Skannerin piiska-antennin rakentamisesta
JackRabbit:
Asian huomaa aina käytännössä, kun katselee omatekemiä piiskoja piirianalysaattorilla.
Oletkos koskaan mitannut noita skannerin omia patukoita piirikoneella, ne kun eivät ole 50 ohmia oikeastaan missään alueella.
Paras ratkaisu olisi (IMO), jos löytäisi jostain tuollaisen 125 cm teleskooppiantennin tai sen mittaisen karttakepin, jonka sitten juottaisi liittimen keskitappiin. Kyllä uusien vastaanottimien sisääntulo kestää pienet sovitusvirheet.
Tuollaisen teleskoopin voisi sitten paikallaan ollessa vetää täyteen mittaansa ja liikkeellä ollessa lyhentää sopivan mittaiseksi, eli etsiä korvakuulolla se paras mitta sieltä puolivälistä.
Kotioloissa sitten tietysti ulkoantenni.
juksii:
Lisäämpä omankin lusikkani soppaan.
Monta kertaa itsetehty piiska on parempi kuin vakioantenni koska vertaillaan katolle asennettua antennia ja skannerissa olevaa patukkaa jota käytetään maassa.
Eli kannattaa ennemminkin kiinnittää huomio siihen, että saadaan riittävästi antennikorkeutta, eli radiohorisontti riittävän kauas jotta yleensäkään voidaan mitään kuulla. Radiolähete kun noilla taajuuksilla vaatii käytännössä näköyhteyden antennista antenniin.
jani73:
Sami, onko sulla mitään käytännön vinkkejä itse piiskan rakentamiseen, vai onnistuuko sen elementin kytkeminen erilliseen BNC-liittimeen kohtalaisella vaivalla ja siten, että se kestää-silmänkin katsella??
mitch83:
Hmm... Meneehän vaikeaksi
Noh, täytyy kokeilla, tarvikkeet kun eivät maksa minulle kuin tuon bnc liittimen verran
JackRabbit:
Hmm... Meneehän vaikeaksi
Kaikesta saa teorialla vaikeaa
Parasta on kun tekee KISS (Keep it simple stupid) menetelmällä, sillä minä ainakin olen paljon rakentanut, eli yrityksen ja erehdyksen kautta.
Periaate on kaiketi, että mitä pitempi antenni, niin sitä paremmin kuuluu. Suosittelisin vahvasti tuollaista yli 60 cm teleskooppia, millaisen löytää melkeinpä mistä tahansa ularadiosta ja siihen sovelias liitin päähän. Sitten sen pituutta säätelemällä etsii parhaimman kuuluvuuden.
Navigation