Dags för ett nytt grafikkort...
Kallis:
Jag har hört överallt att ATI 9800 Pro är ett nra köp värt pengarna. Det låg ju etta i många tester innan de värsta korten från tex Nvidia kom o även de nya XT-korten från såväl Nvidia som ATI...så ett bra köp är det säkert.
compus:
Nåååå, vad är resultatet Philip
FSsweden:
Nja.. har inte flugit i FS så mycket efter det nya kortet dock, har heller inte trixat så mycket inställningar etc...
men en förbättring är det helt klart! fast jag har ju bara 256mb ram men tycker att ständigt flyt i FS9 ändå är helt godkänt
Ps! tror mitt förra (GF3 kort) gick lite varmt också eftersom när man plockade ur det så såg man att kylaren var lite glapp och låg bakom en del små oljud från burken.
/Philip Nordlander,
sorman:
Se Kristers inlägg.
Exakt min uppfattning! (vet ej vad han har för cpu)
Jag har: ATI 9800 pro 128, AMD 2600+(2,1GHz)
Är Nöjd!
Jag tror tillverkare har mindre betydelse, men kolla på http://www.tomshardware.com (eller vad det heter)
Där kan du söka och se recentioner av olika tillbehör och bilda dej en uppfattning av vad du behöver.
bamce:
Har en Athlon XP 1900+ med 1 Gb RAM. Har länge haft ett Hercules 3D Prophet Radeon All-In-Wonder 8500 DV (huh vilket långt namn...) med 64 Mb RAM. Har aldrig lyckats få ordentlig prestanda i det kortet, låga fps och tidvis ryckig bild trots nyaste omega-drivers mm.
Tröttnade på detta och bytte i går ut det till ett HIS Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ 128 Mb kort (pris tyvärr hela 300 eur). Vilken skillnad! Betydligt bättre fps, bättre bild (mitt bidrag till screenshot-tävlingen är tagen med det nya kortet), framförallt ingen knyckighet. Nu kan jag ha i stort sett alla sliders i MSFS-inställningarna på max. Mipmapping på 4 och lights på 4. Mål-fps ställda på 20. På kortets driver har jag ställt anti-aliasing (avkryssat i FS) på 'Application preference', Anisotropic filtering på 16x.
En annan fördel med det här IceQ-kortet är kylningen, som direkt blåser ut varmluften utanför skalet. Datorn blev tystare på kuppen och processorn går på lägre temp när inte varmluften från displaykortet stannar kvar i skalet!
Nöjd.
Bamce
Navigation