FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.10.19, 04:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  FSnordicin suunta - Kerro mielipiteesi
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: FSnordicin suunta - Kerro mielipiteesi  (Read 3867 times)
Sami Puro
Administrator

Date Registered: 03.07.01

FSnordicin suunta - Kerro mielipiteesi
« on: 11.07.19, 00:47 »

Arvon herrat,

Tässä vuosia kestäneiden projektien ja suunnitelmien osalta, jossa jo FlightForum saatiin päivitettyä uudelle alustalle ja FSnordicin vielä vastaavaa odottaessa, on ollut nyt pakko ottaa lakki päästä ja nöyrästi todeta ettei aika riitä kaikkeen.

Alkuperäinen ajatus on ollut uudistaa FSnordic uudella modernilla alustalla toimivaksi simusivustoksi josta löytyy vähintään foorumi (keskustelut & kuvat) ja tiedostokirjasto. Nykyinen sisältö siirrettäisiin sinne. Foorumin osalta tuo olisi melko helposti tehtävissä, mutta tiedostopuoli on isompi ja työläämpi ongelma. Kuitenkin kun olen miettinyt kokonaisuutta, niin lopputulos on ettei tunnit päivässä vain riitä itsellä tähän. Päivätöiden ja normielämän lisäksi on sen verran monta muuta projektia (ja näistä muista projektihommista saa vielä taaloja tilillekin), joten ymmärrettävästi harrastussivusto-FSN:n kehitys on jäänyt nollaprioriteetille.

FSnordicilla ja edeltäjä FS Finlandilla on Suomen simu-/ilmailuskenessä mahtava ja todella pitkä historia, ja tänäkin päivänä tasaisin väliajoin tapaan ihmisiä jotka ovat olleet mukana alkuajoista lähtien eli yli 20v sitten. Nostalgiasyistä olisi siis sääli kuopata saitti kokonaan, mutta aktiiviseen kehitykseen tai ylläpitoon ei valitettavasti ole enää mahdollisuuksia ja näistä ns.harrastesivustoista keskitän kaiken tämän ylijäämäajan FlightForumiin.

Omissa pohdinnoissa olen päätynyt seuraaviin vaihtoehtoihin / ajatuksiin:

• #1: Joukko innokkaita (simuharrastajia) ottaa FSN:n hoitaakseen ja jatkaa sivuston kehitystä, tehden tuon em. täyden nykyaikaistamisen uudelle alustalle ja laajentaen sisältöpohjaa (sisällöntuotantoa, X-Plane yms mukaan jne). Luovutan koko hallinnan tälle joukolle enkä jatka edes ylläpitäjänä tai tarjoa palvelintilaa tms. Teknisistä syistä säilytän kuitenkin domainin omistajuuden (@fsnordic on oma pääsähköposti jne), mutta muuten siis luovutan koko FSN:n eteenpäin uusille innokkaille. Tämä vaatisi ns.luottomiehen joka olisi projektin kokonaisvastaava ja jolla on myös teknistä osaamista. Kaikilta mukana olevilta vaatisi pitkäjänteistä sitoutumista (joka valitettavasti on usein harrastushommissa ollut se isoin haaste; vuoden jälkeen viimeistään into on loppunut...). Tätä pitäisin parhaana kehityssuuntana jos oikea väki löytyy.

• #2: FSnordicin simukeskustelut siirretään FlightForumin alaisuuteen ja sen uudelle alustalle, johon luodaan oma simukategoria. FSnordic itsessään lakkaa sivustona. Tiedostokirjasto loppuu. Keskustelujen siirron tekninen toteutus on tutkimatta, mutta pitäisi onnistua. Myös käyttäjätunnukset siirtyvät (ellei FlightForumiin jo sinulla sellaista ole).

• #3: Nykyinen vanha sivusto jatkaa, kenties vain SMF uusimpaan versioon päivitettynä (joka senkin on pirullinen savotta koska tässä meidän vanhassa versiossa on ziljoona eri muokkausta/modausta, ja niitä ei ole valmiina uudessa versiossa). Tiedostokirjasto poistuu, koska se edelleen vaatii täyden päivityksen ja myös aktiivisen ylläpitäjän. Foorumin perustason ylläpitohan ei sinänsä aikaa vaadi ja muut moderaattorikollegat ovat myös olemassa päivittäisiä asioita varten (ylläpidolla tarkoitan siis teknistä eli sivuston/palvelimen/päivitysten hoitoa), mutta ei silti ratkaise tätä ajanpuuteongelmaa pitkällä aikavälillä (ja tuo iso versiopäivitys etenkin on ongelma).

• #4: FSN suljetaan, ja käyttäjiä pyydetään suuntaamaan ulkomaisille simusivustoille.

• #5: Ehdota?

Vaihtoehdoissa joissa tiedostokirjasto poistuu, on tärkeää että esim. FISD:n maisemat jäävät ladattavaksi. Myös ehkä joitain muita vanhoja tiedostoja vain täysin nostalgian takia. Ja mitä muita ns.tärkeitä tietoja? Tähän tarkoitukseen ainakin toistaiseksi pystyn sponsoroimaan tiedostoille palvelintilan, mutta itse lataussivusto tulisi järjestää jotenkin muuten (esim. herätetään henkiin / päivitetään sivu fisd.fsnordic.net).

Eri medioiden pirstaloituessa ja Microsoftin FS:n kuoppaamisesta johtuneesta simuharrastuksen vähentymisestä johtuen myös FSN on hiljentynyt, mutta olisi sääli lopettaa sivusto kokonaan sen historian vuoksi. Itse näkisin jopa potentiaalia laajentumiselle eli X-Plane ja muutkin simut rohkeasti mukaan, luodaan FSN:lle myös sosiaaliseen mediaan näkyvyyttä, ja oikeanlaisella(nykyaikaisella) sivustolla voi FSN:stä kehittyä hyvä tietopankki ja kohtauspaikka kaikille (siviili?)lentosimuja käyttäville myös nykypäivän olosuhteissa ja mediakentässä. Mutta selvää panostusta ja ylläpidon kiinnostusta se tottakai vaatii.

Loin tämän ketjun keskustelua ja ajatustenvaihtoa varten. Jos jollakulla on oikeasti vakavia ehdotuksia kohdan #1 asiaan, niin voi olla helpoin lähestyä suoraan sähköpostilla (sami@fsn...).
« Last Edit: 11.07.19, 01:03 by Sami Puro »

Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Mikko Kärkkäinen

Date Registered: 11.12.11

Re: FSnordicin suunta - Kerro mielipiteesi
« Reply #1 on: 11.07.19, 08:15 »

Tätä postausta olen jo odotellutkin tulevaksi jo jonkin aikaa...

• #1: Joukko innokkaita (simuharrastajia) ottaa FSN:n hoitaakseen ja jatkaa sivuston kehitystä, tehden tuon em. täyden nykyaikaistamisen uudelle alustalle ja laajentaen sisältöpohjaa (sisällöntuotantoa, X-Plane yms mukaan jne).
Minä olisin innokas ja aikaakin löytyy, kun teen lyhyttä päivää, mutta osaamista ei ole yhtään, joten...  Tongue

[li]#2: FSnordicin simukeskustelut siirretään FlightForumin alaisuuteen ja sen uudelle alustalle, johon luodaan oma simukategoria. FSnordic itsessään lakkaa sivustona. Tiedostokirjasto loppuu. Keskustelujen siirron tekninen toteutus on tutkimatta, mutta pitäisi onnistua. Myös käyttäjätunnukset siirtyvät (ellei FlightForumiin jo sinulla sellaista ole).
Luulen, että tämä olisi paras vaihtoehto

Tapio Ehder

Date Registered: 10.09.16

« Reply #2 on: 11.07.19, 09:31 »

Samaa mieltä kuin MIkko. Siirretään Flighforumiin.

HP h8-1111sc Intel(R) Core (TM) i5-2320 CPU@3.00 GHz, Muisti (RAM): 8,00 Gt Nvidia GT530
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #3 on: 11.07.19, 09:36 »

Ymmärrän täysin tuon ajanpuutteen, se tuntuu pahenevan mitä vanhemmaksi tässä tulee.  Tongue

Minusta olisi hyvä pystyä keskustelemaan asioista suomeksi, joten minäkin kallistun tuohon #2 vaihtoehtoon, ja siirrytään FlightForumille. Nykyisellään asiaa on ollut sen verran vähän muilla osioilla, että minusta kaikki asiat pystytään käsittelemään yhdellä simukategoria sivulla.

On ollut hienoa, että tiedostot on pystytty jakamaan tätä kautta. Vaan aika muuttuu.

'Don't panic'
Juha Karhu

Date Registered: 06.07.01

« Reply #4 on: 11.07.19, 10:20 »

Siirrytään vaihtoehtoon 2, itse alusta asti mukana olleena.
Tämä on simuilu harrastuksen tärkeä henkireikä monellakin tavoin.  thmbup
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #5 on: 11.07.19, 10:39 »

Ensinnä kiitokset Sami Purolle todella hienosta ja hyvin hoidetusta FSNordicista. thmbup

Olen ollut mukana ihan alusta alkaen. Palsta on tarjonnut hyvän keskustelu- ja kyselymahdollisuuden simuilusta kiinnostuneille. Itsekin olen saanut palstalta pääsääntöisesti erinomaista apua.

Kannatan minäkin vaihtoehtoa 2. Toivon myös että kaikki FISDIN ja yleensäkin suomalaisten harrastajien tekemille maisemille (joista useimmat toimivat Prepar3D4:ssakin) säilyisi edelleen latausmahdollisuus palstan uudistamisen jälkeenkin. Muilla tiedostoilla ei ole väliä, koska netti on täynnä erilaisia simulisäosia.

Sellainen lisätoive vielä, että jos uudistetullakin palstalla on mahdolliuus kuviin, niin niiden resoluutio nostettaisiin 4k-tasolle eli 3820 x 2150 pixeliin ja kuvia voisi niitä katsellessa suurentaa kuten useilla ulkomaalaisilla simupalstoilla. Smiley

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Renberg

Date Registered: 22.02.16

« Reply #6 on: 11.07.19, 11:43 »

Vaihtoehto 2 lienee ainoa realistinen ja hyvä vaihtoehto. Kenties jo tuotakin kautta muutama uusi käyttäjäkin eksyisi jo simupalstallekin.

Vaihtoehto 1 olisi toki paras, mutta käyttäjiä on kuitenkin tälläisenaan melko vähän ja palvelimista pitäisi jotain maksaakin omasta pussista ja sitten kaikki ylläpito vielä vapaa-ajasta. Lieneekö sitten kuitenkaan ihan ykkösinnostuksen kohde joku forumisoftan säätäminen johon vapaa-aikaansa laittaa.
Lisäksi jotta hommassa olisi järkeä niin myös sisältöön pitäisi uhrata aikaa ja vaivaa, jotta sillä olisi mahdollisuus kasvaa ja tulla suosituksi. Eipä tuollaiseen oikein lupautua voi, vaikka sinällään "purkkeja" tuli pyöritetty kauan sitten ja ylläpidettyä jo ennen internet-aikaa, mutta periaatteessa mikäli joku isompi porukka tuohon lähtisi niin voisin olla kenties mukana.
« Last Edit: 11.07.19, 11:50 by Tomi Renberg »
Sami Puro
Administrator

Date Registered: 03.07.01

« Reply #7 on: 11.07.19, 11:59 »

palvelimista pitäisi jotain maksaakin omasta pussista

Kovinkaan kummoisia finansseja ei tarvita kun nuo virtuaalipalvelimet on edullisia, ja jos pistetään Googlen mainosbannerit ylä-/alakulmaan niin pyörii aikalailla omillaan. (FlightForum ainakin, FSN:n alatilastoja en ole katsonut vähään aikaan)

Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Mikael Leinonen

Date Registered: 19.06.07

« Reply #8 on: 11.07.19, 14:22 »

Vaihtoehto 2  thmbup
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #9 on: 11.07.19, 14:44 »

Foorumin osalta vaihtoehto 2. on mielestäni paras. On käväissyt jo aiemminkin mielessäni.

Toisaalta tiedostoilla tulisi olla myös jokin paikka etenkin kotimaisia maisemantekijöitä ja suomalaisia koneiden painteja ajatellen. 

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Kärkkäinen

Date Registered: 11.12.11

« Reply #10 on: 11.07.19, 15:37 »

Ei pahalla, mutta tarviiko noita antiikin aikaisia tiedostoja säästää? Lataako/käyttääkö niitä enää kukaan vuonna 2019?
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #11 on: 11.07.19, 16:13 »

Vaihtoehto 2.

Tiedostokirjaston saa talteen itselleen käyttämällä ohjelmaa joka lataa koko sivuston tiedostoineen ja korjailee linkit yms. Ainakin joskus oli tällainen ohjelma. Tai sitten lataa tärkeimmät itselleen talteen vaikka Google Driveen.

Driven kaltaisen pilvipalvelun päälle voisi rakentaa uutta tiedostokirjastoa ehkä. Tila on varsin halpaa ja itse nettisivulla ei tarvitse olla kuin linkit.

Virtual Finnair sivuston se Virtual Wings lehti olisi tärkeä pitää mielestäni tallessa jos tämä vaikuttaisi sinnekin, niitä luin joskus innoissani ja on aivan valtava nostalgia tunnelma niissä.
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #12 on: 12.07.19, 06:50 »

Tätä on odotettu / pelätty, mutta kiitos Samille tästä kaikesta! Tämä sivusto on ollut, ja varmaan tulee olemaankin ykkönen elämäni loppuun saakka.

Vaihtoehto 2

Jos muuhun päädytään, niin olen käytettävissä. Aikaa riittää, mutta suoraa osaamista foorumeista ei ole. Olen valmis kuitenkin opettelemaan, ja tietokoneasentaja on ammatti.

Sitten se itselleni tärkein, että miten käy Virtual Finnairin? Tässähän sitä ei mainittu, mutta on kuitenkin yhteydessä FSNordiciin. Olen valmis apuun myös sille puolelle, lentäjänähän olen siellä ollut jo vuodesta 2001 alkaen. Toivon ja uskon ettei sitä ainakaan kuopata.
« Last Edit: 12.07.19, 07:27 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #13 on: 12.07.19, 14:26 »

Mä olen sitä mieltä, että FlightForumin ja FsNordicin erottaminen toisistaan oli ehkä huonoin veto ikinä ja olisi oikein tervetullutta jos se ratkaisu peruutettaisiin ja yhdistettäisiin sivustot takaisin.
Toiseksi en ole koskaan mieltänyt FsNordiccia mitenkään Microsoftin lentosimuun keskittyneenä vaikka se scene onkin ollut parhaiten esillä. Muut simualustat ovat enemmän kuin tervetulleita mukaan. Onhan niistä kyllä jo tähänkin mennessä keskusteltu.
Muuten tiedostokirjastolla ei mielestäni ole tarvetta, mutta olisi sääli jos hienot suomilisäosat katoaisivat netistä. Ne pitäisi mielestäni olla jollain tasolla saatavilla. Toki siihen riittäisi ihan FTP-palvelin / pääsy FTP:llä sopivaan hakemistorakenteeseen. Ei tarvitsisi aivan valtavaa ylläpitoatuskaa.
Flightforumin uutta softaa en kannata. Se on aivan kamala verrattuna tähän. Esimerkkinä nyt vaikka täysin toimimaton FlightForumin valokuvaosio jota en enää (eikä kovin moni muukaan) viitsi käyttää koska kaikki on aivan sekaisin. Lisäksi se on kamalan hidas verrattuna FsNordicciin vaikka jotain parannusta siihen saatiinkin. Ennemmin siirtäisin FlightForumin + FsNordicin jollekin toimivalle alustalle.

Mutta loppukaneettina simufoorumille on mielestäni kysyntää kyllä ja FsNordic + FlightForum pitäisi olla mielestäni yhdessä. Ilmailua tää kaikki on kuitenkin.

-JukSii-
Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #14 on: 12.07.19, 16:17 »

Foorumin osalta vaihtoehto 2. on mielestäni paras. On käväissyt jo aiemminkin mielessäni.

Toisaalta tiedostoilla tulisi olla myös jokin paikka etenkin kotimaisia maisemantekijöitä ja suomalaisia koneiden painteja ajatellen. 

Samaa mieltä Pekan kanssa. Eilen tuli kire ladata Tatun, Karin ja Kuusamon kentän tekijän sceneryt talteen kaikkine päivityksineen, joista sivumennen sanoen kiitos niistä vielä kerran.

Toni Matkaselkä

Date Registered: 05.07.01

« Reply #15 on: 12.07.19, 16:37 »

Vaihtoehto 2, ja toivon, että suomalaiset tiedostot löytävät jonkin muun turvasataman, josta ne ovat tarvittaessa ladattavissa.

Sitten se itselleni tärkein, että miten käy Virtual Finnairin? Tässähän sitä ei mainittu, mutta on kuitenkin yhteydessä FSNordiciin. Olen valmis apuun myös sille puolelle, lentäjänähän olen siellä ollut jo vuodesta 2001 alkaen. Toivon ja uskon ettei sitä ainakaan kuopata.

Itseäni kiinnostaa myös Mikan esittämä huoli VF:n kohtalosta. Vaikka aktiivisten harrastajien osuus on aika pieni, niin toivoisin toki homman jatkuvan.

Toni Matkaselkä
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #16 on: 12.07.19, 17:44 »

Itseäni kiinnostaa myös Mikan esittämä huoli VF:n kohtalosta. Vaikka aktiivisten harrastajien osuus on aika pieni, niin toivoisin toki homman jatkuvan.

Virtual Finnairin sivuille ei ole päässyt tänään Shocked Voisiko tähän asiaan saada selvyyttä.

E: Huh, sivut jälleen toiminnassa!
« Last Edit: 12.07.19, 19:13 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Henry Weber

Date Registered: 28.02.13

« Reply #17 on: 13.07.19, 14:48 »

Vaihtoehto 2.
Itse olen sama mieltä Jukka Siirilän kanssa, että flightforumin galleria on ihan hirveä. Otetaan kuvaketjut takaisin käyttöön.

« Last Edit: 13.07.19, 14:54 by Henry Weber »

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #18 on: 13.07.19, 19:17 »

Ehdottomasti vaihtoehto 2. FSN:n kuolinkamppailu alkoi FlightForumin siirtyessä omilleen. Aika paljon samaa porukkaa kirjoitteli sekä simu-, että ilmailupuolellakin. Foorumien yhdistyessä käyttäjiä ja keskustelua varmasti alkaa tulla lisää. Se pieni piristysruiske voi olla riittävä sille, että uutta porukkaa ilmestyy mukaan, kun foorumi ei vaikuta vanhainkodin seniilien iltapäivän tv-hetkeltä, jossa puoliksi kuolleet asetetaan samaan tilaan tuijottamaan jotain aivotonta ohjelmaa.

Tiedostoille on kyllä paikkoja netissä mm. avsim, flightsim.com yms. Olisi kiva nähdä jotain tilastoa siitä, paljonko oikeasti ladataan nykyään täältä tiedostoja. En ole itse ladannut varmaan kohta 10 vuoteen täältä mitään muuta kuin photosceneryt kertaalleen.
Tapio Kallberg

Date Registered: 02.02.05

« Reply #19 on: 15.07.19, 10:13 »

Vaihtoehto 2.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1