"Snidjet 28", ESKB-ESKN-ESKB
FlyScandinavian:
Det är Söndagen 8 April 2007, klockan är 9.57. Simons telefon ringer. Det är Kapten Hägg, alla håller andan, det blir knäpptyst, allt vi hör är Simon vars respons i telefonsamtalet är enstaka "Mja" och "Mjo", samt lite mumlande om att throttla... Simon lägger på. "Nå..?" frågar jag. Jorå, han har kärran med GPS till 21 ikväll!
Nu planeras det och vrids och vänds på tider och avstånd, vi hade tänkt att hinna förbi Arlanda och fota lite också.
Vi beslutar att mötas på Barkarby klockan 14 för planering och diverse annat nödvändigt innan avfärd till dagens destination; Skavsta.
Efter en runda ute på Arlanda som passagerare i en Ford med Andreas Kratz bakom ratten så släpper han så snällt av oss på Barkarby, 30 minuter innan planerad tid. Jag, Sören och Simon går in och sätter oss på Kafé Kalle Flygare och fyller ut magarna lite. Strax därpå kliver Kapten Daniel Hägg in genom dörren, med ett stort flin på läpparna och en snofsig pilotväska i ena handen. Vi beger oss in i ett litet rum bakom där Häggen fixar och trixar med massor av nödvändiga saker, kollar våran bokning, planets loggbok etc.
När allt är fixat beger vi oss ut till dagens flygtyg, SE-KEO, en PA-28-161. Här nedan ser vi Kapten Hägg som drar en pose för fotografen.
Vi taxade upp henne till tankningen, för att fylla på med soppa. Jag passade på att kyssa marken och knäppa en bild på skönheten!
Under tiden så började grabbarna att tanka upp henne! Här ser vi från vänster, Kapten Daniel Hägg, F/O Simon Brygg och, tjaae, loadmaster Sören Lindegaard.
Såsmåningom kom vi iväg, vi startade från bana 24 och steg sedan till 3000 fot och styrde sedan enligt rutten COR - ESSZ - BOGSTA – ESKN.
Här nedan kan vi beskåda Kapten Hägg och F/O Brygg som är stolta som tuppar!
Vi lade oss på 2500 fot och njöt av landskapet nedan, Simon satt på radion och gjorde allt i sin makt för att komma ihåg att vårat callsign varken var Snidjet 28 eller SE-KOE, utan SE-KEO, vilket inte alls låg bra i munnen på någon av oss, vilket bevisades när Stockholm ropade oss som OE, och framförallt när Simon ropade upp Östgöta kontroll:
”Östgöta, SE-KEO…ehh…correction, SE-KEO.”
”Ja, SEO, go ahead.”
Såsmåningom så var vi på väg ner mot Skavsta, efter Bogsta fick vi klart direkt högervarv bana 26.
Kärran smektes ner på banan, vi backtrackade till apron 4 och parkerade brevid en magnifik Saab 340 med registrering SE-LJK. Jag smet fram och passade på att ta en bild.
Vi knatade över rampen, och via en liten gångväg in i briefingrummet där det luktade korvstroganoff. Vi kom ut i ankomsthallen, där Hägg snabbt berättade hur han brukar stöta på flickor ankommande med diverse lågprisflyg, men det ska vi inte gå in på närmare här…
Vi tog en runda i terminalen, och visst fanns det ögongodis så man blev helt lyrisk, då kunde vi bocka av det på listan! Därmed var det dags för lunch som anstår riktiga aviatörer, en stor portion med Fish n Chips! Vi njöt av våran (svindyra) mat och diskuterade livets väsentligheter i ett bra slag.
När vi landade så ropade Simon upp tornet med sin charmiga norrländska dialekt och frågade oskuldsfullt om vi skulle kunna få titta förbi i tornet sen, och visst fick vi det. Vi följde våra instruktioner och gick till något slags säkerhetsrum med massa säkerhetspersonal, ja, det hela var nästintill bombsäkert! Dom ringde upp till tornet, vi fick klartecken, och fick gå igenom den sedvanliga säkerhetskontrollen. Jag hade så mycket skit på mig att det tog en himla tid att få av och på allt…
Väl uppe i tornet, som såg ut att ha några år på nacken så träffade vi på två trevliga flygledare, som jag dock inte minns namnen på. Här ser vi Hägg och Sören stå och bara insupa atmosfären.
Simon visar sin monsterglugg (EF 100-400 L IS) för dom mållösa flygledarna som kom fram till att dom borde byta ut sina kikare mot sådana…
Vi bevittnade två ankommande Ryanair från ett annorlunda perspektiv än vad vi var vana vid, vilket var trevligt. Sen var det dags för oss att börja dra oss tillbaka till våran Piper för att sikta hemåt huvudstaden igen. (Dom må kalla det Stockholm-Skavsta, men det har aldrig varit, är inte, och kommer aldrig vara Stockholm!).
Vi fick eskort tillbaka över rampen, och sicksackade mellan några Ryankärror och diverse ologiskt placerade staket, i alla fall om man gick på andra ledden än vad det var tänkt...
Vi blev avsläppta vid den lilla skogsdungen mellan terminalområdet och apron 4 och traskade tillbaka på samma stig, då fick Simon för sig att han skulle besudla marken med diverse kroppsvätskor, och inte kunde vi stoppa honom! Dock kunde vi föreviga det hela
Vi packade in oss och vårat pick och pack i vår lilla kärra efter att vi beundrat en Wizz A320 som taxade förbi oss på väg ut till bana 26 på den närbelägna taxibanan vilken jag har glömt namnet på. Strax därefter var det våran tur, även vi ställde upp bana 26. Våran rutt tillbaka till ESKB löd som följer: ESKN – BOGSTA – ESSZ – COR – ESKB. Efter start så tackade vi tornet och kontaktade en än gång Östgöta Kontroll. Denna gång gick allt bättre, och flygning flöt på rätt händelselöst. Dock så fick vi rätt omgående direkt COR vilket kortade ner vår flygtid en aning.
Vi påbörjade vår plané så småningom, och efter att ha vart och sniffat på högre höjder så kändes det verkligen härligt att komma in mot Barkis på 1000 fot och nästan kunna ta på allt som bara blev större och större där nedanför vingarna. Vi gick in på medvinden för bana 24, och svängde så småningom höger bas och till sist final.
En lite hårdare sättning än på Skavsta följde, den här var mer bestämd, men vi hann av banan vid rätt taxibana i alla fall, vilket antagligen var poängen! Erik Olle parkerades i solnedgången, och jag passade på att njuta av det fina ljuset och knäppa en sista bild på henne.
Vi begav oss in i klubbstugan där Kapten Hägg tog hand om lite pappersarbete och dylikt. Sören och Simon tittade nyfiket på.
Därefter var det promenad till Akalla som gällde, för att ta bussen till Spånga Station där Häggzor begav sig hem till sig och Sören, Simon och jag tog sig hem till mig.
Ett stort tack till alla inblandade; Kratz för skjutsen, Simon för utlånandet av superobjektiv och blixt, Hägg för en riktigt trevlig utflykt, Sören för sällskapet i baksätet och till all trevlig personal på Skavsta!
//Robban
badanka:
Trevliga bilder... Synd att man inte fick se en bild på pressfotografen som var med , tackar för en trevlig tur!
Gud:
Fina bilder och bra berättelse!
DanielA330:
Gediget, det var en trevlig tur!
simonbrygg:
Så rutinerat Nicander! Kunde inte visat våra mysresa på bättre vis
Navigation