Vinkkejä aloittelevalle simupilotille?

(1/5) > >>

tosiimes:
Tervehdys kaikille.

Olen juuri aloitellut simulentämisen riemut, ja kaipaisin hiukan vinkkejä kokeneemmilta simulentäjiltä.

Aluksi vähän taustaa: Ohjaimina minulla on käytössä Saitek X45. Simuna käytän uutta FS2004:ää, aiempaa simukokemusta ei ole. Toistaiseksi olen käynyt läpi Cessna C172SP Skyhawkilla FS2004:n lento-opetuksen kaksi ensimmäistä laajempaa osiota, eli mittarilentoa en ole vielä opetellut - siinä tuntuu olevan vähän liikaa asiaa, kun ei tuo lentelykään vielä ihan suju. Lento-opetuksen ulkopuolella olen lennellyt simussa jonkin verran, juuri em. koneella. Säätyyppinä fair weather, realismiasetukset muuten Easy, mutta autorudder kytketty pois ja crash sallittu. Noillakin asetuksilla laskeutumiset menevät miten sattuu, radalle kyllä yleensä päätyy mutta liuku on yhtä ylös-alas sohlaamista ja vuoristorataa.

No, kokeneemmat pilotit, miten tästä eteenpäin kannattaisi jatkaa? Harjoittelisinko ensin Easyllä laskeutumisia esim. touch & go Malmin kentällä?

Missä vaiheessa lisää realismia? Kannattaako ensin opetella realistinen lento, sitten lisätä sää, ja lopuksi siirtyä opettelemaan mittarilentoa?

Hiukan olen kovempaa realismia testaillut, ja kone kampeaa vasemmalle. Millä tämä kompensoidaan, aileron-trimmiä vai peräsintä trimmaamalla?

Kiitos etukäteen kaikista pikkuvinkeistä.

Toni

Ville_Salminen:
Hei Toni,

Ja tervetuloa simupiireihin!  

No, kokeneemmat pilotit, miten tästä eteenpäin kannattaisi jatkaa? Harjoittelisinko ensin Easyllä laskeutumisia esim. touch & go Malmin kentällä?

No siitä en tiedä että olenko kokenut pilotti, mutta suosittelisin pistämään heti ne Realism asetukset täysille, Gyro Driftin voit jättää pois, tai ainakin pienentää sitä koska tämä vaikuttaa vain suuntahyrrän ryömimiseen. Täysillä se ryömii aivan liian paljon (korjausohjeet www.fssuomi.net). Sitten vaan vetämään läpäriä (touch & go) vaikka Malmille, kyllä se siitä alkaa onnistumaan! Pienenä vinkkinä, vajoamisnopeutta kuuluisi säätää kaasulla, ja nopeutta ohjaimella

Missä vaiheessa lisää realismia? Kannattaako ensin opetella realistinen lento, sitten lisätä sää, ja lopuksi siirtyä opettelemaan mittarilentoa?

Melkein kannattaa ensin opetella lentämään tyynessä säässä Cessnalla, sitten alkaa miettimään säätä ja mittarilentoa. Tuota mittarilentoakaan ei välttämättä tarvitse opetella, jos pienistä (tai vaikka vähän suuremmistakin) koneista tykkäät, niin VFR:ää voi aina lentää, eli "näkölentoa"  

Hiukan olen kovempaa realismia testaillut, ja kone kampeaa vasemmalle. Millä tämä kompensoidaan, aileron-trimmiä vai peräsintä trimmaamalla?

Konehan kampeaa vasemmalle potkurin pyörimisestä johtuen, lentoonlähdössä helpointa on polkimilla pitää se kone radalla, ilmassa tuo nyt ei ainakaan minua kovin haittaa, mutta peräsintrimmillä sen saa kuriin. Jos sinulla ei polkimia ole, kannattaa ruksittaa se autorudder takaisin sinne realismsettingseihin

Sitten se pakollinen mainos, eli kun tunnet hallitsevasi Cessnan hyvin, niin kannattaa siirtyä VATSIM:iin lentämään. VATSIM on maailmanlaajuinen virtuaali-ilmailijoiden verkko, josta saat oikeiden ihmisten ylläpitämää realistista lennonjohtopalvelua, ja muita ihmisiä lentämässä. www.vatsim.net ja vacc-fin.net kertovat paljon lisää asiasta

Terveisin,

EDIT: Hoppista, oli FSSuomi muuttunut .fi päätteiseksi

tosiimes:
Kiitos pikaisista vinkeistä.

Villelle: Antamasi linkki ei toiminut?

Mitä tulee peräsimen käyttöön, tuossa Saitek X45:n kaasukahvassa on sellainen rudder-keinukytkin, ainakin Easy-asetuksilla se on toiminut ihan kivasti. Eli kai sitä pärjää ilman polkimiakin.

Muiden käyttäjien kokemuksia X45:n rudder-kytkimestä?

Toni

Ville_Salminen:

Kiitos pikaisista vinkeistä.

Villelle: Antamasi linkki ei toiminut?

Oleppa hyvä ja linkki korjattu, kiitos huomautuksesta

Mitä tulee peräsimen käyttöön, tuossa Saitek X45:n kaasukahvassa on sellainen rudder-keinukytkin, ainakin Easy-asetuksilla se on toiminut ihan kivasti. Eli kai sitä pärjää ilman polkimiakin.

Muiden käyttäjien kokemuksia X45:n rudder-kytkimestä?

Toni

Joo, toi on kanssa ihan OK, aika monella taitaa tollainen systeemi olla, eli ne polkimet ei todellakaan oo pakko olla, mut ei niistä haittaakaan oo  

Juha:
Ja tervetuloa vain ylläpidonkin puolesta.

Navigation

Up one level

Next page