Anekdootteja lennonjohdosta
Karvinen:
Olin tutkalennonjohtajana, kun Spantaxin Convair CV-880 Coronado teki tiheässä sumussa laskua Helsinki-Vantaalle.
Kiitotiellä Coronado aloitti voimakkaan moottorijarrutuksen reversseillä. Tornilennonjohtaja kuunteli kovaa moottorien kohinaa sumun seasta. Sitten hän soitti minulle tutkaan ja kertoi, että Spantax on ylösvedossa. Käskin antaa Spantaxin heti tutkan taajuudelle. Vähän ihnmettelin, kun ylösvetävä ei näy tutkassa.
Huonossa näkyvyydessä laskukiidon lopuvaiheessa kiitotiellä rullaava Spantax tuli taajuudelleni ja minä kysyin kohteliaasti: Spantax do you want to try again? Hetken hiljaisuuden jälkeen kuului vastaus: No Sir, no thank you Sir.
Karvinen:
Olin yövuorossa Helsingin tornissa. Platalla aivan tornia vastapäätä seisoi ensimmäinen Helsinki-Vantaalla käynyt Boeing 747. Pan Amercianin jumbon ohjaamo oli melkein samalla tasolla kuin torni. Hämmästelin isoa lentokonetta.
Viimeinen kone ennen aamua oli Swissair. Se laskeutui puolilta öin. Sitten säädin radiot kovalle sekä puhelimien hälytykset täysille ja ryhdyin torkkumaan sohvalla.
Havahduin, kun joku 962 kutsui tornia englanniksi. Siihen aikaan ilmavoimien Fouga Magistereilla oli sen kaltaiset kutsumerkit ja ne puhuivat usein englantia. Katsoin sotilasplatalle ja ihmettelin kun Fougaa ei näy. Siksi kysyin: 962 what is your position? Vastaus tuli jenkkimurteella: Tower this is Clipper 962, we are just in front of your tower, dont you see us?
petri2:
LISÄÄ, nämä ovat hauskoja!!!!!
nisse90:
LISÄÄ, nämä ovat hauskoja!!!!!
Totta. Lisää vaan tulemaan.
Karvinen:
Antaa nyt toistenkin kertoa välillä. Kyllä näitä riittää.
:-) Esa
Navigation