FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.04.19, 02:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Aerosoft A3XX professional
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 12 Reply Print
Author Topic: Aerosoft A3XX professional  (Read 24028 times)
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #100 on: 12.02.19, 19:27 »

Miten perusteellisesti täytät tiedot lentotietokoneeseen? Ilmeisesti jotain sinne laitat, ainakin nopeudet, mutta et varmaan mitään reittiin liittyvää?

Opettelen vasta lentotietokoneen käyttöä. Olen syöttänyt sinne vain nopeudet v1, rotate ja v2. Koitin tänään syöttää lähtökentäksi EFIV, jossa olin koneen kanssa kiiroradalla, ja kohdekentäksi EFRO. Ei hyväksynyt tätä yhdistelmää vaan alkoi vaatia jotain koordinaatteja muuta tietoa.
Tietenkään, kuten aiemmin taisit sanoa, ei pitäisi kysellä näin yksittäisiä asiota vaan opiskella itse. Jotkut asiat ovat selvinneet opiskelun kautta ja joihinkin on saatu täältä hyviä neuvoja ja nopeasti, ihan suomeksi.

Ilmeisesti kuvaamani ongelmatilanteen "tavoitenopeus" tulisi asettaa MCDU:n kautta?

Nuo v1, vr ja v2 kyllä ilmestyvät koneen nopeusmittariin vaikkei tietokoneeseen syöttäisi mitään muuta.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 473
Date Registered: 22.02.16

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #101 on: 12.02.19, 20:04 »

Olethan antanut ensin lentokoneen mm. "paikallistaa itsensä" (eli tuo Samin laittama screenshotti)?

Ymmärtääkseni se Aerosoftin Airbus osaa kyllä nopeudet (tai ehdottaa sopivia arvoja), mutta sitä ennen sun on pitänyt syöttää sinne mm. polttoaineen määrä, matkustajien&rahdin paino/määrä, lähtökiitorata yms. Veikkaan, että sulla on noi lähtötiedot puutteelliset/virheelliset ja kun se lentokoneen ja autopilotin toiminta käytännössä perustuu tuon ympärille niin sitten hommat ei toimikaan kunnolla. Kai siinä aerosoftin airbussissa joku default AIRAC tulee mukana, vaikka onkin luultavasti melko vanha eikä ihan ajantasalla, mutta pitäisihän sen Suomen lentokentät kuitenkin tunnistaa.

Pitäisi kai itsekin lentää airbussilla. Edellistä lennosta onkin varmaan melkein vuosi Embarrassed
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9553
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #102 on: 13.02.19, 08:47 »

Näitä videoita on pilvin pimein Youtubessa. Ei tarvitse olla välttämättä edes Aerosoft bussille tehty, kaikki käyvät. Perusasiat ovat hyvin pitkälti samat.

https://youtu.be/fzJK8FJOaGE

https://youtu.be/5oryX4KDZDA
« Last Edit: 13.02.19, 08:57 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Markku Aaltonen
Offline Offline

Posts: 93
Date Registered: 18.08.12

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #103 on: 13.02.19, 09:14 »

Näitä videoita on pilvin pimein Youtubessa. Ei tarvitse olla välttämättä edes Aerosoft bussille tehty, kaikki käyvät. Perusasiat ovat hyvin pitkälti samat.

https://youtu.be/fzJK8FJOaGE

https://youtu.be/5oryX4KDZDA

 Tässä oli hyviä esimerkkejä hyvin tehdyistä tutoriaaleista.Tarpeeksi hitaasti ja selkeästi esitetty.Itekki olen näitä katsonut useita kymmeniä jollen satoja kertoja vuosien aikana muistiinpanoja tehden.
 Paras tapa ja välillä manuaaleja lukien oppia.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #104 on: 13.02.19, 09:42 »

Kiitos neuvoista. Tuon ylemmän videon olin jo itsekin löytänyt. Pitää katsoa ja tehdä muistiinpanoja ja kokeilla aina välillä simulla. Kymmeniä, kymmeniä kertoja...saa nähdä opinko näin hankalaa asiaa! Tongue

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Markku Aaltonen
Offline Offline

Posts: 93
Date Registered: 18.08.12

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #105 on: 13.02.19, 10:39 »

Kiitos neuvoista. Tuon ylemmän videon olin jo itsekin löytänyt. Pitää katsoa ja tehdä muistiinpanoja ja kokeilla aina välillä simulla. Kymmeniä, kymmeniä kertoja...saa nähdä opinko näin hankalaa asiaa! Tongue

 Juurikin tuolla asenteella.Alussa voi tuntua aika hankalilta mutta ajan mittaan asiat rupee selkiintymään.Nykyään katson välillä muistiinpanoista johon olen merkinnyt numerojärjestyksessä
 mitä pitää tehdä ja milloin.Välillä tulee lennettyä PMDG:n koneilla,välillä Labsin bussilla ja aika usein pikkukoneilla.Jos pitkän aikaa käyttää yhtä ja samaa konetta unohtaa joitain asioita siirryttäessä
 seuraavan kerran eri konetyyppiin.Muistan jostain lukeneeni että esim.Finnairin lentäjät koulutetaan lentämään jotain määrättyä konetyyppiä ja jos aikoo lentää jotain muuta konetta siihen pitää taas
 olla voimassa oleva lupa.Summa summarum,melkein kaikkea voi oppia jos vaan mielenkiintoa riittää.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14519
Date Registered: 21.07.04

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #106 on: 13.02.19, 12:05 »

Kiitos neuvoista. Tuon ylemmän videon olin jo itsekin löytänyt. Pitää katsoa ja tehdä muistiinpanoja ja kokeilla aina välillä simulla. Kymmeniä, kymmeniä kertoja...saa nähdä opinko näin hankalaa asiaa! Tongue
Tulipa mieleen, että voisin tässä joku päivä, jos aikaa, motivaatiota ja jaksamista riittää, tehdä jonkunlaisen "tutoriaalin" bussista samalla kun vedän jonkun lennon kyseisellä koneella. Ellei joku muu ehdi ensin. Grin
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #107 on: 13.02.19, 13:23 »

Tulipa mieleen, että voisin tässä joku päivä, jos aikaa, motivaatiota ja jaksamista riittää, tehdä jonkunlaisen "tutoriaalin" bussista samalla kun vedän jonkun lennon kyseisellä koneella. Ellei joku muu ehdi ensin. Grin
Erittäin kiinnostava asia! Kiitos etukäteen Petri. Kielikin lienee ihan suomi (paitsi englannikieliset ilmailuun kuuluvat lyhenteet jne. Smiley

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #108 on: 13.02.19, 14:44 »

Sain ekan kerran ohjelmoitua Markun alemman videon mukaan vasemmanpuoleisen MCDU:n. Lähtökenttä EFHK ja määränpää EFTP. Ja sitten ohjeiden mukaan. Kun piti laittaa reittipisteitä, en tiennyt mitä niistä pitää valita, joten laitoin summassa jonkin. Samoin koneen paino tai polttoaineasioissa laitoin vain jotain, mutta lopuksi homma tuli valmiiksi. Lentokorkeudeksi asetin 14000 jalkaa.

Innostuin thmbup, kun näin koneen näytöllä kiemuraisen lentoreitin. Reitti ei vienyt muutaman mutkan tehtyään kohti Tamperetta vaan paikkaan "Koivu". Olen ehkä syöttänyt näin. En tiedä mitä pitää syöttää Tampereelle lennettäessä. Huh

Tärkeintä oli, että lähdettyäni EFHK rata 22L:ltä nousu sujui varmaan ihan oikein mukaanlukien autopilotin päällepano ja tehon vähennys FLEX:iin, koska kone ei nyt sakannut eikä kiihdyttänyt holtittomasti vaan nosti nopeuden pikku hiljaa arvoon 250, johon se jäi.

Lisäongelmia: Mast caut vilkutti keltaista ja antoi äänimerkkejä. Näytössä luki AUTOFLT A/THR LIMITED keltaisella ja sen alla sinisellä THR LEVER CLB. Ei auttanut kuittailla varoitusta pois.

Lopulta koneen suunta oli kohti Koivua eli jonnekin etelään kun piti mennä Tampereelle pohjoiseen. Korkeus nousi alussa vain 2000 jalkaan, johon se jäi koko lennon ajaksi.

Tässäpä aloittelijan kertomus. Mikä kaikki meni väärin?

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5425
Date Registered: 14.12.05

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #109 on: 13.02.19, 15:59 »

Tässä oli hyviä esimerkkejä hyvin tehdyistä tutoriaaleista.Tarpeeksi hitaasti ja selkeästi esitetty.Itekki olen näitä katsonut useita kymmeniä jollen satoja kertoja vuosien aikana muistiinpanoja tehden.
 Paras tapa ja välillä manuaaleja lukien oppia.

Juuri näin. Minäkin opettelin asiat lähinnä YouTube-videoiden avulla. En jaksanut kahlata satoja sivuja manuaaleja. Tarvittaessa voi aina jonkin askarruttavan seikan tarkistaa manuaaleista.

Tavallisin virhe mihin tutoriaalin tekijä (tai kuka tahansa aloitteleva opettaja) tekee on liika etenemisnopeus. Ei opiskelija ehdi perässä, jos asiaa tulee ta ta ta-tyyliin. Onneksi YouTuben asetuksista saa yleensä esitysnopeuden muutettua pienemmäksi (äänen suhteen se ei tosin oikein toimi). Ja voihan sen videon tarpeen mukaan kokonaan pysäyttääkin haluamaansa kohtaan tuumaustauon ajaksi.

Aerosoft on saksalainen firma, joten jos saksan kieli on paremmin hallussa, löytynee heiltä varmaan manuaalit myös saksaksi. Tosin ilmailun kv. kieli on englanti ja sitä pitäisi osata ainakin välttävästi.

Pekka
« Last Edit: 13.02.19, 16:11 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Markku Aaltonen
Offline Offline

Posts: 93
Date Registered: 18.08.12

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #110 on: 13.02.19, 18:06 »

Sain ekan kerran ohjelmoitua Markun alemman videon mukaan vasemmanpuoleisen MCDU:n. Lähtökenttä EFHK ja määränpää EFTP. Ja sitten ohjeiden mukaan. Kun piti laittaa reittipisteitä, en tiennyt mitä niistä pitää valita, joten laitoin summassa jonkin. Samoin koneen paino tai polttoaineasioissa laitoin vain jotain, mutta lopuksi homma tuli valmiiksi. Lentokorkeudeksi asetin 14000 jalkaa.

Innostuin thmbup, kun näin koneen näytöllä kiemuraisen lentoreitin. Reitti ei vienyt muutaman mutkan tehtyään kohti Tamperetta vaan paikkaan "Koivu". Olen ehkä syöttänyt näin. En tiedä mitä pitää syöttää Tampereelle lennettäessä. Huh

Tärkeintä oli, että lähdettyäni EFHK rata 22L:ltä nousu sujui varmaan ihan oikein mukaanlukien autopilotin päällepano ja tehon vähennys FLEX:iin, koska kone ei nyt sakannut eikä kiihdyttänyt holtittomasti vaan nosti nopeuden pikku hiljaa arvoon 250, johon se jäi.

Lisäongelmia: Mast caut vilkutti keltaista ja antoi äänimerkkejä. Näytössä luki AUTOFLT A/THR LIMITED keltaisella ja sen alla sinisellä THR LEVER CLB. Ei auttanut kuittailla varoitusta pois.

Lopulta koneen suunta oli kohti Koivua eli jonnekin etelään kun piti mennä Tampereelle pohjoiseen. Korkeus nousi alussa vain 2000 jalkaan, johon se jäi koko lennon ajaksi.

     

Tässäpä aloittelijan kertomus. Mikä kaikki meni väärin?


  Huom.Nämä Youtube videot olivat Tatu Kantomaan tänne laittamia,ei minun.
Markku Aaltonen
Offline Offline

Posts: 93
Date Registered: 18.08.12

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #111 on: 13.02.19, 18:23 »

 Voit avata RouteFinder ohjelman ja syöttää sinne lähtö- ja saapumiskentän icao-koodit niin saat valmiit reittipisteet, mitkä sitten vaan näpyttelet ne sinne Airbussin MCDU:n oikeisiin kohtiin.
Esim.Helsinki-Tampere (EFHK SID NEPEK P854 NISVI STAR EFTP)
« Last Edit: 13.02.19, 21:21 by Markku Aaltonen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6403
Date Registered: 27.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #112 on: 13.02.19, 19:51 »

Tärkeintä oli, että lähdettyäni EFHK rata 22L:ltä nousu sujui varmaan ihan oikein mukaanlukien autopilotin päällepano ja tehon vähennys FLEX:iin, koska kone ei nyt sakannut eikä kiihdyttänyt holtittomasti vaan nosti nopeuden pikku hiljaa arvoon 250, johon se jäi.

Lisäongelmia: Mast caut vilkutti keltaista ja antoi äänimerkkejä. Näytössä luki AUTOFLT A/THR LIMITED keltaisella ja sen alla sinisellä THR LEVER CLB. Ei auttanut kuittailla varoitusta pois.

En tiedä Airbusin toiminnasta mitään mutta nopealla parin minuutin googlettelulla, nousu joko TOGA tai FLEX/MCT tehoilla sen mukaan onko täysi teho vai vähennetty teho, sen jälkeen tehonvähennys CLB asentoon, jossa vivut pidetään niin pitkään, että vähennät tehot idlelle laskeutuessa. Ei siis vähennetä niitä flexille. Yksimoottoritilanteessa siirretään MCT:lle (Max Continous Thrust) eli suurin jatkuva mahdollinen teho. Airbusin tehovivut siis määrittelee suurimman mahdollisen irtiotettavan tehon, ei sen hetkistä tehon määrää.

Tähän viittaa myös ilmoitus autothrust rajoitettu A/THR LIMITED ja ohje siirtää tehovivut CLB tilaan THR LEVER CLB.

Lähtökenttä EFHK ja määränpää EFTP. Ja sitten ohjeiden mukaan. Kun piti laittaa reittipisteitä, en tiennyt mitä niistä pitää valita, joten laitoin summassa jonkin.

Innostuin thmbup, kun näin koneen näytöllä kiemuraisen lentoreitin. Reitti ei vienyt muutaman mutkan tehtyään kohti Tamperetta vaan paikkaan "Koivu". Olen ehkä syöttänyt näin. En tiedä mitä pitää syöttää Tampereelle lennettäessä. Huh

Lopulta koneen suunta oli kohti Koivua eli jonnekin etelään kun piti mennä Tampereelle pohjoiseen.

Sinun pitää valita se lähtöreitti, joka vie sut sinne mihin haluat.  https://ais.fi/ais/eaip/ad/efhk/EF_AD_2_EFHK_22R_SIDR.pdf Tästä näet, että KOIVU lähtöreitti vie sut etelään kohti Tallinnan ilmatilaa.  Ei tietoa mitä pitkin mennään Tampereelle mutta veikkaisin, että ADIVO/NEPEK. Nuo on siis lähtöreittejä, jotka vie sut Helsingin lähestymisalueen rajalle poistumispisteelle. Sieltä seuraat reittiä, kunnes aloitat lähestymisen Tampereelle. Huomioi, että nuo ovat 22R lähtöreittejä. 22R on pääsääntöinen kiitotie nousuun, ei 22L. 22L:lle ei ole edes lähtöreittejä Tampereen suuntaan, kuten näet tästä kartasta https://ais.fi/ais/eaip/ad/efhk/EF_AD_2_EFHK_22L_SIDR.pdf
« Last Edit: 13.02.19, 20:05 by Joona Väisänen »
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #113 on: 13.02.19, 21:48 »

Kiitos taas, hyödyllisiä neuvoja.

Minulla on lentokoneen kaasukahva, mutta nuo kohdat ja naksaukset, mitä kuuluu, kun siirtää kaasuvipua kohtien yli, olivat jotenkin hämänneet.

Periaatteessa tiesin, että matkalennolla pitää olla asetus CL (CLB). Sanan CLB kai pitää samalla näkyä koneen paneelin näytöllä.
Eli pitääkö kaasun asennon matkalennossa olla CLB- kohdan yläpuolella mutta FLEX-kohdan alapuolella, kun ajatellaan kaasukahvan kehää. Vai onko naksahtava kohta tarkasti se, jossa kaasun tulee olla? Samoin nousussa pitääkö kaasun olla tarkkaan FLEX-napsahduskohdassa? TOGA:lla kai on sama työntää kaasukahva ihan täysille?


Perehdyn reittien laittamiseen lähiaikoina.


« Last Edit: 13.02.19, 22:12 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9553
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #114 on: 14.02.19, 07:04 »

Eli pitääkö kaasun asennon matkalennossa olla CLB- kohdan yläpuolella mutta FLEX-kohdan alapuolella, kun ajatellaan kaasukahvan kehää. Vai onko naksahtava kohta tarkasti se, jossa kaasun tulee olla? Samoin nousussa pitääkö kaasun olla tarkkaan FLEX-napsahduskohdassa? TOGA:lla kai on sama työntää kaasukahva ihan täysille?

Ei ehkä kannata jäädä Aerosoftin bussissa kauheasti tutkimaan mitä se kaasukahvan grafiikka näyttää. Se millä on merkitystä on PFD:llä näkyvä ilmoitus. Lentoonlähdön jälkeen vedetään kaasuja pienemmälle kunnes kahva toki naksahtaa, mutta näyttöön tulee ilmoitus CLB. Heti käsi pois kahvalta, eikä sitä aleta hienosäätämään.  Grin

Mainostan vieläkin reittien suunnitteluun ilmaista www.simbrief.com sivustoa. Ei ole kovin vaikea käyttää ja systeemi sylkäisee ulos lentosuunnitelman, jonka voi ladata pdf tiedostona. Samoin reitin voi ladata suoraan sääohjelmaa ja lentokonelisuria varten.

Eli käytännössä yksinkertaisimmillaan tuohon täytetään Flight info laatikko ja Aircraft type. Jos haluaa, niin voi tarkentaa lastia ja polttoainetta Optional entries kohdassa, mutta ohjelma siis arpoo matkustajien ja rahdin määrän. Tässä esimerkissä on nyt EFHK EFTP lento.
Ohjelma ei nyt kuitenkaan tiedä sitä, että EFHK:lta ei ehkä lähdettäisi 22L vaan 22R kiitotieltä, mutta senkin voi tuossa muuttaa. Tampereelle laskeuduttaisiin radalle 06.
Reitiksi tarjoaa EFHK NEPEK P854 NISVI NISV1D EFTP
Toisin sanoen ei löytänyt sopivaa SIDiä, niin kuin jo kävi selväksi, Tampereen suuntaan sitä ei kiitotieltä 22L olisi. Tampereelle sen sijaan on sitten STAR NISV1D kiitotielle 06. Kun muutin lähtökiitotien ohjelmassa 22R niin reitiksi tuli tämä:
EFHK NEPE1N NEPEK P854 NISVI NISV1D EFTP
Nyt siinä olisi siis EFHK SID NEPE1N ja EFTP STAR NISV1D

Simbrief exporttaa lentosuunnitelmia eri lentoytiöiden/järjestelmien mukaisesti. Tämä näkyy kuvassa oikealla ylhäällä olevassa Selections laatikossa, johon olen itse tallentanut näin, eli haluan lentosuunnitelman KLM tyyliin ja kiloina.


Sitten painetaan nappulaa Generate OFP ja tuloksena tällainen.
Simbrief arpoi painot, eli:
ZFW 60890kg
TOW 65001kg
ja kerosiiniä otettaisiin 4311kg, jolla pitäisi ongelmien sattuessa päästä Tampereelta Turkuun.
Lentokorkeudeksi laski FL160 eli 16000 jalkaa.
Ylhäällä näkyy nappulat Print/View PDF, josta saan sen haluamani KLM tyylisen lentosuunnitelman.
Download FMS, josta voin ladata lentosuunnitelma Active sky ja lentokonelisuria varten.

Sitten vain lastataan Airbussiin kamaa niin paljon, että ZFW on tuo 60.9 tonnia ja polttoainetta noin 4300 kg.
« Last Edit: 14.02.19, 07:28 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Markku Aaltonen
Offline Offline

Posts: 93
Date Registered: 18.08.12

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #115 on: 14.02.19, 08:23 »


   Hyvä,hieno homma että on henkilöitä jotka jaksaa nähdä vaivaa tehdä näitä opetusmateriaaleja meille vähemmän osaaville!  thmbup
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 473
Date Registered: 22.02.16

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #116 on: 14.02.19, 08:26 »

Tatulta erittäin hyvä selitys! thmbup

Itse käytän Professional Flight Planner X (http://www.flightsimsoft.com/pfpx/), joka on tosin maksullinen. Tuo simbrief toki ajaa saman asian.

Lentosuunnitteluun suosittelen myös navigraphia (www.navigraph.com) niin samalla saa airbussin (käytännössä kaikkiin lisäosiin, Fslabs/PMDG yms) navigaatiodatat aina ajantasalla (kuukauden välein tulee päivitys) ja lisäksi kaikki reittikartat ja lentokenttien kartat löytyy näppärästi omalla navigraphin sovelluksella. Mikäli haluaa niin oman sijantinsa ja saa myös päivyttämään niihin navigraphin karttoihin/sovellukseen.

Toki mikäli Esa lentää vain Suomessa niin noilla Joonan linkeillä ihan virallisiin kartoihin pärjää, mutta jos lentää ympärimaailmaa niin kenties hieman rasittavaa googlella aina etsiä sen lentokentän karttoja, vaikka kenties aika helpolla nekin löytää. Toi navigraph toki maksullinen.

Eri lentokenttien menetelmistä löytyy esim. Vatsimista aika hyviä dokkareita, vaikka ei verkossa lentäisikään niin siellä yleensä löytyy infoa sen lentokentän menetelmistä. Jostakin flightradarista taas voi katsella mitkä kiitotiet ovat käytössä oikeassa elämässä juuri sillä hetkellä, jos nyt noin tarkkaan haluaa simuloida itse.

Suosittelen kyllä myös jotakin sääohjelmaa (ActiveSky), joka tuo myös mukavaa vaihtelua kun välillä on järkyttävä vastatuuli ja välillä myötäistä. Kuitenkin se sää on aika suuri osa sitä realismin tuntua kuin vain vetää jollakin staattisella säällä.

Nämä nyt ihan yleisiä juttuja eikä mitään Aerosoftin Airbussiin sidonnaisia, mutta noihan kuitenkin seuraavaksi rupeavat kiinnostamaan, kun itse koneen perusoperointi alkaa sujua.

Ainakin itselleni on se juttu, kun onnistuu jonkun lennon tekemään mahdollisimman sujuvasti Asta Bhen niin että se nyt jopa näyttää mahdollisimman paljon sellaista kuin mitä se kenties ihan oikeassa elämässä olisi.
« Last Edit: 14.02.19, 08:35 by Tomi Renberg »
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #117 on: 14.02.19, 08:51 »

Jälleen kiitoksia Tatulle ja Tomille hyvistä ohjeista. Treenaan niitä pikku hiljaa.

Kunhan pääsen ensin itseni kanssa selvyyteen ja saan toimivan rutiinin tuossa kaasukahvan asentoasiassa lentoonlähdöissä.

« Last Edit: 14.02.19, 13:00 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4656
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #118 on: 14.02.19, 13:34 »

Olen lähdössä EFHK 22L:ltä ja Airbussin lentotietokone ehdottaa seuraavia SID:ejä: ADIV1Z, KOIV1Z, KUVE 1Z, NEPE 1Z, NUNT 1Z, RENK 1Z, TERV 1Z, VALO 1Z.

Nämä eivät ole ollenkaan samoja, kun vuonna 2018 päivätyssä kartassa, jossa on ARVEP 1F, IDEPI 1F, KOIVU 1F, RENKU 1F, VALX 1F.

Onko Aerosoftin Airbussin lentoreitit vanhaa tietoa vai teenkö jotain väärin? Jos ovat vanhaa tietoa, kuinka ne saa päivitettyä?

Ilmeisesti pitäisi voida valita ARVEP 1F ja perään (?) IDEPI 1F ja sitten joku paluureitti EFHK 22L:lle itäpuolelta, ROPAM 2A?

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Renberg
Offline Offline

Posts: 473
Date Registered: 22.02.16

Re: Aerosoft A3XX professional
« Reply #119 on: 14.02.19, 13:41 »

Onko Aerosoftin Airbussin lentoreitit vanhaa tietoa vai teenkö jotain väärin? Jos ovat vanhaa tietoa, kuinka ne saa päivitettyä?

Navigraph tai Aerosoftilla oli joku oma vastaavansa NavDataPro yms. Molemmat maksaa. Ilmaiseksi ei taida saada mistään pidettyä noita ajantasalla.
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 12 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1