UNICOM (IVAO)
Dson:
Tycker detta citat är ganska intressant. Personligen ogillar jag folk som drar alla över en kam och säger "vi" som att det du gör är det som alla gör. Jag som har flera hundra timmar som ATC kan med en gång säga att jag alltid har samma prioritet på flygplan med "voice" som med de som inte har "voice".
Att hoppa på folk om deras kunskaper och sedan inte ha något bättre att komma med är bara barnsligt.
Word!
Jag har närmare 400 timmar som ATC och har deltagit i ett antal events och många, många onlinekvällar. Jag har aldrig, vad jag kan minnas, nedprioriterat en pilot bara för att hen (han/hon) kommunicerar med text. Ibland har det hänt att jag glömt piloter för att jag har haft en krånglig separering att ta hand om, många piloter som samtidigt ska ha IFR-klarering på olika flygplatser, eller helt enkelt bara varit lite ofokuserad och surfat lite för länge på facebook och helt glömt bort att jag har ett plan.
Men att behandla någon sämre för att piloten inte har voice ikryssat? Aldrig. Det skulle inte falla mig i smaken.
Som jag tidigare har sagt - det är trots allt bara ett (simulator)spel. Om man nu inte klarar av skillnader mot verkligheten - råder jag vederbörande att ta flygcertifikat och börja flyga själv. Tills dess får man acceptera att inte alla har perfekta kunskaper, eller helt enkelt inte kan använda voice...
Gripen94:
Jag tycker att denna diskussion är helt onödig. Självklart ska man rapportera sina intentioner och även lyssna efter andras. Jag kan inte förstå hur man utan UNICOM skulle lösa en situation där flera plan ska landa på samma flygplats ungefär samtidigt. Ni som är sådana extrema motståndare till UNICOM kan väl förklara hur ni skulle lösa en situation med låt oss säga fem plan, tre i luften och två på marken. Alla planen i luften ska landa på samma flygplats men ingen vet vad de andra kommer göra. Tänker ni sitta där i ert flygplan och hålla tummarna för att alla har tänkt samma tanke och att ingen planerar att landa eller starta på samma bana, eller hur skulle ni göra? Personligen ser jag ingen annan lösning än att tillsammans bestämma banor och vem som ska gå först och liknande över UNICOM.
Läs gärna...: Jag skriver aldrig på UNICOM om det inte är mycket trafik på en okontrollerad flygplats, vilket det sällan är.
Och ni missuppfattar ju allt man skriver, vill gärna se vart jag har skrivit att jag struntar i text-piloter?!
Vad jag sa är att dom tar längre tid att bearbeta, och att dom är svårare att vektorera.
Och sen var det dåligt formulerat, men jag försöker alltså oftast att få ner annan trafik före igenom att vektorera dom medan en text får fortsätta på sin star. Detta för att förhindra att det blir krångel när man ska etablera sig på ils'en.
Flygcert har jag redan...
Martin Loxbo:
Det här verkar inte leda nån vart. Och försök ha lite trevligare ton mot varann!
Tråden låst.
Navigation