FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Kuvakaappaukset => Topic started by: Olli Keijonen on 23.03.09, 12:38



Title: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 23.03.09, 12:38
Moi, tuolla yleisen puolella kerroin (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,75562.msg1029959.html#msg1029959) että voisin kirjoittaa pienen Embraer tutoriaalin, kun niin monella tuntuu olevan ongelmia sen kanssa. Tässä siis pieni ohje yksinkertaisen lennon suorittamiseen. En tiedä teenkö kaiken täysin kuin oikeasti tehtäisiin, mutta näin lennon saa ainakin kohtuullisesti onnistumaan.

Lento lennettiin FS2004:llä ja käytin seuraavia lisäosia:
FISD EFHK ja EFRO maisemat
Active Sky 6
Wilco/Feelthere E-Jets E170

Kartat tälle välille saa osoitteesta https://ais.fi/ais/eaip/fi/
Lennon laskelmat tehtiin FSBuildilla.

Ennen lentoa päätin lennon matkustaja- ja rahtimäärän, siirsin nämä tiedot FSB:hen joka laski tarvittavat polttoaineet.
Jos lennät lennon ohjeideni mukaan, valitse Wilcon konfiguraattorista vielä alkuasetukseksi Startup välilehdeltä Dark and Cold.

[img width=556 height=572]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/EMBconf.jpg[/img]

Tässä FSB:n navlogin alkuosa:

FLT REL IFR FIN421   EFHK-04R/EFRO-21  MACH 78  A/C  EMB-170 LR CF34-8E5

           FUEL  TIME    CORR   TOGWT    LDGWT   AVG W/C

TAXI      000113 0010  . . . .  030979   029232  P000

DEST EFRO 001747 0057  . . . .  ELEV. 642 FT

RESV      001152 0045  . . . .

ALTN      000000 0000  . . . .  ALTN    DIST  0

HOLD      000000 0000  . . . .

EXTRA     0001000 0039  . . . .  ZFW 027080      PAYLOAD 005750

TTL AT TO 003899 0221  . . . .                  DIST  0376

REQD      004013 0231  . . . .                  ETD

EFHK ANT UY75 KEKOX EFRO/0057


Sitten voidaankin siirtyä itse koneeseen. Ennen lennon latausta tarkista vielä polttoaine 2000kg kumpaankin tankkiin. Minä lähdin portilta 15. Ensin laitetaan patterit päälle BATT1&2 kytkimistä, sitten armataan hätävalot EMER LT kytkimestä, laitetaan NO SMOKING ja NAV valot vielä päälle. NAV-valojen pitää olla päällä aina kun koneessa toimitaan. Maavirran pitäisi tulla saataville hyvin pian, sen näkee GPU -kytkimestä kun siihen tulee AVAIL valo. Jos se ei jostain syystä toimi, laita APU päälle. Syttyy MASTER CAUTION keltainen valo ja äänimerkki, ne voi käydä painamassa pois.

[img width=800 height=347]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ovhalku.jpg[/img]

Kun nämä alkutoimenpiteet on tehty voimme siirtyä kaikkiein kauhuun eli MCDU:n ohjelmointiin. Ensimmäisenä näet NO PRESENT POSITION ilmoituksen. Mene NAV napista NAV IDENT -sivulle. Tarkista että aktiivinen navigaatiotietokanta on ajan tasalla, tai tässä tapauksessa ainakin niin uusi että sieltä löytyy käyttämämme reitti. Sitten siirry POS INIT sivulle painamalla R6 LSK (oikeanpuolen kuudes nappula ylhäältä) ja valitse siellä koneen sijainti. Luultavasti kaikki vaihtoehdot siellä näyttävät samaa joten valinnan vaikeutta ei ole. GPS POS ja LAST POS ovat ainakin turvallisia jos olet avannut simun suoraan lähtöportille.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/posinit.jpg[/img]


Sitten siirrymme FPL -napista syöttämään lentosuunnitelman. Syötä ORIGIN kohtaan EFHK ja DEST kohtaan EFRO. Silloin näiden alle voimme syöttää itse reitin.  Ensin laitamme lähtöpisteen ANT EFHK:n alle L2 LSK. Sitten loput reitistämme syöttämällä L3 LSK UY75.KEKOX. Tämä syöttää automaattisesti kaikki pisteet ANT:lta KEKOX:lle asti. Se olikin koko reittimme, mutta jos siinä olisi enemmän väyliä ja pisteitä, syötetään ne samalla lailla aina edellisen pisteen alle VIA.TO -kohtaan. Jos lennät verkossa, tämä on hyvä hetki pyytää selvitystä, jotta saat varmuuden käytettävästä kiitotiestä ja muista rajoitteista.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/FPL1.jpg[/img]

Kun olet syöttänyt reitin, aktivoi reitti painamalla ACTIVATE. Sitten voimme syöttää lähtöreitin painamalla DEPARTURES. Valitse aukeavasta valikosta 04R ja lähtöreitti ANT1H. Sinun pitäisi päätyä tämän näköiselle sivulle. Sitten vain painat INSERT ja lähtöreitti ilmestyy FPL-sivulle. Muista vielä aktivoida reitti uudestaan.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/dep_procedure.jpg[/img]

Jotta saamme VNAV:n toimimaan, lisäämme vielä ennakkoon odotetun kiitotien ja lähestymisreitin määränpäässä. Paina NAV napista valikko esiin, ja sieltä ARRIVALS. Haluamme tehdä ILS-lähestymisen, joten valitsemme kiitotien 21 ja sitten ILS:n valitsemalla I21. Rovaniemelle ei ole STAR -vakiolähestymisreittejä kiitotielle 21 etelästä tulevalle liikenteelle, joten emme valitse siihen mitään mitään. Nämä insertoidaan reittiin samalla lailla kuin lähtöreittikin, mutta ne ilmestyvät reitin loppuun eikä alkuun. Sitten selaamme reittiä loppuun, jotta voimme tarkistaa valitun tuloreitin. Huomaamme, että siellä on >>DISCONTINUITY<< eli reitti katkeaa eikä tietokone tiedä miten yhdistää reittimme loppu ja itse lähestyminen. Poistaaksesi katkon, valitse piste CF21 painamalla L2 LSK ja "siirtämällä" se discon yli painamalla L1 LSK. Näin reittimme on ehjä.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/disco.jpg[/img]

Näin reitti on valmis ja voimme siirtyä säätämään performance-sivut kuntoon. Paina PERF nappia ja tulet PERF INIT 1 -sivulle. Tarkista vielä kerran että kone on oikea! Alkuarvot nousulle ovat aika hitaat, 290/.70. Nopeus 290 on hyvä mutta machin luku on aika pieni. Kirjoita /.77 ja syötä se L3 LSK. Cruise nopeudeksi haluamme .78. Laskeutumisprofiilin voimme antaa olla näin. Liukukulmaa voi muuttaa jyrkemmäksi jos haluaa, mutta tämä kelpaa meille, eipä tule liian nopeaa toimintaa.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/perf1.jpg[/img]

Sitten paina NEXT -nappia pari kertaa niin tulet PERF INIT 3 sivulle. Täällä on monta asetusta joita haluamme muuttaa. Ensinnäkin siirtokorkeus on Suomessa 5000ft joten syötämme sen L1 LSK. Lentokorkeudeksi laitamme INIT CRZ ALT -kohtaan 360 haluamamme lentopinnan FL360 mukaan. Navlogista katsomme koneen tyhjäpainon eli Zero Fuel Weight:n, joka on 27080. Aseta se ZFW -kohtaan. Helsinki-Vantaalla on yleinen nopeusrajoitus 250kt alle 4000ft, joten syötämme /4000 R1 LSK. Tarkista vielä että polttoaineen määrä täsmää ja aktivoi painamalla CONFIRM INIT.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/perf3.jpg[/img]

Sitten pitäisi ilmestyä Takeoff valinta sivulle. Jos ei, sinne pääsee PERF napin takaa valikosta. Seuraavana siis vuorossa lentoonlähdön asetusten tekeminen. Jos haluat voit syöttää tuulet TAKEOFF 1 sivulle, mutta sillä ei ole juuri merkitystä. Siirry NEXT -napilla TAKEOFF 3 sivulle. Tänne syötämme lentoonlähdön V-nopeudet. Käytämme laippa-asetusta Flaps1 ja moottorien T/O 2-moodia.  Taulukosta näemme nopeudet V1=132 VR=139, V2=142 ja VFS (Final Segment Speed) 184.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/to3.jpg[/img]

Vielä on yksi sivu jäljellä tietokoneen ohjelmoinnissa. Halusimme siis T/O2-moodin, joten käymme asettamassa sen TRS(Thrust Rating Select) -sivulta. Painamalla R6 LSK pääsemme T/O DATASET -valikkoon josta valitsemme TO-2 ja ECS(Environment Control System) päälle. Tältä sivulta saa myös rajoitetun lentoonlähtötehon FLEX:n, mutta sen asettamiseen meillä ei ole tarvittavia tietoja joten jätämme tyhjäksi. Aktivoi valitsemalla ENTER.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/trs.jpg[/img]

Sitten olemme valmiita suorittamaan viimeiset valmistelut ennen käynnistystä. Käynnistä ensin APU, siinä kestää aina jonkin aikaa. Aseta FSTN BELTS valo päälle, sitten RED BCN valo, se täytyy olla päällä aina kun kone liikkuu ja aina kun moottorit ovat käynnissä. Varmista vielä että APU on käynnissä (100% N ja vihreät lukemat). Sitten sammuta maavirta GPU-kytkimestä. Huomaa, että jos sammutat maavirran ennen kuin APU on käynnistynyt, MCDU sammuu ja menetät kaikki edellä ohjelmoimasi tiedot. Sitten laita vielä hydrauliikkapaneelista ELEC PUMP 3A päälle. Tältä pitäisi suunnilleen näyttää:

[img width=800 height=346]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ovhbeforestart.jpg[/img]

Pyydä lennonjohdolta käynnistys- ja työntöluvat ja eikun menoksi. Ota parkkijarru pois päältä ja aloita työntö. Käynnistä moottorit ensin kakkonen(oikea) ja sitten ykkönen. Kun molemmat moottorit ovat käynnistyneet, sammuta APU. Laita TAXI-valot päälle.

[img width=800 height=472]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/pushback.jpg[/img]

Rullauksen aikana tee loput valmistelut. QNH-asetus kaikkiin korkeusmittareihin, alkukorkeus 4000FT ja alkunopeus V2+15 eli 157kt. Aktivoi FD ja lentoonlähtömoodi painamalla clickspottia AT-napin yläpuolella. Voit myös aktivoida AT:n jo nyt, mutta muista että jos lisäät kaasua yli 40%N1, AT luulee että suoritat lentoonlähdön ja aktivoituu. Aseta trimmi lentoonlähtöasetukseen. Trimmin asetukseen ei ole kovin hyviä tietoja, mutta välillä 3-4 on ainakin ok. Aseta nav sourceksi FMC.

[img width=800 height=250]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/taxi.jpg[/img]

Kun rullaat viimein kiitotielle, aseta STROBE-valo päälle ja valitse transponderi TA/RA-asentoon. Jos lennät IVAO:ssa, laita transponderi päälle myös IVAP:ssa, se ei mene itsestään. Sammuta TAXI-valot ja laita LDG-valot päälle. Kuvassa 80kt juuri ohitettu, THR HOLD aktivoituu.

[img width=800 height=471]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/takeoff.jpg[/img]

Nousua. Noin 400 jalassa aktivoi LNAV NAV-napista, voit aktivoida myös autopilotin, yritä pitää nopeus kiihdytyskorkeuteen asti, n. 2500ft. Silloin valitse SPEED sourceksi FMS ja aktivoi VNAV. Kun nopeus nousee vihreään palloon asti, nosta laipat ylös. Jos et lennä lennonjohdon alaisuudessa, valitse hyvissä ajoin korkeampi korkeus, vaikka suoraan tavoite FL360. Siirtokorkeudessa 5000ft paina BARO SET hiiren keskinapilla niin saat standardipaineet. Rulla myös varakorkeusmittari standardiin 1013.

[img width=800 height=471]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/climb1.jpg[/img]

Kun ohitat pinnan FL100, sammuta laskeutumisvalot ja turvavyövalot. Overheadin pitäisi näyttää tältä lähestymiseen asti.

[img width=800 height=346]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ovhclimb.jpg[/img]

Tässä yksityiskohtaisemmat kuvat koneen näytöistä nousun aikana. Ensin PFD. Sitten MFD ja EICAS (vai mikähänseoli empussa). Varmista että autopilotin moodit ovat oikein, SPD, AP, AT, lilan väriset LNAV ja FLCH ja sen alla valkoisella VASEL(se on armattu ja aktivoituu kun valittu korkeus saavutetaan). Vihreä väri tarkoittaa, että asetus on lentäjän itse hallinnoima. Lila(magenta) tarkoittaa, että FMC hallitsee ja valkoinen etukäteen valittua armattua tilaa.

[img width=597 height=638]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/PFD1.jpg[/img]

MFD:llä näkyy reitti, ja verktikaaliprofiili. Seuraava piste näkyy lilan värisenä kartalla, siitä seuraavat valkoisella. Keskitä heading-bugi aina siihen suuntaan, mihin lennät painamalla HDG-nappia hiiren keskinapilla.

[img width=597 height=638]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/MFD.jpg[/img]

Sitten moottorinvalvontanäyttö. Varmista että mitään varoituksia ei näy, laippa-asetus on kadonnut ja APU on kadonnut näytöltä.

[img width=597 height=638]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/EICAS1.jpg[/img]

Kun TOD (top of descent) piste lähestyy, laita MCP:lle alempi korkeus, jotta VNAV voi aloittaa laskeutumisen. Kun lähdet alaspäin, laita turvavyön merkkivalo päälle. Seuraavaksi teemme MCDU:lle tarvittavat valmistelut lähestymistä varten. Nämä voi tehdä hyvissä ajoin ennen TOD:a tai kun olet vielä korkealla. Rovaniemelle saapuvat koneet vektoroidaan yleensä lähestymiseen, mutta nyt ei ole tutka paikalla joten teemme ILS Y -lähestymisen kiitotielle 21 (https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efro/ro21ilsycat2.pdf). Sen mukaan lennämme KEKOX:lta suoraan ROI:lle, josta lennämme radiaalia 003 10DME ROI asti, josta käännymme oikealla kaarrolla suuntasäteeseen. Korkeus on 2400ft ROI:lla. Korkeusrajoituksen voi asettaa syöttämällä halutun nopeuden/korkeuden pisteen oikealla puolella oleviin tietoihin. Meillä ei myöskään ole ROI vorria reitissä, joten syötämme sen FPL-sivulla KEKOX:n alapuolella olevaan kenttään. Kuvan tapauksessa CF21:n paikalla, jolloin se siirtyy pykälän alaspäin. Huomaa kuvassa CF21:lle asetettu korkeus 2400ft. Manuaalisesti syötetty rajoitus näkyy tuolla tavalla isolla.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/FPL2.jpg[/img]

Sitten voimme asettaa lähestymisnopeudet. PERF-napista valikon kautta LANDING-sivulle. Aseta tuulet LANDING 1 -sivulle, LANDING 2-sivulla näet vastatuulikomponentin, jota tarvitaan nopeuksien laskemisessa. Syötä lähestymisnopeudet LANDING 3-sivulle. Jos lähdössä, matkalla tai perillä on jäätäviä olosuhteita, näkyy EICAS:lla sininen STALL PROT ICE SPEED, joka tarkoittaa, että on käytettävä jäätämisnopeuksia taulukosta. Laskeutumispainollamme 29000kg, saamme nopeuksiksi VREF (flaps 5) 134kt, VAP 139 (VAP=VREF+5 tai vastatuulikomponentti, kumpi on isompi), VAC flaps 2 147kt ja VFS 178kt.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/LDG3.jpg[/img]

Pakollinen ulkokuva(tm) 1:

[img width=800 height=472]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ulko1.jpg[/img]

Kun KEKOX on ohitettu ja lennetään kohti ROI vorria voimmekin siirtyä HDG-moodiin. Sitten mene RADIO-napista ja valitse NAV taajuuksiin ROI:n 117.7 ja standbylle (alempi taajuus) ILS:n 111.7. Sitten paina V/L napista manuaalinen navigointi päälle, ruuvaa radiaali 003 Courseen ja aktivoi NAV, huomaat, että se tulee HDG:n alle valkoisella, ja aktivoituu kun saavutat radiaalin. Kuvassa laskeudun VS-moodilla 2400 jalkaan kohti ROI vorria. Huomaa sininen STALL PROT ICE SPEED varoituksissa. Hiljennä vauhtia hyvissä ajoin. Minulla oli vielä hiukan liikaa vauhtia ja jouduin lopulta hidastamaan ilmajarruilla (speedbrake). Aseta vielä CAT I -minimikorkeus joka on 810ft BARO.

[img width=500 height=565]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/RAD.jpg[/img]
[img width=800 height=577]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/toROI.jpg[/img]

Pakollinen ulkokuva 2!

[img width=800 height=472]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ulko2.jpg[/img]

Field in sight! Huomaa vertical profiilissa sinisillä viivoilla näkyvä tavoitekorkeus 2400ft ja vihreä viiva joka näyttää lasketun korkeuden tietyllä paikalla. Aika hyvin tulee ROI:lla saavuttamaan korkeuden.

[img width=800 height=1000]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/field.jpg[/img]

Varmista että autopilotti ottaa radiaalin kiinni kunnolla, ja että LOC moodi aktivoituu. Kun radiaali on mukavasti kohdallaan, keskitä taas HDG ja aktivoi se. Sitten ruuvaa kurssiin ILS suuntäsäde 208 astetta ja aktivoi radio-sivulta ILS-taajuudet painamalla L3 ja R3 LSK. Hieman ennen 10DME ROI, käännä kone HDG:llä kartan mukaiseen käännökseen kohti suuntasädettä ja aktivoi APP -moodi. Nyt PFD:llä pitäisi näkyä keltainen APPR1 ONLY, vihreä APPR1, vihreä HDG ja ASEL ja valkoiset LOC ja GS. Koneen pitäisi kääntyä suuntasäteeseen automaattisesti. Kun LOC-moodi aktivoituu siirrä HDG myös kiitotien suuntaan 208. Kun liukupolku aktivoituu, laita laskutelineet ulos. Muista edelleen hidastella niin, että otat laippoja ulos ja viimeistään kun liukupolku aktivoituu, nopeutta olisi hyvä olla n.160kts ja flaps 5. Noin 4-5nm ennen kynnystä hidasta nopeus vielä VAP:hen. Tämä ei ole autoland joten ota autopilotti ja AT pois päältä kun siltä tuntuu, mutta mielellään ennen minimejä.

Kuvassa liukupolku on juuri aktivoitunut ja pyörät menossa alas.

[img width=800 height=500]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ils.jpg[/img]

Kun olet maassa ja hidastunut, ota laskusiivekkeet ylös ja käynnistä APU, jotta saat virtaa vielä kun sammutat moottorit. Kun poistut kiitotieltä, ota STROBE valo pois päältä. Kun olet portilla laita parkkijarrut päälle, sammuta moottorit, ota BCN valo pois ja lopuksi turvavyövalot pois.

Todiste siitä että näillä eväillä päästiin perille asti:

[img width=800 height=500]http://koti.kapsi.fi/~ollik/kuvia/EMBtuto/ulko3.jpg[/img]


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: ToniH22 on 23.03.09, 12:42
Vau, ei voi muuta sanoa, ja tietysti SUURI kiitos tästä tutoriaalista.
Itsekkin pääsen hiomaan lentotaitoja hieman parempaan suuntaan näin selvän ja hyvän ohjeistuksen avustuksella.
Stickyksi vaan ettei karkaa muitten viestin mukana.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Eriksson on 23.03.09, 12:47
komppaan Tonia, eli stickyksi ja vaikkapa tuonne yleiselle puolelle, kun tämä on kerran tutoriaali. Parannusehdotuksista keksin esimerkiksi overhead paneelista numeroida eri tehtävät ja sitten lisätä kuviin myös nappien kohdalle ne numerot, jotta myös löytää missä ne sijaitsee. En mä muuta vikaa keksikkään. :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 23.03.09, 12:50
Quote from: Kim Eriksson on 23.03.09, 12:47
komppaan Tonia, eli stickyksi ja vaikkapa tuonne yleiselle puolelle, kun tämä on kerran tutoriaali. Parannusehdotuksista keksin esimerkiksi overhead paneelista numeroida eri tehtävät ja sitten lisätä kuviin myös nappien kohdalle ne numerot, jotta myös löytää missä ne sijaitsee. En mä muuta vikaa keksikkään. :)

Joo pahoittelen, Overhead on niin iso että 800 pikseliin pienennettynä siitä ei saa kunnolla selvää.  :-\ Täytyisi cropata siitä osat erillisiin kuviin enkä jaksanut tehdä sitä, kai tuostakin selviää asia jos vaikka itse katsoo simusta samalla.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: gangst on 23.03.09, 13:03
Kiitti tästä infosta munkin puolesta!  :)
On välillä itekkin ollut vähän vaikeuksissa, mutta kyllä se tästä.  :thmbup:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Ilari Kousa on 23.03.09, 13:05
Ylläpito, säilyttäkää tämä!


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 23.03.09, 13:32
Kiitos todella paljon tän teosta. Tää auttaa mua todella paljon.  :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Oskari Ollikainen on 23.03.09, 13:45
vielä pikku korjaus, eli takeoff ja landing-sivuille pääsee PERF-napin kautta  ;) muuten todella hyvä  :thmbup:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 23.03.09, 13:49
Quote from: Oskari Ollikainen on 23.03.09, 13:45
vielä pikku korjaus, eli takeoff ja landing-sivuille pääsee PERF-napin kautta  ;) muuten todella hyvä  :thmbup:

Näinpä tietysti, korjattu.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jari Vanhatupa on 23.03.09, 14:20
Aivan loistavaa  !!!! Toivottavasti tämä ei jää ainoaksi käyttöohjeeksi jonka teet . . . . tämä riittää jo perusteeksi hankkia tuo kone. Tee ihmeessä muistakin koneista . . . .
:laugh:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Pontus Lindroos on 23.03.09, 14:21
Kiitos tästä! :thmbup: Pari asiaa tuli selväksi, mutta muuten olen lentänyt niin kuin pitää. :)

Stickyksi vaan! :) (Tai Ilkan threadiin)

//P.L


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 23.03.09, 15:20
Ihan asiaa, mitä tästä katselin. Climbissa kannattaa käyttää mielummin nopeuksia 300/.77, niin nousee vähän ärhäkämmin. ;) Jos oikein finskinä haluaa lentää, niin rullausvalot pidetään päällä aina siihen asti, kun renkaat otetaan ylös, eikä rullaustielle tullessa ja ne laitetaan päälle renkaiden tullessa alas. Mutta muuten hyvä opas. Varmasti monelle hyödyllinen. ;)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: GShock on 24.03.09, 15:55
Aika hyvä, aika hyvä ei voi muuta sanoa. Muutama kommentti tuli mieleen näin Finskin Emppulentäjän näkökulmasta.

Nopeuksista:

* Lentoonlähtövalmisteluissa laitetaan maassa myös jo landing speedit lentoonlähtöpainoille esim moottorihäiriön takia jolloin ne ovat jo valmiina jos tarvitsee saman tien tulla laskuun.

* Nopeudet 300/.78, 300/.78, 300/.78/3.0 ovat Finskillä standardit FMS:n latauksessa. Tosin huomionarvoisia seikkoja ovat ne, että jos nousunopeutta pienentää, kone nousee nopeammalla vertical speedillä (esim turbulent penetration speed 270) ja descent rate 3,5 astetta on myöskin nykyään aika arkipäivää.

Trimmeistä:

* Lentoolähtötrimmi on E70 yleensä noin 4,0-4,5 ja E90 0,8-1,3 riippuen painopisteestä

Menetelmästä:

* Laskeutumisessa on hyvä muistaa stepit: Flaps 1 -> speed 190, Flaps 2 -> speed 180, Gear down + flaps 3 -> speed 160, Flaps 5 -> Vap



* Roviksella 21:n lähestymisessä Empulla (ja vissiin myös bussilla) painellaan juuri noin ROI:lle kuten kuvattuna. Siitä kone lentää automaattisesti teardropin navdatan mukaisesti (eli kartan mukaan) tietyn matkan ulospäin tiettyä radiaalia ja sitten kurvaa oikean kautta finaalilinjalle. Tämä kaikki siis LNAV -moodilla. Kurva on kuitenkin sen verran lepsu että kun automaatti sen ajaa, se kurvaa sen paljon tiukemmin kuin mitä kartta joten se jättää sen 30 asteen hakeutumiskulman loppulähestymislinjalle, jolloin voidaan APPR -nappia painamalla armata sekä LOC että GS. Ne aktivoituvat sitten kun kumpikin on kohdallaan (olettaen että ILSin jakso on ruuvattu oikein....)



Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 24.03.09, 16:20
Quote from: Timo Nyberg on 24.03.09, 15:55
Aika hyvä, aika hyvä ei voi muuta sanoa. Muutama kommentti tuli mieleen näin Finskin Emppulentäjän näkökulmasta.

Nopeuksista:

* Lentoonlähtövalmisteluissa laitetaan maassa myös jo landing speedit lentoonlähtöpainoille esim moottorihäiriön takia jolloin ne ovat jo valmiina jos tarvitsee saman tien tulla laskuun.

* Nopeudet 300/.78, 300/.78, 300/.78/3.0 ovat Finskillä standardit FMS:n latauksessa. Tosin huomionarvoisia seikkoja ovat ne, että jos nousunopeutta pienentää, kone nousee nopeammalla vertical speedillä (esim turbulent penetration speed 270) ja descent rate 3,5 astetta on myöskin nykyään aika arkipäivää.

Trimmeistä:

* Lentoolähtötrimmi on E70 yleensä noin 4,0-4,5 ja E90 0,8-1,3 riippuen painopisteestä

Menetelmästä:

* Laskeutumisessa on hyvä muistaa stepit: Flaps 1 -> speed 190, Flaps 2 -> speed 180, Gear down + flaps 3 -> speed 160, Flaps 5 -> Vap



* Roviksella 21:n lähestymisessä Empulla (ja vissiin myös bussilla) painellaan juuri noin ROI:lle kuten kuvattuna. Siitä kone lentää automaattisesti teardropin navdatan mukaisesti (eli kartan mukaan) tietyn matkan ulospäin tiettyä radiaalia ja sitten kurvaa oikean kautta finaalilinjalle. Tämä kaikki siis LNAV -moodilla. Kurva on kuitenkin sen verran lepsu että kun automaatti sen ajaa, se kurvaa sen paljon tiukemmin kuin mitä kartta joten se jättää sen 30 asteen hakeutumiskulman loppulähestymislinjalle, jolloin APPR -nappia painamalla armaantuu sekä LOC että GS. Ne aktivoituvat kun kumpikin on kohdallaan (olettaen että ILSin jakso on ruuvattu oikein....)



Mahtavaa että saatiin tähän experttikommenttia! Noista nopeuksista, näinhän se järkevästi ajateltuna pitäisi mennä. Oletko kokeillut simulla tuota Wilcon Emppua? Jos olet voisit kertoa hieman yleisesti miten hyvin se toimii oikeaan verrattuna, joitain aika selviä bugeja siinä on kyllä, ei mitään sellaista mikä lentoa hirveästi haittaa tosin. Siinähän ei ole mallinnettuna minkäänlaisia failureita valitettavasti joten luottavaisin mielin voi lähteä aika vähillä valmisteluilla menemään. Se taitaa kyllä opettaa hieman huonoille tavoille kun realistiseen lentoon pyritään.

Kiitokset myös noista nopeus- ja trimmiasetuksista. Niistä ei ole mitään dokumentaatiota tuon konepaketin mukana, joten arvalla on täytynyt mennä. Laipoista sen verran että olen aika usein laittanut jo 200-210 nopeudessa flaps 1, ja muutenkin hieman etuajassa ilmeisesti. Otanpa neuvosi käyttöön seuraavista lennoista lähtien.

Wilcon Embraerissa ei taida navdatan mukana olla tuota teardrop-lähestymistä joten hdg:llä joutui ajaa. Ja aika laaja käännös siinä kyllä on, joutui tavallaan "kikkailemaan" hdg:n kanssa että osui kartassa näkyvään loc intercept kohtaan.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: peikonen on 24.03.09, 16:32
Tosi hieno ja asiantunteva tutoriaali. Lisää tällaisia!

En omista ko. konetta, mutta tämän perusteella laitan Empun hankintalistalle.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Otto Nieminen on 24.03.09, 17:02
Olipas hyvä tutoriaali-stoori, vaikken ko. tyypillä lennäkkään. Kyllä te siellä finskillä tunnutte osaavan  ;) :thmbup:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Petri Koivisto on 24.03.09, 17:21
Quote from: Otto Nieminen on 24.03.09, 17:02
Kyllä te siellä finskillä tunnutte osaavan  ;) :thmbup:
Sähän voit tehä tälläsen samanlaisen mutta putella ja näyttää miten siellä SASsilla osataan ;D 8)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Otto Nieminen on 24.03.09, 17:25
Quote from: Petri Koivisto on 24.03.09, 17:21
Sähän voit tehä tälläsen samanlaisen mutta putella ja näyttää miten siellä SASsilla osataan ;D 8)
Heh, kunhan paneelissa palaa mahdollisimman monta vihreää valoa niin hyvin menee  ;D Uutta timetablea odotellessa  8)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jesperi Lauhio on 24.03.09, 18:50
Hieno :thmbup:

Miten nuo EFHKn putket saa näyttämään noin aidoilta? Tarvitseeko siihen jonkun lisurin? Itselläni on FSNordicista ladattu FSXän EFHK 1.0 (sori ku poikkeen aiheest).


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Elias Lohilahti on 24.03.09, 18:51
Quote from: Jesperi Lauhio on 24.03.09, 18:50
Hieno :thmbup:

Miten nuo EFHKn putket saa näyttämään noin aidoilta? Tarvitseeko siihen jonkun lisurin? Itselläni on FSNordicista ladattu FSXän EFHK 1.0 (sori ku poikkeen aiheest).


Toi on FS2004 (scenen perusteella), ja siinä on tollaset putket. FS9:ssä ne ei vaan liiku kuin X:ssä.

EDIT: Siis FISD:n scene tiedostokirjastosta 2004:lle. En oo ihan varma toimiiko X:ssä, mutta ne putket ei ainakaan liiku, joten en asentais vaikka toimiskin...


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Osku Leskinen on 24.03.09, 18:56
Quote from: Jesperi Lauhio on 24.03.09, 18:50
Hieno :thmbup:

Miten nuo EFHKn putket saa näyttämään noin aidoilta? Tarvitseeko siihen jonkun lisurin? Itselläni on FSNordicista ladattu FSXän EFHK 1.0 (sori ku poikkeen aiheest).


Tässähän on siis FS2004 ja FISD:n EFHK, että sikäli. Niillä saa jo aika aidon. ::)

E: Elias oli eka.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 24.03.09, 20:11
Mutta siis mistä säädetään lähestymisen minimit? Vai säätääkö kone ne ite?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 24.03.09, 20:15
Quote from: Kim Tuominen on 24.03.09, 20:11
Mutta siis mistä säädetään lähestymisen minimit? Vai säätääkö kone ne ite?

Navigraphin kartoista saa helposti katsottua MDA kohdasta. Jos ei ole niitä karttoja niin se onkin hieman mutkikkaampi juttu..


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Pontus Lindroos on 24.03.09, 20:20
Quote from: Kim Tuominen on 24.03.09, 20:11
Mutta siis mistä säädetään lähestymisen minimit? Vai säätääkö kone ne ite?

MINIMUMS -rullasta.

//P.L


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 24.03.09, 20:20
Quote from: Olli Keijonen on 24.03.09, 16:20
Kiitokset myös noista nopeus- ja trimmiasetuksista. Niistä ei ole mitään dokumentaatiota tuon konepaketin mukana, joten arvalla on täytynyt mennä. Laipoista sen verran että olen aika usein laittanut jo 200-210 nopeudessa flaps 1, ja muutenkin hieman etuajassa ilmeisesti. Otanpa neuvosi käyttöön seuraavista lennoista lähtien.
En ole ihan varma, että nouseeko E90 Wilcon tekemänä noin pienellä trimmillä... Saattaa olla E70 kans tuskaa kiskoa niin pienillä ylös. Tietenkin olisi hienoa käyttää Finnairin asetuksia, mutta lisärin rajat on huomioitava... Joku voisi testata nuo. :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 24.03.09, 20:33
Mutta mitä tuo tarkoitti tuo että HDG pitää pistää aina lentosuuntan, onko siinä vai joku Bugi?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 24.03.09, 20:39
Quote from: Kim Tuominen on 24.03.09, 20:33
Mutta mitä tuo tarkoitti tuo että HDG pitää pistää aina lentosuuntan, onko siinä vai joku Bugi?

On vain hyvä tapa pistää hdg siihen suuntaan mihin lentää, ikinä ei tiedä mitä tapahtuu ja silloin hdg:tä painamalla saa koneen jatkamaan suoraan. Eikä siinä mitään bugia ole, sitä hdg "täppää" vain sanotaan hdg bugiksi.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 25.03.09, 06:47
Kiitos paljon. Tuossa tulikin tiivistettynä paljon hyvää tietoa :thmbup:.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Ilari Kousa on 25.03.09, 08:35
Kiitos Henri! Hyvä refresher!


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 25.03.09, 16:47
Tuossa ensimmäisessä FMS kuvassa kun näkyy se valkoisella pohjalla oleva POS INIT, niin minulla ei ole semmoista kun painan NAV napista, sekä kun painan NAV napista niin minulla on siellä kaksi sivua, kun tuossa on näyttävältään yksi. Elikkä eikö minulla ole tuo MCDU ajantasalla?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 25.03.09, 16:51
Quote from: Kim Tuominen on 25.03.09, 16:47
Tuossa ensimmäisessä FMS kuvassa kun näkyy se valkoisella pohjalla oleva POS INIT, niin minulla ei ole semmoista kun painan NAV napista, sekä kun painan NAV napista niin minulla on siellä kaksi sivua, kun tuossa on näyttävältään yksi. Elikkä eikö minulla ole tuo MCDU ajantasalla?
NAV ja sieltä POS SENSORS. Johan alkaa löytyä. ;)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 25.03.09, 16:58
Joo, löysin sen kun vähän viitti etsiä  :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 25.03.09, 17:09
Ja sitten vielä ilmeni semmoinen, että aina tuolla alhaalla vaan lukee se NO PRESENT POSITION, vaikka painan siitä POS INIT, ja sit en voi kirjottaa mitään.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Miika Jormanainen on 25.03.09, 17:16
Quote from: Kim Tuominen on 25.03.09, 17:09
Ja sitten vielä ilmeni semmoinen, että aina tuolla alhaalla vaan lukee se NO PRESENT POSITION, vaikka painan siitä POS INIT, ja sit en voi kirjottaa mitään.
Eikös tuon NO PRESENT POSITION jutun saa pois painamalla ainoastaan CLR nappia? :P


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 25.03.09, 17:25
Ei se lähe pelkästään sillä. Tai ainakaan mun mielestä.


EDIT: Lähti se kun valitsi oikeen paikan.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 25.03.09, 20:43
Ja sitten vielä tämmöinen kysymys, kun tuossa lukee että valitaan Nav source:ksi FMS ja Speed source:ksi FMS, niin miten tämä tehdään?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 25.03.09, 20:59
Quote from: Kim Tuominen on 25.03.09, 20:43
Ja sitten vielä tämmöinen kysymys, kun tuossa lukee että valitaan Nav source:ksi FMS ja Speed source:ksi FMS, niin miten tämä tehdään?

V/L napin yläpuolella on FMS nappi josta tuo nav source tulee. Speed soursen saa speed select napin ihan yläpuolella olevasta clickspotista, siinä on oikeasti sellainen kytkin mikä laitetaan man ja fms asentoon.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jerome Parviainen on 26.03.09, 07:26
Quote from: Kim Tuominen on 25.03.09, 17:09
Ja sitten vielä ilmeni semmoinen, että aina tuolla alhaalla vaan lukee se NO PRESENT POSITION, vaikka painan siitä POS INIT, ja sit en voi kirjottaa mitään.


Siis jos olet esimerkiksi EFHK:lla niin meet sinne NAV->NAV IDENT->POS INIT ja siitä vasemmalta valitset sen EFHK:n tai sen kentän jossa olet ja jatkat lootan täyttämistä, vaikka sinne FLT PLAN sivulle.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 26.03.09, 18:36
Quote from: Olli Keijonen on 25.03.09, 20:59
V/L napin yläpuolella on FMS nappi josta tuo nav source tulee. Speed soursen saa speed select napin ihan yläpuolella olevasta clickspotista, siinä on oikeasti sellainen kytkin mikä laitetaan man ja fms asentoon.


Siis kun painan Nav napista, niin tuleeko lähteeksi automaattisesti FMS, vai pitääkö sen Nav napin painalluktsen jälkeen painaa FMS vai miten???


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jouni Turunen on 26.03.09, 19:13
Quote from: Kim Tuominen on 26.03.09, 18:36
Siis kun painan Nav napista, niin tuleeko lähteeksi automaattisesti FMS, vai pitääkö sen Nav napin painalluktsen jälkeen painaa FMS vai miten???


Kun olet FMS:n valinnut sourceksi niin NAV nappia painamalla kone alkaa seurata FSM:n reittiä.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 26.03.09, 20:10
aa, Elikkä kun kerran painan sitä FMS, niin sit ei enään tarvitse painella?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 26.03.09, 21:15
Vielä pieni kertaus!
Kuten tuolla ensimmäisessä viestissä kirjoitin, lila teksti tarkoittaa FMS:n ohjaamaa toimintoa. Eli kun nav sourcena on fms, pfd:llä ja mfd:llä näkyy lilalla "FMS1" ja NAV nappia painamalla aktivoituu LNAV ja kone seuraa asettamaasi reittiä. Jos taas nav sourcena on V/L (VOR/LOC), ja painat NAV nappia, kone seuraa vor-radiaalia tai suuntasädettä ja pfd:llä ja mfd:llä näkyy vihreä "VOR1" tai "LOC1".

Oliko tarpeeksi selkeästi kerrottu?  :) Jatka vaan kyselyä, kyllä se siitä vielä aukenee.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 27.03.09, 06:28
No nyt ymmärsin asian, Kiitos!  :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 05.04.09, 16:38
Niinhän siinä kävi, että laivastooni ilmestyi tämä Wilcon E-Jetti Cheyennen seuraksi. Nyt on sitten sopivat koneet suunnata Euroopan eri kentille. Samalla sain hyvän syyn nostaa tätä topiccia vähän ylöspäin.

Eli kertokaapas miten saa muutettua tuon MFD paneelin  map/plan näytön reittikartan mittakaavaa?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 05.04.09, 16:44
Quote from: Jaakko Koponen on 05.04.09, 16:38
Eli kertokaapas miten saa muutettua tuon MFD paneelin  map/plan näytön reittikartan mittakaavaa?

Vie hiiri siihen mittakaavan kohdalle niin että ilmestyy sulut [], sitten vain rullaat.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 05.04.09, 16:45
Kun pyörität hiiren rullaa siinä näytön päällä, niin muuttuu mittakaava.  :)

EDIT: Olli ehti ensin  ;)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 05.04.09, 18:01
Kiitos, kiitos. Kysytään vielä tuosta lentokorkeuden määrityksestä. Mitenkäs yleensä valitaan tuo lentopinta? En nyt tarkoita näitä odd/even hienosäätöjä lentosuunnan mukaan, vaan lähinnä miten/mistä löytyy kullekin reitille se suunnilleen oikea lentopinta. Matkan pituus tietty vaikuttaa, mutta jos ajatellaan noita lyhyempiä reittejä esim EFKU-EFHK tai EFOU-EFHK? Tämä nyt on vähän yleisluontoinen kysymys, mutta ajatellaan asiaa nyt vaikka tuon empun näkökulmasta.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 05.04.09, 18:43
Ostamalla Navigraphilta reittikarttoja. Onhan siihen muitakin vaihtoehtoja, jos jaksaa googlettaa.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 05.04.09, 19:13
Niin korkealle, kuin kerkeää ja painot antaa periksi.  :) Turkuunhan mennään aina FL80, jos mennään Q1:sta pitkin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 06.04.09, 17:47
No joo. Noinhan se tietysti menee. Ylhäällä on pienempi ilmanvastus jne. Ajattelin nyt noin niinkuin käytännön kannalta. Löytyykö empulle mitään taulukkoa, josta näkyisi reitin pituuden mukaan suositeltava taloudellisesti järkevin lentopinta? Tämä koskee siis käytännössä juuri näitä lyhyempiä välejä, Lontooseen mennessä kerkiää kyllä kiipeämään korkeammallekin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 06.04.09, 17:57
Vroute  :thmbup:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Elias Lohilahti on 06.04.09, 18:00
Quote from: Kim Tuominen on 06.04.09, 17:57
Vroute  :thmbup:


Ei anna korkeuksia, vaan siellä nytkin esimerkiksi ottamassani reitissä lukee FL290-FL450. Aika iso vaihteluväli, 16000 jalkaa. IRL tietysti tuulet vaikuttavat aika paljon. Tietysti tuo Vroute antaa joskus pienempiäkin, kun tässä yhdellä välillä on 2 reittiä, toisessa on tuo FL290-FL450 ja toisessa FL200-FL240.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 06.04.09, 18:04
No jos ei löydä pintoja, ni ei muuta kun verkkoon hyvä mies. :thmbup:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Elias Lohilahti on 06.04.09, 18:06
Quote from: Kim Tuominen on 06.04.09, 18:04
No jos ei löydä pintoja, ni ei muuta kun verkkoon hyvä mies. :thmbup:


Tota noin, mitä se verkkoon meneminen auttaa pintojen löytymiseen? ??? Ja ite asiassa Jaakko lentää jo verkossa, kato vaikka allekirjotusta tai IVAO kuvia-triidiä...


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 06.04.09, 18:10
No jos lentää vaikka suomessa, ni johtaja selvittää sut pinnalle. Oho en huomannutkaa tota IVAO signaturee :-[  Paitsi kyllähän sä itekki voit pyytää nousemaan johonki pinnalle. No kyl niitä pintoja jostain nyt löytyy. Ainaki niistä mainitsemistani reittikartoista.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Talso on 06.04.09, 18:12
Quote from: Kim Tuominen on 06.04.09, 18:10
No jos lentää vaikka suomessa, ni johtaja selvittää sut pinnalle. Oho en huomannutkaa tota IVAO signaturee :-[  Paitsi kyllähän sä itekki voit pyytää nousemaan johonki pinnalle. No kyl niitä pintoja jostain nyt löytyy. Ainaki niistä mainitsemistani reittikartoista.

Öö... Verkossakin pitää itse suunnitella aijottu pinta, lennonjohtaja saattaa kyllä selvittää aluksi alemmaksi, jos vaikuttavaa liikennettä.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 06.04.09, 18:14
Niinhän siellä pitääkin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 06.04.09, 18:22
Joo, taas lennetään IVAOssa joku kaunis päivä. Pari päivää on (offline) mennyt tämän E-jetsin temppuja ihmetellessä. Täytyy kyllä todeta, että ilman tätä tutoriaalia oltaisiin vielä platalla. Haaveena on verkkolennot Euroopan eri kentille. Toistaiseksi olen vielä harjoitellut täällä Suomen virtuaalitaivaalla.

Tämä nyt oli tämmöinen teorian ja käytännön ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii vähän Sherlock Holmesilaista otetta. Siis kuinka korkealle Empulla käytännössä noustaan reiteillä EFHK:lta kun kohteena on EFTP, EFKU, EFOU? Suuntaa antavat lentopinnat riittävät hyvin, avaruustiede jätetään myöhempään.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 06.04.09, 19:01
EFHK-EFTP  FL140-FL180  PIVAK P854 VELUN  eli noilla pinnoilla tota reittiä.
EFHK-EFKU  FL260-FL270  MILSI Y79 UMOTI T84 DEKOP T83 VEH


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 06.04.09, 19:32
Niin, no siihen lentopintaanhan on niin monia tekijöitä.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Timo Poikela on 07.04.09, 11:35
Pystyiskös kukaan tehdä vastaavaa tutoriaalia Digital Aviationin Fokker 70/100?
Kun sitä 110 sivun manuaalia ei oikein kirjastossa voisi tulostella  :-[


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 07.04.09, 13:50
Quote from: Henri Lehtinen on 06.04.09, 19:21
Jospa kuitenkin alaraja FL65 ja yläraja 285 näin alailmatilassa. Tampereelle parillista pintaa, normaalisti 120 tahi 140 on sopiva. Kuopioon sitten parittomalla pinnalla, lienee 210-230-250 olevan hyvä, kevyellä varmasti menee 250.


No nyt alkaa löytymään kaivattua tietoa. Taisi olla kysyjässä vika, kun ei osaa kysyä oikein. Kiitos. Tästä on hyvä jatkaa harjoittelua. Jos hyvä tuuri käy ja saa Empun metkut opeteltua, saattaa vielä keritä mukaan loppukuun IVAO-tapahtumaan. :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 07.04.09, 14:29
Kyllä ne nopeasti oppii.  :thmbup:


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Sami Vesala on 07.04.09, 15:25
Quote from: Timo Poikela on 07.04.09, 11:35
Pystyiskös kukaan tehdä vastaavaa tutoriaalia Digital Aviationin Fokker 70/100?
Kun sitä 110 sivun manuaalia ei oikein kirjastossa voisi tulostella  :-[

Eikös sen mukana tullut jokin tutoriaalilento (jokin Austrianin pikkuhyppy), jossa oli selvitetty asiat ja toimenpiteet selkeästi ja hyvin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Timo Poikela on 07.04.09, 17:45
Quote from: Sami Vesala on 07.04.09, 15:25
Eikös sen mukana tullut jokin tutoriaalilento (jokin Austrianin pikkuhyppy), jossa oli selvitetty asiat ja toimenpiteet selkeästi ja hyvin.

Tuli 3 tutoriaalia, mutta kun pistää ne niin kone vaan seisoo platalla niinkuin normaalisti, en kyllä mitään apua niistä saanut  ??? Oliskohan siinä alussa sitten ollut joku "Install tutorilas"-nappula, pitääkin mennä heti kahtomaan!


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Sami Vesala on 07.04.09, 17:49
Quote from: Timo Poikela on 07.04.09, 17:45
Tuli 3 tutoriaalia, mutta kun pistää ne niin kone vaan seisoo platalla niinkuin normaalisti, en kyllä mitään apua niistä saanut  ??? Oliskohan siinä alussa sitten ollut joku "Install tutorilas"-nappula, pitääkin mennä heti kahtomaan!

Ihan oikein.
Tutoriaalilennot olivat jossain manuaalissa, tai sitten olivat erillisinä .pdf tiedostoina. Niissä kerrotaan kaikki mitä tulee tehdä, ja miten. Kaivele Digital Aviation kansiota, taisivat sijaita sielä.  :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Timo Poikela on 07.04.09, 18:07
Noni!
Etsintä tuotti tulosta. Kerronpa koko kansion sisällön.

Aircraft operations manual 114 sivua
Kerrotaan eri toiminninnoista ja ohjelmoinnista
Configuration manager
Ohjelmalla säädetään löpöt sun muut
Landing data card
Migration guide 8 sivua
Vähän sitä sun tätä
Multicrew manual 31 sivua
Kerrotaan netissä lentämisessä ohjaaja/perämies meiningillä
Takeoff datacard
Tutorial Nr.3 39 sivua
Tutoriaalilennon infoa.
Tutorial Nr.4 149 sivua
Vähän pitempi lento, kaikki tarvittava löytyisi tästä oppaasta
Uninstaller F70-100 FSX

Eli tolta näyttää Digital Aviationin kansio. Minnekkäs on tutoriaali nr. 1 ja 2 hävinneet? Takakannessa mainitaan että tutoriaaleja olisi 5, eli jonnekkin on hävinneet  ???
Muttä tälleen, joudunko tulostamaan jossain kirjastossa koko setin jotta pääsen edes ilmaan... Kuulostaa huonolta    :(


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Sami Vesala on 07.04.09, 19:06
Nähtävästi vain tutoriaalit 3&4 ovat vasta tehtyjä. Samaa tulosta antaa foorumi, mutta jatketaan asiasta muualla, ehkäpä tämä voidaan splitata omaksi ketjukseen?
http://www.digital-aviation.de/forum/viewtopic.php?f=51&t=3745


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: GShock on 09.04.09, 16:10
Quote from: Jaakko Koponen on 06.04.09, 18:22
Tämä nyt oli tämmöinen teorian ja käytännön ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii vähän Sherlock Holmesilaista otetta. Siis kuinka korkealle Empulla käytännössä noustaan reiteillä EFHK:lta kun kohteena on EFTP, EFKU, EFOU? Suuntaa antavat lentopinnat riittävät hyvin, avaruustiede jätetään myöhempään.



No Tampesteriin nyt ei Empulla lennetäkään mutta Turun reitillä on max FL jotain 80 luokkaa, Kuopijoon mennään FL 320 muistaakseni ja Ouluun FL380.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Petri Koivisto on 09.04.09, 16:20
Quote from: Elias Lohilahti on 06.04.09, 18:00
Ei anna korkeuksia, vaan siellä nytkin esimerkiksi ottamassani reitissä lukee FL290-FL450. Aika iso vaihteluväli, 16000 jalkaa. IRL tietysti tuulet vaikuttavat aika paljon. Tietysti tuo Vroute antaa joskus pienempiäkin, kun tässä yhdellä välillä on 2 reittiä, toisessa on tuo FL290-FL450 ja toisessa FL200-FL240.
Sitäpaitsi ne Vrouten korkeudet on vaan niitä mitä se reitin uploudaaja on sinne laittanut. Esim. minä voin uploadata jonkun EFHK-EFOU ja laittaa pinnoiksi vaikka FL070-FL520 :P


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 09.04.09, 17:29
Quote from: Timo Nyberg on 09.04.09, 16:10
No Tampesteriin nyt ei Empulla lennetäkään mutta Turun reitillä on max FL jotain 80 luokkaa, Kuopijoon mennään FL 320 muistaakseni ja Ouluun FL380.


Kokeilun perusteella tuo FL 320 kalakukkojen kaupunkiin tuntuisi aika sopivalta. Yksi kysymys vielä tuosta laskuun tulosta. Kun FMC ohjaa konetta ja tullaan pisteeseen, jossa tarttis siirtyä ILS lähestymiseen. Eli siis
tuossa tutoriaalissa oli selvä, että mentiin hdg moodilla, että saatiin kaarros tehtyä ja appr oli armattuna valmiiksi. Entäs jos tullaan suoraan laskuun ilman kaarroksia tai vaikkapa star ORIMAA 1M EFHK:lle? Missä vaiheessa ja missä järjestyksessä olisi nappeja syytä painella? Mennäänkö approach moodiin aina headingin kautta, vai siirrytäänkö FMC:stä suoraan approach>vor/lock?

Pääsiäisen kunniaksi mahdollisimman epäselvä kysymys? Ja kaikille hyvää ja rauhallista pääsiäistä!


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 09.04.09, 17:33
Siinä myötätuulessa voi laittaa HDG bugin suoraan eteen (jos ei ole jo), V/L päälle, FPA VNAV:n tilalle, jos ei laita, niin GS ei välttämättä armaannu ja lopulta APPR. :)

EDIT: Ja perusosalla tietenkin, eikä myötätuulessa. :P :P


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 09.04.09, 22:37
ORM1M:ia ajettaessä voidaan ajaa LNAV:lla ELKUN:lle asti, mutta moodia pitää käyttää V/L:ssä (ja HDG:llä) jo etukäteen että saa ILS:n coursen asetettua. Minä kyllä luultavasti laittaisin HDG:n päälle jo HK822 ohitettaessa, ja siinä APPR ja tekisin sen käännöksen ELKUN:lle manuaalisesti hdg:llä. Lähes 90 asteen kulmassa tullessa autopilotti (ainakin simussa) menee reippaasti suuntasäteestä ohi ja joutuu korjaamaan aikansa ennen kuin saa stabiloitua suuntasäteen. Tuli kyllä aika epäselvä teksti näin yöllä, toivottavasti auttoi edes hieman.  :P


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 10.04.09, 05:49
Quote from: Olli Keijonen on 09.04.09, 22:37
Lähes 90 asteen kulmassa tullessa autopilotti (ainakin simussa) menee reippaasti suuntasäteestä ohi ja joutuu korjaamaan aikansa ennen kuin saa stabiloitua suuntasäteen. Tuli kyllä aika epäselvä teksti näin yöllä, toivottavasti auttoi edes hieman.  :P


Minullakin autopilotti korjailee vähän aikaa ennenkuin on suuntasäteessä. Kyllähän tuosta selvää saa  ;)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Vainio on 10.04.09, 10:44
Quote from: Olli Keijonen on 09.04.09, 22:37
ORM1M:ia ajettaessä voidaan ajaa LNAV:lla ELKUN:lle asti, mutta moodia pitää käyttää V/L:ssä (ja HDG:llä) jo etukäteen että saa ILS:n coursen asetettua. Minä kyllä luultavasti laittaisin HDG:n päälle jo HK822 ohitettaessa, ja siinä APPR ja tekisin sen käännöksen ELKUN:lle manuaalisesti hdg:llä. Lähes 90 asteen kulmassa tullessa autopilotti (ainakin simussa) menee reippaasti suuntasäteestä ohi ja joutuu korjaamaan aikansa ennen kuin saa stabiloitua suuntasäteen. Tuli kyllä aika epäselvä teksti näin yöllä, toivottavasti auttoi edes hieman.  :P

Ei tartte käyttää V/L:ssä. Preview modella(PREV siinä samassa paneelissa) saa coursen näkymään vaikka olis FMS moodi päällä ja voi asettaa jututt ILSiä varten.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 10.04.09, 11:10
Quote from: Olli Vainio on 10.04.09, 10:44
Ei tartte käyttää V/L:ssä. Preview modella(PREV siinä samassa paneelissa)

Niin, minä käytränkin sitä.  :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: GShock on 12.04.09, 06:31
Ei tartte ajaa HDG-moodilla välissä. Jos esim IRL lennonjohto ajattaa koko STARin ilman vektorointia voi APPR painaa vaikka vasta sisäänlentosuunnassa ja antaa sitä ennen FMS:än ajaa koko hoito. Tällöin vain aktivoituu samantien LOC ja sitten aikanaan GS riippuen siitä miten on sinne purkkiin sen syöttänyt. Ite tykkään ajaa aina jokseenkin siten että tulee ns. major capture eli LOC ja GS aktivoituu molemmat samaan aikaan. Mutta pääsääntöisesti vois ajatella että armatkaa APPR +/- 30 astetta suuntasäteestä ja fiksulla nopeudella (n. 190-210kt) jolloin se ei aja niin karkeasti localizerista läpi ja hae sitä sitten ihme venkuroilla.

Käytännössä tosin aniharvoin ajatetaan STAReja ihan suoraan kokonaisuudessaan ilman vektorointeja. Itse mietin joskus sitä että miksi lennonjohto vektoroi kutakuinkin tuloreittejä pitkin mutta kuulemma syy on siinä että he saavat siten pienemmän separationin kuin mitä silloin jos vain selvittävät koneet tulemaan jonossa tuloreittejä pitkin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 12.04.09, 07:37
Quote from: Timo Nyberg on 12.04.09, 06:31
Itse mietin joskus sitä että miksi lennonjohto vektoroi kutakuinkin tuloreittejä pitkin mutta kuulemma syy on siinä että he saavat siten pienemmän separationin kuin mitä silloin jos vain selvittävät koneet tulemaan jonossa tuloreittejä pitkin.


Niimpä, tämän takia kai isommilla kentillä on myös SID reitit.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Petri Koivisto on 12.04.09, 07:59
Quote from: Kim Tuominen on 12.04.09, 07:37
Niimpä, tämän takia kai isommilla kentillä on myös SID reitit.
Aika _monilla_ pienemmilläkin kentillä on SID-reitit...

Mutta Timohan puhui tuossa tuloreiteistä eli STAReista. :P


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 12.04.09, 08:36
Niin, mutta sama tarkoitushan niillä SID:eillä ja STAR:eilla.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 12.04.09, 09:11
Nybergin Timolle jälleen iso kiitos selkeästä vastauksesta. :thmbup:. Tätä tietoa juuri hain kysymykselläni.

Tulo- ja lähtöreittien tarkoitushan on pitää saapuva ja lähtevä lentoliikenne pois toistensa "jaloista". Lähtöreiteillä yritetään usein myös vaikuttaa alle jäävien kansalaisten kuulon säilymiseen sinne eläkeikään saakka. Eli lentomelua yritetään siirtää sopivampiin kohtiin. Näinhän on tehty myös EFHK:lta länteen päin: ensin koukataan vähän pohjoisemmaksi, jotta espoolaiset saisivat nukkua aamulla pitempään ;D.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Elias Lohilahti on 15.04.09, 16:40
Mikä ihme tällä kertaa Wilcoa vaivaa, FMS on lähteenä, mutta NAV-nappi pohjaan painettaessa näytölle ilmestyy lukemaan HDG, ja kone tottelee HDG-bugin suuntaa, eikä FMS:ssää. ???

EDIT: Häipyi vähän ajan kuluttua itsestään, nyt pelkkä LNAV.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jerome Parviainen on 15.04.09, 17:09
Quote from: Elias Lohilahti on 15.04.09, 16:40
Mikä ihme tällä kertaa Wilcoa vaivaa, FMS on lähteenä, mutta NAV-nappi pohjaan painettaessa näytölle ilmestyy lukemaan HDG, ja kone tottelee HDG-bugin suuntaa, eikä FMS:ssää. ???

EDIT: Häipyi vähän ajan kuluttua itsestään, nyt pelkkä LNAV.


Empun LNAV ei itse kykene hakeutumaan reitille vaan sinne pitää ensin lentää vaikka sillä HDG bugilla. Voit armata sen LNAV:n jolloin se reitin lähestyessä aktivoituu ja lähtee seuraamaan reittiä.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Elias Lohilahti on 15.04.09, 17:19
Quote from: Jerome Parviainen on 15.04.09, 17:09
Empun LNAV ei itse kykene hakeutumaan reitille vaan sinne pitää ensin lentää vaikka sillä HDG bugilla. Voit armata sen LNAV:n jolloin se reitin lähestyessä aktivoituu ja lähtee seuraamaan reittiä.


Jahas, siitä se olikin sitten kiinni. Kiitos tiedosta.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Elias Lohilahti on 16.04.09, 12:36
Mistä tuo Empun konfiguraattori löytyy? En löytänyt Vistan haulla.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Miika Jormanainen on 16.04.09, 12:40
Quote from: Elias Lohilahti on 16.04.09, 12:36
Mistä tuo Empun konfiguraattori löytyy? En löytänyt Vistan haulla.
Kaikki ohjelmat -> Wilco Publishing -> E-Jets Series -> Configurator.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 16.04.09, 13:17
Tai simun päähakemistosta feelthere/E170. (Mulla ei nimittäin ole käynnistä-valikossa ollenkaan.)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Kim Tuominen on 16.04.09, 17:14
Quote from: Santeri Lehtonen on 16.04.09, 13:17
Mulla ei nimittäin ole käynnistä-valikossa ollenkaan.

Mulla se tuli automaattisesti käynnistävalikkoon kun asensin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jaakko Koponen on 16.04.09, 19:22
Minäkin jouduin hakemaan sen sieltä tiedostoista. Mutta tein heti pikakuvakkeen työpöydälle ja siitä sen saa auki ennen lennolle lähtöä näppärästi.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Robert Lagerström on 05.06.11, 14:56
Nyt tuli ongelmaksi se, että kun yritän valita lasku kiitorataa niin se antaa sen valita, mutta ei mitää ILS, STAR ym. Miten saan ne valittua myös?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 05.06.11, 17:21
Quote from: Robert Lagerström on 05.06.11, 14:56
Nyt tuli ongelmaksi se, että kun yritän valita lasku kiitorataa niin se antaa sen valita, mutta ei mitää ILS, STAR ym. Miten saan ne valittua myös?

Onko ladattu uusimmat navdatat Navigraphilta?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Robert Lagerström on 05.06.11, 17:37
Quote from: Olli Keijonen on 05.06.11, 17:21
Onko ladattu uusimmat navdatat Navigraphilta?


Noup, maksaako ne jotain?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Saikkonen on 05.06.11, 17:38
Quote from: Robert Lagerström on 05.06.11, 17:37
Noup, maksaako ne jotain?


Maksaa.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Sami Qadri on 05.06.11, 17:38
http://www.navigraph.com/


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Robert Lagerström on 05.06.11, 17:43
Quote from: Santeri Saikkonen on 05.06.11, 17:38
Maksaa.


Kuinka paljon 200 credittiä on? Onko mitenkään mahdollista saada ilmaiseksi jostain?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Sami Qadri on 05.06.11, 17:59
Quote from: Robert Lagerström on 05.06.11, 17:43
Kuinka paljon 200 credittiä on? Onko mitenkään mahdollista saada ilmaiseksi jostain?


Se on siinä parikymppiä ja kyllä saa, laittomasti.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Robert Lagerström on 05.06.11, 18:12
Quote from: Sami Qadri on 05.06.11, 17:59
Se on siinä parikymppiä ja kyllä saa, laittomasti.


Aa ok, ehkä sitten maksan sen 20€

Lisä kyssä: Miten boksiin tulee syöttää sitten sellainen reitti johon mahtuu monta eri lentoreittiä eli esim lento Helsingistä Vilnaan?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jouka Ahponen on 08.06.11, 13:53
Quote from: Olli Keijonen on 23.03.09, 12:38
Sitten siirrymme FPL -napista syöttämään lentosuunnitelman. Syötä ORIGIN kohtaan EFHK ja DEST kohtaan EFRO. Silloin näiden alle voimme syöttää itse reitin.  Ensin laitamme lähtöpisteen ANT EFHK:n alle L2 LSK. Sitten loput reitistämme syöttämällä L3 LSK UY75.KEKOX. Tämä syöttää automaattisesti kaikki pisteet ANT:lta KEKOX:lle asti. Se olikin koko reittimme, mutta jos siinä olisi enemmän väyliä ja pisteitä, syötetään ne samalla lailla aina edellisen pisteen alle VIA.TO -kohtaan. Jos lennät verkossa, tämä on hyvä hetki pyytää selvitystä, jotta saat varmuuden käytettävästä kiitotiestä ja muista rajoitteista.


Tuossa tutoriaalissa on jo melko selvät ohjeet. Laitan sulle kuitenkin vielä miten se EFHK-EYVI (vilnius) reitti syötetään.

Reitti: DOBAN UP870 BERIL DCT IKAMU

1) Mene FPL sivulle. Jos olet jo syöttänyt paikan jossa olet FMC:hen, pitäisi vasemmalla ylhäällä L1 kohdalla lukea EFHK.
2) Syötä tieto EYVI kohtaan R2.
3) Syötä ensimmäisen reittipisteen (DOBAN) kohtaa L2.
4) alaa syöttään reittiä muodossa via.to (airway.pisteen nimi) eli Dobanin alapuolelle kohtaan L3 UP870.BERIL (täysin tuossa muodossa pisteineen). Seuraavalle reittipisteelle (IKAMU) ei ole airwayta eli syötämme pisteen suoraan seuraavaan kohtaan. Lopuksi laitamme vielä EYVI pisteen IKAMU jälkeiseen paikkaan.

Jos sivu täyttyy pistestä mene seuraavalle sivulle painamalla NEXT.
Voit syöttää reitin myös näppäimistöllä painamalla tyhjää painiketta NEXT ja TRS välissä. Muista kuitenkin ottaa se pois kun olet ohjelmoinut FMC:n
Muista Myös syöttää EFHK SID ja EYVI STAR.

Kannattaa lukaista koneen manuaali läpi. Myös tästä  sivusta voi olla hyötyä:

http://www.flightsimclub.nl/mediapool/77/774857/data/erj170tutv1.pdf



Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Robert Lagerström on 20.06.11, 11:05
Kiitos tuosta ohjeesta ja linkistä. Nyt varmaan saan sen onnistumaan!

Robert

Lisäys: Nyt on kaikki mennyt muuten hyvin paitsi FMC valittaa että VNAV disconneted. Mitä olen tehnyt väärin?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jorma Tyyskä on 22.08.11, 12:41
Mikähän hemmetti on vikana kun noista kytkimistä on yksikin päällä alkaa kuulua   na-naps, na-naps, na-naps, ei kai sentään normaalia?  On aika häiritsevää ja  mielestäni ei ennen ole kulunut

[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Toni Määttänen on 28.09.11, 16:20
Joo mulla on sama.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Ville Heikkinen on 28.09.11, 16:44
Oli ko. ongelma, uudelleenasennuksella hävisi.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Marcus Seppälä on 29.09.11, 05:53
Mistähän mahtaisi löytyä V-nopeudet E190:lle? Wilcon mukana tulee kyllä dokumentit pienemmälle versiolle, vaan ei isommalle. Ennen oli käytössä BAW:in paperit, joissa oli erikseen E190, vaan ei enää.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Henri Juhantila on 29.09.11, 05:55
Quote from: Marcus Seppälä on 29.09.11, 05:53
Mistähän mahtaisi löytyä V-nopeudet E190:lle? Wilcon mukana tulee kyllä dokumentit pienemmälle versiolle, vaan ei isommalle. Ennen oli käytössä BAW:in paperit, joissa oli erikseen E190, vaan ei enää.


Kyllä mulla ainakin on ne molemmat. Laita YV:tä niin voin lähetellä vaikka sulle.

Henkka


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Juhani Pelli on 05.10.11, 16:10
Mitenkäs ansiokkaassa tutoriaalissa saa kuvat näkyviin??
yst. jussi


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Henri Juhantila on 05.10.11, 16:29
Quote from: Juhani Pelli on 05.10.11, 16:10
Mitenkäs ansiokkaassa tutoriaalissa saa kuvat näkyviin??
yst. jussi


Foorumilla vanhat kuvat poistuvat automaattisesti, kunhan tarpeeksi aikaa on kulunut kuvan lisäämisestä tänne. Eikä tietääkseni saa enää takaisin.  :thmbdn:
Henkka


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 05.10.11, 16:33
Quote from: Juhani Pelli on 05.10.11, 16:10
Mitenkäs ansiokkaassa tutoriaalissa saa kuvat näkyviin??
yst. jussi

Perskuta, milloinhan ne ovat kadonneet. Varmasti kuvat löytyvät minulta vielä koneelta, täytyy kaivella ja laittaa takaisin.

edit: tadaa! Kuvien pitäisi nyt säilyä niin kauan kuin kapsin palvelimessa henki pihisee.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Mikko Pulliainen on 08.01.12, 21:02
Terve,

mistähän johtuu kun loppulähestymisessä koneen nokka on niin ylhäällä, että kiitotietä ei tahdo nähdä? Oikeakin Embraer näyttää lähestyvän nokka pystyssä, mutta toisaalta kuvakaappauksissa ei näytä olevan samaa ongelmaa.

Koneena oli (viimeksi) E-190, gross weight laskussa noin 42,0 tonnia ja flaps full. Loppulähestymisessä nopeus oli se tavallinen Vref + 5.



Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jouka Ahponen on 30.01.12, 17:10
Kuinka pajon se koneen nokka on pystyssä keinohorisontin mukaan? Sen olisi hyvä olla semmoisen 2,5°-7,5° ylhäällä

Kiitotien näkemiseseen vaikuttaa aikalailla kuvakulma. Jos pelaat virtual cockpitissä niin nosta "silmien" tasoa hieman ylöspäin. Jos taas 2d cockpitissä, niin zoomaa se ulos asetukseen 0,30 tai 0,50.

Jos ei tuon jälkeen meinaa alkaa näkymään kiitotietä mittareiden takaa, niin kannattaa tarkistaa nyt varmuuden vuoksi, että katot nopeudet  e-190  ;D nopeuskartasta etkä e-170. Tietysti myös nopeuskartassa voi olla virheitä. Myös se kannattaa tarkistaa että katsot nopeuden full flaps kohdasta. Kuinkas lähellä mennään sakkausnopeutta?

Sitten myös kannattaa tarkistaa millaisessa asennossa on koneen trimmi ja kuinka kovaa moottorit hönkäävät. Jos moottorit ovat suurella teholla, nostaa autopilootti koneen nokkaa ylöspäin säilyttääkseen nopeuden oikeanlaisena. Näitten tosin kuuluisi toimia automaattisesti, sillä koneessa on autotrim ja autothrust.

Jos vieläkään ei meinaa nähdä kiitotietä, niin nosta laippoja yksi pykälä ylös. Jos ei nokka ala laskeutua, ota autopilootti pois ja käännä koneen nokkaa hieman alaspäin, kuitenkin siten ettei nopeutta tule lisää yli viittä solmua.

-Jouka


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Robert Lagerström on 30.01.12, 17:31
Hei!

Millä komennolla silmien tasoa saa nostettua?

Terv. Robert L


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Olli Keijonen on 30.01.12, 17:34
Quote from: Robert Lagerström on 30.01.12, 17:31
Hei!

Millä komennolla silmien tasoa saa nostettua?

Terv. Robert L

Ylöspäin shift-enter ja alaspäin ctrl-enter


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Mikko Pulliainen on 30.01.12, 17:50
Luulen, että kyse ei ollutkaan asennosta. Syystä tai toisesta autopilotti ei lennä minulla liukupolkua oikein.

Täytyy kokeilla vielä niin, että ottaa laipat ja telineen hieman aikaisemmin ulos niin, että kone ehtii stabiloitua aiemmin.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jesperi Lauhio on 30.01.12, 18:40
Se on vaan Wilcon bugi se glideslope overshoot ;D


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Marcus Seppälä on 30.01.12, 22:40
Quote from: Jesperi Lauhio on 30.01.12, 18:40
Se on vaan Wilcon bugi se glideslope overshoot ;D


Wilco ja bugi samassa lauseessa, voiko olla tottakaan? ;)

Itse en anna autopilotin omin voimin lentää lähestymistä, vaan kontrolloin liukupolun oikein ajamista V/S-modilla. Autopilotilla tuntuu olevan vaikeuksia oikean korkeuden pitämisessä muissakin vaiheissa, kuten nousussa.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Jesperi Lauhio on 31.03.12, 09:20
Liukupolun lentäminen ei oo feelTheren koneiden vahvimpia puolia ;D


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Marcus Seppälä on 31.03.12, 09:41
Tutoriaalissa mainittiin, että FL100 sammutetaan turvavöiden merkkivalo. Samassa kuvassa Sterile-merkkivalo näkyy olevan päällä.

Eikös sterile ole henkilökunnalle tarkoitettu merkkivalo? Jos on, niin senhän voi napsaista pois päältä aikaisemmin, ja laittaa takaisin päälle myöhemmin kuin matkustajille tarkoitetun.


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Donald on 31.03.12, 12:06
Quote from: Jesperi Lauhio on 31.03.12, 09:20
Liukupolun lentäminen ei oo feelTheren koneiden vahvimpia puolia ;D


Kyllä ainakin Wilcon emppu on minulla lentänyt liukupolkunsa asiallisesti.  :)


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Patrick Ojanen on 31.03.12, 12:20
Joo minuakin tuo sterile nappi kiinnostaa, eli onko se varmasti henkilökunnalle?


Title: Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
Post by: Santeri Lehtonen on 31.03.12, 13:21
Quote from: Patrick Ojanen on 31.03.12, 12:20
Joo minuakin tuo sterile nappi kiinnostaa, eli onko se varmasti henkilökunnalle?
On henkilökunnalle tarkoitettu.  :)


1