Dags för ett nytt grafikkort...

(1/3) > >>

FSsweden:
Då var det dags att inskaffa sig ett nytt kort, men får ej vara för dyrt då jag skall inte kosta på denna dator så mycket pengar just nu. Kommer att få ett kanon erbjudande på en hempc längre fram mot jul vet jag, men tiden tills dess så vill man givetvis kunna flyga lite dyngre grejor i FS med denna dator som man sitter på just nu.

Har en Dell Dimension 8200 med 1,7Ghz P4 med ett NVIDIA GeForce3 kort.

Tänkte höra med er här vilka kort som är värt att köpa, har hört att ATI korten är bra val. En bekant har nyligen byggt en egen dator och satt han satt in ett "MSI NVIDIA FX5900XT 128MB AGP". Men själv är man inne på att skaffa ett ATI kort som sagt. Har kollat runt lite och kommit fram till att ett Radeon 9800 Pro kort är ett smart val, men sedan finns alla dessa märken att välja mellan
Har hört att "PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP" är rätt prisvärt men fick just nys om "Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP" som dessutom har extra pris på komplett.se denna vecka så det kostar 1895:- medan PowerColor kortet på komplett.se kostar 2050:-
Är det någon skillnad på dessa ATI-kort i allmänhet? typ som att man skall undvika den ena märket före det andra eller något.

Om man jämför Radeon 9800 Pro kortet mot mitt nuvarande GF3 kort, tror ni man kommer märka stora skillnader i FS när man byter kort? Syftet som sagt med detta kort byte är bara att få mera flyt i FS (FS9) och tyngre addons som scenerier och flygplan som PMDG/PSS. Jag vet att det brukar vara rätt så trögt just nu med ett stort sceneri och tillexempel PMDG 737an.

Edit: Har kollat lite mera nu och hittade en intressant pris skillnad på samma kort, det är  "Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail" kostar 1895:- (veckans erbjudande hos komplett.se)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122901&view=detailed

Samma kort på dustin.se kostar 2718:- en skillnad på ca: 1000kr
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010052753
Frågan är bara om detta kort är bra eller något som man skall akta sig för.

/Philip Nordlander,

bpahe:
Hejsan Philip!

En synnerligen intressant fråga. Jag har en dator med liknande prestanda (AMD Athlon XP 1800+ = 1.5Ghz), förvisso med gamla PC133-minnen, men ändå. Kör på ett Gainward Geforce 3 Ti200 (klockat "golden sample") med 128 MB DDR-minne. Prestandan i FS2004 tillsammans med de nyare kärrorna, som PMDGs 737 & Katanan i viss mån, är egentligen rent ut sagt bedrövlig!

Jag har funderat på om jag skulle ställa frågan om vad som ger mest "bang for the buck" - nytt grafikkort eller ny processor. Nu är det kanske mest grafikkortet som är intressant, det blir i vilket fall en ny dator framåt årsskiftet - mitt val kommer att bli en AMD64 med nya sockeln.
Men tills dess - vilket grafikkort?

För att svara på din fråga så brukar ju inte skillnaden mellan olika tillverkares versioner av ett grafikkort vara så stor. De dyrare korten har ofta mer onödigt (?) godis med, kanske en DVI-utgång + Dsubutgång & tv ut, men framförallt så har de billigare kortens tillverkare inte lagt någon energi på att skapa en egen kretskortslayout, istället har man gjort ett kort baserat på chipstillverkarens rekommenderade layout. Ibland ligger skillnaden även i att kylsystemen är bättre, eller sämre.
Man får alltså titta på vilket grafikchip man bygger kortet på (naturligtvis), minnesmängd & hastighet, samt till viss del vilka möjligheter kortet ger i övrigt - kanske en TV-in kontakt? Till syvende och sist har mina val nästan alltid baserats på priset.  

Jag skulle rekommendera litet läsning på www.gamepc.com/reviews, samt www.anandtech.com. Båda är välkända testare, och framförallt den sistnämnda kan man säga borgar för kvalitét. Den förstnämnda är litet mer lättillgänglig, men testar inte lika många produkter. Även 64bits samt Sweclockers.com, och norska www.hardware.no är intressanta.

Till sist - mer minne kan man aldrig få nog av. Välj ett kort med 256 mb minne, om det får plats i budgeten. Meddela skillnaden efteråt - gärna i form av en sparad flight så att förutsättningarna är de samma.

Lycka till & kör hårt!

/hans

FSsweden:
Hej,

Tack detta var nyttig information... med mitt system som jag har idag funkar rätt så bra med exempel PMDG 737 på Swedflight's ESSA Pro så har jag låst fps på 20 och har runt 20 nästan hela tiden, kan hända att det går ner runt 10 på kort final eller i dåligt väder. Mitt syfte med ett nytt kort är att få lite mera/mjukare flyt i helhet.

Men har pratat mer flera personer nu och märket Sapphire är ett av dem som ger bäst kvalite. Och med tanke på priset så blir det nog ett köp imorgon för min del, dock så lär jag inte få det först till helgen. Men jag tror till fullo att jag kommer att få bättre prestanda i sin helhet med ett kraftfullare kort. Det är ju ingen ide att slänga ut en massa pengar på ett dyrare kort då man kommer att få ett nytt erbjudande på en hempc fram mot jul/nyår som du sa. Kan passa på att berätta att jag har läst tidigare idag på någon sida på nätet att det var inte så stor skillnad i prestanda på ett 256mb kort än 128mb kortet av Radeon 9800 Pro. Den största skillnaden var prislappen och det kan man ju hålla med om

Om någon kör på ett Radeon 9800 Pro 128mb kort här så kan ni ju berätta lite hur det funkar i FS etc.. skulle vara mycket intressant och höra.

/Philip Nordlander,

kitte:
Philip,

när jag gick upp från ett GF4 4200 128 MB kort till ett Hercules Radeon 9800 Pro så märkte jag en ganska måttlig prestandaförbättring mätt i fps. MEN, vad som är en otrolig skillnad är hur det ser ut och upplevs. Med ett 9800 Pro kort kan du köra med hög anti-aliasing påslagen i Windows (slå inte på det i MSFS) vilket var fullständigt omöjligt förut. Dessutom upplevs allting som att det flyter mycket bättre fastän fps inte är så mycket högre.

Vad man kan tänka på är att övriga datorn också måste ha bra prestanda för att man skall kunna få ut ur grafikkortet vad det verkligen klarar av. Att t ex kasta in ett 9800 kort i ett 1 GHz är att kasta pärlor till svinen.

/Kitte

FSsweden:
Jo kan tänka mig att helheten flyter på bättre (vilket är målet) men kul att höra att kortet funkar bra här inom FS världen med, i alla fall så är kortet beställt idag så innan helgen har man det;)

Får se hur det funkar sedan, tror inte att det kan bli värre med detta kort. Men jag tror att jag kommer bli mycket nöjd när jag väl har testat mig fram med lite olika inställningar. Javisst anti-aliasing måste vara avstängd i FS.

/Philip Nordlander

Navigation

Up one level

Next page