AFCAD och AI

(1/1)

MarkkuS:
Hej!
Väldigt ofta läser man på olika forum om att AI-flygplan inte uppträder som man önskar. I huvudsak beror dessa problem på två orsaker:
1. Färdplaner för AI är fel2. Lediga Parkeringsplatser av rätt typ saknas
Det förstnämnda problem finns det skrivet mycket om både på nätet och olika flygsimtidningar.
Jag återkommer eventuellt med mera info senare.

Det andra problemet åtgärdas enklast (i FS9) med programmet AFCAD2 (som finns att ladda ner här: http://files.fsnordic.net/?download=1410).
Om ledig P-plats av rätt typ saknas, skapas inte startande AI och landande AI försvinner spårlöst.

FS9 har en prioritetslista efter vilket den delar ut P-plaster till AI:
Parkerings-koder (KLM, AAL, etc.)Parkerings-typer (Gate, Ramp, Cargo, etc.)Parkerings-area ( Parking, Gate 1, Gate A 1)Parkerings-radie (31m, 38m, etc.)Parkerings-listordning  (första, andra, tredje P-platsen etc).
I första hand försöker FS matcha P-koder mot flygplanets ICAO-kod. Om det inte finns en ledig P-plats där detta stämmer, jämförs flygplanets P-typ mot lediga parkeringsplatsers P-typer osv.
Se vidare i manualen för AFCAD2, där hela den här hanteringen är beskriven. Där beskrivs också hur gör för att skapa önskade P-platser och hur man kan modifiera AI-flygplans parkerings-data.

Logical:
hej appropå AI och sånt, det kommer väl aldrig att kunna få AI trafiken att starta och landa på olika banor, alltså icke parallella banor i FS9?

MarkkuS:
Hej!
Det har genom årens lopp skrivits mycket hur AI uppträder. Tyvärr är hanteringen av AI inte så bra i FS9. Exempelvis hur de uppträder med hänsyn till vindriktning, alternativa/parallella banor etc. I FS9 gör ibland AI medvindslandningar!

Om detta har blivit bättre i FSX, känner jag inte till. Kontentan är att AI inte alltid flyger som de "borde" göra. Vad jag vet, är det inte heller så mycket man kan göra åt detta (i FS9). Rätta mig om jag har fel!

För de som använder add-on programmet "Radar Contact" (rekommenderas!) så är dessa problem väl kända. På deras forum på Avsim finns det många inlägg om detta.

Navigation

Up one level