AOPA on aika iso organisaatio

<< < (2/21) > >>

jlemberg:
Olen ollut AOPA jäsen muistaakseni 4-5 vuotta (voi olla että siellä oli joku katkokin välissä), mutta nyt jatkosta
en ole ollenkaan varma. Aikaisemmin olen lentänyt suurimman osan tunneistani jenkkilässä, jossa AOPA:lla on
huomattava vaikutusvalta ja asema. Kuitenkin täällä pohjolassa ilmaillessa ei tunnu tuohon vuosimaksuun saavan
muuta kuin mainoksilla täytetyn lehden.

AOPA on todella vahva organisaatio jota tarvitsisimme myös täällä, mutta valitettavasti sen voima ja vaikutus on
siellä missä suurin osa GA ilmailioistakin on - eli jenkkilässä. Täällä, edes Euroopan tasolla en tiedä mitään mitä
olisin siittä saanut.

Mielestäni sellaisenaan AOPA ei anna meille siis mitään, voisiko se antaa? Kenties, mutta ei ilman Euroopan tasolla
tapahtuvaa ryhdistäytymistä. Muuten USA jyrää meittin ihan kuin jääpallossa...

Ei tuo AOPA ihan vanhojen partojen vapaaehtoisvoimin pyöri, kyllä siinä on ihan rahaa mukana. Lähteistä en ole
millään tavalla perillä. En (valitettavasti) oikeasti usko että ammattimaista asioiden ajamista ja lobbausta voidaan
tehdä enää nykypäivänä vain vapaaehtoisvoimin. Tarvitaan vahva ja hyvin johdettu organisaatio, jotta voidaan
asioihin vaikuttaa.

Jani

piperj3:
Olen AOPA USA:n jäsen. Jäsenlehti on mahtava. On myös paljon muitakin etuja, kuten esimerkiksi V-Ref ohjelma, jolla voi määritellä kätyetyn koneen arvon varusteineen.
Olen tyytyväinen AOPA USA:n jäsenyyteen. Järjestö ajaa tehokkaasti yleisimailun ja lentokoneen omistajien etua. Mielestäni samaa ei voi sanoa tästä Suomen organisaatiosta.

Martti Keskinen

Kate:
Itse olen ollut myös AOPA:n jäsen useamman vuoden.  Kun amerikassa lentelee, Aopalla on paljon hyviä palveluja, hintaan sisältyy mm. erittäin hyvä weppipohjainen lentosuunnitelmien tekosofta. Jäsenlenti on erinomainen. Lisäksi neuvoja saa koneen hankinnassa, medikaaleissa yms asioissa todella mukavasti. Paikallisesti USA:n puolella AOPA hoitaa edunvalvontaa erittäin tarmokkaasti. Aopalla on myös paljon hyvää lentoturvallisuusmateriaaeja, hyviä on-line kursseja joita kannattaa käydä läpi. Kun nyt lentelen FAA PPL-IR kirjalla niin aina tulee muuutenkin hyviä vinkkejä FAA-määräysten suhteen.

Ainakaan tuossa Aopan jäsenlenden liitteessä, jossa on lueteltu Euroopan jäsenjärjestöt ei Suomesta ole ollut mainintaa mutta muistan kyllä kuulleeni että Suomessakin olisi yritetty. Olisihan se hienoa että Euroopan tasolla olisi yhtä tarmokas edunvalvontaorganisaatio kuin Aopa on USA;ssa.

Kate

FinnWings:
Minulla ei ole kovinkaan hyvää käsitystä yleisilmailijoiden järjestäytymisasteesta kansallisiin (SIL) tai kansainvälisiin järjestöihin (AOPA). Vaikuttaa kuitenkin siltä että järjestäytyminen on aika pirstaleista?

Ammattilentäjien puolella Suomessa järjestäytymisaste lähentelee sataa prosenttia. Suomessa kaupallisen ilmailun kattojärjestönä toimii FPA eli Suomen lentäjäliitto, joka edustaa yli tuhatta lentäjää seitsemästä eri lentoyhtiöstä. FPA:ssa jäseninä ovat kunkin lentoyhtiön jäsenyhdistykset ja sitä kautta yksittäiset jäsenet. FPA on lisäksi jäsen ECA:ssa (European Cockpit Association) sekä IFALPA:ssa (International Federation of Airline Pilots' Associations), joten sitä kautta yksittäiset jäsenet ovat myös näissä järjestöissä mukana.

Hyvä järjestäytymisaste, laaja jäsenpohja sekä suurten järjestöjen resurssit tuovat huomattavasti mahdollisuuksia. Silloin kun järjestö edustaa kaikkia, sitä kuuntelevat myös viranomaiset sekä muut päätöksiä tekevät tahot. Suomalaiset liikennelentäjät ovat jo vuosikymmeniä toimineet aktiivisesti tehden vapaaehtoistyötä lentoturvallisuuden eteen näissä kyseisissä organisaatioissa. Hyödyt lentoyhtiöillekin ovat kiistattomat, siksi ne ovat aktiivisesti mukana myös tukemassa toimintaa.

Kenties AOPA voisi olla varmasti tehokaskin toimija Suomessa yhteistyössä SIL:n kanssa jos jäsenkunta olisi riittävän laaja. SIL tekee varmasti Suomessa erinomaista työtä, mutta sen resurssit ovat varmasti eri luokkaa kuin AOPA:lla tai muilla suurilla kansainvälisillä toimijoilla.

- Lasse

Ps. Kirjoitus edustaa vain ja ainoastaan allekirjoittaneen henkilökohtaisia mielipiteitä.

http://www.ifalpa.org/
http://www.eurocockpit.be/
http://www.fpapilots.fi/

KIMB:
Mielenkiintoista että AOPAsta ja Suomen AOPAsta jälleen vaihdetaan mielipiteitä - 3-4 vuoden tauon jälkeen. Siinä missä tielikenne ja autoilu jatkavat yhä pitelemätöntä vauhtia 100-vuotista kasvua ja teknistä kehitystä, siviili-ilmailun kasvu näyttää tyrehtyvän ja taantuvan ilmailutekniikan rajusta kehityksestä ja sen luomista kasvumahdollisuuksista huolimatta.  Kelpaakin pohtia, missä vika ja mistä johtuu.
   Syyttelemällä ja viisastelulla ei paranneta mitään. Turhanpuhuvia poutahaukkoja on aina riittänyt, mutta niihin on turha hukata aikaa. Asioiden korjaamiseen tarvitaan tekijöitä. Toisin kuin Ruotsissa ja monessa muussa Euroopan maassa, tekijämiehistä ja -naisista on aina ollut pulaa Suomen siviili-ilmailussa. Puhetta riittää kyllä.
   Ei ole tarpeen kehua USAn AOPAn vahvaa toimintaa. Myös Euroopan AOPA toimii vahvasti EU:n ytimessä. Siitä vain on kovin vähän tietoa Suomessa.  Suomen siviili-ilmailun ääntä kaivataan IAOPAssa vahvistamaan IAOPAn painoarvoa sekä EU:ssa että Suomessa, eikä sitä olisi edes vaikea toteuttaa. Vain eipä Suomessa taida löytyä tekijöitä. Turha siis polemisoida. Katsotaan peiliin ja unohdetaan koko juttu. Helpompi jatkaa taaperrusta omissa pienissä ympyröissä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page