FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Verkkolentäminen => Topic started by: Niko Pursiainen on 02.02.10, 15:43



Title: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Niko Pursiainen on 02.02.10, 15:43
[img width=500 height=200]http://arttuv.kapsi.fi/IVAO/Shuttlelogo.jpg[/img]


Suomen ja Ruotsin IVAO divisioonat järjestävät yhteistyössä Tukholma-Helsinki Shuttle -tapahtuman lauantaina helmikuun 20. päivä! Lennonjohtoa on tarjolla molemmille kentille. Tapahtuma alkaa kello 18 Suomen aikaa ja päättyy klo 21.

Suositeltavat reitit:

ESSA-EFHK: NTL UN851 MAR UN873 LAKUT /parittomat lentopinnat >F285
ESSA-EFHK: NTL N851 MAR N873 LAKUT /parittomat lentopinnat <F285

EFHK-ESSA: RUNEN UN872 XILAN /parilliset lentopinnat >F285
EFHK-ESSA: RUNEN N872 XILAN /parilliset lentopinnat <F285

Kartat:

ESSA: http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S/

EFHK: https://ais.fi/ais/eaip/html/efhk.htm

Maisemat:

ESSA: http://files.fsnordic.net/?download=731 (ilmainen)
          http://www.aerosoft.com/cgi-local/re/iboshop.cgi?showd,5348541430,10723_1 (maksullinen)

EFHK: http://fisd.fsnordic.net/projects/efhk/ (ilmainen)


Tervetuloa!


PS. Lennonjohtoilmoittautumiset sähköpostitse osoitteeseen fi-tc [miuku] ivao [piste] aero.


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Arttu Vattulainen on 20.02.10, 10:03
Tämä siis tänään, tervetuloa!  8)


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Niko Pursiainen on 20.02.10, 16:17
Tapahtuma on alkanut! Helsingissä ja Tukholmassa lennonjohtoa lattiasta kattoon!


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Joonas Nukarinen on 20.02.10, 18:49
Quote from: Niko Pursiainen on 20.02.10, 16:17
Tapahtuma on alkanut! Helsingissä ja Tukholmassa lennonjohtoa lattiasta kattoon!


Lentäjät vain puuttuvat, tai siis ei tuo ~10 lentäjää kovin paljon ole...

:thmbup:


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Ilkka Linnamäki on 20.02.10, 19:04
Hienosti oli johtoa Vantaan rullauksesta Arlandan rullaukseen! :thmbup:

Ilkka


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Geoff Cooper on 20.02.10, 21:28
Quote from: Joonas Nukarinen on 20.02.10, 18:49
Lentäjät vain puuttuvat, tai siis ei tuo ~10 lentäjää kovin paljon ole...
:thmbup:


Pelkäsivät varmaan huonot säät :P

Ainakin minulla kaksi hienoa lentoa (unohdetaan sen että aloitin Arlandasta uudestaan kun FS kaatui) ja aika jännittävää tehdä ILS lähestyminen CATII näkyvyydessä hyvällä ATC johdolla. Myös piti vaihdaa kiitotietä 01Rille 9nm kentältä kun joku SAS lento tuli 19Rille ilman moottoreita!! Tässäkin yks kuva ESSAn puolelta.

[ attachment removed / expired ]

Geoff


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Geoff Cooper on 20.02.10, 22:42
Quote from: Henri Lehtinen on 20.02.10, 21:52
Miksi CATII, eihän sää ollut niin huono sentäs?


Eikös se näin:
"Category II (CAT II) - Category II operation: A precision instrument approach and landing with a decision height lower than 200 feet (61 m) above touchdown zone elevation but not lower than 100 feet (30 m), and a runway visual range not less than 300 meters (984 ft) for aircraft category A, B, C and not less than 350 meters (1,148 ft) for aircraft category D."

Ainakin minulla Radar ALT oli 180 ennenkun kiitotie tuli näkyviin Arlandassa. Sää tuli kautta HiFiSimin ASA ohjemla - oliko erilaista IVAOin säässä? (Helsingissä sitten myöhemmin oli kaunista)

Geoff


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Joonas Nukarinen on 21.02.10, 05:54
Quote from: Jerome Parviainen on 20.02.10, 23:27
Joo CAT2 minimit siis aina 200ft-100ft RADIO välillä ja kiitotienäkyvyys (RVR) ei saa olla CAT A-C alle 300m ja D luokalla 350m. Voihan CAT2 lähestymisen ajaa vaikka CAVOK kelissä? Onko sillä mitään käytännön merkitystä ajaako 1 vai 2, kakkosessa vaan vähän pienempi ratkaisukorkeus. Niin jos on pienikin syy kelin puolesta käyttää CAT2 niin why not?


Tota öö ... ???


Title: Re: IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.
Post by: Otto Nieminen on 21.02.10, 08:03
Quote from: Jerome Parviainen on 20.02.10, 23:27
Joo CAT2 minimit siis aina 200ft-100ft RADIO välillä ja kiitotienäkyvyys (RVR) ei saa olla CAT A-C alle 300m ja D luokalla 350m. Voihan CAT2 lähestymisen ajaa vaikka CAVOK kelissä? Onko sillä mitään käytännön merkitystä ajaako 1 vai 2, kakkosessa vaan vähän pienempi ratkaisukorkeus. Niin jos on pienikin syy kelin puolesta käyttää CAT2 niin why not?

Miksei CAT2 kelpuutetuilla koneilla voida muutenkin ajaa aina se kakkonen, ei sillä ettäkö sillä olisi CAVOK säällä mitään merkitystä, mutta miksi menetelmä on nimenomaan ajaa CAT1?
Kyllä CATI on monesti simppelimpi ajaa, ja siinäkin pääsee APn kanssa alimmillaan 50ft AGL. Autolandeja ymmärtääkseni ajellaan säällä kuin säällä, kun laiskat pilotit eivät itse jaksa sorvata (?). CATII vaatii myös usein erilliset odotuspaikat lähteviltä koneilta, joka taasen hidastaa koko toimintaa kun koneet holdaavat valovuosien päässä CATI odotuspaikasta kun Jerkku haluaa ajaa CATII-ilsin. Toisaalta tämäkin on siksi, että huonossa kelissä minimoidaan säteen peittoamiset (+ pilotti ei näe baanalle), cavokissa pilotti näkee kokoajan baanalle ja jos kone lähtee ohi liukupolusta/suuntasäteestä.
Mutta päätellen voin todeta, että kai Jerkku voi sen CATII-ILSin ajaa cavokillakin, jos välttämättä haluaa lisätä työmääräänsä  ;D


1