän --> laskee bensan hintaa...


Öljynjalostusprosessissa kaikki riippuu kaikesta. Tietystä määrästä tietynlaista raakaöljyä saa valmistettua tietyssä suhteessa tiettyjä jalosteita. Ainoa keino vaikuttaa jalostustuotteiden keskinäisiin määräsuhteisiin on pelata tislauslämpötilan rajoilla, joilla on tietyt toleranssit ja joidenkin tuotteiden kohdalla tislauslämpötilojen rajat menevät päällekkäinkin. Samalla kuin tislauslämpötilojen rajoja rukataan niin muuttuvat myös tuotteen ominaisuudet mistä johtuen esimerkiksi kesälaadun naftaa tislataan eri lämpötilarajojen välissä kuin talvilaatua... mikä taas johtaa siihen että kulloinkin tislattava naftalaatu vaikuttaa kevyen polttoöljyn ja Jet A1:n ominaisuuksiin koska myös niiden tislauslämpötilat vaihtuvat kun tuotettava naftalaatu vaihtuu. Jotkut täällä ehkä tietävätkin/ovat kuulleet esimerkiksi siitä kuinka pohjoisella pallonpuoliskolla Jet A1:n voitelevuus vaihtelee kausiluonteisesti.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä kaikkien lopputuotteiden kysynnän pitää olla tasapainossa tai jotakin tuottetta alkaa kasaantumaan varastoihin. Esimerkiksi viimeaikainen pölhöily dieselautojen kanssa on melko selkeästi johtanut siihen että naftan ja bensan välille on muodostumassa epätasapaino, joka ajaa niiden loppukäyttäjähintoja toisiaan kohti vaikka dieselin verokohtelu onkin kevyempi. Tilanne on kuitenkin sellainen että naftan sukua olevia polttoaineita käytetään moneen paikkaan, mutta bensiiniä ei merkittävissä määrin käytetä kuin henkilöautoissa, ja nyt yhteiskunta on Euroopassa mennyt tuuppasemaan näiden tasapainon sekaisin. Mikäli dieselin kulutus jatkaa kasvuaan bensan kulutuksen kustannuksella niin bensan veroton hinta tulee jatkamaan laskuaan... se on pakko hävittää jonnekin, ei sitä voi takaisin maahankaan kaataa.

Mistä päästäänkin tulevaisuuden kauhuskenaarioihin kun verottaja puuttuu ituhippien painostuksesta laskevaan bensan hintaan... verotuksellisin keinoin yritetään luoda taas uusi tasapaino kulutukseen, koko homma leviää käsiin kun ituhipit eivät ymmärrä öljyteollisuutta, öljyteollisuus ei ymmärrä ituhippejä, verottaja ei ymmärrä mistään yhtikäs mitään ja ketään ei paskan vertaa kiinnosta mitä kuuluu kuluttajalle tai kuljetusyrittäjälle joka yrittää pitää pyörät pyörimässä henkensä pitimiksi.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: discus on 14.01.09, 12:22
Quote from: Jussi Aaltonen on 14.01.09, 08:59
Öljynjalostusprosessissa kaikki riippuu kaikesta. Tietystä määrästä tietynlaista raakaöljyä saa valmistettua tietyssä suhteessa tiettyjä jalosteita. Ainoa keino vaikuttaa jalostustuotteiden keskinäisiin määräsuhteisiin on pelata tislauslämpötilan rajoilla, joilla on tietyt toleranssit ja joidenkin tuotteiden kohdalla tislauslämpötilojen rajat menevät päällekkäinkin. Samalla kuin tislauslämpötilojen rajoja rukataan niin muuttuvat myös tuotteen ominaisuudet mistä johtuen esimerkiksi kesälaadun naftaa tislataan eri lämpötilarajojen välissä kuin talvilaatua... mikä taas johtaa siihen että kulloinkin tislattava naftalaatu vaikuttaa kevyen polttoöljyn ja Jet A1:n ominaisuuksiin koska myös niiden tislauslämpötilat vaihtuvat kun tuotettava naftalaatu vaihtuu. Jotkut täällä ehkä tietävätkin/ovat kuulleet esimerkiksi siitä kuinka pohjoisella pallonpuoliskolla Jet A1:n voitelevuus vaihtelee kausiluonteisesti.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä kaikkien lopputuotteiden kysynnän pitää olla tasapainossa tai jotakin tuottetta alkaa kasaantumaan varastoihin. Esimerkiksi viimeaikainen pölhöily dieselautojen kanssa on melko selkeästi johtanut siihen että naftan ja bensan välille on muodostumassa epätasapaino, joka ajaa niiden loppukäyttäjähintoja toisiaan kohti vaikka dieselin verokohtelu onkin kevyempi. Tilanne on kuitenkin sellainen että naftan sukua olevia polttoaineita käytetään moneen paikkaan, mutta bensiiniä ei merkittävissä määrin käytetä kuin henkilöautoissa, ja nyt yhteiskunta on Euroopassa mennyt tuuppasemaan näiden tasapainon sekaisin. Mikäli dieselin kulutus jatkaa kasvuaan bensan kulutuksen kustannuksella niin bensan veroton hinta tulee jatkamaan laskuaan... se on pakko hävittää jonnekin, ei sitä voi takaisin maahankaan kaataa.

Mistä päästäänkin tulevaisuuden kauhuskenaarioihin kun verottaja puuttuu ituhippien painostuksesta laskevaan bensan hintaan... verotuksellisin keinoin yritetään luoda taas uusi tasapaino kulutukseen, koko homma leviää käsiin kun ituhipit eivät ymmärrä öljyteollisuutta, öljyteollisuus ei ymmärrä ituhippejä, verottaja ei ymmärrä mistään yhtikäs mitään ja ketään ei paskan vertaa kiinnosta mitä kuuluu kuluttajalle tai kuljetusyrittäjälle joka yrittää pitää pyörät pyörimässä henkensä pitimiksi.


Jalostusprosessi animaationa:

http://www.nesteoil.fi/oljynjalostusanimaatio/


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kiwipilot on 14.01.09, 16:39
Quote from: Mikko Maliniemi on 14.01.09, 07:57
Mistä tuo väite on peräisin? Suomessa tuo ei nimittäin pidä paikkaansa, ainakaan kuluttajahinnoissa. Täällä nimenomaan bensan hinta laskee talvisaikaan ja kesällä nousee. Yksinkertaisesti siitä syystä, että kesällä kysyntä on kovempaa --> hintaa nostetaan kysynnän tasolle. Lisäksi jostain luin, että bensa on itseasiassa tavallaan mm. lämmitysöljyn (olikohan yleisemmin erilaisten polttoöljyjen ja dieselin?) valmistuksen yhteydessä jäävän tislausjätteen jatkojaloste tjsp. Ja kun talvella lämmitysöljyä luonnollisesti tehdään tietenkin enemmän, myös tätä "bensa-aihiota" tulee luonnostaan enemmän --> tuotantoa on enemmän --> laskee bensan hintaa...


Et ilmeisesti ole seurannut kuinka esim. Pohjois-Amerikan kylmät talvet vaikuttavat öljyn hintoihin? Pari pohjoisen puoliskon talvea olen viettänyt eteläisellä pallonpuoliskolla ja löpön hinnan noustessa (paikalliseen kesäaikaan) syyksi kerrottiin lähes poikkeuksetta kylmät talvet mm. Yhdysvalloissa.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 14.01.09, 16:49
Quote from: Mikko Salminen on 14.01.09, 16:39
Et ilmeisesti ole seurannut kuinka esim. Pohjois-Amerikan kylmät talvet vaikuttavat öljyn hintoihin? Pari pohjoisen puoliskon talvea olen viettänyt eteläisellä pallonpuoliskolla ja löpön hinnan noustessa (paikalliseen kesäaikaan) syyksi kerrottiin lähes poikkeuksetta kylmät talvet mm. Yhdysvalloissa.


Öljyn hinta ja bensan hinta on vain kaksi eri asiaa. Puhuit ensimmäisessä viestissäsi nimenomaan bensan hinnasta ;) Ja bensan hinta täällä meillä on korkeimmillaan tunnetusti aina kesäisin...


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Pekka Holopainen on 14.01.09, 16:49
Quote from: Mikko Salminen on 14.01.09, 16:39
Et ilmeisesti ole seurannut kuinka esim. Pohjois-Amerikan kylmät talvet vaikuttavat öljyn hintoihin? Pari pohjoisen puoliskon talvea olen viettänyt eteläisellä pallonpuoliskolla ja löpön hinnan noustessa (paikalliseen kesäaikaan) syyksi kerrottiin lähes poikkeuksetta kylmät talvet mm. Yhdysvalloissa.


Viimeisen 10 vuoden aikana energin hinta eri muodoissaan on jatkanut tasaista nousuaan. Tällä hetkellä Joensuussa energian omistaa Fortum ja hinnankorotuslapun saa vuorenvarmasti kotiinsa joka vuosi. Parhaimpina/pahimpina vuosina jopa kahdesti. Joka kerta mainitaan joku syy, mutta ei nillä tarvitse olla todellisen syyn (ahneus) kanssa mitään tekemistä.

Milloin syynä ovat riittämättömät vesivarannot milloin se klassinen "yleinen hintatason nousu". Oudolta nämä vain eräänäkin vetisenä vuotena tuntuivat, kun kaiken lisäksi inflaatio oli siihen aikaan vain 1-2% luokkaa vuodessa, mutta energian hinta nousi huomattavasti enemmän. "Pikkusormen" pahalle antoi Joensuun kaupunginvaltuusto aikoinaan äänestäessään kaupungin energialaitoksen yksityistämisen puolesta. Joku silloin totesi, että tämähän se auttaakin kuin housuihin kuseminen talvipakkasella "hetken lämmittää, mutta sen jälkeen tulee entistä kylmempi". Oikeassa oli.

Pekka


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kiwipilot on 14.01.09, 16:50
Quote from: Mikko Maliniemi on 14.01.09, 16:49
Öljyn hinta ja bensan hinta on vain kaksi eri asiaa. Puhuit ensimmäisessä viestissäsi nimenomaan bensan hinnasta ;) Ja bensan hinta täällä meillä on korkeimmillaan tunnetusti aina kesäisin...


;D Sama asia. Bensaa tarkoitin anyway.
Quote from: Pekka Holopainen on 14.01.09, 16:49
Viimeisen 10 vuoden aikana energin hinta eri muodoissaan on jatkanut tasaista nousuaan. Tällä hetkellä Joensuussa energian omistaa Fortum ja hinnankorotuslapun saa vuorenvarmasti kotiinsa joka vuosi. Parhaimpina/pahimpina vuosina jopa kahdesti. Joka kerta mainitaan joku syy, mutta ei nillä tarvitse olla todellisen syyn (ahneus) kanssa mitään tekemistä.



Perseestähän tuo on. Yksi taho, jota voidaan kiittää on EU ja suuri päästökauppakusetus: avoin valtakirja energiafirmoille puliveivata energian hintaa ylöspäin.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Sami Virkkula on 14.01.09, 18:39
Quote from: Mikko Salminen on 14.01.09, 16:39
Et ilmeisesti ole seurannut kuinka esim. Pohjois-Amerikan kylmät talvet vaikuttavat öljyn hintoihin? Pari pohjoisen puoliskon talvea olen viettänyt eteläisellä pallonpuoliskolla ja löpön hinnan noustessa (paikalliseen kesäaikaan) syyksi kerrottiin lähes poikkeuksetta kylmät talvet mm. Yhdysvalloissa.


Täytyy muistaa mistä nämä raakaöljyt tulee, meille ne tulee pääosin venäjältä ja pohjanmereltä eli nuo mahdolliset pohjois-amerikan saatavuus ongelmat ei pitäisi vaikuttaa.

Bensiinin hintaa ei voida suoraan verrata raakaöljynhintaan koska niin moni asia vaikuttaa esim. valmistusprosessin kustannukset.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 15.01.09, 21:22
Naapurissa ovat olleet jo oikeilla linjoilla bensan hinnan kanssa:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuopiossa+myytiin+bensaa+25+sentin+litrahinnalla/1135242765199

Harmi, että ei ole enää bensa-autoa. Matkaa olis ollut about kilsa :P


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 06:23
Tulin huvikseni katsoneeksi Tampereen seudun polttoainehintoja. Miten on mahdollista, että Shell Lamminpää myy dieseliä hintaan 1,199€? Liekkö typo, vai onko myyjä joku tamppooni, joka haluaa karkoittaa kaikki asiakkaat? :P Toiseksi kallein diesel kun tuolla seudulla maksaa tasan 20 senttiä vähemmän, oli 0,999€. Ja ihan vierestä, about kilometrin päästä näyttää irtoavan samaa menovettä jopa 92:lla sentillä...

Iisalmessa näytti eilen olevan diesel keskustan Shell Expressillä 90 senttiä. Alkaa olla kohta ihan siedettävä hinta  ::)


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jukka Siirilä on 23.02.09, 06:41
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 06:23
Tulin huvikseni katsoneeksi Tampereen seudun polttoainehintoja. Miten on mahdollista, että Shell Lamminpää myy dieseliä hintaan 1,199€? Liekkö typo, vai onko myyjä joku tamppooni, joka haluaa karkoittaa kaikki asiakkaat? :P Toiseksi kallein diesel kun tuolla seudulla maksaa tasan 20 senttiä vähemmän, oli 0,999€. Ja ihan vierestä, about kilometrin päästä näyttää irtoavan samaa menovettä jopa 92:lla sentillä...

Iisalmessa näytti eilen olevan diesel keskustan Shell Expressillä 90 senttiä. Alkaa olla kohta ihan siedettävä hinta  ::)


Aamulla tankkasin Lahdesjärven ABC:llä hintaan 0,939.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Havukainen on 23.02.09, 09:03
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 06:23
Tulin huvikseni katsoneeksi Tampereen seudun polttoainehintoja. Miten on mahdollista, että Shell Lamminpää myy dieseliä hintaan 1,199€? Liekkö typo, vai onko myyjä joku tamppooni, joka haluaa karkoittaa kaikki asiakkaat? :P Toiseksi kallein diesel kun tuolla seudulla maksaa tasan 20 senttiä vähemmän, oli 0,999€. Ja ihan vierestä, about kilometrin päästä näyttää irtoavan samaa menovettä jopa 92:lla sentillä...


http://www.aamulehti.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=44715

Eiköhän tuossa älyvapaassa hinnoittelussa ole kyse tuosta viimeisessä viestissä mainitusta syystä, eli osuuskauppamafia saa tuossa kätevästi mustamaalattua Shelliä ja pitäähän ne "poonuksetkin" jostain saada revittyä.

Tuossa onkin yksi syy miksi en itse ikinä tankkaa näiden kanta-asiakasplussabonuspelleilykorttiketjujen kuten ABC:n ja Nesteen asemilla, koska asiakkaathan ne bonukset kuitenkin maksavat, jonka ko. asemien hintatasosta voi hyvin todeta. Useimmille kuluttajillehan (eli pieni- ja keskituloisille) noista kanta-asiakassysteemeistä ei edes mitään rahallista hyötyä ole, kun hinnoissa on jo valmiiksi niin paljon ilmaa.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 09:27
Quote from: Antti Havukainen on 23.02.09, 09:03
Tuossa onkin yksi syy miksi en itse ikinä tankkaa näiden kanta-asiakasplussabonuspelleilykorttiketjujen kuten ABC:n ja Nesteen asemilla


Kyllä minä tankkaan. Esim. Kuopiossa aika usein se edullisin polttoaine löytyy jommankumman ketjun asemilta. En minä ainakaan kehtaa maksaa ylimääräistä, vaikka kuinka olisikin bonuskorttipelleilyfirma kyseessä :) Ja Nesteen asemilta saa (näitä expressejä lukuunottamatta) valittua, ottaako hinnasta suoraan kaksi senttiä pois, vai kerryttääkö "bonuksia". Sen kaksi senttiä kun höylää, niin aika usein pääsee sen vieressä sentin halvemmalla myyvän kilpailevan aseman hinnan alle...

Ja kun ruvetaan oikein tarkkaan miettimään, mikä asemaketju ei käytä jotain bonus- tai alennuskorttisysteemiä? Nesteet ja Teboilit kylmäasemabrandeineen käyttää K-ketjun plussasysteemiä, ABC:t ja muut S-ketjun paikat omaansa. ST1:llä on oma alennuskorttisysteeminsä, jonka "alennus" on tottakai lisätty normaaliin mittarihintaan. Lieneekö Shell ainoa, jolla ei jotain mitään vastaavaa systeemiä ole? Entäs SEO?


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: yeeman on 23.02.09, 09:35
Olin muuten huomaavinani, että kaikki bonuskorttiketjut eivät kuitenkaan anna niitä alennuksia kylmiltä asemilta. Asiasta ilmoitetaan maksulaitteessa.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Havukainen on 23.02.09, 09:56
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 09:27
Kyllä minä tankkaan. Esim. Kuopiossa aika usein se edullisin polttoaine löytyy jommankumman ketjun asemilta. En minä ainakaan kehtaa maksaa ylimääräistä, vaikka kuinka olisikin bonuskorttipelleilyfirma kyseessä :) Ja Nesteen asemilta saa (näitä expressejä lukuunottamatta) valittua, ottaako hinnasta suoraan kaksi senttiä pois, vai kerryttääkö "bonuksia". Sen kaksi senttiä kun höylää, niin aika usein pääsee sen vieressä sentin halvemmalla myyvän kilpailevan aseman hinnan alle...


Tuo riippuu tietysti aika pitkälti paikasta, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla nettohinnoitteluun perustuvien asemien hintataso on yleensä selvästi halvempi kuin noiden "bonuskorttiasemien" hinnat kaikkien mahdollisten alennusten jälkeenkin. Pa(r)h(a)immillaan tuo hintaero paikkakunnan kalleimman ja halvimman välillä saattaa olla jopa kymmenenkin senttiä.
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 09:27
Ja kun ruvetaan oikein tarkkaan miettimään, mikä asemaketju ei käytä jotain bonus- tai alennuskorttisysteemiä? Nesteet ja Teboilit kylmäasemabrandeineen käyttää K-ketjun plussasysteemiä, ABC:t ja muut S-ketjun paikat omaansa. ST1:llä on oma alennuskorttisysteeminsä, jonka "alennus" on tottakai lisätty normaaliin mittarihintaan. Lieneekö Shell ainoa, jolla ei jotain mitään vastaavaa systeemiä ole? Entäs SEO?


Nesteellä, Teboililla ja Shellillä on kylläkin olemassa erilliset nettohinnoitteluun perustuvat asemakonseptit, joiden hinnoissa ei ainakaan pitäisi olla niin paljoa ilmaa kuin muilla asemilla. Lisäksi on muutamia yksittäisten kauppiaiden asemia, joiden hinnoissa ei tuota "kanta-asiakaslisää" ole.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 09:59
Quote from: Juha Lampi on 23.02.09, 09:35
Olin muuten huomaavinani, että kaikki bonuskorttiketjut eivät kuitenkaan anna niitä alennuksia kylmiltä asemilta. Asiasta ilmoitetaan maksulaitteessa.


En ole vielä törmännyt muualla, kuin Neste Expresseillä moiseen...


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Ari Viitajylhä on 23.02.09, 10:44
Shellexpres, limingantulli, Oulu, 0.884.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Petri Lehtovirta on 23.02.09, 11:41
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 06:23
Tulin huvikseni katsoneeksi Tampereen seudun polttoainehintoja. Miten on mahdollista, että Shell Lamminpää myy dieseliä hintaan 1,199€? Liekkö typo, vai onko myyjä joku tamppooni, joka haluaa karkoittaa kaikki asiakkaat? :P Toiseksi kallein diesel kun tuolla seudulla maksaa tasan 20 senttiä vähemmän, oli 0,999€. Ja ihan vierestä, about kilometrin päästä näyttää irtoavan samaa menovettä jopa 92:lla sentillä...

Iisalmessa näytti eilen olevan diesel keskustan Shell Expressillä 90 senttiä. Alkaa olla kohta ihan siedettävä hinta  ::)


Jos Lahden suunnalla liikkuu, niin Lahden eteläisen liittymän tuntumassa olevan uuden Kärkkäisen mittarilla oli (ainakin) viikonloppuna kohtuuedullista menovettä, vähän niinkuin sisäänvetotarjouksena (http://www.karkkainen.fi/index.php?s=uutinen&id=212): Diesel 0.830 ja bensiini 1.110, eikä viereinen ABC jäänyt niistä kauas.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Sami Virkkula on 23.02.09, 11:48
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 09:59
En ole vielä törmännyt muualla, kuin Neste Expresseillä moiseen...


Shell express ei myöskään anna bonuksia.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Ari Viitajylhä on 23.02.09, 18:00
Quote from: Ari Viitajylhä on 23.02.09, 10:44
Shellexpres, limingantulli, Oulu, 0.884.

Tuohon vielä pieni lisäys, kaukovainion teboililla 0.889 ja plussa kortilla alennuksineen 0.869.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 18:05
Quote from: Sami Virkkula on 23.02.09, 11:48
Shell express ei myöskään anna bonuksia.


Mitä bonuksia Shellit yleensäkään tarjoaa?


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Havukainen on 24.02.09, 00:15
Quote from: Mikko Maliniemi on 23.02.09, 18:05
Mitä bonuksia Shellit yleensäkään tarjoaa?


Shelli tarjoaa yhteistyössä Citibankin kanssa omaa luottokorttiaan, jolla saa polttoaineostoista bonusta 3 %. Ja tuon bonuksen saa myös Shell Expresseiltä.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Tatu Koiranen on 24.02.09, 04:35
Quote from: Antti Havukainen on 24.02.09, 00:15
Shelli tarjoaa yhteistyössä Citibankin kanssa omaa luottokorttiaan, jolla saa polttoaineostoista bonusta 3 %. Ja tuon bonuksen saa myös Shell Expresseiltä.


Jeps. Sen sijaan shell expresseiltä ei saa alennusta yrityskorteilla, joilla esimerkiksi raskasta kalustoa tyypillisesti tankataan.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Laukkanen on 24.02.09, 07:43
Jos Sitipankki on jollain tapaa osallisena luototushommissa, mahtavat kaikki bonarit olla silkkaa silmänlumetta. Siihen malliin voimaperäinen koronkiskontajakusetusyhdistys se vaan on.

-A-


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Kari Virtanen on 24.02.09, 09:47
Quote from: Antti Laukkanen on 24.02.09, 07:43
Jos Sitipankki on jollain tapaa osallisena luototushommissa, mahtavat kaikki bonarit olla silkkaa silmänlumetta. Siihen malliin voimaperäinen koronkiskontajakusetusyhdistys se vaan on.


Shellin sivuilta: kk-maksu 1,67€, korotonta maksuaikaa keskimäärin 55 vuorokautta.

Itse tankkaan ABC:llä, meilläpäin ABC:n hinta on yleisimmin sen 2 senttiä enemmän kuin paikkakunnan halvimmalla asemalla, eli kun tuosta saan vielä sen 4-5% bonusta, niin erittäin kilpailukykyinen hinta. Usein vielä noiden polttoainelaskujen ansiosta kuukauden bonusluokka nousee 0,5%, eli tätä kautta tulee vielä 7,50€ lisää alennusta kuukauden ostoihin. Kokonaisuutena minun laskujen mukaan ylivoimaisesti halvinta Porissa, ainakin meidän taloudelle.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Ville Kokkonen on 08.03.09, 20:20
Tänään Toijalan Apsilla oli dieseli 89.9 senttiä litralta. Melko edullista :thmbup:

Ville


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Havukainen on 08.03.09, 20:31
Quote from: Ville Kokkonen on 08.03.09, 20:20
Tänään Toijalan Apsilla oli dieseli 89.9 senttiä litralta. Melko edullista :thmbup:

Ville


Dieselin hinta näyttää tosiaan pysyneen viime viikot melko samana, mutta bensan hintaa taas onkin hilattu vähitellen yöspäin. Mahtaako syynä sitten jälleen olla Suomen bensakartelli, kun raakaöljyn hinta kuitenkin on pysynyt vuoden alusta asti suunnilleen samana.

Nimim. Katkeroitunut bensa-autoilija ;)


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikael Leinonen on 08.03.09, 22:22
Quote from: Ville Kokkonen on 08.03.09, 20:20
Tänään Toijalan Apsilla oli dieseli 89.9 senttiä litralta. Melko edullista :thmbup:

Ville


Asiallista  :thmbup: Täytyyhän dieselin hintaa kompensoidakin kun on ihme käyttövoimaverokin olemassa!


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Ilkka Mannikainen on 09.04.17, 18:37
Kaivoinpa tosi vanhan aiheen esiin.

Kuuntelin taltioitua radiolähetystä heinäkuulta 1991 jossa Radio Ykkosessä pyöri Esson mainos miten on uudet itsepalveluhinnat kaikilla pääkaupunkiseudun mittareilla vapautetun tuonnin myötä. Hinta ysivitoselle oli 3,95 markkaa.

Paljonkohan tuo olisi tämän päivän rahaksi muutettuna?


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Mikko Pietarinen on 09.04.17, 19:07
Quote from: Ilkka Mannikainen on 09.04.17, 18:37
Paljonkohan tuo olisi tämän päivän rahaksi muutettuna?


Noin 0,97 EUR.

http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN

/Mikko


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Antti Havukainen on 09.04.17, 23:11
Eikä tarvitse edes mennä kovin kauas ajassa taaksepäin päästäkseen järkeviin hintoihin. Esimerkiksi 1.1.2009 Espoon Karamalmin Ysi5-asemalla hinnoittelupolitiikka näytti tällaiselta:

[ attachment removed / expired ]

Ja ennen kuin joku ihmettelee, miksi heijastuksena näkyvät hinnat eroavat mittarihinnoista, niin syy löytyy siitä, että takavuosina tietyiltä Ysi5-asemilta sai muutaman sentin alennuksen litrahinnasta näpyttelemällä automaattiin numeroyhdistelmän 0000 ennen maksuvälineen syöttämistä.


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Jaakko Männistö on 10.04.17, 07:35
Quote from: Antti Havukainen on 09.04.17, 23:11
Eikä tarvitse edes mennä kovin kauas ajassa taaksepäin päästäkseen järkeviin hintoihin.
Mutta jos mennään niinkin kauas kuin jopa vuoteen 1978 marraskuu,aikaan jolloin allekirjoittanut sai päästötodistuksen omasta "kauppaopistostaan" eli,irtisanoutui 5 vuotta kestäneestä kauppias-sopimuksestaan silloisen Kesoil Oy öljy-yhtiön kanssa. Tuosta inventaariosta jäi mieleeni silloinen pensan hinta,oktaania en muista,mutta litrahinta oli 1,24 markkaa. Mitähän tuo olisi nykyeuroissa ???
EDIT. Varovaista korjausta sen verran,että tuo mainittu summa saattoi ollakin jo viisi vuotta aiemmin eli 1974 aloitusinventaariossa?


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Petri Lehtovirta on 10.04.17, 09:30
Quote from: Ilkka Mannikainen on 09.04.17, 18:37
---ä heinäkuulta 1991 -.... Hinta ysivitoselle oli 3,95 markkaa.

Paljonkohan tuo olisi tämän päivän rahaksi muutettuna?


Bensiinin reaalihinnan kehityksestä havainnollinen käyrä vuosilta 1970-2015

http://www.oil.fi/fi/tilastot-1-hinnat-ja-verot/18-bensiinin-reaalihinnan-kehitys

Nyt ollaan taas pari vuotta saatu nauttia paljon mukavammasta hintatasosta, kuin vuosikymmenen alussa, jolloin bensiini keikkui tuolla n. 1,60 € tasolla.

Historiallisen alhaalla oltiin vuosina 1986 - 1990 alupuoli - ja kun sain kortin juuri tuon kauden alla, niin silloin kyllä ajettiin - paljon!


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Tarmo Kallio on 10.04.17, 13:32
Muistan tuon ajan hienon  ;). Silloin piti aina jännittää, että mahtuuko koko 20 markalla seteliautomaatista ostettu iso bensamäärä moottoripyörän tankkiin.

Siihen aikaan ei pystynyt itse tankkaamaan muuten. Muilla tankkauspisteillä oli kaikissa aina tankkauspalvelu. Pelkäsin heidän loiskuttavan bensaa pilaten hyvin vahatun huippukiiltävän bensatankin  ;D .


Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Juha Toppi on 11.04.17, 12:36
Vuonna 1067volin bensapokana kesätöissä kirkonkylän Essiolla. Silloin oli asiakkailla tapana ostaa bensaa kynpillä, jolla sai 14,7 litraa tavallista, muita laatuja ei ollutkaan. Määrä toistui niin usein,että se on syöpynyt muistiini Tuohan tekee noin 0,68m narkkaa litralle, eli 0,11471€ /litra.

Onpa inflaatiota nähty, niin maan perusteellisesti!



Title: Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
Post by: Ari Kaihlanen on 11.04.17, 14:36
Quote from: Juha Toppi on 11.04.17, 12:36
Silloin oli asiakkailla tapana ostaa bensaa kynpillä, jolla sai 14,7 litraa tavallista


Tosin, ainakin Suomen rahamuseon laskurin mukaan, vuonna 1967 työmiehen tuntipalkka oli 4,24 mk... Onneksi palkoissakin on ollut pientä kehitystä.


1