Nybörjarobjektiv. (Canon)
Wasso:
Hej Arvid!
När jag hade min 1000D använde jag ett Tamron 70-300mm F/4,0-5,6 Di LD Macro till planespotting. Bra nybörjarobjektiv för en billig slant.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557455
Dock så kan man upptäcka kromatisk aberration vid allt för höga kontraster, glaset ger väl inte direkt knivskarpa bilder men man får faktiskt mycket objektiv för pengarna.
Har bland annat fått till denna bild.
Ett till tips, när du sedan ska uppgradera dig bör du satsa mest på objektiven och inte lägga ut allt på kamerahuset. Givetvis kan du uppgradera till ett bättre kamerahus men enligt mitt tycke så är det smartast att satsa lite mer på objektiven, som sagt.
Ok, så man behöver inte ha IS? Bilden var ju riktigt snygg! Blir kanske ett sådant då
othic:
Canon EF 75-300/4-5,6 III DC tycker jag du ska hålla dig borta ifrån det var min första telezoom och den e inte alls trevlig och ha göra med t. ex Autofokus som inte låser på rätt ställe innan det är för sent
jonasherjeby:
Canon EF 75-300/4-5,6 III DC tycker jag du ska hålla dig borta ifrån det var min första telezoom och den e inte alls trevlig och ha göra t. ex Autofokus som inte låser på rätt ställe innan det är för sent
Jag stämmer in här också. Jag började med den gluggen när jag var ny och den är inte alltid så tillfredställande, tyvärr.
/Jonas
Wasso:
Ok, då kan jag ju stryka det i alla fall. Så Navids förslag skulle vara det bästa? Fast den inte har IS?
Tillagt: En fråga till, är Tamron 70-300mm så tungt att man behöver stativ?
Swesim:
Ok, då kan jag ju stryka det i alla fall. Så Navids förslag skulle vara det bästa? Fast den inte har IS?
Tillagt: En fråga till, är Tamron 70-300mm så tungt att man behöver stativ?
Onej, det väger inte så mycket att det blir tungt, väger inte alls så mycket faktiskt. IS kan ju vara en bekvämlighet men inte något krav för att få fina bilder. Tamron 70-300 är inget superobjektiv men det är inte dåligt direkt för sitt pris, kolla lite recensioner på fotosidan.se:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20560
Navigation