Ännu en topic om kommande dator :)

<< < (3/3)

Puffen:

Hej Johan
Du får inga bekymmer med nätagget.
Du kan vänta till mitten av maj då släpps ATI 2900XT  ca 3700:- ska butikspriset bli.
Det presterar ca 10% bättre än 8800 GTX

Hasse

Hej Hasse!

Nix pix  Tester av 2900XT gjorda av Tom's Hardware visar inte på några 10% bättre än 8800GTX.  Med AA och AF så är 8800GTX forfarande snabbare. Jag tittade bara närmare på jämförelser av single-kort (inte SLI/CF således) under WinXP Pro. Tyvärr så hade man inte benchmarkat med FSX, men det kommer förhoppningsvis. Det kan ju också visa sig att med bättre drivrutiner så går det att krama ut mer ur ATI-kortet. Jämför man prestanda för pengarna så toppar 2900XT, men jag skulle inte bli förvånad om inte 8800-korten kommer att prissänkas något.

Redigerat: Hittade en FSX-jämförelse på http://www.driverheaven.net/reviews/r600reviewz/flightsim.php

Ulf B 

Nils Herngren:
Det bästa argumentet för ATI är nog att det är bättre prestanda för pengarna än G80, men eftersom 2900XTX släpptes idag så kan man nog förvänta sig en prissänkning inom de närmsta dagarna på alla grafikkort på marknanden.

havocplague:
Har nu fått maskinen, och kan meddela att tempot i FSX ligger på mellan 35-50 frames (givetvis varierar det under det, periodvis, men sjunker sällan under 20), och lite högre över vattnet. Då har jag det mesta på high/ultrahigh, med tweaking från tweakFSX. Har dock bara ett grafikkort i den just nu, det andra dröjer lite.

Funderar lite spontant på hur mycket ram som konsumeras av FSX, och om det lönar sig att öka på med ett par giga till? Priserna på ram har ju aldrig varit så låga som nu, så man kunde ju gott passa på. Datorn fungerar som cadstation också, och 3dprogram får ju aldrig nog. Måste köra lite tester nu de kommande veckorna, har egentligen inte hunnit tweaka själva maskinen, utan bara tittat på fsx.cfg och tweakFSX.

ggustavsson:
RAM är grymt billigt nu!
runt 1000-1400 för 2 gb PC6400,  beroende på latenser m.m

Har du Windows 32 bitars så kan du dock inte nyttja mer än ca 3 Gb eller strax över
vill du ha och använda 4 Gb eller me,r är 64 bitars OS ett måste.

Navigation

Up one level

Previous page