Nettisivut uudistuksen alla

<< < (4/16) > >>

zetair:
Lentolistojen tekeminen!

Käsittääkseni tähän saakka lentolistat on tehty jollain ohjelmalla "random" (arpomis) periaatteella! Miten tämä tulevaisuudessa hoituu? On raportoitu päällekäisiä lentoja Vatsimissa, ja pyydetty parannusta. Itse en vielä ole siirtynyt käyttämään Vatsim -verkkoa, koska ohjelmien kaatuilu on siellä riesana, ja myös lennonjohdon puute. Tulevaisuudessa tulen kuitenkin kokeilemaan sitä, ja jos palautteeseen on uskomista sinne myös jäädään kokeilun jälkeen melko pysyvästi! Itse kysyn asiaa sen takia että (TÄMÄ EI OLE VALITTAMISTA) selatessani Finnairin aikataulua tuntuu siltä että samat lennot vain toistuvat kuukaudesta toiseen! Kohteita on esim. huomattavasti useimpiin kohteisiin (lennän nyt A32S), kun mitä lentolistalleni osuu! Näin voi kaiketi olla myös todellisuudessa, mutta aloitettuani bussilla vuosi sitten en esim. ole lentänyt kertaakaan Lontooseen. Lennot suuntautuvat lähinnä Saksaan ja Suomeen, kerran myös itävaltaan ja parikertaa Malagaan ja kerran Kyprokseen. Tässä kuussa (kesäaikataulu) tuli myös positiivinen yllätys, eli Helsinki - Tukholma - Manchester - Helsinki. En voi vaatia sitä että osastonjohtaja tekisi lentolistat käsin, ja huomioisi esim. Edeltävän kuun lentolistassa olleet kohteet! Olisi silti erittäin miellyttävää jos asiaan saataisiin ohjelmistollinen parannus, joka mahdollistaisi kohteet laajemmin! Työskentelen tietokoneiden ja ohjelmien parissa, joten näin pikaisesti ajateltuna tuntuu vaikealta löytää ratkaisua joka toimisi em. tavalla! Mielestäni asiaan tulisi kiinnittää huomiota.

Ja Samille: Miltä aikoinaan tuntui kun sait itse uuden kohteen työssäsi? Luulisin että vaikka harjoitat vain ammattiasi, niin varmaankin valppaustasosi nousi ja olit mielissäsi, tutkit uuden kohteen lähestymismenetelmiä ja karttoja? Mutta niin teemme ainakin me virtual Finnairilla työskentelevät ja mitään poll:ia tuskin tarvitaan tämän selvittämiseen!

T: Mika

sami:

On raportoitu päällekäisiä lentoja Vatsimissa, ja pyydetty parannusta. Itse en vielä ole siirtynyt käyttämään Vatsim -verkkoa, koska ohjelmien kaatuilu on siellä riesana, ja myös lennonjohdon puute. Tulevaisuudessa

Koska Finnair lentää "miljoona kertaa" enemmän lentoja päivässä kuin VF, koska oikealla Finnairilla on noin "miljoona kertaa" enemmän lentäjiä (100 vs 600), niin ei ole mahdollista oikein pyrkiä joka ikistä lentoa lentämään.

Tietysti ideana tuo, ettei samaa lentoa lennettäisi samaan kertaan kahden eri henkilön toimesta olisi ihan hyvä idea. Mutta se on melko työläs toteuttaa, koska lentoja on aikataulussa useita tuhansia. Oikeastikin vuorolistojen luominen kaikille lentäjille Finnairilla (tietokoneohjelman avulla) on useamman päivän laskentatehon vaativa toimitus, joten sellainen ei ihan tässä mittakaavassa ole järkevää. (kun tietysti ensimmäisen pilotin listan teko onnistuu hetkessä kun kaikki lennot on vielä "käytettävissä", mutta mitä pidemmälle loppua kohti lentäjälistassa edetään lentolistojen teossa, vähenee vapaiden lentojen määrä ja se vaatii lisää laskentaa ja lentoparien vertailua)   ..mutta täytyy katsoa jos tuohon olisi joku serveriresurssien kannalta järkevä ja muutenkin nokkela systeemi.

Uuden järjestelmän tarkoituksena on muuten säilöä myös vanhat lennetyt lentolistat ainakin 3-6 kk ajan taaksepäin, jotta voi katsella niitä (ja lentoselvityksiä) jälkeenpäin.

Itse kysyn asiaa sen takia että (TÄMÄ EI OLE VALITTAMISTA) selatessani Finnairin aikataulua tuntuu siltä että samat lennot vain toistuvat kuukaudesta toiseen! Kohteita on esim. huomattavasti useimpiin kohteisiin (lennän nyt A32S), kun mitä

Eipä niitä lentojen kohteita oikeastikaan mitenkään tasata. Terveisin nimimerkillä "Helsinki-Tallinna tässä kuussa .. ja tais olla yksi Tamperekin"    ..noin vähän kärjistettynä. Esimerkiksi oikeasti viime vuonna meillä oli tavallisuudesta poikkeavia reittejä TMP-KTT, HEL-URE ja HEL-STO ja vain tuon Kuresaaren pääsin lentämään. Myöskään esimerkiksi Kajaanissa ja Joensuussa en ole käynyt itse moneen kuukauteen vaikka ATR lentää molempiin päivittäin. Eli nuo vuorolistat ovat oikeasti melkomoisen optimoinnin tuloksia ja kohteet tulevat sattumanvaraisesti noin käytännössä. Sama VF:ssäkin, arpa ratkaisee. Mutta tuo vuorolistojen teko VF:lle on sen verran oleellinen asia, että siihen täytyy tässä uudistuksessa keskittyä ja varmasti alkuvaiheessa tulee käytössä vastaan kaikenlaista pientä. Mutta toistaiseksi tarkoitus olisi tehdä pääperiaatteeltaan samanlainen "arvontakone" joka ei piittaa siitä mitä muut pilotit lentää, vaan hakee yksinkertaisesti omalle konetyypillesi lentoja. Jos järkevää, niin myös lepoaikojen laskenta yksinkertaistettuna olisi fiksua tehdä kaukolentoja ajatellen.

..mutta sinänsä jännä ettei Lontoo ole koskaan osunut.

Ja Samille: Miltä aikoinaan tuntui kun sait itse uuden kohteen työssäsi?

No esimerkki: lennonselvitys soitti vapaapäivänä, että lähdenkö töihin.. "No minnepäin" oli kysymys.. "Oopperalento Savonlinnaan, edestakainen" .. "no tottakai, siellä ei ole tullut käytyä koskaan". Eli vaikka olikin vain joku kankea Savonlinna, niin silti uutta ja ns. mielenkiintoista että vapaaltakin viitsi lähteä, etenkään kun ei parempaakaan tekemistä ollut. Tuo aiemmin mainittu Kuresaare oli myös aika vinkeä, lyhyen ja kapean kiitotien takia (ja kentällä ei ILS:ää tai tankkausmahdollisuutta).

tumpelo:
Noista Airbussien lennoista, olen itsekin katsellut bussi lentäjien listoja, ja todella harvoilla tuntuu olevan Pariisia ja Lontoota listalla (Lontoo taisi olla peräti 3:lla nykyisissä listoissa). Tuntuu arpa suosivan Tukholmaa ja kotimaan kohteita bussikuskien kohdalla

zetair:
Kiitos vastauksistasi Sami! Erittelitpä vielä selvyyden vuoksi. Tiedän että on hankalaa kehittää ohjelmaa joka ottaisi kaikki mainitsemani parametrit mukaan! Toivottavasti asiaan löytyy joskus ratkaisu?, mutta tosiasia on se ettei tietokoneet edellenkään pysty parempaan kuin ihmiset!

Tallinna taitaa olla tuttu juttu.........

T: Mika

NikVuo:
Lentolistoilta tuli mieleen, että lennetäänkö oikeestikkin putkeen Fortalezaan ja takaisin Joten minun mielestäni noita lentoja voisi vähän jakaa, jos vaan on mitenkään mahdollista.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page