FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.01.20, 22:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Aerosoftin A320 kysymyksiä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Aerosoftin A320 kysymyksiä  (Read 361 times)
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4754
Date Registered: 14.10.01

Aerosoftin A320 kysymyksiä
« on: 12.01.20, 12:49 »

Miten vanhat ja osin väärin laaditut lentosuunnitelmat saa nollattua Airbussin lentotietokoneesta?

Aina kun avaan Airbussin EFHK:lle (vakioavaus) niin joku edellinen lentosuunnitelma näkyy mittaristossa.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Antti Kostia
Offline Offline

Posts: 73
Date Registered: 06.09.04

Re: Aerosoftin A320 kysymyksiä
« Reply #1 on: 12.01.20, 14:27 »

Miten vanhat ja osin väärin laaditut lentosuunnitelmat saa nollattua Airbussin lentotietokoneesta?

Aina kun avaan Airbussin EFHK:lle (vakioavaus) niin joku edellinen lentosuunnitelma näkyy mittaristossa.

En tiedä toimiiko simussa, mutta oikeassa koneessa kun vaihtaa Status sivulla navigation databasea niin plaani nollautuu. Eli aktivoit sen alemman databasen ja sen jälkeen taas voimassa olevan (on taas siinä toisella rivillä).
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4754
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoftin A320 kysymyksiä
« Reply #2 on: 12.01.20, 14:45 »

Kiitos tiedosta Antti!

Eli menin DATA - A/C Status - sitten vaihdoin databasen alemmalle riville jolloin plaani todella nollaantui. Sitten database takaisin ylemmälle riville ja tekemään uutta plaania.

Voisitko tai voisiko joku muu neuvoa vielä lyhyesti, kuinka saan tehtyä yhtenäisen plaanin, jossa lähdetään EFHK 22L:tä, ilmaan noustua kaarretaan vasempaan, sitten suuntaan noin 40 astetta, kunnes EFHK:n koillispuolella noin 15-20 mailin päässä källeen käännytään länteen ja lopulta tullaan ILS-säteeseen radalle 22L, jolla sitten laskeudutaan. En ole saanut aikaiseksi toimivaa, yhtenäistä plaania.


i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4682
Date Registered: 13.04.09

Re: Aerosoftin A320 kysymyksiä
« Reply #3 on: 12.01.20, 15:32 »

Voisitko tai voisiko joku muu neuvoa vielä lyhyesti, kuinka saan tehtyä yhtenäisen plaanin, jossa lähdetään EFHK 22L:tä, ilmaan noustua kaarretaan vasempaan, sitten suuntaan noin 40 astetta, kunnes EFHK:n koillispuolella noin 15-20 mailin päässä källeen käännytään länteen ja lopulta tullaan ILS-säteeseen radalle 22L, jolla sitten laskeudutaan. En ole saanut aikaiseksi toimivaa, yhtenäistä plaania.


Ei taida olla valmista, täytyy itse sellainen reittipisteistä rakentaa.
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1357
Date Registered: 13.08.12

Re: Aerosoftin A320 kysymyksiä
« Reply #4 on: 12.01.20, 15:57 »

Kiitos tiedosta Antti!

Eli menin DATA - A/C Status - sitten vaihdoin databasen alemmalle riville jolloin plaani todella nollaantui. Sitten database takaisin ylemmälle riville ja tekemään uutta plaania.

Voisitko tai voisiko joku muu neuvoa vielä lyhyesti, kuinka saan tehtyä yhtenäisen plaanin, jossa lähdetään EFHK 22L:tä, ilmaan noustua kaarretaan vasempaan, sitten suuntaan noin 40 astetta, kunnes EFHK:n koillispuolella noin 15-20 mailin päässä källeen käännytään länteen ja lopulta tullaan ILS-säteeseen radalle 22L, jolla sitten laskeudutaan. En ole saanut aikaiseksi toimivaa, yhtenäistä plaania.



Oletan, että haluat harjoitella laskeutumista ILS:llä. Voit kokeilla siten, että valitset 22L SID:n ja sitten heti siihen perään 22L STARin. Tällä tavalla itse olen harjoitellut.

Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4754
Date Registered: 14.10.01

Re: Aerosoftin A320 kysymyksiä
« Reply #5 on: 12.01.20, 21:27 »

Kerro tarkemmin, kuinka nuo valitaan Airbussin lentotietokoneesta. Osaan kyllä laittaa sinne perustoimintoja, kuten lähtö- ja paluukentän, lähtökiitoradan, saapumiskiitoradan, lähtönopeudet v1, vr ja v2.

Sen sijaan plaanin teko on vaikeaa. Airbus tarjoaa eri lähtöreittejä, kun lähtee 22L:ltä. Mikä niistä pitää valita, jotta saataisiin aikaan sellainen iso kierros josta palataan myös 22L.lle. Mikä tuloreitti pitää syötää jos tulee idästä päin EFHK:n pohois/koillispuolelle? Miten plaanista saa yhtenäisen. Tämä on todella hankalaa.

Lähtöreittihän voi päättyä vaikka lähelle Porvoota ja sitten on tyhjää plaaninäytöllä koneen paneelissa.

Sitten voi olla että paluureitti on ilmestynyt jostain ihme paikasta kylläkin kohti EFHK:n rataa 22L. Miten nuo yhdistetään? Olen nähnyt simuilijoilla täydellisen hienosti kaartavia plaaneja, ja ennen kaikkea yhtenäisiä viivoja, jota kone sitten seuraa autopilotilla erittäin hienosti.

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1357
Date Registered: 13.08.12

Re: Aerosoftin A320 kysymyksiä
« Reply #6 on: 13.01.20, 00:59 »

Kerro tarkemmin, kuinka nuo valitaan Airbussin lentotietokoneesta. Osaan kyllä laittaa sinne perustoimintoja, kuten lähtö- ja paluukentän, lähtökiitoradan, saapumiskiitoradan, lähtönopeudet v1, vr ja v2.

Sen sijaan plaanin teko on vaikeaa. Airbus tarjoaa eri lähtöreittejä, kun lähtee 22L:ltä. Mikä niistä pitää valita, jotta saataisiin aikaan sellainen iso kierros josta palataan myös 22L.lle. Mikä tuloreitti pitää syötää jos tulee idästä päin EFHK:n pohois/koillispuolelle? Miten plaanista saa yhtenäisen. Tämä on todella hankalaa.

Lähtöreittihän voi päättyä vaikka lähelle Porvoota ja sitten on tyhjää plaaninäytöllä koneen paneelissa.

Sitten voi olla että paluureitti on ilmestynyt jostain ihme paikasta kylläkin kohti EFHK:n rataa 22L. Miten nuo yhdistetään? Olen nähnyt simuilijoilla täydellisen hienosti kaartavia plaaneja, ja ennen kaikkea yhtenäisiä viivoja, jota kone sitten seuraa autopilotilla erittäin hienosti.

Kartoista näkee reittien muodot

https://www.ais.fi/ais/aip/fi/index.htm

Ja mitä tulee noihin paluureitteihin, niin kone lentää sidin jälkeen seuraavalle reittipisteelle, joka on starin eka reittipiste.

Lähtö-ja saapumisreitit valitaan MCDU:sta näin:

F-PLN - valitset EFHK, ja departures ja valitset lähtöreitin. Starin saat valittua, kun valitset f-pln sivun alareunasta EFHK ja arrivals. Ja sieltä se saapumisreitti sitten.

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1