UNICOM (IVAO)
Dson:
Jag håller med i stora drag Daniel, problemet med att t.ex. som jag tolkar dig enbart
skriva något när inflygningen, då finns ju risken att någon speedad hinner starta upp och taxa och ställa sig i vägen, så jag brukar skicka iväg ett meddelande när jag är etablerad på ils. Men jag tycker inte att det är så extremt viktigt exakt hur man skriver så länge man skriver!! Det är enligt mig mycket viktigare att fraselogin stämmer när det finns atc... Men jag håller med, rätt ska vara rätt och Thomas kommentarer är vettiga tycker jag.
Självklart skriver jag också "Becoming est ILS.." eller "Established, ILS rwy 26" eller något liknande. Men det känns helt enkelt inte relevant att skriva varje sväng jag gör.
Nigge:
Självklart skriver jag också "Becoming est ILS.." eller "Established, ILS rwy 26" eller något liknande. Men det känns helt enkelt inte relevant att skriva varje sväng jag gör. Smiley
Nej självklart! Jag tycker väl egentligen att det är vid start och landning då det är som viktigast, är jäkligt irriterande när man startar och någon precis lagt sig på final...
Gripen94:
Huvudsaken är väll (som någon tidigare sa) att man förstår vad personen ska göra? Jag skriver aldrig på UNICOM om det inte är mycket trafik på en okontrollerad flygplats, vilket det sällan är.
I FS ser man flygplan (oftast) på 10 miles, det är ca 2 mil. Du hinner lätt att starta på den tiden det tar för honom att etablera sig till det att han är inne över tröskeln, bara se till att allt är klart så kan man göra en "rolling dep".
Nigge:
Ok, jag tycker det är väldigt dumt att inte skriva något alls... Oavsett om det är lite trafik eller ej.
thomashjelm:
Även om man skriver tex T/O 19R ARS4G Dep ESSA eller om man skriver Clrd ARS4G SID and Takeoff runway 19R, ESSA så förstår man båda.
Jovisst, men det visar ju att man inte på något sätt greppat konceptet vad det innebär att flyga kontrollerat och okontrollerat. Men klart att man ska utgå från sina kunskaper, men har man inte förstått skillnaden ska man, i mitt tycke, inte kunna klara ett praktiskt pilotprov i huvud taget.
/T
Navigation