FSnordic.net Forums

Finnish Discussion / Lentosimulaattorit => Yleinen simulaattorikeskustelu => Topic started by: tjh80 on 30.05.11, 16:38



Title: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 30.05.11, 16:38
Moi

Ajattelin tässä kysellä sellaisesta ongelmasta, joka ilmenee tuossa Katanassa, eli kun käynnistetään, niin Sylinterinpään lämpötila nousee radikaalia vauhtia ja ajallaan pamahtaa moottori. Eli mistä suunnasta tuota pääsis viilentämään siten että se ei nousisi yli sietokyvyn ja lennotkin voisi aloittaa. Joo manuaalit on katseltu ja pitkälti sen proseduurien mukaan tätä ensilentoa olen harjoitellut, kun tässä nyt näin realistisesti on kaikki systeemit mallinnettu, niin aattelin sitä Realistic asetusta tässä koneessa pitää.

Eli kuinkas nuo sylinterin päät viilennetään näissä Katanoissa?

IDLE tila

[ attachment removed / expired ]

Käynnissä

[ attachment removed / expired ]


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Sami Qadri on 30.05.11, 16:51
Mahtaako sinulla olla vahingossa etulämpö (carburettor heat) jäänyt päälle? MSFS:n pienistä limitaatioista johtuen Katana 4X:n CHT nousee todella korkealle, mikäli tuota pidetään pitkiä aikoja päällä varsinkin maassa, jolloin moottori tuhoutuu..  ::)


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Pekka Holopainen on 30.05.11, 16:53
Yhdessä hyvin mallinnetussa freeware-koneessa (taisi olla AN-2) oli sama ongelma. En ollut huomannut aukaista ilma-aukkoja (cowl flaps) moottorista. Sitä varten on simussa oma oletusnäppäinyhdistelmänsä (en vain nyt muista juuri tässä mikä). Ei se tosin vikaantunut heti maassa, vaan vasta jonkin ajan päästä lennettäessä. En tosin tiedä liekkö tuossa Katanassa edes sellaisia.

Pekka


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 30.05.11, 16:59
Quote from: Sami Qadri on 30.05.11, 16:51
Mahtaako sinulla olla vahingossa etulämpö (carburettor heat) jäänyt päälle? MSFS:n pienistä limitaatioista johtuen Katana 4X:n CHT nousee todella korkealle, mikäli tuota pidetään pitkiä aikoja päällä varsinkin maassa, jolloin moottori tuhoutuu..  ::)
Kannattaako tuota siis lainkaan pitää päällä?


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Sami Qadri on 30.05.11, 17:04
Quote from: Toni Hiltunen on 30.05.11, 16:59
Kannattaako tuota siis lainkaan pitää päällä?


No ei ainakaan maassa. Kyseinen vipuhan johtaa ilmanottoon moottoritilasta lämmintä ilmaa, jolloin estetään jäätäminen kaasuttimessa ja ilmanottoputkissa/-kammiossa. Nyrkkisääntönä on, että etulämpö otetaan päälle aina alhaisilla moottorikierroksilla lennettäessä (lähestyminen/lasku, korkeuden vähennys jne.). Maassa tuota ei pidetä koskaan päällä koekäyttöä lukuunottamatta siitä syystä, että moottoritilasta johdettu ilma on suodattamatonta ja kaikki maassa oleva scheisse saattaa lentää moottoriin.

Kannattaa kokeilla, miten tuo toimii lennossa.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 30.05.11, 17:09
Quote from: Sami Qadri on 30.05.11, 17:04
No ei ainakaan maassa. Kyseinen vipuhan johtaa ilmanottoon moottoritilasta lämmintä ilmaa, jolloin estetään jäätäminen kaasuttimessa ja ilmanottoputkissa/-kammiossa. Nyrkkisääntönä on, että etulämpö otetaan päälle aina alhaisilla moottorikierroksilla lennettäessä (lähestyminen/lasku, korkeuden vähennys jne.). Maassa tuota ei pidetä koskaan päällä koekäyttöä lukuunottamatta siitä syystä, että moottoritilasta johdettu ilma on suodattamatonta ja kaikki maassa oleva scheisse saattaa lentää moottoriin.

Kannattaa kokeilla, miten tuo toimii lennossa.
Kiitoksia, eiköhän sitä näillä eväillä päästä jo varmasti pidemmälle kun 5km lentokentästä :D


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Jan Sandholm on 30.05.11, 17:30
Seuraavaksi sitten A2A:n Stratocruiser alle niin saat puljailla noilla sylinterinpäillä sun muilla läpillä oikein olan takaa. Ja jokaiselle neljälle moottorille vähän omat asetuksensa... :)


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 30.05.11, 17:50
Quote from: Jan Sandholm on 30.05.11, 17:30
Seuraavaksi sitten A2A:n Stratocruiser alle niin saat puljailla noilla sylinterinpäillä sun muilla läpillä oikein olan takaa. Ja jokaiselle neljälle moottorille vähän omat asetuksensa... :)
Joo, oon kuullu että siinä ois pikkasen monimutkasemmat systeemit :D
Pitääpä harkita jossain vaiheessa ostoslistalle.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Pertti Lode on 30.05.11, 20:39

Toni!
Mikäs Katana se sulla on kyseessä?


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Mikko Maliniemi on 30.05.11, 22:39
Quote from: Pertti Lode on 30.05.11, 20:39
Toni!
Mikäs Katana se sulla on kyseessä?


Aerosoftin Diamond DA20-100 Katana 4X (http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=11388&s_design=DEFAULT&shopfilter_category=Flight%20Simulation&s_language=english):ltä vaikuttaisi.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Tuomas Kuosmanen on 31.05.11, 05:41
Tuossahan näyttää olevan Rotax-moottori, jonka sylinterinpäät on nestejäähdytetty. Olisiko tuoihon mallinnettu jotenkin se, että sulla on nesteet vähissä tai et konetta tarkistaessa ole tsekannut että sitä on tarpeeksi..? ;) Ainakin tuolla valmistajan screenshoteissa oli jotain preflight-paneelia missä tsekattiin sitä sun tätä..?

Ei noi meinaan kyllä noin kuumaksi varmaankaan vedä ellei jotain ole vialla. Tsekkaa tuo jäähdytinnesteen määrä ja jos se ei auta, olisiko asennuksessa mennyt jotain pieleen? En usko että tuo on lentäjän toiminnasta johtuva virhe, ei tuossa taida olla mitään kiduksia (cowl flaps) tai muutakaan millä asiaa voisi auttaa..

Ompas muuten makean näköinen katana! Tuohon sopisi OH-KAT-maalaus vaikka onkin hiukan eri versio.

//Tuomas


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 31.05.11, 08:15
Quote from: Tuomas Kuosmanen on 31.05.11, 05:41
Tuossahan näyttää olevan Rotax-moottori, jonka sylinterinpäät on nestejäähdytetty. Olisiko tuoihon mallinnettu jotenkin se, että sulla on nesteet vähissä tai et konetta tarkistaessa ole tsekannut että sitä on tarpeeksi..? ;) Ainakin tuolla valmistajan screenshoteissa oli jotain preflight-paneelia missä tsekattiin sitä sun tätä..?

Ei noi meinaan kyllä noin kuumaksi varmaankaan vedä ellei jotain ole vialla. Tsekkaa tuo jäähdytinnesteen määrä ja jos se ei auta, olisiko asennuksessa mennyt jotain pieleen? En usko että tuo on lentäjän toiminnasta johtuva virhe, ei tuossa taida olla mitään kiduksia (cowl flaps) tai muutakaan millä asiaa voisi auttaa..

Ompas muuten makean näköinen katana! Tuohon sopisi OH-KAT-maalaus vaikka onkin hiukan eri versio.

//Tuomas

Jäähdytys neste pönikkä oli täynnä lennon aikana ja nyt kun tuo CHT on pois ollu päältä niin lämmöt on olleet jo reilusti paremmat eli ei kone leikkaa enää 35min lennon jälkeen vielä :) Voisin tuota OH-KAT painttia väsätä, tuossa tuli mukana OH-DAA


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Pertti Lode on 31.05.11, 16:12
Quote from: Mikko Maliniemi on 30.05.11, 22:39
Aerosoftin Diamond DA20-100 Katana 4X (http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=11388&s_design=DEFAULT&shopfilter_category=Flight%20Simulation&s_language=english):ltä vaikuttaisi.


Mulla on tuo DA 20-100 mutta mitä toi 4X tarkoittaa? ja minulta puuttuu RPM mittari tuosta rivistä sen tilalla on vain tuntimittari, on seka fs9 että fsx tehty.

Löytyhän se sieltä, näyttää olevan uudempi versio FSX ja saa halvemmalla jos on se vanhempi ostettu sieltä.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Vesa Rautakoura on 31.05.11, 18:08
Haluuks joku nopeesti antaa pikareviewin tosta koneesta? Onko hyvin toteutettu? FPS syöppö jne? Verrataan esim A2A:n tuotteisiin. Onko tuossa liioiteltu kulumista? Luulisi, että perus rotax ei ihan pienellä simukäytöllä mene miksikään, ilman siis tietysti rääkkiä.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: lekale20 on 01.06.11, 04:39
Tossa nopeasti katoin, niin eikös kyseiseen vehkeeseen saanut Reality XPn GPSn?

-Leevi


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 01.06.11, 06:01
Quote from: Leevi Lehtonen on 01.06.11, 04:39
Tossa nopeasti katoin, niin eikös kyseiseen vehkeeseen saanut Reality XPn GPSn?

-Leevi
Juu, siihen siis erilleen "Asennetaan" sellaisen control panelin kautta joko tuo RXP GNS tai sitten simun perus GPS.
Asennettaessa siinä menee jokunen tovi, eli sellainen ajankulun mittari näyttää kuinka kauan menee kun esim tuo RXP on asennettuna.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Tuomas Kuosmanen on 02.06.11, 16:13
Quote from: Toni Hiltunen on 01.06.11, 06:01
Juu, siihen siis erilleen "Asennetaan" sellaisen control panelin kautta joko tuo RXP GNS tai sitten simun perus GPS.
Asennettaessa siinä menee jokunen tovi, eli sellainen ajankulun mittari näyttää kuinka kauan menee kun esim tuo RXP on asennettuna.


Jahas, sarjassamme "mallinnamme kaiken" -lisäosa ;D Näyttääkö se myös sen, kuinka pirusti kaikkeen kuluu rahaa ja mitä lentotunti kustantaa nykyisillä lentobensan hinnoilla? Tosin rotaxissa voinee käyttää 98-oktaanista jos etanolia vain on tarpeeksi vähän... ;-)

//Tuomas



Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 02.06.11, 16:19
Quote from: Tuomas Kuosmanen on 02.06.11, 16:13
Jahas, sarjassamme "mallinnamme kaiken" -lisäosa ;D Näyttääkö se myös sen, kuinka pirusti kaikkeen kuluu rahaa ja mitä lentotunti kustantaa nykyisillä lentobensan hinnoilla? Tosin rotaxissa voinee käyttää 98-oktaanista jos etanolia vain on tarpeeksi vähän... ;-)

//Tuomas


Kaikki tallentuu korjauksia, polttoaine ostoja ja öljy/jäähdytysnesteitä myöten sellaseen data.cfg tiedostoon. Eli suht realistiseen laitteeseen on ominaisuuksiltaan panostettu. Kyllä voin suositella tuota ehdottomasti, nytten on kone pysynyt hyvin ilmassa, kun asensin 1.01 beta päivityksen joka korjasi lievää ylilaukomista koneen CHT puolella.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Harri Kontturi on 03.06.11, 07:16
Mjeh mjeh.

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK ;)

Ulkoa
[img width=800 height=600]https://lh3.googleusercontent.com/-MXDKVT3dAT0/TdzWekdIwfI/AAAAAAAAA80/uSmmJMGJ8h4/s1024/22052011118.jpg[/img]

Sisältä
[img width=640 height=480]https://lh4.googleusercontent.com/-qHx3HwaLing/TdlK29PvbJI/AAAAAAAAA7k/lAx5PKmVP7w/IMG_0274.jpg[/img]


Ja Tuomakselle voinen kertoa, että koneelle kelpaa max 5% etanolilla oleva, eli nykyään 98E5 täyttää vaatimukset.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Mikko Maliniemi on 03.06.11, 07:46
Quote from: Harri Kontturi on 03.06.11, 07:16
Mjeh mjeh.

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK ;)


Daa!! Onpas!! Nimittäin OH-DAA ;)


Kjäh kjäh  ;D

Tosin OH-DAA on mallia DA20-A1. Onko -A1:lla ja -100:lla mikä ero? No, Katana mikä Katana :)


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Harri Kontturi on 03.06.11, 07:51
Quote from: Mikko Maliniemi on 03.06.11, 07:46
Daa!! Onpas!! Nimittäin OH-DAA ;)


Kjäh kjäh  ;D

Tosin OH-DAA on mallia DA20-A1. Onko -A1:lla ja -100:lla mikä ero? No, Katana mikä Katana :)


Kjäh kjäh.

DAA on (ainakin aiemmin ollut) 80 heppaisella moottorilla ja MTOW 730kg (OH-JIK 100hp ja 750kg).
Onhan toki mahdollista, että DAA:han laitetaan overhaulin yhteydessä 100hp moottori.

Jep, mutta oleellisesti... Katana, mikä Katana :)


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Rolf Niemi on 03.06.11, 09:10
Sanoisin, että onpa kadehdittavan hienoa grafiikkaa tässä videossa. Äkkiä voisi luulla IRL...

http://www.youtube.com/watch?v=s7VMFKLcs1A&feature=related


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: pikkupilotti on 03.06.11, 09:23
Quote from: Harri Kontturi on 03.06.11, 07:16
Mjeh mjeh.

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK ;)







Ja Tuomakselle voinen kertoa, että koneelle kelpaa max 5% etanolilla oleva, eli nykyään 98E5 täyttää vaatimukset.





Joo tuo on hieno kone ! Eilen olin muuten siellä kiteen lentopäivillä..niin se oli siellä ja sieltä on tulossa youtubeen video ! en ole vielä päässyt tuon OH-JIK:in kyytiin varmaan joskus sitten. :D varmasti hieno kone lentää


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Rolf Niemi on 03.06.11, 11:42
Aaaaarrggghhh - miten tuohon Fuel Shout-Down Valve-kytkimeen pääsee käsiksi? Näyttäisi olevan kiinni, mutta en saa sitä liikutetuksi enkä saa sitä näkymäänkään kuin kikkailemalla EZDock-kameralla? RTFM:lia on kyllä tutkailtu ilman tulosta...

Edit

Joo - aikansa kun hiirellä osottelee, niin onnistuuhan se vaikka olisihan se mukava nähdä ko. laite kokonaisuudessaan.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Pertti Lode on 03.06.11, 21:03
Ajattelin ostaa tuon Katana 4X mutta siellä kysytään Serialnumber että saisi sen alennuksen, mistä sen löytää? olen ostanut tuon edellisen Katanan toisesta firmasta mutta se on kuitenkin Aerosoftin tekemä, niissä ostopapereissa ei ole missään mainintaa serialnumber


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 04.06.11, 05:57
Quote from: Pertti Lode on 03.06.11, 21:03
Ajattelin ostaa tuon Katana 4X mutta siellä kysytään Serialnumber että saisi sen alennuksen, mistä sen löytää? olen ostanut tuon edellisen Katanan toisesta firmasta mutta se on kuitenkin Aerosoftin tekemä, niissä ostopapereissa ei ole missään mainintaa serialnumber
Kaikissa Aerosoftin ostoksissa on seriaali tunnus. Itsekin omistin tuon aiemman FS2004 katanan, mutta en sit varmistellut että saako alennuksia sillä.
Lähdetään siitä että mistä olet kys. koneen aiemmin ostanut, esim Simmarketin kautta jos olet ostanut serial näkyy ostoshistorian kautta, tai jos Aerosoftin kaupasta, niin samalla tapaa omaan Accountiin ja sieltä löytyy ostohistoriasta myös.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: tjh80 on 04.06.11, 06:01
Quote from: Rolf Niemi on 03.06.11, 11:42
Aaaaarrggghhh - miten tuohon Fuel Shout-Down Valve-kytkimeen pääsee käsiksi? Näyttäisi olevan kiinni, mutta en saa sitä liikutetuksi enkä saa sitä näkymäänkään kuin kikkailemalla EZDock-kameralla? RTFM:lia on kyllä tutkailtu ilman tulosta...

Edit

Joo - aikansa kun hiirellä osottelee, niin onnistuuhan se vaikka olisihan se mukava nähdä ko. laite kokonaisuudessaan.
Tuota noin, saakos sillä EZDockilla liikuttua alas suuntaisesti ja sitten kääntää kuvakulmaa? Itselläni on tuo DBS walk&follow ja sillä tuo tutkailu onnistuu suht vaivattomasti, itse en aina jaksa liikuttaa kuvakulmaa VC tilassa sen bensakytkimen kohdalle, niin vedän sen ns. Kalansilmä kuvakulman(Hiiren rullaa vierittämällä taakse päin)
Alkaa kuvakulma zoomautumaan sen verran että tämä kytkin on näkyvissä ja vaan painan sitä. Jos siis ei halua hirveästi kuvakulman kanssa lähteä kikkailemaan.
Sehän löytyy sitä lentäjänpuoleisen keskikonsolin peräosasta tuo kytkin.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Rolf Niemi on 04.06.11, 08:39
Quote from: Toni Hiltunen on 04.06.11, 06:01
Tuota noin, saakos sillä EZDockilla liikuttua alas suuntaisesti ja sitten kääntää kuvakulmaa? Itselläni on tuo DBS walk&follow ja sillä tuo tutkailu onnistuu suht vaivattomasti, itse en aina jaksa liikuttaa kuvakulmaa VC tilassa sen bensakytkimen kohdalle, niin vedän sen ns. Kalansilmä kuvakulman(Hiiren rullaa vierittämällä taakse päin)
Alkaa kuvakulma zoomautumaan sen verran että tämä kytkin on näkyvissä ja vaan painan sitä. Jos siis ei halua hirveästi kuvakulman kanssa lähteä kikkailemaan.
Sehän löytyy sitä lentäjänpuoleisen keskikonsolin peräosasta tuo kytkin.


Kyllähän minä sen EZDokin kanssa sain kikkailtua sen verran, että sain kytkimen näkyviin, mutta en saanut sitä siitä kuvakulmasta pyöriteltyä suuntaan tai toiseen. VC-näkymässä sohin hiirellä sen venttiilin tienoilla ja yks' kaks'  osoitin muuttui kouraksi, jolloin sain venttiilin auki ja koneen käyntiin. Minä en löytänyt muuta sijaintia tuolle venttiilille kuin vasemman penkinpuoleisen jalkatilan - keskikonsolissa kylläkin ja järkevästi upotettuna konsoliin. Yleensähän näille on oma "ikkuna", josta eri vimpaimet saa vaivattomasti näkyviin. Täytyy tutkia konsolin peräosaa tarkemmin...

Edit.

Joo - ongelma taitaa olla siinä, että muutin VC-näkymää EZDockilla hieman lähemmäs mittareita niiden lukemisen helpottamiseksi ja jakkara siirtyi samalla ehkä liikaa oikealle, jolloin näkymästä katosi tuo tuiki tärkeä vipstaaki.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: lekale20 on 04.06.11, 17:37
Kunhan on vaan EzDokin asetukset kunnossa, niin mulla toimii erittäin hyvin Ezdokin kanssa koko kone. Jos Viewiä haluaa pyörittää niin ML päälle kysesisen viewin kohdalla, mutta jos taas haluaa liikkua niin POV päälle. En nyt oikein ole varma ongelmastanne, mutta olen käyttänyt EzDokia aika kauan, joten jos joku vois vähän selventää ongelmaansa, niin kyllä se ratkottua saadaan. Jos viewiä haluu alaspäin niin PageDown ja PageUp nappulat.

-Leevi


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Tuomas Kuosmanen on 04.06.11, 18:31
Quote from: Rolf Niemi on 03.06.11, 09:10
Sanoisin, että onpa kadehdittavan hienoa grafiikkaa tässä videossa. Äkkiä voisi luulla IRL...


Komea :)

Mutta alkoi ihan oikeasti hirvittämään tuo lähestymisnopeus laskua tehdessä, ihan järjetöntä touhua ;)

Uskomattoman hienon näköinen kone kyllä, jos lentomallikin on kohdillaan, tuon päälle saisi rakennettua tosi hienon harjoitussimulaattorin kerholle.

//T


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Rolf Niemi on 05.06.11, 16:35
Quote from: Leevi Lehtonen on 04.06.11, 17:37
Kunhan on vaan EzDokin asetukset kunnossa, niin mulla toimii erittäin hyvin Ezdokin kanssa koko kone. Jos Viewiä haluaa pyörittää niin ML päälle kysesisen viewin kohdalla, mutta jos taas haluaa liikkua niin POV päälle. En nyt oikein ole varma ongelmastanne, mutta olen käyttänyt EzDokia aika kauan, joten jos joku vois vähän selventää ongelmaansa, niin kyllä se ratkottua saadaan. Jos viewiä haluu alaspäin niin PageDown ja PageUp nappulat.

-Leevi


Kyllähän nuo perusasiat EZDockissa jotenkin hallussa ovat. Oikeastaan en koskaan ole saanut hyvin toimivaa kokonaisuutta aikaan. Yksi VC-näkymä efekteineen toimii, mutta kun pitäisi lisätä "ikkunoita", jotka avautuisivat vaikka "S" näppäimellä toinen toisensa perään ei onnistu. Sama juttu, jos haluaisi kuvaa koneen ulkopuolelta vapaan kamerakulman ja zoomin kera - vähän niin kuin FS9.1:ssä vanha kunnon Flight1View, vai mikä se nyt oli. World -kamera on outo viritys, joka vie mitä omituisimpiin näkymiin EZDockin ympäristössä. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: lekale20 on 05.06.11, 19:57
Tässä yksi esimerkki miten luoda näkymä esim pelkkään Fuel Cut tsydeemiin.

1. Ezdok auki. Siellä aircraft sarkkeeseen teet uuden kameran. Klikkaat hiiren oikealla ja "Add camera". (Nimeät haluamasi mukaan)

2. Painat hiiren oikealla simulaattorista ja valitset Virtual Cokpit.

3. Tämän jälkeen kun VC on auki, niin painat sitä näppäintä mihin olet ohjelmoinut Edit moden. Itselläni numero kaksi. (Minulla ei silti toimi Edit moden päälle laittoon tuo toinen kakkonen joka on näppäimistössä)

4. Kun alkaa kuulua "ding, ding, ding...", niin Edit mode on kytkeytynyt päälle. Tämän jälkeen liikutat kameran alas jalka tilaan nuolia, PageUp ja PageDown sekä hiirtä käyttäen. (Olettaen, että nämä ovat asetuksissa liikkumista varten)

5: Kun näkymä on sopiva niin toinen painallus numero kakkosta, ja Edit mode kytkeytyy pois.

Tämän jälkeen Aircraft sarakkeen alapuolella on sinun nimeämäsi kamera. Kun painat kameraa, se vie sinut paikkaan johon olet sen Edit moden avulla vienyt. Jos se ei kuitenkaan vie, niin tarkista aina ennen kuin painta Edit modea päälle, että sinulla on oikea kamera muokkauksessa.
Voit myös luoda kameroille valitsemiasi pikanäppäimiä. Valitset kameran, ja painat yläkulmassa joko näppäimistöä tai joikkaria. Sitten vain painat haluamaasi näppäintä. Tämän jälkeen kyseinen kamera/näkymä pitäisi aueta napin painalluksesta. Sama pätee ulkopuolelle jos haluat tehdä kameran, mutta ulkokameroissa pitää huomata valita hiirellä joku ulko näkymä, esim. Tail. Jokaiseen kameraan voi myös valita omia efektejä ja toimintoja. Näitä voit valita siten, että painat kyseistä kameraa kerran ja listan ylä puolelta valitset haluamasi toiminnon.

Toimintojen selitykset:
PTP=Kun vaihdetaan kameraa, niin voit säätä ajan kuinka nopeasti kamerja vaihtuu.
POV=Kun kamera on valittuna voit liikuttaa sitä nuolista sekä PageUp ja Down napeista.
ML=Kun kamera on valittuna se liikkuu hiiresi mukaan ympäriinsä.

"360'" ja Z toiminto eivät ole minulla ainakaan vaikuttaneet suuresti. Efektit ovat sitten toinen maailma, niissä on niin paljon säätöjä ja ovat jokaiselle koneelle oman laisensa. Ezdok ei minulla ainkaan toimi Spot, Locked Spot ja TopDown näkymissä, joten niiden kanssa ei kannata alkaa tapella. Olen myös huomannut, että vaikkei "ML" ole valittuna, niin hiiren rullaa painamalla voi kääntää kuvaa.

TÄRKEÄ! Tarkista asetuksesi!

Toivon, että tästä oli jotain apua kaikkille. Parhaimmat ohjeet löytyvät silti Ezdokin omasta manuaalista ja Googlesta. :thmbup:

-Leevi


Title: Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
Post by: Rolf Niemi on 07.06.11, 23:24
Quote from: Leevi Lehtonen on 05.06.11, 19:57
Tässä yksi esimerkki miten luoda näkymä esim pelkkään Fuel Cut tsydeemiin.

1. Ezdok auki. Siellä aircraft sarkkeeseen teet uuden kameran. Klikkaat hiiren oikealla ja "Add camera". (Nimeät haluamasi mukaan)

2. Painat hiiren oikealla simulaattorista ja valitset Virtual Cokpit.

3. Tämän jälkeen kun VC on auki, niin painat sitä näppäintä mihin olet ohjelmoinut Edit moden. Itselläni numero kaksi. (Minulla ei silti toimi Edit moden päälle laittoon tuo toinen kakkonen joka on näppäimistössä)

4. Kun alkaa kuulua "ding, ding, ding...", niin Edit mode on kytkeytynyt päälle. Tämän jälkeen liikutat kameran alas jalka tilaan nuolia, PageUp ja PageDown sekä hiirtä käyttäen. (Olettaen, että nämä ovat asetuksissa liikkumista varten)

5: Kun näkymä on sopiva niin toinen painallus numero kakkosta, ja Edit mode kytkeytyy pois.

Tämän jälkeen Aircraft sarakkeen alapuolella on sinun nimeämäsi kamera. Kun painat kameraa, se vie sinut paikkaan johon olet sen Edit moden avulla vienyt. Jos se ei kuitenkaan vie, niin tarkista aina ennen kuin painta Edit modea päälle, että sinulla on oikea kamera muokkauksessa.
Voit myös luoda kameroille valitsemiasi pikanäppäimiä. Valitset kameran, ja painat yläkulmassa joko näppäimistöä tai joikkaria. Sitten vain painat haluamaasi näppäintä. Tämän jälkeen kyseinen kamera/näkymä pitäisi aueta napin painalluksesta. Sama pätee ulkopuolelle jos haluat tehdä kameran, mutta ulkokameroissa pitää huomata valita hiirellä joku ulko näkymä, esim. Tail. Jokaiseen kameraan voi myös valita omia efektejä ja toimintoja. Näitä voit valita siten, että painat kyseistä kameraa kerran ja listan ylä puolelta valitset haluamasi toiminnon.

Toimintojen selitykset:
PTP=Kun vaihdetaan kameraa, niin voit säätä ajan kuinka nopeasti kamerja vaihtuu.
POV=Kun kamera on valittuna voit liikuttaa sitä nuolista sekä PageUp ja Down napeista.
ML=Kun kamera on valittuna se liikkuu hiiresi mukaan ympäriinsä.

"360'" ja Z toiminto eivät ole minulla ainakaan vaikuttaneet suuresti. Efektit ovat sitten toinen maailma, niissä on niin paljon säätöjä ja ovat jokaiselle koneelle oman laisensa. Ezdok ei minulla ainkaan toimi Spot, Locked Spot ja TopDown näkymissä, joten niiden kanssa ei kannata alkaa tapella. Olen myös huomannut, että vaikkei "ML" ole valittuna, niin hiiren rullaa painamalla voi kääntää kuvaa.

TÄRKEÄ! Tarkista asetuksesi!

Toivon, että tästä oli jotain apua kaikkille. Parhaimmat ohjeet löytyvät silti Ezdokin omasta manuaalista ja Googlesta. :thmbup:

-Leevi


Joo - myöhästyneet kiitokset vinkeistä Leevi. Kohdat 1-5 ovat olleet jotakuinkin hallussa, mutta tuo hienosäätö ei. Ohjelmantekijöiden foorumilla olin näkeväni jonkin tutoriaalivideon käyttäjän tekemänä, mutta olen aina ihmetellyt mikseivät ohjelman tekijät ole koskaan sellaista tehneet. Hienoja esittelyvideoita kyllä löytyy. Niin no - taisi olla kyse kielitaidosta tai jostain sen tyyppisestä rajoituksesta. Manuaali ei minusta oikein hyvin kerro mitään tärkeää. Olisi edes siinä kunnollinen tutoriaali mukana.


1