FSBUS hommelit

(1/1)

laukkanenmarko:
Niin siis tuota mistä noita FSBUS piirilevyjä saa ja mitä kaikkea niihin tarvii, kun ajattelin tuossa räveltää jonkunlaisen autopilootti paneelin ja keskikonsolin missä on kaasut+flapsit+muuta pientä kivaa.. mitä kaikkee siis tarviin? Neuvot olis tarpeen

katos perskele 1000 viestiä tuli täyteen

jmi:

Tämä olisi FAQ asiaa, mutta on miun syystäni täällä omana otsikkonaan. Eli asiaan.

FSBus on "Tee-Se-Itse-Kokonaan"-kotiohjaamojärjestelmä. Eli valmiita osia ei saa kuin ihan pruskomponentteina. Siis vastuksina, kytkiminä ja muinta kinkuloina.

Kaiken joutuu tekemään itse. Myöskin piirilevyt. http://www.fsbus.de sekä allekirjoittaneen sivuilta löytyy asiasta lisätietoa ja myöskin piirilevyjen syövytyskuvat. Piirilevyjen syövytyksestä en ala tähän kirjoittamaan mitään, koska internet on täynnä hyviä tutoriaaleja siihen.

Se mitä tarvitse tuollaista projektia varten.

- Ensin pitää laskea paljonko namiskoita ja muuta tuohon tarvitaan.
- Sitten tarvitaan pientä panelin suunnittelua
- Sen jälkeen kahtotaan mitä kaikkea muuta sälää tarvitaan
- Ynnätään kaikki yhteen ja kun todetaan että liian kallis tai muuta yhtä kivaa. Palataan kohtaan yksi.
- Kunnes on saatu hommaan pohja niin voidaan aloittaa itse härveltäminen.

Pikaisesti ajateltuna tuo mitä tahtoisit.

Autopilottiin menee 5-6 pyöritettävää nuppia. Jokainen vaatii 2-4 kytkinpaikkaa. Tähän päälle kaikki kytkimet ja muut. Lasketaan summa yhteen ja katsotaan kuinka monta Key-korttia tarvitaan hoitamaan pyöritettävät nupit ja kytkimet. Yhdelle Key kortille mahtuu 64 kytkintä.
Itse olen selvinnyt omassani kahdella ja vieläkin ihan kivasti tilaa.

Jos haluat autopilottipaneeliin näytöt. Näytöthän ovat 3-5 numeroa.  Tästä vain lasketaan että montako näyttöä tahdotaan.

Lopuksi kaasuja ja muuta kivaa. FSBus:ssa on ongelma suomalaisesta näkökulmasta katsottuna. AD-kortin käyttämää AD-muunninta (ADC0838) ei tahdo saada suomen maalta yhtään mistää.
Mutta yhdelle AD-kortillehan menee 8 kanavaa, jolla tekee kyllä jo aika paljon.
Vaihtoehtoisesti ostetaan joku 2 euron USB tikku, joka pistetään palasiksi ja uudelleenkäytetään elektroniikka paremmassa paikassa.

Nyt tuli kirjoitettua hiukan pikaisesti ja ehkä epäselvästi, mutta tarkentavia kysymyksiä saa esittää.

- J

Navigation

Up one level